Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-11, 11:11
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Fungerar bankomaterna fortfarande?

Med tanke på att Grekland är på väg mot bankrutt ... vet någon om det fortfaranande går att ta ut pengar ur bankomaterna?
  #2  
Gammal 2011-06-11, 15:06
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Jag har läst dina inlägg i "ekonomiska krisen"-tråden.
Jag undrar lite över dina profetior över vad som händer vid en statsbankrutt?
Du förutsäger att banker (alla, även privata mao) går omkull.
Att betalningssystemen havererar. Bankomater kan inte lämna ut pengar. Resecheckar och kortbetalningar kommer inte heller att fungera. Allmänt oöverskådligt kaos kommer att bryta ut. Osv....

Jag säger inte att du har fel, jag har nämligen ingen aning om vad som sker om en stat ställer in betalningarna. (har aldrig hänt i ett land ingående i en stor valutaunion vad jag vet)
Det vore alltså intressant att veta vad du har för kunskap och ev. källa till att det du förutsäger verkligen skulle ske?

Lars
  #3  
Gammal 2011-06-11, 15:46
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Hej Lars,

här en intressant länk:
http://www.cnbc.com/id/43266851/What...reece_Defaults

Den gjorde mig i alla fall rätt skraj.

Mvh
  #4  
Gammal 2011-06-11, 16:05
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Hej!

För det första kommer som så många påpekat inte Eurozonen tillåta att ett av deras medlemsländer går "bankrutt", för det andra undrar ävern jag, liksom Laero över motivet till dina inlägg ärligt talat. För att lägga till listan Laero skrev så avråder du t.o.m från resor till Grekland i juli i ett av dina inlägg, ett måste jag säga rätt drastiskt drag.

Grekland har en ekonomisk kris, liksom många länder förr har haft och senare kommer att ha. Landet är en demokrati som numer vilar på rätt fast bas och att skrämma med statskupper, bankrutt med mera verkar konstigt i mina öron, på gränsen till trollande.
  #5  
Gammal 2011-06-11, 16:26
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

ok, då vet vi din källa Seukel. Utöver Greklands förfall förutspår ju den i princip världens undergång
Här kommer en länk till en mer balanserad bedömning från Di/SEB :
http://mobil.di.se/c.jsp;jsessionid=...ticleId=237488

Angående din fråga om bankomaterna; varför skulle de inte funka? Deras enda uppgift är att spotta ut eurosedlar, en av världens 2-4 största valutor. Varför skulle bankomaterna sluta med det?

Lars

Senast redigerad av laero den 2011-06-11 klockan 16:46.
  #6  
Gammal 2011-06-11, 16:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Självklart finns det pengar i bankomaterna - jag har tagit ut vid flera tillfällen de senaste två veckorna.

Som turist behöver du inte märka av den ekonomiska krisen alls. Där jag var verkade inte ens priserna höjts sen motsvarande tid förra året.

Det är bara om du pratar med folk om krisen som du märker av den. Men bankomaterna är fulla med pengar, butikerna med varor och mackarna med (dyr) bensin, precis som vanligt. Grekland har ju inte gått under.
  #7  
Gammal 2011-06-11, 18:53
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Självklart finns det pengar i bankomaterna - jag har tagit ut vid flera tillfällen de senaste två veckorna.
Men kan hende er det avhengig av hvor en oppholder seg? En bekjent fortalte at bankomatene på Naxos er i ferd med å gå tomme. For alt jeg vet kan de selvsagt ha blitt fyllt opp igjen nå. Et rykte bare.
  #8  
Gammal 2011-06-11, 19:35
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Bankerna funkar som vanligt ..tog ut pengar senast igår
  #9  
Gammal 2011-06-12, 00:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Bankomaterna kommer alltid att funka, inga problem. Om det sen finns pengar där, är en helt annan fråga. Jag har befunnit mig på (mindre) öar med bankomat, men tomt på pengar. Den risken finns alltid.

/Netwolf
  #10  
Gammal 2011-06-12, 01:34
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Med tanke på att Grekland är på väg mot bankrutt ... vet någon om det fortfaranande går att ta ut pengar ur bankomaterna?

Bara om du har pengar innestående på kontot...

//Kikh
  #11  
Gammal 2011-06-12, 06:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

1. Jag vill börja med att säga att jag har ingen aning om vem Seukel är, eller har kontakt med vederbörande.

2. Ibland verkar ni inte ta Greklands problem på allvar... Eller så ser ni inte hela bilden. Eller inser konsekvenserna av vad som händer när ett land blir bankrutt.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du förutsäger att banker (alla, även privata mao) går omkull.
De behöver inte gå omkull direkt, det tar en dag eller två, men två sekunder efter att Grekiska staten förklarat sig bankrutt stänger de och stänger dessutom alla bankomater. För att skydda sina tillgångar. Men det är ju inga problem med ATM idag!

Citat:
Att betalningssystemen havererar. Bankomater kan inte lämna ut pengar. Resecheckar och kortbetalningar kommer inte heller att fungera.
Betalningssystemet havererar direkt, ja. I en sådan situation kan det finnas, fast i Greklands fall liten, risk för hyperinflation. Då fungerar heller inte externa betalningsmedel. Som kort tex.

Citat:
Jag säger inte att du har fel, jag har nämligen ingen aning om vad som sker om en stat ställer in betalningarna. (har aldrig hänt i ett land ingående i en stor valutaunion vad jag vet)
Det finns ju ett antal stater som gjort det de senaste 30 åren. I både Afrika och Sydamerika. Med förödande konsekvenser... Dock inga i valutaunioner vad jag vet heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Intressant. Lite ödesmättad men inte helt osannolik.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Här kommer en länk till en mer balanserad bedömning från Di/SEB :
http://mobil.di.se/c.jsp;jsessionid=...ticleId=237488
Jag vill inte kalla den balaserad. Snarare klen och oinitierad och det verkar mer vara reklam för killen som nämns vid namn 10 gånger i artikeln... DI brukade vara seriösa... Hmmm... Jag har själv skrivit många artiklar i andra sammanhang som blivit publicerade. Tidningar är lata ibland och tar in artiklar som någon annan skrivit åt dem...

Men låt oss ponera att sanningen ligger ungefär mitt emellan dessa analyser. Bara det är illa nog...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Självklart finns det pengar i bankomaterna - jag har tagit ut vid flera tillfällen de senaste två veckorna.
Idag ja. Inga problem. Det fungerade perfekt på Tilos för mig med. Men faller Grekland... Då stängs de.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Bankomaterna kommer alltid att funka, inga problem.
Nej. Som jag sade. Om staten går i putten, stänger bankerna, och då stänger bankomaterna också...

Det fungerar ungefär så här: OM Grekland skulle tvingas förklara sig bankrutt så rusar folk till bankerna, de har redan börjat lite smått, för att ta ut sina pengar. Men det finns ingen bank i världen som har så mycket kontanter så de kan betala ut det som kunderna har satt in. I en sådan situation tömms hela systemet på kontanter vilket ställer till ytterligare kaos.

Bankundernas pengar är bundna i andra tillgångar som nu antingen är värdelösa eller omöjliga att sälja... Dvs banken kan inte betala ut vad de är skyldiga kunderna och går i konkurs! Enkelt. Därför har Seukel rätt. Det har hänt förr och kan hända i Grekland.

Och då är nästa fråga vad gör kunderna...? Går hem och säger att det var ju en himla otur? Knappast. Det blir ett djävla liv... Och DÅ vill jag inte vara där...

Peter
  #12  
Gammal 2011-06-12, 09:22
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Så om man skall vara på semester i Grekland runt den 28:e, så är det säkrast och ha med sig hela reskassan i kontanter, för säkerhets skull, så man inte sitter där kanske flera veckor utan pengar

Riitta
  #13  
Gammal 2011-06-12, 11:41
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Hej Riitta,

den slutsatsen har jag också dragit. Euros kommer naturligtvis ha ett värde även om eller kanske just när landet ev går i putten. Och det kanske en bra bit efter den 28:e.

Jag och min fru skall själv åka till Chania (inte charter) den 22 juni och stanna tills mitten av juli. dessutom skall min dotter och hennes små flickor komma och stanna med oss i Sougia.

Men ... törs vi? Precis som Peter skriver är det ju inte en fråga om vad som händer med Sverige om Grekland går bankrutt (inte mycket alls på kort sikt, det håller jag med om) utan vad som händer om man är i landet då. Alla som känner grekerna vet att det kommer att bli hysteriskt om pengarna i bankerna tar slut. Business as usual kommer knappast att bli.

Eller är det verkligen någon som tror att allt flyter på som vanligt om Papandreou misslyckas den 28:e? Om inte sparplanerna går igenom kan inte IMF/EU skicka nästa utbetalningen. Den saken är ganska säker.

Alltså, hade vi vetat i april det vi vet nu hade vi nog inte planerat för Grekland detta år.
  #14  
Gammal 2011-06-12, 11:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Man får väl avvakta och se hur läget blir om man har en resa till senare i år. Vet man att man är i Grekland precis den tiden runt 28 juni så får man väl ha reskassan med sig om man är orolig....Att oroa sig innan är ingen idé för hur det exakt blir framöver är ju ingen som vet i dagsläget.

Jag tror ändå att det bästa för Greklands befolkning är att fortsätta åka dit!

Lissi
  #15  
Gammal 2011-06-12, 12:00
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vet man att man är i Grekland precis den tiden runt 28 juni så får man väl ha reskassan med sig om man är orolig....
Precis! Det har man ju haft förr i världen, så det är ju inget större problem. Jag kommer eventuellt att ta med mig halva reskassan i kontanter, bara utifall att. Jag kan ju - om det värsta skulle inträffa och det inte finns några kontanter kvar på bankerna - få påfyllning efter halva tiden, när dottern kommer ner och ansluter sig.

Men jag tvivlar STARKT på att öborna kommer att ställa till med upplopp och kravaller... De är nog i stället väldigt måna om att vi som är där ska stanna kvar och hjälpa upp ekonomin.

Karin
  #16  
Gammal 2011-06-12, 16:27
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Jag har inte läst varenda inlägg här på tråden, men det måste väl gå att betala med kredit eller kontokort på tavernor och i butiker även om bankerna går i konkurs? Är inte det systemet internationellt? Eller har jag fattat fel?
Åker ner den 2/7.

Katitzi
  #17  
Gammal 2011-06-12, 16:55
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Det beror på vart du åker. Jag har inte hittat många ställen som tar kreditkort. På större turistställen kanske det funkar, men inte där jag tycker om att äta...

Karin
  #18  
Gammal 2011-06-12, 19:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Jag vill börja med att säga att jag tror inte den totala ekonomiska härdsmältan kommer att inträffa. Alla kommer att göra allt för att försöka undvika den situationen. Men man ska vara medveten om att det finns en viss liten risk... Omröstningen den 28:e är väldigt avgörande för Greklands ekonomiska framtid!

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
...men det måste väl gå att betala med kredit eller kontokort på tavernor och i butiker även om bankerna går i konkurs?
Det är faktiskt bara på få ställen, oftast på större orter, som du kan betala med kort i Grekland. "Cash is King" i Grekland... Om det skulle gå åt pipan kommer du inte att kunna betala med kort. Eftersom butikens kortterminal är knuten till en bank och den just gått i konkurs...

Men låt oss hoppas att vi slipper bekymra oss om detta och kan åka ner och njuta utan oro för ekonomin. Deras i alla fall....

Peter

Senast redigerad av Peter den 2011-06-12 klockan 19:12. Anledning: citera fungerade inte
  #19  
Gammal 2011-06-12, 19:58
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Allt löper på som vanligt i ö-världen och enda gången man märker av krisen är om man själv tar upp frågan med en grek.

Har tagit ut pengar i bankomat utan problem och senast idag i Aten.
  #20  
Gammal 2011-06-12, 20:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Allt löper på som vanligt i ö-världen och enda gången man märker av krisen är om man själv tar upp frågan med en grek.

Har tagit ut pengar i bankomat utan problem och senast idag i Aten.
Hur är läget i Aten nu??

Lissi
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT