Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-26, 15:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard körkortsnummer vid bilhyra

När jag ska boka en hyrbil vill uthyraren (förutom deposition förstås, men det förstår jag) ha körkortsnumret i förväg. Någon som vet om detta ett vanligt önskemål? Och vad är i så fall anledningen? Det brukar ju räcka att dom får det när man hämtar ut bilen/vespan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-26, 15:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Vi har inte behövt lämna det innan vi hämtat bilen de gånger vi hyrt fordon hemifrån. Men kanske vill de kolla att man inte har gamla "trafiksynder" innan?? , fast de uppgifterna har väl knappast uthyrare tillgång till...??

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-26, 17:06
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Nej, knappast. Den enda anledningen jag kan komma på är att det skulle snabba på hanteringen vid själva utlämningen av bilen, men SÅ bråttom kan väl ingen ha? Det känns bara lite olustigt att lämna ut körkortsnumret, eftersom det ju är identiskt med personnumret.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-26, 17:23
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Det har vi alltid behövt lämna när vi hyr på Kreta, vi har en kompis på plats som brukar hyra åt oss och vi måste lämna körkortsnr även fast min vän och uthyraren känner varandra väl. Det handlar kanske om att kunna styrka vem som står på bilen om något händer, försäkringar etc. Ofta måste man ju meddela om det ska vara en extra förare och då krävs även dennes körkortsnr.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-26, 17:55
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Jo, jag förstår ju att man vill ha numret innan man lämnar ut bilen. Men jag begriper inte riktigt varför man måste ha det redan vid bokningstillfället, om man nu personligen ska komma och hämta ut bilen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-26, 17:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Vi har hyrt hemifrån både av Thrifty Cars (Grekland) och Hertz (Spanien) och vi har inte behövt lämna körkortsnumret hos dem innan vi hämtat bilen. Jag skulle byta bolag om körkortsnumret krävdes i förväg.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-29, 12:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Det kan ju vara så enkelt så att de bara fyller i formuläret på datorn så frågar den efter körkortsnumret, har de det på en gång så är det ju färdigt ifyllt sedan då de ska lämna ut bilen och behöver inte skriva in det då, det kan ju faktiskt vara kö på de som ska hämta ut bilar och då är det bra att göra undan så mycket som möjligt av jobbet på förhand.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-29, 12:26
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 33
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Jag har bara hyrt direkt på plats. Men varför inte skicka en förfrågan ang syftet med förhandsinfon? Kan ju finnas ett seriöst skäl till begäran om infon i förhand. Och om inte får iaf uthyraren en chans att förklara sig.

Melinda
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-01, 18:01
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Vill du inte lämna ut ditt personnummer kan du lämna det som står under punkt 4d på körkortet. Det är ett referensnummer som borde kunna gälla som körkortsnummer... De ser ju att det stämmer när du hämtar bilen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-16, 10:13
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: körkortsnummer vid bilhyra

Bra tips där, Peter! Fast jag hann inte se det innan jag åkte. Så jag tog risken, lät snålheten göra sällskap med visheten och skickade personnumret. Hitills verkar det i alla fall inte ha blivit kapat...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT