Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-19, 17:34
ellengoransson ellengoransson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 6
Standard vad kostar en båtluff?

Hejsvejs!

Vi är två tjejer som har planerat att åka till Grekland och båtluffa i början eller mitten av maj. Det jag undrar från mer erfarna öluffare är ungefär hur mycket resan går på om man är borta ca. 2 veckor?

Jag tänker att det är lågsäsong i maj & att priserna borde ligga hyfsat "lågt", men som sagt, jag har aldrig båtluffat förut...

E & A
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-19, 20:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

En kär gammal fråga. Det finns en hel del info om du söker på Forumet. De flesta av oss brukar räkna med ca 500 till 600 om dagen om man reser och bor två tillsammans. Det är betydligt billigare att åka två än ensam, eftersom både boende och mat blir dyrare som ensamresenär. Sedan tillkommer ju biljetterna ner.

Den summan kan även inkludera biljetter för kortare färjeturer. Ska ni åka mycket färja måste ni lägga till lite. Men räkna med ca 200 per person och natt för hyfsat boende. Marginellt mindre i lågsäsong. Sedan är det upp till er att leva som Prinsessor eller leva billigt.. Frukost, lunch, middag, någon öl, någon glass och ett par drinkar på kvällen kostar lätt minst 300 per dag per person!

Jag vet att vissa reser på en lägre budget. Och det är inte svårt att göra i Grekland. Det finns i princip alltid billigt boende med låg standard, och man lever gott på Gyros och sallad. Andra lägger till lite för att bo och äta gott och lyxa sig lite på semestern. Och det är också lätt att göra i Grekland! Det handlar väl om ålder, personlig inställning och värderingar, och vad man tycker att semestern får kosta helt enkelt. Vi är alla olika...

Men räknar ni med 500, eller lite drygt, om dagen så bor och äter ni gott och har rätt kul...

Ha en god resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-20, 00:47
ellengoransson ellengoransson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Det är framförallt det man undrar tycker i alla fall jag, när man ska leta resa osv.

Men ditt svar hjälpte verkligen Tack ska du ha! Om du har några tips på goa öar vi absolut inte får missa så får du gärna höra av dig igen!

E & A
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-20, 03:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av ellengoransson Visa inlägg
...goa öar vi absolut inte får missa...
För att jag, eller någon annan, ska kunna tipsa om det måste du tala om för oss vad ni vill göra på resan.

Är det en Partyresa? I så fall kanske Ios, Paros eller Naxos skulle passa. Har ni väldigt hög profil, och gott om pengar, kanske Myconos är rätt ställe. Det är rätt mycket party på Korfu också. En del lite äldre partysugna åker ofta till Skiatos. Andra åker till Skiatos bara för att det finns så fina stränder där. På både Rhodos och Kreta finns ju egentligen "allt..."

Vill ni se vacker natur och kanske besöka utgrävningar av det antika Grekland? Då är det andra öar som gäller. Eller ställen på fastlandet!

En blandning av båda kanske? Då finns det ett spektrum av öar att välja mellan.

Så säg vad ni vill göra under resan så kan vi säkert ge er tips i någon riktning. Men det slutgiltiga beslutet är trots allt ert...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-20, 12:00
ellengoransson ellengoransson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Jag tror det vi båda är ute efter är några veckors avkoppling! Sol, bad, fina stränder men självklart även utforska kulturen och natur! (& någon drink på kvällen)
Hyra mopeder och ta oss till ställen "vanliga" turister inte åker..

Mer sånt tror jag! Jag har varit på Skiathos - underbar ö men är sugen på något annat denhär gången! min vän har varit på Korfu tidigare. Vi vill båda upptäcka det som många pratar om som Greklands pärlor...? små mysiga öar, med små familjedrivna pensionat ungefär.

Vad har du för tips då?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-21, 17:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Det finns många att välja mellan egentligen. Naxos tex är ju aldrig fel. Där finns det mesta. En annan ö som kanske skulle passa är Samos. Där har ni lite fest i Phytagorion och sedan resten av ön att upptäcka. Det finns mängder med info här på Kalimera. Det är bara att kolla runt...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-21, 22:47
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Hej
Boende tycker jag ni borde kunna komma undan med billigare - vi har bott för 35Euro de senaste åren o det är helt Ok boende o då är vi ute i juli. Nu är ju dessutom en euro bara nio sv kronor så det bättrar ju på kassans räckvidd!

Hälsn Ingrid
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-28, 22:57
ellengoransson ellengoransson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Toppen! Tack så mycket för tipsen
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-01, 14:16
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Hej Ellen

Läs mitt resebrev från 2009, kostnaderna är för två personer i tre veckor under högsäsong. Kolla längst bak i resebrevet under kostnader.

http://www.kalimera.se/resebrev/2009/grekland_3.html


Lycka till

//PA
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-01, 15:42
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

I sept förra året luffade vi 2 pers i 3 veckor till en kostnad av 1200:-/2 pers/dag.Inkl
flyg tor Athen inrikesflyg till Astypalea,båtresor med stopp på Amorgos,Shinoussa,
Naxos och Paros samt inrikesflyg tillbaka till Athen.Vi bodde bra på alla stoppen 25-35
Euro,frukost på rummet,liten lunch samt middag varje dag.Öl och drinkar i ´normal`
omfattning,bilhyra 2 ggr.Vi räknade med en eurokurs på 10 sek.Vi är pensionärer om det nu har någon inverkan på bedömningen då vi inte känner oss så lastgamla.
I summan ingår bilparkering på Arlanda.
bjorn
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-04-06, 13:37
ellengoransson ellengoransson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Nu är resan till Aten i alla fall bokad, det blir ca 17 dagar. Vi tänkte boka hotell i förväg hemifrån i Aten då vi landar ganska sent på kvällen. Några bra tips på hotell som ligger bra till? Är flygplatsen långt utanför stan?

Och sen funderade vi också på hur det är med möjlighet till att tvätta sin tvätt?= visserligen är vi inte borta så länge, man kan nog få med sig det mesta som räcker i 17 dagar men det hade varit skönt ändå om man slapp det...


/Ellen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-04-10, 01:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Om ni bara ska bo en natt och sedan åka vidare med båt rekommenderar jag Galini Palace halvvägs mellan flygplatsen och hamnen, http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=25686 . Bussen mellan Pireus (hamnen) och flygplatsen tar ca 1-1,5 timme, det tar väl ungefär lika länge in till Aten men är en annan buss.
Då det gäller tvätt så går det att lämna in tvätt på de flesta öar men det enklaste är väl att handtvätta lite då det behövs. Jag brukar ha tvättmaskin med mej, det är en kombinationsmaskin som även fixar lite mat och övrigt nyttigt, nackdelen är att det kostar biljett för en person också.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-04-10, 07:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Janéric, du lär få laga maten själv om din kombinationsmaskin läser detta...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-04-10, 08:25
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Kan rekommendera ett bra hotel i Pireus, det heter Anita argo hotel. Du kan hitta det om du googlar på det namnet. Vi bodde där en natt förra sommaren och det var helt ok, rent och alldeles nyrenoverat. Man får köpa till frukost och det kostar 8€ per person. Kollade priset en natt nu i maj på deras hemsida o det kostade 40€för ett dubbelrum.
Vi kom med nattbåten från Naxos och de stod o väntade på oss vid båten, det ingick i hotellpriset.
Säkert kan de köra er ner till båten om ni frågar. Buss 96 från flygplatsen stannar alldeles i närheten av hotellet.

Kicki
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-04-10, 12:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Tack för tipset. Jag avskyr Pireus och är måttligt road av Aten men om hotellet väntar vid båten kanske jag kan tänka mig att åka därifrån igen vid en framtida ö-luff.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-04-27, 18:10
ellengoransson ellengoransson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

tusen tack för informativa svar!
Så om jag förstått det rätt så är det Pireus hamnen heter där alla båtar utgår från? Och det bästa är att gå till en turistbyrå och boka båtbiljett? Är det svårt att hitta båtarna i hamnen eller fungerar det bra med att fråga runt?

/Ellen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-04-29, 18:59
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: vad kostar en båtluff?

Det finns flera olika hamnar i närheten av Athen, så det beror på vilka öar man har tänkt sig att åka till. Från Piraeus går en mängd olika båtar, t ex till Kykladerna, Kreta och mer nära öar. Ta flygbussen eller tunnelbanan till hamnen, där finns fullt med biljettkontor där man kan köpa biljetter till den båt man vill åka med. Hamnen är jättestor, så fråga på biljettkontoret varifrån båten går. Det finns en gratisbuss som kör ut passagerare med biljett till båtarna långt bort från den centrala hamnen.

Ofta kan man gå ombord på båtarna en eller ett par timmar innan avgång, det kan vara bra att vara ute i god tid om man t ex vill ha en bra plats på däck. Biljetter finns i olika prisklasser, från turist (på däck eller i cafeterian), till flygstol till första klass. Snabbåtar är ungefär dubbelt så dyra som de lite långsammare färjorna. Om man vet från vilken ö man ska åka tillbaks till Athen på hemvägen är mitt tips att man köper sin biljett redan i början av resan så att man är säker på att få den biljett man vill ha.
Lycka till med båtluffen!
Våga
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT