Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-07-08, 20:57
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Jo strejken gällde även flygledarna, fast det var punktstrejk i fyra -fem timmar. Såg att Norwegians plan från Aten har landat nu, alltså åtskilliga timmar försenade. Trist för alla, det blir ju extra kostnader, men grekiska staten har ju garanterat att inga turister ska hållas skadelösa. Skriver en som kom hem i natt, undkom dagens strejk alltså men på nerresan den 23 juni var det strejk i Pireus så det blev en ofrivillig natt i Aten innan vi nästa dag kunde åka till vårt älskade Naxos. Nästa sommar får det bli ett annat resmål.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-07-08, 21:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av ingegerd46 Visa inlägg
men grekiska staten har ju garanterat att inga turister ska hållas skadelösa.
Trodde väl det!! För hur skulle alla drabbade turister kunna få ersättning!

Lissi
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-07-08, 21:45
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Nja det var nog inte precis så hon menade. Men allvarligt talat, hur gör de som blivit drabbade? Skriver till Georgios: Kära herr Papandreou jag kom inte med på den båt jag skulle pga strejken. Fick checka in på lyxhotell en natt, kan du sätta in pengarna för rummet på mitt konto?
Visserligen är jag inte drabbad själv men det skulle vara intressant att veta hur de har tänkt sig det hela. Någon som vet?
Gunilla
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-07-08, 22:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Visst fattar jag att det inte var så menat! Du ser väl mina
Men bara detta att Grekiska myndigheter lovar ersättning till drabbade är ju löjligt! Det går väl inte att ha koll på alla 1000-tals drabbade!
Det vore bättre att se till att inga turister överhuvudtaget BLEV drabbade. Det skulle Grekland vinna på.
Nu hoppas jag egoistiskt för egen del att början av september, då alla greker själva har semester, blir strejkfri

Lissi
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-07-08, 22:20
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Har i Piraeus har det varit lugnt idag. Vi gick ner till hamnen och kollade vid 11-tiden. Inga batar gick overhuvudtaget. Inga turister syntes till, troligen beroende pa att inga bussar eller metro har gatt idag sa ingen har kunnat ta sig hit. De som redan befann sig i Piraeus hade antagligen fatt info pa sina hotell. Inga demonstrationer har vi sett.
En marklig upplevelse att se hela Piraeus hamn fullstandigt tomt pa folk och batar i langa rader som lag i hamn.
Vi har varit pa stranden under dagen, dar vi har haft uppsikt over infarten till hamnen. Inga utgaende batar alls, daremot har vi sett tva batar komma in, den ena var en Bluestar. Vet dock inte om det var passagerare ombord.

Carina
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-07-08, 22:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

För mig blev det lite snopet att banken var stängd när jag hade ett viktigt ärende. Såg också en båt, Diagoras, som lämnade hamnen och fortsatte mot Rodos.

Tänk om nån vettig person kunde övertala facken att de här strejkerna inte får önskat resultat. Frustrationen över alla åtstramningar är stark, men inte sjutton leder strejkerna till någa förbättringar.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-07-09, 00:25
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Nja, Arne nu hade du fel. Mitt plan med Norweigan har blivit flyttad till kl 15.15 istället för 12.25 till Arlanda, ringde till Atens flygplats och checka.
Däremot har Norweigan inte meddelat mig med SMS som det skulle göra om det skulle bli någon ändring. DÅLIGT för jag ringde även dem i dag.
Monicia,

Hoppas att du kom hem ordentligt!

Vi var tydligen på samma flight. Vad dumt att jag inte kollade tråden igår så kunde jag ha uppdaterat dig. Vi visste nämligen redan dagen före att flighten skulle bli försenad. Vi fick info via Airtours, som vi bokat våra biljetter med, men fighten flögs ju som sagt av Norwegian.

Vi fick redan igår eftermiddag (onsdag) telefonsamtal från en kvinna på Airtours som meddelade att flighen var framflyttad till 15.15. Vi visste dock redan att det var strejk (jag och maken är journalister och har luffat runt med en bärbar dator i tre veckor!).

Så Airtours har skött sig utmärkt. Dåligt dock av Norwegian. Du fick alltså aldrig nåt sms från bolaget??
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-07-09, 18:20
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Nu sitter vi på tåget från Kastrup till Kalmar. Inga strejker idag, skönt! Vi är så nöjda med vår resa, även med de två sista dagarna i PIraeus. Vi har sett vackra delar av staden som vi aldrig hade fått se annars. Tycker mer synd om de barnfamiljer som drabbades i början av sin resa och var tvungna att starta med att jaga boende på fastlandet.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-07-09, 18:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Visa inlägg
Så Airtours har skött sig utmärkt. Dåligt dock av Norwegian. Du fick alltså aldrig nåt sms från bolaget??
Jeg synes virkelig det burde være slik at man fikk beskjed om endringer i flytiden enten man reiser charter eller med rutefly!

Det er jo merkelig at ikke Norwegian sendte sms, i en så spesiell situasjon!
- vi fikk mail fra dem ang endring av vår flytid hjem fra Santorini nå i juni, men det var en endring de gjorde selv flere uker før avreise, avgangen vår ble utsatt 45 minutter.

Om man bestiller flybilletter tidlig, får man ofte flere mailer med "endring" i flytiden, det kan være endringer på 5 eller 10 minutter.

Senast redigerad av kari den 2010-07-09 klockan 19:00.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-07-09, 18:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Ur askan, i elden!!

[CENTER]
ATHENS -(Dow Jones)- The Greek public sector umbrella union ADEDY said Friday it is calling on its members to strike July 15 to coincide with the date that Parliament votes on a plan that would curb public-sector pension entitlements.
ADEDY has about 400,000 members and participated in a 24-hour general strike held Thursday, which was the sixth paralyzing strike this year. While participation in the strike was high across many sectors, the turnout for protests was muted.
Lawmakers will vote July 15 on a proposal that will strip away many of the pension privileges of the public sector to bring them broadly into line with the private sector.
However, ADEDY argues that public-sector workers have born the brunt of austerity measures because their bonus wages have been cut, their pay is frozen for three years and their income has further been squeezed because of the government's tax and VAT increases.
The additional austerity measures have been promised by the debt-laden Mediterranean nation in exchange for a EUR110 billion bailout from the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary Fund, locally known as the "troika."
"The government and the troika are slaughtering our pension rights and these anti-social-security measures are unconstitutional, so we are calling on our members to stop work at 0800GMT next Thursday and join together in a protest march to Parliament," ADEDY said in a statement.[/CENTER]

Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-07-09, 22:09
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ur askan, i elden!!

[CENTER]
ATHENS -(Dow Jones)- The Greek public sector umbrella union ADEDY said Friday it is calling on its members to strike July 15 to coincide with the date that Parliament votes on a plan that would curb public-sector pension entitlements.
ADEDY has about 400,000 members and participated in a 24-hour general strike held Thursday, which was the sixth paralyzing strike this year. While participation in the strike was high across many sectors, the turnout for protests was muted.
Lawmakers will vote July 15 on a proposal that will strip away many of the pension privileges of the public sector to bring them broadly into line with the private sector.
However, ADEDY argues that public-sector workers have born the brunt of austerity measures because their bonus wages have been cut, their pay is frozen for three years and their income has further been squeezed because of the government's tax and VAT increases.
The additional austerity measures have been promised by the debt-laden Mediterranean nation in exchange for a EUR110 billion bailout from the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary Fund, locally known as the "troika."
"The government and the troika are slaughtering our pension rights and these anti-social-security measures are unconstitutional, so we are calling on our members to stop work at 0800GMT next Thursday and join together in a protest march to Parliament," ADEDY said in a statement.[/CENTER]



För att underlätta för oss/dom som inte behärskar Engelska språket till 100% står det ungefär så här : enter]


ATEN - (Dow Jones) - Den grekiska offentliga sektorn paraply fackliga ADEDY sade fredag det är att uppmana sina medlemmar att strejka 15 juli för att sammanfalla med den dag då parlamentet röstar om en plan som skulle begränsa den offentliga sektorn pensionsrättigheter.
ADEDY har cirka 400.000 medlemmar och deltog i ett 24-timmars generalstrejk hölls torsdag, vilket var den sjätte förlamande strejken i år. Trots att deltagandet i strejken var stor inom många sektorer, var valdeltagandet för protester avstängt.
Lagstiftare kommer att rösta 15 juli om ett förslag som kommer remsa bort många av pensionen privilegier av den offentliga sektorn så att de i stort sett i linje med den privata sektorn.
Hävdar dock ADEDY att offentliga arbetstagare har fötts i störst utsträckning av åtstramningsåtgärder eftersom deras bonus löner har sänkts, är deras löner frysta i tre år och deras inkomster har fortsatt har pressats på grund av regeringens och mervärdesskatt ökar.
De ytterligare åtstramningar har utlovats av skuld-belastade Medelhavet nation i utbyte mot en 110 miljarder bailout från Europeiska kommissionen, Europeiska centralbanken och Internationella valutafonden, lokalt känd som "trojkan".
"Regeringen och trojkan slaktar våra pensionsrättigheter och dessa anti-sociala åtgärder strider mot grundlagen, så vi uppmanar våra medlemmar avbryta arbetet vid 0800GMT nästa torsdag och samlas för en protestmarsch till parlamentet" ADEDY sa ett uttalande.

/ Tom
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-07-10, 16:33
larsolss avatar
larsols larsols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Limhamn
Inlägg: 27
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Vi tog båten från Naxos den 8:e klockan 0930, den gick faktiskt. Såg inga andra båtar ute på havet, dock låg det många i Pireus när vi kom in 1530 på em.
Helt otroligt att det fungerade, en övernattning i Glyfada sen flyg på fredagen, sen hemma i samma värme som i Kykladerna!!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-07-10, 19:31
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Tack Tom!!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-07-10, 19:40
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Onsdagen den 7 juli fick jag ett SMS från Airtours där man meddelade att avresetiden nästa dag var ändrad till 15.00. Gick upp till representanten och pratade en stund. Flygledarna hade öppnat ett hål på två timmar, så mellan 14.00 och 16.00 skulle både planet från Stockholm och det från Göteborg landa på Karpathos, tömmas, tankas, städas och fyllas med folk igen för att vara ute ur grekiskt luftrum innan man började strejka igen. Man lade om rutten till att flyga över Turkiet, så det var bara 20 minuters flygning över Grekland i vardera riktningen. Allt gick väldigt smidigt, tycker jag. Och vi fick gratis förtäring medan vi väntade. Och hem kom vi. Fast jag hade ju hellre stannat kvar...

Karin
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-07-11, 16:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Arne, det är inte så att jag tror du diktat ihop texten
Var på nätet finns uppgiften om strejk den 15? Jag har letat men finner inget.
Pratade med vår hotellvärd, men de visste ingenting om denna.
// Helén från ett ljuvligt Antiparos

Senast redigerad av Hellen den 2010-07-11 klockan 16:13.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-07-11, 21:57
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av larsols Visa inlägg
Vi tog båten från Naxos den 8:e klockan 0930, den gick faktiskt. Såg inga andra båtar ute på havet, dock låg det många i Pireus när vi kom in 1530 på em.
Helt otroligt att det fungerade, en övernattning i Glyfada sen flyg på fredagen, sen hemma i samma värme som i Kykladerna!!
Då var er båt en av de två jag såg segla in när jag låg på stranden i Piraeus.
Undrar varför den båten tilläts gå? Ni hade ju en himla tur!!!! Grattis!

Carina
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-07-11, 22:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Undrar varför den båten tilläts gå? Ni hade ju en himla tur!!!! Grattis!
Carina
Det var båtar ut från Piraeus som inte gick.
// Helén
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT