Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-05, 07:53
Linda_76 Linda_76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 6
Standard Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Jag läste via en länk att det ska bli en ny strejk den 8nde juli.
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/news/politics_1KathiLev&xml/&aspKath/politics.asp&fdate=03/07/2010

Är det någon annan som har hört något om detta?
Om det är en 24 timmars strejk den 8nde brukar båtarna komma igång igen dagen efter eller hur har det varit tidigare?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-05, 09:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Jag hörde också detta på någon nyhetssändning. Ska försöka följa med och rapportera.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-06, 12:52
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Här är lite info:

http://www.swedenabroad.com/News____...slaveid=109210
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-06, 19:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Läser man Svenska Ambassadens info så innebär generalstrejken att INGA båtar kommer att segla mellan kl 01-24 den 8 juli, alltså inte bara båtar i Pireus....

Får nog smsa CarinaN igen...

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-06, 19:56
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Tråkigt för alla som är ute o reser med ovissheten om att bli drabbad av strejk eller inte....läste idag på nyheterna att EU ska införa förslag på ny lag, båtresenärer skall jämnställas med flygresenärer dvs vid förseningar, inställda avgångar etc så skall båtbolaget ersätta resenärerna, vid evtl övernattning är förslaget att man skall ersättas med max € 80 pr dygn.....nu skulle väl förslagt inte börja gälla förrän om två år , men ersättningen måste väl gälla vid strejk oxå, får man hoppas det lugnar ner sig på den fronten annars kan det bli en dyr affär för båtbolagen....

helt klart är att Grekland förlorar turister - och redan nu märker vi ju på de som är ute o reser att mängden turister är mindre än vanligt

//Maggan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-06, 20:04
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Verkar som flyget berörs oxå. Flygledarna strejkar mellankl.10.00till 14.00.Hur ska det bli? Vi som ska åka till Karpathos 8/7 07.40 från Landvetter. Är det inte askmoln..Mailade Apollo på em. om de hadde nån info.Har ej fått något svar. Enligt tidtabellen på Landvetter så har det inte ändrat något.Hälsar Irene
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-06, 20:10
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Sist gällde strejken inte internationalle flyg utan bara inrikes flyg, det måste vara samma denna gången ?!

/Maggan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-06, 20:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Jag fick nyss ett tacksamt sms från CarinaN. När jag sms:ade om strejken igår så ändrade de båt till i morgon. De sover nu 2 nätter i Pireus istället för en och de var SÅ tacksamma för min info. De hade ju ingen aning om detta då de varit iväg några veckor. Men nu måste man ju nästan ha datorer med eller springa på internetcafé var dag på semester i Grekland för att kolla läget så man inte blir strandsatt p g a strejker....OJ så de förstör för sig grekerna. Tror de verkligen att landet gagnas av att turisterna drabbas???

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-06, 20:23
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Vilken tur att du upplyste dem om strejken, så inte slutet av deras resa blev förstörd/försenas- en blomma till dig Lissi

Ja, kanske internetcaféerna är de stora vinnarna denna sommar ?!?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-06, 20:43
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Tack Maggan1 för ditt svar. Hoppas Du har rätt ang. flyget.Man blir egoistisk ibland vill så gärna komma iväg till Karpathos.Hälsar Irene.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-06, 21:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Vilken tur att du upplyste dem om strejken, så inte slutet av deras resa blev förstörd/försenas- en blomma till dig Lissi

Ja, kanske internetcaféerna är de stora vinnarna denna sommar ?!?
Jag visste ju att deras flyg går fred 9 juli och att de skulle ankomma till Pireus den 8:e. Eftersom jag inte visste om ankommande båtar skulle drabbas också så sms:ade jag. Svaret jag fick var att det hade varit datorstrul när de skulle boka biljett till den 8:e så mitt sms kom emellan och gjorde att de för säkerhets skull bokade till den 7:e istället. Säkert ett bra val för OM det är så att generalstrejken verkligen innebär att INGA båtar alls går den 8 juli så hade de ju missat sitt flyg morgonen den 9:e

När jag var på Tinos den vecka hösten 2008 då Sterling gick i konkurs så gick min telefon varm av sms från Kalimeror som undrade om jag flugit med dem....vilket jag alltid brukade. Men just den gången så var det SAS...Så mycket omtanke och erbjudanden om hjälp som jag fick av Kalimeror då gjorde mig alldeles varm! Självklart hjälper vi varandra med allt vi kan!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-06, 22:20
Linda_76 Linda_76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 6
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Det är inte så kul med alla dessa strejker och det måste i slutändan drabba Grekland väldigt hårt.

Vi anländer till Athen den 9nde juli så om vi har tur så är strejken över och jag hoppas att det inte är några demonstrationer kvar (vi reser med två små barn). Nu är i alla fall äntligen båtbiljetterna bokade så förhoppningsvis så klaffar allt och vi kommer till Naxos ca 21.00.

Jag håller tummarna för er alla som är ute och reser.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-06, 22:23
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

När vi strax efter midnatt den 30/6 kom till Santorinis flygplats för att ta oss hem till KPH trodde vi att vi i princip skulle vara ensamma på den lilla flygplatsen. Men icke...
Vansinnigt mycket folk väntade på att komma hemåt. E.u. hade brandmännen strejkat fram till midnatt. Vi blev ett par timmar försenade och planet lyfte först 03.30.
När vi var ute förra gången fastnade vi i Paris pga askmolnet. Förra sommaren strejkade flygledarna när vi skulle flyga hem från Chania. Gången dessförinnan var det åskväder över Skiathos, så det var länge tveksamt om planet som skulle ta oss hemåt skulle kunna landa på ön.
Blir nog till att ta cykeln bort till Tylösand nästa sommar...
Men allvarligt så är strejker i infrastrukturen troligen det sista Grekland behöver just nu. Talade med flera hotellägare som var djupt oroliga över det tämligen skrala bokningsläget, som de menade (och jag kan hålla med om) till stor del beror på människors osäkerhet kring transporterna i, till och från landet.
Hoppas ni som ska ner eller hem kan hantera den befarade strejken den 8.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-07, 15:10
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag fick nyss ett tacksamt sms från CarinaN. När jag sms:ade om strejken igår så ändrade de båt till i morgon. De sover nu 2 nätter i Pireus istället för en och de var SÅ tacksamma för min info.
Tack igen Lissi! Nu har vi kommit pa plats i ett mycket varmt Piraeus. Vi valde att utoka till tva natter pa samma hotell som vi redan hade bokat in oss EN natt pa sa vi ska slippa flytta pa oss i morgon. Vi bor i en mysig del av Piraeus som vi tanker utforska lite narmare. Har fatt tips i receptionen om badstrand, Votsalakia, som vi har gangavstand till. Dar tanker vi tillbringa morgondagen. Inga tunnelbanor gar i morgon pga strejken sa vill vi ta en svang till aten far det bli ikvall. Eftersom det ar ett ar sedan vi gifte oss har i Piraeus tanker vi ocksa hinna ta en svang ut till klippan dar brollopet agde rum. Skandinaviska kyrkan har ju flyttat, annars hade vi kunnat titta in och saga hej till prasten.

Ja Lissi... det var markligt den dar kvallen nar du smsade och varnade om strejk. Vi hade nan timme innan varit inne pa biljettkontoret for att boka bat till i morgon. Nar tjejen bakom disken hade matat in alla uppgifter och skulle trycka pa bokningsknappen blev det plotsligt fel pa systemet och hon bad oss aterkomma dagen efter. Nar vi kom hem till hotellet laste jag ditt sms... OM vi hade kopt de dar biljetterna finns det ju en risk att vi hade kant oss sakra och inte brytt oss om att halla koll pa det dar med strejkerna som pagar. ELLER var det sa att tjejen skyllde pa datorproblem och bad oss aterkomma for det var osakert med batarna.
Hur eller hur....SKONT att vara pa fastlandet nu nar det ar som det ar.

Stor kram till dig Lissi!!!!

Och tack till Tom som ocksa hjalpt till att halla oss uppdaterade ang strejken!!!

For ovrigt har vi haft tva underbara veckor! Vi har stortrivts pa Donoussa, Schinoussa och Serifos. Paros var kul att fa se, men dit vill vi inte fler ganger....

Carina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-07, 16:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Irene53 Visa inlägg
Tack Maggan1 för ditt svar. Hoppas Du har rätt ang. flyget.Man blir egoistisk ibland vill så gärna komma iväg till Karpathos.Hälsar Irene.
Har ni fått meddelande från Apollo än?

Airtours har nyss meddelat sina resenärer på Karpathos att de beräknas lyfta mot Landvetter två timmar försenade i morgon, 15.30 i stället för 13.30, pga strejken.

Det innebär alltså att planet som ska lyfta i morgon bitti kommer att ha samma försening, två timmar, det är ju det plan de ska hem med.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-07, 16:43
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Är det någon som flyger med Norweigen i morgon, ska åka från Aten 12.25 till Arlanda.
Har ni fått något meddelande om förseningar?

Monica
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-07, 17:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
...ELLER var det sa att tjejen skyllde pa datorproblem och bad oss aterkomma for det var osakert med batarna.
Hur eller hur....
...Vi har stortrivts pa Donoussa, Schinoussa och Serifos. Paros var kul att fa se, men dit vill vi inte fler ganger....
Kul att ni har haft så härlig semester! Jag förstår att ni trivts på de öarna ni har valt, fina små öar. Gillar man öar som dessa, är det svårt att komma till Paros EFTER att man varit på t ex Donoussa och Schinoussa. Jättesvårt! Ska man kombinera de öarna, så kan det vara en idé att börja med Paros. Ert besök på Paros påminner om vårt första besök där, EFTER Sifnos. Paros fick inte en chans! Men Paros kan vara mycket fin i ett annat läge.

Det var säkert på grund av strejken, som det inte gick att boka biljetter till imorgon.

Ha en fin dag i Pireus imorgon!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-07, 17:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Enligt Norwegians hemsida, uppdaterad för en halvtimme sedan ska flighten från Athen 12.25 gå planenligt på tidtabell.

Arne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-07, 17:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Enligt Norwegians hemsida, uppdaterad för en halvtimme sedan ska flighten från Athen 12.25 gå planenligt på tidtabell.

Arne
Så står det även på Athens airports egen web. Men det kommer ju inte att hända eftersom flygledarstrejken ska pågå mellan kl 10 och kl 14.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-07, 17:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

OK! Men jag framhärdar. Flygledarstrejken omfattar bara inrikesflyget.
Alla flyg till utrikes destinationer ska tillåtas.

Men, låt vara, har jag fel då må jag genast som straff nedskicka tvenne burkar tonfisk i olja till dina svältfödda kattor.

Har du fel, då må du dubbla tonfiskransonen till kattorna...
Facit har vi i morgon vid lunchtid.

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT