Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-12-31, 13:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Båttidtabeller 2009

Information om sommarens båttidtabeller finns här...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-01, 12:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Angående båttider: Irriterande att tabellerna inte uppdateras tidigt, men det är typiskt Grekland, om något.
Kan i alla fall berätta att det i pressen skrivs då och då om nya båtar som ska sättas in, rederierna ligger i förhandlingar (som vanligt) med regeringen, om subventioner, och man har visst fått positiva signaler. Båttrafiken jämförs med järnvägsnätet på kontinenten och man anser att befolkningen på utkanten/ i gränstrakterna har rätt till god kommunikation. Turismen är en annan "kund" förstås, utan den blir det rätt tomt i många plånböcker. Men en bastrafik behövs hela året.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-13, 21:19
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Jag försöker verkligen låta bli att slita mitt hår Janne men enligt tidtabellerna går det knappt några speedboats nån stans och jag försöker boka hotel men är lite rädd att chansa i och med vi är sex personer. Tidigare idag när jag var inne för att boka "vanlig" färja hittade jag super economy class men nu kan jag inte hitta det heller. Hjälp? Jag har i alla fall lyckats hitta en avgång från Pireus till Syros på kvällen den 8 juli vilket inte fanns igår
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-13, 22:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Athina Visa inlägg
"klipp"
Jag har i alla fall lyckats hitta en avgång från Pireus till Syros på kvällen den 8 juli vilket inte fanns igår
Det kan finnas två orsaker till detta:
*Du tittade slarvigt i går (knappast troligt)
*Grekerna har börjat uppdatera tidtabellen många månader tidigare i år än tidigare år.

Det finns väl ingen egentlig anledning att börja finboka redan nu, båttidtabellerna brukar komma nångång i maj och då kan du om du vill göra bokningar men om du ska åka i juli så behöver du inte boka då heller.
Det enda som kan vara värt att boka är om du är säker på din sak och det då finns dessa "Super Economy" biljetter för just dessa tider, det är ingen större förlust om du inte kan använda dem ändå.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-09, 14:29
Plings avatar
Pling Pling är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 25
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Hur går båten från Santorini till Naxos? Är Naxos första stopp eller går den in någon annan stans innan ankomst till Naxos? Har letat efter info på Blue Stars hemsida men tycker bara att de talar om avgångar från Pireus. Någon som vet?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-09, 15:53
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Det går båtar direkt från Santorini till Naxos!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-09, 15:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Pling Visa inlägg
Hur går båten från Santorini till Naxos? Är Naxos första stopp eller går den in någon annan stans innan ankomst till Naxos?
Vissa turer går de in till Ios innan Naxos. Du kan se det på Blue Stars hemsida om du scrollar ner lite på sidan, först står avgångar från Pireus, därunder hittar du avgångar från Santorini.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-09, 21:07
Plings avatar
Pling Pling är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 25
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Ser att jag var en aning otydlig i min fråga. Jag ska åka Blue Star Paros fr Santorini avgång 16:00 och framme Naxos 18:05. Tack Janne, ska kolla igen och se om jag kan hiotta rutten, har för mig att jag sett det något annat år.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-02-10, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Pling Visa inlägg
Jag ska åka Blue Star Paros fr Santorini avgång 16:00 och framme Naxos 18:05.
Då går båten inte till Ios utan går direkt till Naxos, det tar lite drygt två timmar till Naxos.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-07, 17:37
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Information om sommarens båttidtabeller finns här...
Om man ska åka färjorna mellan öarna. Vilket rederi är bäst och säkrast att åka med och som dessutom har biljetter för bra pris?

H:Carina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-07, 19:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
men om du ska åka i juli så behöver du inte boka då heller.
Det enda som kan vara värt att boka är om du är säker på din sak och det då finns dessa "Super Economy" biljetter för just dessa tider, det är ingen större förlust om du inte kan använda dem ändå.
Vi har vid tre olika tillfällen varit med om att just Blue Star biljetter inte funnits i juli, en gång fanns det inga biljetter alls från Naxos till Piraeus, en gång endast förstaklass och en annan gång fanns det inga biljetter från Piraeus till Amorgos.
Vi bokar nu alltid vår hemresebiljett så snart vi vet var ifrån vi skall åka, utresebiljetten bokar vi också i förväg om vi förbokat boendet, vilket sker mycket sällan.
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-08, 15:43
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Hej! Men hur boka super economy, kollade blue stars hemsida, men lyckades inte!
Ingegerd
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-23, 20:57
Plings avatar
Pling Pling är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 25
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Har precis fått våra flygtider av Apollo - äntligen!!! Och det visa sig att jag inte alls ska åka Blue Star Paros kl 16:00 för då har vi änu inte landat.

Vi landar först kl 18:00 på kvällen den 14 juli. Så det ser ut som vi blir kvar på Santorini en natt, för inte går det väl någon båt som vi hinner med från Santorini samma kväll???

Vad jag kan se är alternativet till att bli kvar på Santorini ända till kl 16:00 den 15:e att ta en båt med ett annat rederi kl 8:30 på morgonen, men den tar ju 5 timmar drygt att nå fram och det ser dessutom ut att vara en speed boat!!! Då måste den gå värsta omvägen, känns det som. Är det någon som kan råda till vad som är bäst att göra i rådande läge?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-23, 23:49
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Nu kan det ju komma mera förbindelser ännu men det ser onekligen lite tunt ut. Om du har transfer med Apollo så har de kanske en egen båt som de kör med, de brukar väl ha det ibland. Ifall du har köpt bara flygstol så kan du kanske köpa till transfer med den båten också.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-04-24, 08:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Avtalen mellan staten och rederierna om subventioner är inte klara. En skandal som blommade upp i höstas är en del av orsaken.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-04-24, 16:47
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Förra året åkte vi flygstol med Apollo till Santorini,vi pratade med Apolloguiderna och fick åka med deras transferbåt Alexander till Naxos.Ingen höjdarbåt men det gick bra.Vi betalade 20 Euro/pers.Vi fick tom åka med transferbussen från flyget till hamnen för detta pris.Försöka duger.bjorn
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-04-24, 18:50
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Citat:
Ursprungligen postat av bjorn Visa inlägg
Förra året åkte vi flygstol med Apollo till Santorini,vi pratade med Apolloguiderna och fick åka med deras transferbåt Alexander till Naxos.Ingen höjdarbåt men det gick bra.Vi betalade 20 Euro/pers.Vi fick tom åka med transferbussen från flyget till hamnen för detta pris.Försöka duger.bjorn
Detta har jag också gjort för länge sedan från Poros en gång. Efteråt var det någon som påstod att de intefår sälja sådana biljetter eftersom det konkurrerar med vanliga trafiken, biljetten måste bokas i samband med att man bokar biljetten. Detta är inget som jag är helt säker på att det stämmer men då vi åkte så registrerades vi inte och fick inget kvitto, det var alltså troligen frågan om pengar rakt in i guidernas ölkassa, inte för att jag bryr mej men det kan ju bli tråkigt om båt med passagerare sjunker under turen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-24, 18:52
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Nu kan det ju komma mera förbindelser ännu men det ser onekligen lite tunt ut. Om du har transfer med Apollo så har de kanske en egen båt som de kör med, de brukar väl ha det ibland. Ifall du har köpt bara flygstol så kan du kanske köpa till transfer med den båten också.

Mvh Janérik
För ordningens skull menar jag alltså att du ska boka denna transfer med Apollo här i Sverige innan du reser.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-24, 18:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Jag satt just och kollade båtturlistan Rafina-Tinos . Ingen båt än så länge senare än 17.30Vi landar i Aten kl 16.35 den 18 juni med bara handbage men oddsen är ju låga att man med taxi hinner till Rafina och hinner lösa biljetter till båten innan avgång.
Jag hade för mig att det gick en senare snabbåt men så är det nog inte..
Nu är det inte nån större fara för vi bor gärna en natt i Luotsa eller Rafina och avbokar första natten på Tinos, men är det möjligen nån som vet om det vanligtvis brukar gå senare båt, som ännu inte är utlagd?

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-04-25, 15:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Båttidtabeller 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag satt just och kollade båtturlistan Rafina-Tinos . Ingen båt än så länge senare än 17.30Vi landar i Aten kl 16.35 den 18 juni med bara handbage men oddsen är ju låga att man med taxi hinner till Rafina och hinner lösa biljetter till båten innan avgång.
Sommartid brukar det gå någon Cat vid 18 och stor färja vid 19 - 20-tiden som går inom Tinos. Slutet på Juni kan ju vara tveksamt, men GTP är ju långt från färdiguppdaterat än.

Men om det inte är någon lång taxikö, eller ni kan smita förbi, finns det en hyfsad chans att ni hinner med 17.30 båten. Jag hade chansat! Men så brukar jag ha en oförskämd tur med sådant...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT