Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-06, 22:00
Björn H Björn H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Leksand
Inlägg: 4
Standard köra moped, vad krävs?

Tänkte stanna ett längre tag i Grekland i vår. Vet någon vad som gäller för moped resp. motorcykel vad gäller körkortskrav.
Är det så att exakt samma regler gäller som i Sverige och övriga EU länder, att man måste ha ett A körkort för över 50cc och att man klarar sig med vanligt personbils körkort, B, för moppe, upp till 50cc?

Många hälsningar från Leksand
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-06, 23:16
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: köra moped, vad krävs?

Hej Björn!

Du måste ha mopedlicens på ditt b-kort även för att köra 50cc-moped i Grekland. Det har vi ju automatiskt här men så funkar det alltså inte i Grekland. Om du har ett körkort som är producerat efter sommaren 2010 så står mopedlicensen på baksidan av körkortet dock.

Sen att inte alla följer lagarna är en annan femma, jag fick hyra moped på Sifnos utan mopedlicens t.ex. På Tinos var det däremot kört t.o.m MED licensen...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-07, 02:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: köra moped, vad krävs?

I detta ämne är vi ännu så länge utlämnade till de Grekiska uthyrarnas godtycke! Oavsett vad lagar och förordningar säger... Och vad som står på vårt körkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Du måste ha mopedlicens på ditt b-kort även för att köra 50cc-moped i Grekland. Det har vi ju automatiskt här men så funkar det alltså inte i Grekland.
Nja. B + A är bäst. Då får du hyra vad du vill. Men det är bara vi marginellt äldre som fick A:et på köpet... Fast det är rätt gott säger han som fläker omkring på sin svarta 250 Scooter... Jag tror inte Grekerna bryr sig så mycket om en Svensk Moppelicens...

Citat:
Om du har ett körkort som är producerat efter sommaren 2010 så står mopedlicensen på baksidan av körkortet dock.
Hörde det för ett tag sedan. Och det är ju bra. Det bör ju underlätta för alla. Kanske. För det är ju larvigt att man inte får hyra en moped i Grekland när man har körkort för bil och mopedlicens i Sverige! Eller?

Nu ska vi se. Med B-körkort får man köra en 50cc EU-moped i Sverige. Den får göra 45 km/tim här. En oftast hanterbar hastighet. Vill man köra större cc krävs A-kort. Men i Grekland är en 50cc ostrypt och kan ofta göra 70 - 90 km/tim... Dvs, en moped i Grekland är inte samma sak som en moped i Sverige!

Jag har en viss förståelse för att de kräver A på kortet för att man ska få hyra! En 50cc moped i Grekland kan ibland fara fram i samma hastighet som en 125:a här hemma i Sverige... De ser en ostrypt 50cc moped som en lätt motorcykel... Med viss rätt!

Så att det står på körkortet att man får köra moped i Sverige måste inte per automatik betyda att man får hyra en 50cc moped i Grekland eftersom det är helt olika maskiner. Sorry. Men jag har viss förståelse för att de kräver att det ska finnas ett A på kortet...

En annan sak. En mig närstående person hyrde en 125:a på vanligt Svenskt B-kort. Utan A! Det är olovlig körning I Grekland precis som i Sverige! Man får inte köra motorcykel utan A på kortet! Gör man det och det händer något så upphör alla försäkringar! Både där och här. Så det kan i värsta fall bli riktigt allvarligt! GÖR INTE DET!

Citat:
Sen att inte alla följer lagarna är en annan femma, jag fick hyra moped på Sifnos utan mopedlicens t.ex. På Tinos var det däremot kört t.o.m MED licensen...
Grekiska lagar verkar väl vara minst sagt flexibla... Tyvärr... Verkar det som i vissa lägen i alla fall... Att du fick hyra på Sifnos var ju fel! Det inser ju även du. Och hur mycket har vi brytt oss om det genom åren... Fast jag har ju faktiskt A på mitt kort så jag har aldrig behövt bry mig.

På Tinos, min ö , har jag kontaktat alla uthyrare och bett dem vara extra uppmärksamma på eventuella Svenskar som kommer och vill hyra... (Bara av nyfikenhet. Vem var det som nekade dig om du kommer ihåg det? Jason på hamnpromenaden?)

Du, och alla andra, förstår att jag skämtar. Hoppas jag. Men jag förstår deras tveksamhet till ett Svenskt Mopedkort där mopedens hastighet är begränsad till 45 km/tim och deras kan nå upp till 90...

Jag kan ha viss förståelse för att de vill att vi ska ha A på kortet, och inte bara mopedbehörighet i Sverige, för att visa att vi kan hantera en motorcykel i högre hastigheter.

Det är faktikskt inte helt oväsentligt! Eller orimliga krav! Dels för att de vill ha tillbaka maskinen de hyrt ut i ett stycke, dels för att de vill att den som hyrt den ska komma tillbaka i ett stycke...

Vänd på kuttingen och titta på det från deras sida! Jag skulle säga att de som inte hyr ut är de som är seriösa...

Vi är bortskämda med att man alltid kan hyra en "moppe" i Grekland. Men hur många kan EGENTLIGEN köra en "moppe" som kan göra upp till 90 km/tim...? Med B-körkort och en Moppe-licens som man aldrig använt... Hur många vet hur man tittar framåt, bromsar och går in i en kurva för att inte flyta ut, vilket spår man ska välja osv... En totalt annan teknik än när man kör bil.

En bil är på ett sätt oftast "förlåtande" när man tappar uppmärksamheten ett par sekunder. En tvåhjuling biter dig i röven i samma sekund du tappar koncentrationen. Ursäkta "Franskan" men så är det. Det finns säkert fler här än jag som kör på två hjul och njuter av det, men de vet exakt vad jag menar.

Det är ett stort nöje att hyra moppe och åka omkring och titta på byar och annat.

Men var försiktiga när ni kör...

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-08, 22:53
Björn H Björn H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Leksand
Inlägg: 4
Standard Sv: köra moped, vad krävs?

Tack för upplysningarna, som jag förstår finns alltså inte begreppet EU moppe i Grekland?
Trodde i min enfald att reglerna måste vara lika i alla EU länder.
Björn
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-01, 22:21
emmaa emmaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 27
Standard Sv: köra moped, vad krävs?

Men finns det bara 50 cc mopeder? Har de inte någon mindre form av mopeder (scooter) som man får hyra med B-körkort?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-01, 22:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: köra moped, vad krävs?

Citat:
Ursprungligen postat av emmaa Visa inlägg
Men finns det bara 50 cc mopeder? Har de inte någon mindre form av mopeder (scooter) som man får hyra med B-körkort?
En del uthyrare har mopeder som våra B-körkort gäller för.
Det finns fortfarande ganska gott om uthyrare i övärlden som inte är så noga med vilken motorstyrka de hyr ut. Skulle olyckan då vara framme eller om du blir stoppad i en poliskontroll så kan det nog bli dryga böter
(Mina erfarenheter gäller Amorgos, Naxos, Ios och Antiparos)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-01, 23:09
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: köra moped, vad krävs?

Det finnes en del steder hvor man får leie moped uten at utleier sjekker så nøye hvilket førerkort man har. Problemet er jo bare at hvis man kjører uten gyldig førerkort, kjører man helt uten forsikring hvis noe skjer, både når det gjelder egne skader og skader på andre. Og forsikringsselskapene er ikke "snillere" der enn her............

Og da er bøtene i en politikontroll bagateller sammenlignet med hva man risikerer ved uhell.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-01, 23:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: köra moped, vad krävs?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Og da er bøtene i en politikontroll bagateller sammenlignet med hva man risikerer ved uhell.
Självklart, men bortsett från skadan så blir det dessutom böter, det var vad jag menade, sker det en olycka så är ju skadan skedd
Jag menar att en olycka utan skada är ingen olycka
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-09, 20:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: köra moped, vad krävs?

Jag skall nu försöka mig på ett inlägg med hjälp av min telefon, vi lär märka om det funkar....
Har nu pratat med två olika uthyrare på Karpathos, de är helt på det klara med vad vi ifrån Sverige har lov att köra för fordon på våra B-körkort. alltså inga problem att hyra 50cc mopeder
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT