Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-19, 15:26
aa jansson aa jansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 26
Standard Hjälm vid körning

Hej!
Just hemkommen från Karpathos efter 2 underbara veckor på Meltemi i Pigadia. Vi hyrde några dagar en tyngre vespa och även med hjälm till. Hjälmen var av dålig kvalitet och satt illa, så vid omkullkörning/olycka så skulle hjälmen inte ha varit till något skydd. Är det så att det är hjälmtvång i Grekland eller kan man åka utan?
Ser man sig omkring när man är i Grekland så är det turister som har hjälmar och de grekiska åker utan.

Detta elände till tåg som plingar och blinkar och går från stan och norrut är en styggelse. Se till att få bort detta elände som skänker en dålig PR för Karpathos. Alla jag talade med, både Greker och turister, tyckte att det är löjeväckande.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-19, 15:36
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Hjälm vid körning

Ni provade väl ut hjälmarna där ni hyrde antar jag? Kan inte komma ihåg att det var särskilt stort besvär att hitta passande storlek sist vi hyrde, det fanns massor med storlekar,färger, modeller att välja på. Ni kunde ju också letat reda på berörd myndighet och klagat på tåget om det var ett så stort irritationsmoment.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-20, 08:15
aa jansson aa jansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 26
Standard Sv: Hjälm vid körning

Det fanns bara en storlek på hjälmarna och en modell så utbudet var begränsat.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-20, 09:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hjälm vid körning

Citat:
Ursprungligen postat av aa jansson Visa inlägg
Just hemkommen från Karpathos efter 2 underbara veckor på Meltemi i Pigadia. Vi hyrde några dagar en tyngre vespa och även med hjälm till. Hjälmen var av dålig kvalitet och satt illa, så vid omkullkörning/olycka så skulle hjälmen inte ha varit till något skydd. Är det så att det är hjälmtvång i Grekland eller kan man åka utan? Ser man sig omkring när man är i Grekland så är det turister som har hjälmar och de grekiska åker utan.
Det är hjälmtvång i Grekland. Om man kör utan hjälm och tas av polisen är böterna höga. Jag fick nyligen mejl från en läsare som körde utan hjälm och fick böter på 350 €. Många greker kör utan hjälm, men det blir allt vanligare att de använder hjälm.

Jag har många gånger varit med om att hjälmarna inte passar, eller är av dålig kvalitet. Ibland finns det en hjälm som passar mig, men ingen som passar Camilla. Om det är en riktigt seriös uthyrare så har de bra hjälmar i storlekar som passar alla.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-20, 09:57
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Hjälm vid körning

Tänkte precis skriva det, har inte uthyraren ens ett skapligt utbud av hjälmar så är det nog läge att titta hos någon annan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-20, 11:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hjälm vid körning

Å ni vet väl om att en begagnad hjälm, som varit inblandad i en olycka är värdelös. Man kan lika gärna ha ett melonskal på skallen. Det "skyddar" lika bra.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-20, 13:29
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hjälm vid körning

...jag kör ju en del scooter & mc på Karpathos, så jag tog helt sonika med en egen hjälm ner....Den tog inte stor plats i ryggan, och dessutom kunde jag fylla den med grejer.

Och några år senare tog jag med en till,så nu har jag en fräsch hjälm till eventuella passagerare....
Mikke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-20, 18:09
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Hjälm vid körning

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är hjälmtvång i Grekland. Om man kör utan hjälm och tas av polisen är böterna höga. Jag fick nyligen mejl från en läsare som körde utan hjälm och fick böter på 350 €. Många greker kör utan hjälm, men det blir allt vanligare att de använder hjälm.
Jag blev stoppad i en "unik" hjälmrazzia år 2007 på Samos , hade inte hjälmen på ! Dom tog mitt körkort , fick en bot utskriven på 300 euro. Mot uppvisande att jag betalat boten inom en vecka halverades boten till 150 euro. Körkortet skulle dom behålla i 14 dgr. Efter mycket tjat o bönande fick jag tillbaka kortet nästa dag !
/ Tom
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-20, 18:41
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Hjälm vid körning

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Å ni vet väl om att en begagnad hjälm, som varit inblandad i en olycka är värdelös. Man kan lika gärna ha ett melonskal på skallen. Det "skyddar" lika bra.

/Netwolf
Vilken melon rekommenderas? För min skalle passar endast vattenmelon. Men går det lika bra med honungs- eller galiamelon?
Och hur spänner man?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-20, 21:09
zvempa zvempa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Skövde
Inlägg: 33
Standard Sv: Hjälm vid körning

knytes under hakan med hjälp av en bläckfisk
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-20, 22:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hjälm vid körning

Vi har under alla år i Grekland gillat att åka fram på scooter.

Under de första åren kollade vi in hur lokalbefolkningen gjorde och gjorde likadant. Dvs hade med en hjälm hängande i remmarna på styret.

Efter stopp av välvilliga poliser ett par gånger, som utan att utfärda böter påpekade var hjälmen skulle sitta, så har vi valt att inte fresta lyckan längre. Vare sig vad gäller böter eller olyckor. Därför, sedan ganska många år, gäller hjälm på! Strunt samma hur grekerna själva gör.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-21, 08:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hjälm vid körning

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...kollade vi in hur lokalbefolkningen gjorde och gjorde likadant...
På Kos såg jag en äldre grekisk man på moppe, som hade hjälm. Visserligen med remmen ospänd, men det värsta var ändå att han hade hatten under!
Jag hann inte få upp kameran, men jag kan lova att det såg kul ut!

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-21, 09:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hjälm vid körning

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Vilken melon rekommenderas? För min skalle passar endast vattenmelon. Men går det lika bra med honungs- eller galiamelon?
Och hur spänner man?
Det går nog bra med vilken som, ospänd eller ej. Resultatet blir ändå detsamma vid en smäll..

/NW
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-08-21, 11:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hjälm vid körning

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Därför, sedan ganska många år, gäller hjälm på! Strunt samma hur grekerna själva gör.

Masse
Vi har alltid hjälm men det är för vår egen skull.
Håller med om att det förut var svårt att hitta passande hjälm, men numer går det lättare. Skräckexempel var denna i Nafplion för 7 år sen.
Snygg va? Modell kask... Vespan drog f ö mer olja än bensin och var det sämsta och dyraste vi hyrt i Grekland, men det var vad vi hittade



Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-08-21, 11:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hjälm vid körning

Jag använder för det mesta hjälm och köpte i vintras en ny, skönt öronisolerande knallröd, med visir, jättefin. Men alla som har kört moppe på sommaren här vet hur ohyggligt varmt det blir , så då tar något annat över förnuftet, känslan att få luft genom håret, sen må det vara tillåtet eller ej. Som kompromiss använder jag nu på sommaren en lätt hjälm typ bergsklättrardito,perforerad. Den skyddar förmodligen lika dåligt som en melonhalva men jag lär slippa böter åtminstone.

De omkullkörningar vi inte sällan ser drabbar också nackar, knän, armbågar och sånt. Jag antar att hjälm minskar skadorna på huvudet, men skulle vilja se nån statistik på detta, finns det att få, möjligen, kanske försäkringsbolagen har sån?

Vid allvarligare olyckor med moped torde hjälmen skydda marginellt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-08-21, 13:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hjälm vid körning

...ja, värme och hjälm kan vara svettigt, så jag fuskade och köpte en mera gammaldax hjälm på Ebay, och därunder den fläktar det rätt ok.... Den andra hjälmen är mera som en skidhjälm med ngt tätare innandöme. Jag får testa den nu i september....
Jag har vurpat trenne ggr på Karpathos, och de två första hade jag ingen hjälm, men väl den senaste....Sista, törs jag inte skriva... Alla gånger blev det skrapsår och huvve klarade sig oskatt...
Mikke
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-08-21, 15:15
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Hjälm vid körning

Ja vi bruker hjelm, men det er litt forskjellig hva min mann får tak i for han er stor rundt hodet. Vi kjører motorsykkel i Norge, og de hjelmene vi låner i Hellas er det ikke mye hjelp i hvis ulykken først skjer. Men en ting er at man kan få en kraftig bot. Noe annet er hva forsikringsselskapet sier hvis vi ikke bruker hjelm.
Vi har også gått rundt en gang, og takk og lov ble det med skrubbsår på føtter og knær. Men gud så fort gjort det er at det skal skje noe.
Det er jo bare det at det er så HERLIG å kjøre scooter i Hellas.....

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-08-21, 20:35
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Hjälm vid körning

Pratade just om just detta med hjälm vid moped/motorcykelkörning med en grekisk vän på Naxos i förra veckan. Han berättade att han haft riktigt bråttom till tavernan en eftermiddag o glömde hjälmen. Så klart fastnade han i en kontroll o fick böta, vilket blev otroligt dyrt! Han sa att böterna var på 800 euro, men betalade man inom 10 dagar så halverades kostnaden. Så hans försovning den eftermiddagen blev en riktig minnesbeta. Trots detta såg vi så många som körde utan hjälm.....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT