Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-02-19, 14:31
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

MYTHOS!!! THE BEST !
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-02-19, 17:19
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Kaiser är bäst till grekisk mat eller Heiniken

Monica
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-02-19, 17:19
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Grekland ar ju inget ol-land precis men det finns faktisk nagra bra stallen i Aten med annan ol an de "vanliga" Amstel, Fix , Mythos och Heineken. Ett lite annorlunda stalle ligger i centrum och dar gor man farsk-ol. Man sitter i lokalen dar tillverkningen sker, ca 10-15 m i takhojd. Man blir serverad en "palett" med 6-7 sma glas, ol med farg fran ljusaste gul till morkt rodbrun farg. Det ar bara att provsmaka och sen valja vilken sort man vill bestalla.
Sen finns ju forstas Beer Academy dar man kan dricka typisk "pub-ol", ocksa ett bra stalle for dom som gillar ol.
Om man har nagra timmar over i Pireus och vill uppleva en typisk Engelsk pub, foreslar jag "The Flying Pig". Dar finns till och med Engelsk cider!!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-02-19, 17:30
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Grekland ar ju inget ol-land precis men det finns faktisk nagra bra stallen i Aten med annan ol an de "vanliga" Amstel, Fix , Mythos och Heineken. Ett lite annorlunda stalle ligger i centrum och dar gor man farsk-ol. Man sitter i lokalen dar tillverkningen sker, ca 10-15 m i takhojd. Man blir serverad en "palett" med 6-7 sma glas, ol med farg fran ljusaste gul till morkt rodbrun farg. Det ar bara att provsmaka och sen valja vilken sort man vill bestalla.
Sen finns ju forstas Beer Academy dar man kan dricka typisk "pub-ol", ocksa ett bra stalle for dom som gillar ol.


Så riktigt så riktigt, att Grekland inte är något öl-land ! Nu får jag väl på tafsen men är man lite krass så vill jag påstå att det visserligen är hygglig klass på de vi alltid hittar på resor men att det bakom dem inte finns någonting alls. Många ölsorter har ju räknats upp i forumet men vet någon om några väldigt lokala sorter från fastlandet som kan räknas till "okända" ?

Det du berättar om "palett med 6-7 glas" låter ju jättespännande !! Är alla 7 sorterna egna brygder eller hur sker sammansättningen av sorterna i det provsmakeriet ?? Det låter som att "trenden micro-bryggerier" även har letat sig vägen till Grekland. Dessa är vanliga i USA, Norge och Sverige även om lagstiftningen i Sverige gör att de har varit mycket få.

De mörka ölsorterna, vet du något/några namn på dem eller är det som sagt egna brygder som kanske har något namn ? Jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg här idag att vi hittade ett mörkt öl på Kreta i fjol. Rethymnian Dark som var en liten bygelflaska med ett ljuvligt gott mörkt bärnstensfärgat öl som var fullt i klass med sorter här hemma som kan få gå under benämningen "bayersk".

Berätta mera om Atens ölvärld, Eririni !!




Hasse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-02-19, 17:33
pew pew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mora
Inlägg: 32
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Fix, Mytos eller alfa

pew
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-02-19, 17:51
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Det du berättar om "palett med 6-7 glas" låter ju jättespännande !! Är alla 7 sorterna egna brygder eller hur sker sammansättningen av sorterna i det provsmakeriet ?? Det låter som att "trenden micro-bryggerier" även har letat sig vägen till Grekland.

Har hort att det ocksa ar vanligt i Tyskland. De sorter som finns dar ar bryggeriets egna sorter och de har tydlig besk smak, gott tycker jag. Det ar ett helmysigt stalle och det finns aven bra mat pa overvaningen.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-02-19, 18:15
Moellers avatar
Moeller Moeller är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Falkenberg
Inlägg: 26
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Mythos!! Finns även på Systemet så man kan njuta på bechen i Sverige oxå...............
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-02-19, 18:44
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Dricker vad som finns när jag är i grekland ( bara den serveras kall )o oftast finns Mythos eller Heiniken

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2006-02-19 klockan 18:54.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-02-19, 20:35
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Jag dricker ju helst grekiskt vin som många av er känner till . Men efter en dag på stranden tar jag gärna en iskall Mythos på tavernan i sällskap med lite grillad bläckfisk, småräkor, småfiskar och en rejäl greksallad...

.... SHIT....

Helt utan förvarning högg det RIKTIGA greklandssuget in... help me...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-02-19, 21:41
pinulks avatar
pinulk pinulk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 75
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Mythos är det som oftast slinker ner. Men om ni är i Athen så passa på att dricka det utmärkta ölet Craft, som troligen bara finns i stop/ sejdel.

Det finns en ljusare och en lite mörkare variant, själv föredrar jag den mörkare.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-02-21, 13:39
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Anything local parakalo
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-02-21, 13:51
Marits avatar
Marit Marit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 65
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Mythos!!! Fix har jeg aldri smakt. Amstel noen ganger, men Mythos synes jeg er topp.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-02-21, 16:47
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Jag tillhör den lilla minoritet i samhället som inte tycker om öl så jag får svara för sambons räkning istället. Han dricker gärna Mythos eller Amstel och så slinker det ner en Fix när det finns. Sist vi hittade det var nog på Spano's (heter den väl, den stora supermarketen i Rhodos' stad). Dessutom på tavernor finns det ibland Alfa på fat, det är tydligen inte så dumt det heller.

Celbe
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-02-21, 16:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Hörrni FIX-vänner, har någon lyckats få FIX på taverna eller över bar någon gång?
Det har inte jag, trots att jag har frågat efter det på många, många ställen.
Brukar däremot efter idogt letande hitta det i någon supermarket, så FIX hör till balkongceremonierna för min del.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-02-21, 17:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Hörrni FIX-vänner, har någon lyckats få FIX på taverna eller över bar någon gång?
Ett par gånger, bla. på Lesbos, visserligen serverad i fel glas men jag håller inte så hårt på etiketten (buuh!)

//PO

Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-02-23, 10:10
Lotta Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 23
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Mythos!!!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-02-23, 10:56
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Till 99% Alfa, Mythos, Fix...
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-02-23, 11:05
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Mythos, hvergang !!!
Att dricka Heineken eller Amstel i Grekland måste vara som att lapa ouzo på Irland...

R
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-02-23, 11:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus
Att dricka Heineken eller Amstel i Grekland måste vara som att lapa ouzo på Irland.
Ja det smakar lika bra var i världen man än är
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-02-23, 12:21
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Vilken öl dricker ni ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus
Att dricka Heineken eller Amstel i Grekland måste vara som att lapa ouzo på Irland...

R


Been there ?? Done that ??



Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT