Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-15, 19:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard TINOS - bosted i Chora

Hei Lissi!
Jeg "klippet ut" ditt svar til meg og "limte" det inn her for ikke å fortsette å ødelegge Peters tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kari: Athos har jag ju antagligen gått förbi på mina många promenader i byn, men det ringer ingen klocka.....Jag bor ju alltid i andra änden av Chora nära Ag.Fokias, men vi går ju ofta mot Kionihållet för att bada vid Ag Sosti..det är säkert fint och inget avstånd till byn heller..
Lissi
Så langt fra sentrum er det ikke, rett utenfor piren i den nye havna, men:
På hvilken side av byen er det hyggeligst/ mest "praktisk" å bo, når man ser bort ifra avstand til strender?
Jeg elsker å bade, men på en Apriltur er et bad, eller flere, en b o n u s
- forventer ikke s å varmt vann.
Vi gleder oss til å bli kjent med en del av de små "byene"øya og Chora
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-15, 19:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: TINOS - bosted i Chora

Og her har jeg limt inn ditt svar, Peter (- unnskyld at jeg "forstyrret" tråden din )


Citat:
Ursprungligen postat av kari
- hva tror du forresten om å bo på ATHOS Studios på Tinos/ Chora? Jeg fant det på nettet, stedet s e r fint ut, beliggenheten er i utkanten av havna, i retning Kioni.

KioniA heter det Kari... Ok , du är förlåten...

Takk, Peter

Kionia betyder Pelare. Och anledningen till att det området heter så är att det finns ett antal pelare som numera ligger ner där. Det är resterna efter ett gammalt Apollotempel dit man åkte för att tvaga (tvätta) sig innan man fortsatte till Delos. Man fick på den tiden inte besöka Delos om man inte var "ren".
Interessant å vite

Hotellet är säkert helt OK. Jag hittade några Athos på Tinos på nätet. Alla hade samma bild... Om det stämmer att det ligger vid Charalambos sq så är det mycket centralt.

Jeg synes beliggenheten ser fin ut, men j e g har bare funnet 1 Athos

Men jag betvivlar att det stämmer! En site visade den adressen men visade på ett annat ställe på kartan... Jag vet EXAKT var Charalambos ligger och det finns inga grönområden där...
Nei vel... . da e r det noe som ikke stemmer med bildene, jeg har fått svar pr mail, skal sende en ny mail til dem og spørre.
Greker... (I hörnan på det torget i rikning mot hamnen låg baren/discot Kalakathoumina förr. Enda anledningen till att de gick i konkurs var att jag inte kom dit ett år... )

Hva d u har på samvittigheten

Men även om bara kartan stämmer så ligger det ändå rätt bra. Kanske 10 min att gå in till centrum! Och från hotellet lär ni nog ha bra utsikt om ni har tur. Utsikt mot Syros och solnedgång.... Inte helt fel...

- nei d e t låter riktig bra
Men om det er et elendig hus de ikke vil legge ut bilder av, så blir jeg litt skeptisk likevel
Det blir ju dock lite längre att gå till Agos Fokas för att bada! MEN, det är nära till Stavro. Den lilla, lilla halvdana stranden vid kyrkan med en Taverna i källaren! Hälsa Marco från mig... Det är han som har Tavernan.
Jeg vil gjerne hilse Marco fra deg om vi kommer dit :-)
- men når du nevner Stavro, hvor ligger Anna's i fht Athos? - er det lenger fra sentrum?
Ellers er ikke avstanden til strand/strender så viktig for oss i a p r i l som det er senere i sesongen

I G J E N - takk for god informasjon, Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-03-16, 18:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: TINOS - bosted i Chora

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Hva d u har på samvittigheten
DET är en välbevarad hemlighet! Det som händer på Tinos, stannar på Tinos...

Citat:
Men även om bara kartan stämmer så ligger det ändå rätt bra. Kanske 10 min att gå in till centrum! Och från hotellet lär ni nog ha bra utsikt om ni har tur. Utsikt mot Syros och solnedgång.... Inte helt fel...
- nei d e t låter riktig bra
Men om det er et elendig hus de ikke vil legge ut bilder av, så blir jeg litt skeptisk likevel
Det tror jag inte det är någon störe fara med. Det finns knappast några gamla slitna och orenoverade hotell kvar på Tinos. Det mesta är antingen nytt eller renoverat. Min gissning är att både bilden och kartan stämmer! Fast jag sätter ett frågetecken för adressen. Men det kan vara så att "Torget" har adresser runt om i närheten.

Nu har jag hittat lite mer info. Hotellet är byggt -99 och renoverat 2003, så det är säkert helt OK. Bilderna därfrån ser bra ut. Jag hade inte tvekat att bo där.

Det finns dessutom en möjlighet att det finns en viss förvirring om vilket av torgen, eller om båda, kallas Charalambos! Så adressen kanske stämmer ändå.

Hotellet ligger precis i närheten av polisstationen och den ligger ca 7 - 800 M från hamnen.

Citat:
- men når du nevner Stavro, hvor ligger Anna's i fht Athos? - er det lenger fra sentrum?
Annas ligger ytterligare en liten bit ut från centrum. Du passerar förbi Athos på vägen dit.. Om det är kartan som stämmer är det kanske 5 min (drygt?) att gå mellan hotellen. Och ytterligare en liten bit längre ut ligger Stavro.

Ungefärliga avstånd är nog: Hamnen - Athos 7 - 800 M, - Annas ca 1,5 Km, - Stavro ca 2 Km.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-03-16, 22:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: TINOS - bosted i Chora

Nu är man väl bortskämd med närheten till både bageri och supermarket bara minuten från Nikoleta och närheten till Ag Fokas ändå bara några min ner till hamnpromenaden men för mig är det lite fel sida av byn att bo vid Polishuset eller på Annas. Vi var ju inne på Anna studios första gången vi skulle till Tinos men var jätteglada att vi inte valde det...det ligger för långt ut tyckte vi....fast vi går ändå ofta förbi när vi är ute och går. Men på kvällen är det skönt att bo närmre byn.

Just på hösten har det varit jättehärligt med Nikoletas inbyggda gård när man önskat lä. Det gäller kanske även lite kyliga aprilkvällar.
Så är det så underbart att kunna gå hela vägen längs Ag Fokasstranden även om man inte velat bada...
Men ni kommer att trivas var ni än bor...helt säkert! Ni är ju på Tinos

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-17, 15:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: TINOS - bosted i Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...närheten till både bageri och supermarket bara minuten från Nikoleta och närheten till Ag Fokas ändå bara några min ner till hamnpromenaden...
Någon liten Supermarket finns med all sannolikhet i närheten av Athos. Det finns ju nästan i varje kvarter... Bageri kan var lite längre. Men det finns säkert några bagerier på den sidan byn med. Så det kan vara en fråga om tur hur nära man hamnar...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-21, 12:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: TINOS - bosted i Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Min gissning är att både bilden och kartan stämmer! Fast jag sätter ett frågetecken för adressen. Men det kan vara så att "Torget" har adresser runt om i närheten.

Nu har jag hittat lite mer info. Hotellet är byggt -99 och renoverat 2003, så det är säkert helt OK. Bilderna därfrån ser bra ut. Jag hade inte tvekat att bo där.

Det finns dessutom en möjlighet att det finns en viss förvirring om vilket av torgen, eller om båda, kallas Charalambos! Så adressen kanske stämmer ändå.
Hotellet ligger precis i närheten av polisstationen och den ligger ca 7 - 800 M från hamnen.


Ungefärliga avstånd är nog: Hamnen - Athos 7 - 800 M, - Annas ca 1,5 Km, - Stavro ca 2 Km.
TUsen takk for all den gode informasjonen, Peter
- jeg har fått en ny mail fra Athos og de bekrefter at huset / adressen er riktig, så det er nok som du antok at adressen kunne stemme.
Jeg synes beliggenheten virker fin, jeg kommer nok til å booke på forhånd, siden vi kommer fram såpass sent på kvelden
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-21, 12:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: TINOS - bosted i Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men ni kommer att trivas var ni än bor...helt säkert! Ni är ju på TinosLissi
Takk til deg og, Lissi
- det virker som risikoen er liten til å mistrives Vi vil uansett ikke binde oss for hele oppholdet
-om vi starter med Athos og v i finner ut at beliggenheten er "feil",
så vet vi jo et veldig godt alternativ
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT