Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-08, 13:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard En söndag i novembersolen.

Det är soliga och sköna dagar på sydöstra Kreta, men nattemperaturen sjunker ned mot + 16. Vi hade frågat Nifiko, lantbrukarhustrun, om hon ville att vi plockade oliver för inläggning till henne. Efter sin operation har hon haft dålig ork och sagt att hon inte vill i år. I fredags hade vi, vid vår morgonpromenad, passerat familjens ägor ”såpato” och plockat granatäpplen till henne. Vid ny förfrågan om oliver berättade hon var i olivlunden vi kunde hitta större gröna oliver. Trots lite yrande blåst gjorde vi idag slag i saken, stannade i olivlunden, hittade rätt träd och plockade 2 kg små blåsvarta oliver till oss själva och 7 kg mellanstora gröna till vår vän. Det är en underbar naturupplevelse att vara bland de många träden, välja ut de man tror är de rätta och fylla plastkassarna med bären. Varje år tänker jag, att så fina bär har vi inte plockat förut och varje år märker jag vid rensningen, att det är så många bär att rensa bort. Det är svårt att se skavankerna i solskenet.

De få timmarna i solens sken går fort, men upplevelsen är lika skön (eller ännu skönare), som när man plockar lingon eller hjortron. Men det är bättre arbetsställning, bättre väder och inte lika slitsamt vid olivplockning.

När vi passerade Nifiko och lämnade över olivkassarna, klev hon trött upp från sängen, tackade för oliverna men la till: ”Ni skulle inte ha plockat oliver idag, det är ju söndag”! Jag undrar, vad hon säger till maken Manolis, som jobbar i trädgården även på vilodagen?

Rensningen av bären sköter alltid jag om, ute på altanen. Då kan jag fortsätta att njuta i novembersolens glans. Så även detta år. Nu finns oliverna i ett plastkärl med vatten, som skall bytas varje dag under de veckor vi är kvar här. De illasmakande vattenlösliga föreningarna måste lösas ut från bären. Sedan kommer inläggningen hemma i Östersund. Avsmakning sker nästa år.


/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-11-08, 14:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En söndag i novembersolen.

Jag har aldrig plockat oliver. Men har tvingats i min ungdom att plocka lingon och blåbär av mina föräldrar Så var det ju i norra Sverige. Jag kom på den geniala lösningen, jag plockar svamp! Sedan dess är jag en ganska kunnig svampplockare.
Det verkar vara enklare att plocka oliver, med mina och min mans ryggproblem. Men jag har sett att detta också är jobbigt.
Birgitta (som är lycklig att snön inte har kommit ännu till Umeå)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-11-08, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En söndag i novembersolen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Sedan kommer inläggningen hemma i Östersund. Avsmakning sker nästa år.
Hur lång tid tar det allt som allt?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-11-08, 15:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: En söndag i novembersolen.

I det recept, som jag brukar använda, ska avvattning ske under 20 dygn och efter kryddningen med salt, vatten och vinäger, ska mognaden ske under 1 månad. Annars gör man tredagarsoliver också. Då krossar man oliverna försiktigt utan att röra kärnan och låter sedan oliverna ligga i saltlösning under tre dygn. Smakar lite "rått", men äts till raki!
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-11-08, 16:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En söndag i novembersolen.

Tack för tips! Vi brukar få oliver av vänner och har inte lyckats varenda år, det är kanske olika olivsorter också. Här på ön pressar de flesta olja av sina oliver, den kommunala pressen går natt och dag dessa veckor.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-11-09, 06:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En söndag i novembersolen.

Min grekiska familj här på Tinos ska skörda nästa vecka när alla är samlade. De har några träd även en bit ifrån sin olivlund I Kalloni, men på de fyra träden hade redan någon/några andra skördat I smyg. Här görs olja av det mesta, men Nikoleta lägger även in. Jag har fått smaka de gröna. Mums!
Tack för ytterligare en fin rapport!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-11-09, 14:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En söndag i novembersolen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
I det recept, som jag brukar använda, ska avvattning ske under 20 dygn och efter kryddningen med salt, vatten och vinäger, ska mognaden ske under 1 månad. Annars gör man tredagarsoliver också. Då krossar man oliverna försiktigt utan att röra kärnan och låter sedan oliverna ligga i saltlösning under tre dygn. Smakar lite "rått", men äts till raki!
Tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT