Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-10, 20:42
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard En t-shirt jag aldrig glömmer

För 24 år sedan var Ylva och jag på sommarsemester på Zákyntos. Vi bodde mitt i staden vid hamnen, men gjorde utflykter över hela ön med cykel, vespa och buss samt även med organiserade turer. Laganás hade nyligen börjat exploateras och var inte i vår smak, men vi var där några gånger, för att se sköldpaddorna i havet och följa vad de uträttat nattetid.

En av dagarna intog vi tidig lunch på en taverna i Laganás. Där fanns bara två gäster ytterligare, en mor i 65-årsåldern och hennes dotter c:a 40 år. Typiskt engelska i stilen. Ylva tittade intensivt på dem och började skratta. Jag sa: ”Du kan väl inte glo på dem på det där sättet”. Jag var fortfarande typiskt svensk då! ”Men titta på hennes t-shirt”, sa hustrun. Nu var vi två som tittade och fyra som skrattade. På t-shirten stod nämligen:
”Searching for a man, who
Looks like an Adonis,
Rich like Rockefeller
And bonks like a rabbit.”


När jag senare på hösten åter var på jobbet och berättade om resan, drog jag också t‑shirtsversen för en grupp kvinnliga språklärare. Ordet ”bonk” fanns inte i deras ordlista, så det fick jag översätta. (Det var ju förra årtusendet)!

Själv brukade jag använda olika t-shirts för att göra mitt lärarjobb roligare. När undervisningen handlade om det periodiska systemet, hade jag en t-shirt med de olika faserna fast, flytande och gas i olika färger och med de radioaktiva ämnena självlysande i mörker. När det var dags för relativitetsteorin i fysik blev det en självlysande t-shirt med Einstein på bröstet. Men bäst var att ta på: ”No Scool, No Job, No Problem” vid sista lektionstillfället, för då väntade Kreta både vid jul- och sommarlov!
/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-11, 08:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer


Efterlängtad story!
T-shirtens sociala och intellektuella roll för människan är alltför underskattad!
Tack ska du ha!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-11, 09:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer

Och jag har flera Kalimertröjor kvar.
Det är alltid roligt. Brukar ofta ha på mig en på flyget ner.

Första gången vi mötte Janne och Camilla (på Astipalea) var, när vi såg en Kalimeratröja. På den tiden kunde man bara vinna dessa tröjor, så jag sa till Arne: "Han har vunnit en Kalimeratröja".
Uppe i Chora träffade vi dom och då visade det sig att det var Janne och Camilla.
Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-11, 10:21
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer

Jan-Erik och jag talar ibland om att vi borde försöka skaffa oss kalimeratröjor. Bra att ha när man besöker andra öar. Men Janne har väl inte några. Det vore ett önskemål. Det är säkert många andra kalimerianer som tycker detsamma./Ylva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-11, 11:06
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer






//PA
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-11, 11:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer

Jag har två svarta linnen, ett Kalimera -och ett Kalisperalinne som är i L . Jag har inte använt dem på många år och de ligger bara och krymper i garderoben
(De är väldigt små i storleken så de passar även pers med S och M.)
Skickar dem gärna mot att jag får betalt för porto.

Skriv ett PM med adress om det finns intresse och den första skickar jag till.

Lissi - som nu skänkt bort alla linnen och tröjor!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-12, 10:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Uppe i Chora träffade vi dom och då visade det sig att det var Janne och Camilla.
Jag minns det mycket väl, men kommer inte ihåg när det var. Minns du?

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jan-Erik och jag talar ibland om att vi borde försöka skaffa oss kalimeratröjor. Bra att ha när man besöker andra öar. Men Janne har väl inte några.
Vi har inte sålt några tröjor sedan vi flyttade från Stockholm. Har liksom inte kommit igång med det igen. Jag har en oanvänd t-shirt som jag ska spara som minne.

Några medlemmar har gjort egna t-shirts, som ser nästan likadana ut som de vi sålde, båda fram och baksida. Här är en av dessa t-shirts.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-12, 13:28
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer

Med mitt ämne om tröjor ville jag höra andra berätta om sina t-shirtsminnen. Men det kanske kommer?
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-12, 16:29
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer

OK.
Citat av Nikos Kazantzakis, på svenska:
Jag hoppas ingenting
Jag fruktar ingenting
Jag är fri

Både på t-shirt och linne.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-12, 19:47
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Med mitt ämne om tröjor ville jag höra andra berätta om sina t-shirtsminnen. Men det kanske kommer?
För många år sedan köpte jag ett linne på Ibiza (på den tiden man kunde resa med Club 33);

"I have no drinking problem
I drink
I get drunk
I fall down
No problem..."


/kimmen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-12, 21:21
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: En t-shirt jag aldrig glömmer

För några år sedan var vi på en resa till Vietnam o besökte Ben Than marknaden i centrala Saigon. Allt var otroligt billigt o nu skulle det handlas! Hade tänkt mig en rätt vanlig vit piketröja o försökte förklara för tjejen i shopen. Hon plockade fram det som hon trodde jag menade men det var inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag sa" same but a bit different" o skulle försöka förklara en gång till. Hon brast ut i ett stort leende! " Oh, we have that one". Ropade nåt på vietnamesiska till en släkting i ett stånd längre bort. Släktingen kommer springande med en hög t-shorts. På dessa stod det tryckt "same same but different!" Plats för skratt! Hade absolut inte tänkt på en sån t-shirt men ångrade mig långt senare. Visst skulle jag ha köpt en som minne, den kostade ju bara 15 spänn!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT