Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-29, 11:20
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Pris på middagen

Jag är lite nyfiken på och höra hur mycket brukar ni betala för en middag på kvällen i Grekland Vi brukar hamna runt 30 euro för 2 pers. Då är det oftast någon förrätt, middag samt öl eller Retzina till

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-29, 12:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pris på middagen

När jag reste ensam kostade en middag för mig runt 12-25 euro men jag äter på grekiskt vis dvs tar in flera rätter och inte en förrätt och en varmrätt. Då passar det oftast bättre med tre-fyra smårätter. Perfekt om man är flera och alla vill dela på maten. Förra sommaren kostade våra middagar mellan 50-70 euro då var vi tre vuxna varav en vegetarian och ett barn. Ofta blev det nog ganska många rätter som vi delade på. Vi åt bara grekisk husmanskost och ingen internationell mat. Delade på ett krus vitt eller retsina. Nu var Skopelos en väldigt billig ö eller så har priserna sjunkit mycket mellan mina resor. Efterrätten tog vi oftast på ett café som serverade fantastiska loukomades och god glass så den är inte inräknad.

Våra luncher var kanske något billigare och då blev det oftast bare ett glas vitt vin till mig och vatten till den som körde och till vegetarianen.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-29, 12:12
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Pris på middagen

50- 70 euro för tre låter dyrt för mig.,kan ju variera beroende på vad man väljer,,men vi hamnar oftast på 10- 15 för två,,inkl ett krus rött
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-29, 12:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pris på middagen

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
50- 70 euro för tre låter dyrt för mig.,kan ju variera beroende på vad man väljer,,men vi hamnar oftast på 10- 15 för två,,inkl ett krus rött
Med så många rätter som vi åt lovar jag att det var billigt. Dessutom åt nog treåringen nästan lika mycket som sin mor.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-29, 12:22
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Pris på middagen

Är det i Rethymnon man äter så billigt ett exempel på vanlig måltid för oss är, tex saganaki och dolmades först och sedan tex stifado på det plus drickat och det brukar sluta på runt 30 euro, lite över, eller lite under. Ibland blir det bara smårätter, men samma resultat

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-29, 12:28
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Pris på middagen

lammkotletter,friterade zucchiniblommor saganaki,tzasiki,kalamaris,sallad,sougokakia..fetaost o bröd..youghurt o honung o vattenmelon efteråt och raki o ouzo,,det är billigt tycker jag(som hoppar rakin)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-29, 12:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pris på middagen

Låter extremt billigt med alla dessa rätter för 10-15 euro. Det blir ju bara någon euro eller två per rätt. Var äter ni då?

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-29, 12:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Pris på middagen

Når vi, to voksne, går ut og spiser, pleier regningen å ende på ca 35 euro, da spiser vi mezedes (mange småretter) og drikker vin. Når vi bestiller fersk, grillet fisk blir det ofte ca 10 euro mer.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-09-29, 13:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Pris på middagen

Gott och läsa Admirala, att det finns någon som finns i samma prisklass som vi

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-29, 13:34
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Pris på middagen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Låter extremt billigt med alla dessa rätter för 10-15 euro. Det blir ju bara någon euro eller två per rätt. Var äter ni då?

Eva
Vi har många ställen i Reth som vi äter så på...mest utåt Missira
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-29, 13:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Pris på middagen

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
lammkotletter,friterade zucchiniblommor saganaki,tzasiki,kalamaris,sallad,sougokakia..fetaost o bröd..youghurt o honung o vattenmelon efteråt och raki o ouzo,,det är billigt tycker jag(som hoppar rakin)
Låter ju helt otroligt att springa hem det för 10-15 euro för två!!!!!!!!!!!!!!!
Dit vill jag gärna komma för att äta. Var är det och vad heter tavernan? Mums!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Når vi, to voksne, går ut og spiser, pleier regningen å ende på ca 35 euro, da spiser vi mezedes (mange småretter) og drikker vin. Når vi bestiller fersk, grillet fisk blir det ofte ca 10 euro mer.
Exakt så brukar det vara för oss också. Nästan alltid mezedes. När vi hamnar på tavernor med extra omfångsrik meze-meny så brukar jag bli som ett barn i en godisbutik. Min fru får fullt sjå med att hejda mig, och när hon lyckas sisådär så brukar notan hamna på 35-40 euro. Då ingår även retsina, stor flaska vatten och ett glas ouzo (sketo) till mig. Ouzogott!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-29, 13:53
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Pris på middagen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Låter ju helt otroligt att springa hem det för 10-15 euro för två!!!!!!!!!!!!!!!
Dit vill jag gärna komma för att äta. Var är det och vad heter tavernan? Mums!!!!



Exakt så brukar det vara för oss också. Nästan alltid mezedes. När vi hamnar på tavernor med extra omfångsrik meze-meny så brukar jag bli som ett barn i en godisbutik. Min fru får fullt sjå med att hejda mig, och när hon lyckas sisådär så brukar notan hamna på 35-40 euro. Då ingår även retsina, stor flaska vatten och ett glas ouzo (sketo) till mig. Ouzogott!

Masse
Låter ju helt otroligt att springa hem det för 10-15 euro för två!!!!!!!!!!!!!!!
Dit vill jag gärna komma för att äta. Var är det och vad heter tavernan? Mums!!!!
Hör av Dig när du är i Reth ska jag visa Dig:-)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-09-29, 15:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Pris på middagen

Vi bruker oftest å betale mellom 22 og 27 euro for middagen, noen ganger mindre, 18 - 20 euro, og i blant over, men veldig sjelden over 30

Vi bruker å bestille 3 - 4 forretter og deler gjerne en hovedrett, til maten drikker vi (oftest) vann + en 1/2 liter Retsina.

(sitat Admirala) "Når vi, to voksne, går ut og spiser, pleier regningen å ende på ca 35 euro, da spiser vi mezedes (mange småretter) og drikker vin"

Er det fhv høyt prisnivå i Nafplio, Admirala
- eller bruker dere å bestille en flaske rød, eller hvitvin

Om v i gjorde det ville regninga fort komme opp i både 35 euro og høyere for oss og - men vi synes Retsina smaker best til den greske maten

Prisnivået er forskjellig fra sted til sted/øy, men selvsagt kommer m y e an på hvilket sted du velger å spise uansett hvor du er og

Jeg ble bl.a positivt overrasket over prisnivået (og kvaliteten) på maten i Mastichari på Kos, da jeg var der med barnebarna (17, 13 og 10) i august.

Jeg forsøkte - men det ble ikke så mange ganger vi spiste mezedes da,
- ungene ville gjerne ha hver sin souvlaki f.eks, og der fikk de/vi deilig LAMsouvlaki til kun7 euro
Lam bruker å være dyrere enn svin og kylling souvlaki, men ikke der.

- kun to av våre middager passerte 40 euro, den ene var i Kos by (45), ellers spiste vi for 35 - 37 euro og enda mye billigere da Gyros/Gyrosplate sto på menyen.
T i l maten bestillte vi en stor flaske vann + 3 cola + et glass vin til meg
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-09-29, 16:00
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pris på middagen

Som oftest havner regningen på +/- 20 for hovedrett, et glass vin eller øl, stor flaske vann og gjerne en kaffe. Bestilles flere retter, eks. tzatsiki eller salat som tilbehør, blir dessverre halvparten (minst) stående igjen, jeg har bare 'en mage' .

Eva's 50-70 euro for 3-4 personer høres slett ikke dyrt ut. Blir mer overrasket over at noen betaler veldig mye mindre per person for b å d e mat og drikke.

Prøvde forresten gyros i år. Fylt med tzatsiki, salat og prefabrikert hakket karbonade. Billig. Tzasikien var god .
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-09-29, 16:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pris på middagen

Visst är detbra priser i Grekland om man jämför med Sverige,det är väl därför jag inte fokuserar så mycket på vad det kostar och inte heller lägger jag det på minnet.Bara äter och njuter.... Här på Tinos har de God mat..mums!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-09-29, 16:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Pris på middagen

De kan ju knappast vara någon lönsamhet i affärerna om man tar bara några euro för så mycket mat! Det kostar ju och handla in varorna och så kanske man har några anställda också!

Riitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-09-29, 17:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pris på middagen

Det högre priset i mitt exempel var när någon liten fiskrätt ingick. Jag tycker att det är helt normalt att det kostar 50 euro eller däröver om man är fyra personer.
Speciellt om någon get eller lammrätt ingår.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-09-29, 17:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pris på middagen

Nu när vi var iväg så blev det oftast middag med 3 smårätter samt tomatsallad, ett halvliterskrus med vin samt vatten. Notorna slutade oftast på ca 25 €. Smårätterna var då typ ugnsbakad aubergine med fetaost, tomatplättar och fennelballs...Man blir mätt på detta garanterat! Ibland även stekt sqash.

Billigast åt vi i Batsi på Andros där vi åt på en taverna med egenodlade grönsaker från ägarens gård. "To steki tou Leonidas" Där åt vi den godaste och största saganakin jag nånsin ätit. Tomat/gurka/lök/olivsalladen hade räckt till fyra liksom den stekta auberginen. Ett halvliterskrus till det + en flaska vatten och olivoljestekt bröd. Pris 13€! Gott som tusan och härlig miljö. Dessutom ett halvkrus vin till när man betalt! En kväll tog vi dessutom var sin vegetarisk pitagyros och då kostade allt 15€ inkl ett extra krus vin
Det var ett ställe där en avdelning var för "hämtmat" och med TV för de som ville och en del var tavernadel. annorlunda och mysigt men ingen utsikt över Batsi utan bara en vägg med grönska åt det hållet.

Vi tycker att vi ätit riktigt billigt denna gången. Dyraste notan (fast jättebilligt ändå),var när vi bjöd Nikoleta och hennes man Markos på Malamatenia på Tinos. Då beställde vi in horta, kalamares, ugnstekt aubergine, ostpajer (deras egna), saganaki ,tomatplättar stekt potatis,samt vin och vatten. Det var så olidligt varmt så vinet räckte med 1/2 liter. Vatten gick åt det tredubbla! Notan 39€ (exl dricks som blev riklig) Till det bjöds vi på ett stort fat med läskande honungs-och vattenmelon.

Det enda vi upptäckte blivit dyrare var grekisk sallad och ölen som båda ökat i pris med 50 cent sen i våras.

Det är sannerligen lätt att äta billigt och gott på Tinos och Andros.
Rethymno är också ett ställe vi ätiti jättebilligt och gott på, på MÅNGA ställen! Konkurrensen kanske?

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-09-29, 17:19
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Pris på middagen

På Kalymnos och Tilos har vi ätit de billigaste middagarna, allt från 20 - 35 euro för två. De billigaste middagarna brukar vara när vi tar en eller ett par smårätter (fava, tsatziki, saganaki, zucchiniplättar, auberine i tomatsås, garides saganaki etc) och en eller ett par dagens special, ofta get eller lamm i ugn. Tar man fisk, så blir det dyrare. Jag tar dock gärna gavros, det är ganska billigt för att vara fisk. Lammkotletter brukar kosta "mycket för lite mat", så det lagar vi hemma. Feta och oliver äter vi som "mellis" på balkongen, så det äter vi inte på taverna. Nästan aldrig efterrätt, orkar inte! Dessutom så brukar man ju få melon, druvor, joghurt eller dyl "on the house".

Dagens special brukar ofta vara gott, ha bra pris och det är alltid "hemlagat" och traditionell grekisk mat.

Vi undviker allt som är markerat "fryst" och tex moussaka frågar jag alltid om det är lagat av mamma eller om det är färdigköpt, djupfryst. Kickie har lärt mig att om moussakan är i runda keramikskålar, så är det djupfryst, köpt färdigt. Tänk på det! Mammas moussaka lagas ofta i långpanna...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-09-29, 20:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pris på middagen

Håller helt med dig Gita lammkotletterna kan man undvara men långkoksdelarna av lammet vill jag gärna ha. Åt en underbart god lammrätt där fettet och de kryddor som lammet lagats till med sakta fått droppa ner över potatisen. Behöver jag säga mer. En moussaka för mig ska helst vara tillagad av lammfärs och innehålla både potatis och kanel.

För många år sedan fanns det en restaurang som hette Stefanos i Rethymnons gränder där en av deras lammrätter fick beröm i den svenska tidskriften Allt om Mat.

Ute i Misira låg O´Fotis där kryddträdgården inte var av den här världen. När ägarna blev för gamla gick den dock i graven.

Mer närliggande matminnen har jag från Paros där jag ätit mitt livs godaste kaningryta med varma kikärter till och från Folegandros där maten i Chora inte gjorde mig besviken en enda gång. Den dansk/grekiska familjen serverade en Stifado som tillagats med finess. Matkoperativet i Petra spelade också i en högre division med utmärkta råvaror och grekisk kokkonst när den är som bäst. Kanske vi borde starta en tråd om alla härliga matminnen och strunta i vad det kostade för det finns ju ofta i minnets skrymslen.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT