Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-15, 16:13
Tigerflickan Tigerflickan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 29
Standard Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Hej har varit i Grekland igen och nu förälskat mig i rätten Kleftiko. Har googlat och hittar tusen varianter men nån som vet hur det ska vara enligt originalet? Vi var på en liten mysig grekisk restaurang i Rethymnon när jag åt denna. Det fanns endast grekiska rätter på menyn. Det var helt fantastiskt gott i alla fall och nu vill jag försöka återskapa denna rätt i mitt eget kök, så gott det går då förstås.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-15, 16:27
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Originalreceptet får man nog leta efter. Egna o lokala varianter. Finns ju ett här på Kalimerasidan, har du kollat det?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-15, 16:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Originalet lär vara så här: du är guerillasoldat (kleftis, som numera också betyder tjuv) och drar med din grupp runt i bergsområdena. Du knycker ett lamm, styckar, gräver en grop och lägger ner lammet på glödbädd, brer över jord, tänder en eld ovanpå och får nästa dag ett utsökt ugnsstekt lamm.
Jag skojar inte.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-15, 18:45
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Alltså en fördel med stampat jordgolv
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-16, 07:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Det finnes ikke EN oppskrift på kleftiko, den lages litt ulikt fra kokk til kokk, sted til sted. Jeg bruker oppskriften til den greske kjendiskokken Elias Mamalakis, han er bl.a. kjent fra en tv-programserie hvor han reiser rundt i Hellas og presenterer lokal tradisjonsmat. Du kan jo prøve oppskriften hans:
http://godgreskmat.wordpress.com/2011/03/02/kleftiko/
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-16, 08:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Admirala, jag hade just tänkt tipsa om denna receptsamling, men du föregick mig. Du har tipsat om denna sida tidigare och den är väldigt bra, Jag använder den ofta.
Där beskrivs att Kleftiko kallas för "Tyvens lam" på samma sätt som MonicaP redogör. Jag förknippar det med att den bästa älgsteken är "åljen", det vill säga den bästa älgsteken kommer från en tjuvskjuten älg!
Receptsamlingen är på norska, men det innebär ju inga problem. Rekommenderas!
Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-16, 08:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Det receptet verkar bra tycker jag. Personligen föredrar jag att laga med rött vin och utan ost men det är ju en smaksak. Jag brukar använda ekologiska burktomater som jag hittat ett bra märke av på Duå och blanda ner lite färska i grova bitar. Det lönar sig att leta efter bättre tomater på burk hos specialaffärerna om man bor där såna finns om man inte vill koka tomatsåsen själv.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-16, 12:23
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Kleftiko på Cypern är för mig den RIKTIGA kleftikon! Den som serveras i papper/folie i Grekland är inte samma sak alls för mig. Första gången jag åt kleftiko var på Cypern och den tillagas i stenugn utomhus i 4-5 timmar, den godaste kleftikon jag nånsin ätit! När jag gör kleftiko så använder jag lergryta, sätter ugnen på 90gr och så får den stå i ugnen i ca 5 timmar
En film som visar receptet och tillagningen på Cypern.
http://www.sbs.com.au/food/recipes/s...-lamb-kleftiko

Yanna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-09-16, 13:50
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Takk, Yanna! Både for linken (mange flotte oppskrifter), og for tipset ditt om å bruke leirgryte i ovnen. Din variant skal prøves i nyanskaffet leirgryte.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-16, 15:53
Tigerflickan Tigerflickan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Tack för era svar, jag trodde det fanns nåt originalrecept eftersom jag hittade så många varianter på internet men där var jag kanske fel ute då. Jag ska prova det norska receptet! Sökte här på Kalimera men hittade inget men då kanske jag letade för dåligt eller på fel ställe. Lergryta har jag så den ska användas.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-16, 15:54
Tigerflickan Tigerflickan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Kleftiko på Cypern är för mig den RIKTIGA kleftikon! Den som serveras i papper/folie i Grekland är inte samma sak alls för mig.
Yanna
Den som jag åt i Grekland serverades varken i papper eller i folie så jag vet inte exakt hur den var tillagad gott var det i alla fall. Ska kolla in din länk också.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-16, 16:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Citat:
Ursprungligen postat av Tigerflickan Visa inlägg
Vi var på en liten mysig grekisk restaurang i Rethymnon när jag åt denna. Det fanns endast grekiska rätter på menyn.
Kommer du ihåg var den restaurangen hette? Eller åtminstone var den låg?

Yanna från Rethymno
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-09-17, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Jag har heller aldrig fått den serverad i papper eller folie utan oftast i en keramikform. Den godaste har jag ätit på kvinnokoperativet i Petra på Lesvos.

Här i norrland lagar vi tjälknöl dvs älgstek på låg ungsvärme och den får oftast gå hela natten.

Det recept som finns här på Kalimera ligger under receptsamlingen under huvudrubriken Om Grekland. Dvs inte i forumet.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2013-09-17 klockan 08:56.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-09-17, 11:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Kul att höra om ursprunget till "Kleftiko". Här i Finland har vi också "Rövarstek". Man gräver alltså en grop i marken och lägger en fårstek dit (annan kött används också ibland). Också här gjorde man så för att man hade olovligt fångat ett får och ville inte att att detta skulle upptäckas. Därför stekte man den i smyg. Finns en känd bok skriven av Veikko Huovinen där man gör detta, "Fårätarna" heter den (finns också på svenska).

Och nu förstår jag varför "Kleftiko" kallades på finska för rövarstek (rosvopaisti) på en grekisk restaurang i Finland. Jag tyckte nämligen att det var lite konstigt.

Och faktiskt så har vi en sån där grop hemma hos oss också, men tillsvidare har bara min man med sina kompisar gjort denna rätt när jag har varit borta. Så nu får han snart tillaga rövarstek åt mig.

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-09-18, 11:48
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Nån som har ett bra originalrecept på Kleftiko?

Nåt recept har jag inte, men denna rätt har jag fått serverad i folie, papper och små lergrytor, men även direkt upplagd på fat.
Gott som fan är det iaf.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT