Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-13, 12:46
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Dakos,enkelt o gott

En annan grek kärlek för mig är dakos...skorpa i botten med tomat,feta,oliver o olivolja..brukar salta,peppra+lite basilika o mynta.
Fontana skulle ev.ta hem rätta"skorpan"till dakos.Men det funkar med surdegsskorpa tycker jag.
Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-13, 12:58
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Dakos er også en av mine favoritter, selv om den noen ganger er så hard at man kan bli engstelig for om tennene vil tåle det.
(En parantes: Jeg har aldri funnet ut hvorfor dakos på deler av Kreta kalles koukouvajia, som jo betyr ugle. Noen som vet?)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-20, 18:51
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Jahapp..JohnS..det är nog bara du o jag som gillar dakoshoppas det finns på Tilos också
Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-20, 19:34
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Jag älskar dakos!!!

Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-20, 20:03
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Re: Dakos,enkelt o gott

Jag har aldrig testat men det låter ju gött
//maji
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-20, 22:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Jahapp..JohnS..det är nog bara du o jag som gillar dakoshoppas det finns på Tilos också
Hasse
Har aldrig testat dakos, men det låter som något i min smak. Verkar ha vissa likheter med spanska "pan y tomate" eller italienska "bruscetta".

Hasse kom igen om du hittar det på Tilos. Då sätter jag upp det på min önskelista.

På tal om god mat på Tilos. På Armenon hittade vi en god sak bland smårätterna. Minns inte vad den hette men den slank med när vi beställde in ett antal olika meze från menyn. En slags sallad med hackade tomater, hackad fetaost (kan ha varit hackade nötter också, men jag är inte säker) och lite annat smått o gott. Kolla in den! Supergott!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-21, 10:08
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Dakos är ett måste,likväl som greksallad o tzatsiki :-) åsså ett glas god retsina till...och jag ska söka fram dakos på Tilos...vända varje sten??nä..taverna upp o ner för att hitta...
Goa semesterkramar till er alla!Hasse
ps.nedräkning pågår 6tim.13min. ds.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-21, 10:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Vi äter alltid dakos i Grekland ett par gånger varje resa. Vissa gånger är det lät att äta, andra gånger undrar jag också om tänderna ska hålla!
Den godaste dakos jag ätit var på taverna "Pentostratos" i Mesi på Tinos
Lilla mormor i köket gjorde den medan vi såg på

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-21, 19:02
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Jahapp..JohnS..det är nog bara du o jag som gillar dakoshoppas det finns på Tilos också
Hasse
Du kommer säkert att hitta det på Tilos också. Jag vet att i alla fall Nautilos har det på sin meny, och de har även många andra goda smårätter.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-21, 21:27
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Jahapp..JohnS..det är nog bara du o jag som gillar dakoshoppas det finns på Tilos också
Hasse
Vi gillar också Dakos!!! Fick smaka det på Syros för första gången i år och det var jättegott!!! På en taverna där vi var såg sambon något som såg ut som en jättelik bakelse med vitt fluff och rött och svart "strössel" ovanpå. Det visade sig vara Dakos. Jättemumsigt!

MVH zakka
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-22, 10:14
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Hej!
Läser ofta att ni beställer ett antal olika meze från menyn. Jag hittar aldrig meze på menyn. Är det något man bara säger till om? Såg inte meze på t ex Armenon på Tilos. Jag vet ju att det är flera olika smårätter men går det att säga till och då få in ett antal?
Mvh
ElisabethK (som har drygt 1 v kvar till avresa till Tilos)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-22, 10:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Du beställer bara ett antal smårätter det brukar oftas inte stå meze. Exempel på små rätter är tomatbollar, rödbetor, ostbollar, saganaki på ost eller räkor, briam (grönsaksrätt) taramosalata, ungsgratinerad feta ost med tomater fetafourni, gigantes (bönrätt) samt olika rätter av zucchini samt många fler. Alla tavernor serverar inte allt men de flesta har några rätter att välja mellan.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-22, 12:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Ofta står smårätterna uppräknade i början av menyn, ibland under egen rubrik, t ex "Starters". Det brukar också synas på priset, som är lite lägre, att det rör sig om mindre rätter.

Så är det bara att peka ut och beställa några stycken som man endera känner till eller, vilket brukar vara kul, några som man inte har en aning om hur det smakar. Snabbt får man favoriter.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-08-22, 13:15
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Tirokafteri,dolmadakia,pantzaria, dakos,kolokithakia tiganita,gavros,saganaki...tzatsiki..listan av favoriter är lång.
Dakos brukar jag ofta göra hemma på vanligt mörkt bröd.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-08-22, 13:18
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Man kan også be den som tar mot bestillingen om å sette sammen en meze for så mange personer man er ved bordet. Men man risikerer da å få mye mer mat enn man kan spise, det er ganske vanlig at grekerne selv setter igjen kanskje tredjeparten av maten på bordet når de er ferdige med måltidet.
Fullkornskorpor egner seg utmerket hvis man vil lage dakos hjemme.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-08-22, 13:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Man kan også be den som tar mot bestillingen om å sette sammen en meze for så mange personer man er ved bordet. Men man risikerer da å få mye mer mat enn man kan spise, det er ganske vanlig at grekerne selv setter igjen kanskje tredjeparten av maten på bordet når de er ferdige med måltidet.
Det har alltid förundrat mig hur mycket mat greker lämnar på tavernan. Är född på en svensk bondgård där inget skulle lämnas kvar på tallriken och rester togs om hand. Numera måste de väl ha anpassat sina måltidsbeställningar när ekonomin inte är så god längre varken för landet eller de enskilda hushållen eller är det bara rika greker vi ser på tavernorna.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-08-22, 18:51
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Hej igen!
Ja, smårätter äter vi alltid men jag trodde ni menade att det fanns något som hette Meze på menyn som gick att beställa som något färdigt ihop plock av utbudet.
Starters är ju underbart, att beställa lite olika och bara njuta. Men hade det funnits färdiga Mezetallrikar skulle det innebära att man hittade nya spännande saker att käka.

På Nautilos åt vi inte förra året, den och några fler har vi kvar att prova. Omonia, Michalis och Armenon är ju favoriter som kommer att gå i repris.

Mvh
ElisabethK (som längtar efter goda maten på Tilos)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-08-22, 19:00
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Man kan ju beställa pigilia,antingen med fisk eller kött.Då får man ju en hel del smårätter .
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-08-22, 19:51
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Vad gäller Dakos, har det aldrig blivit någon favorit för mig. Det har varit för stor portion och för mycket torrt och uppblött bröd. Skulle kunna ha varit gott om jag hade fått lite mindre. Jag får dåligt samvete när jag lämnar mat
Jag tycker överlag, att man får för stora portioner i Grekland och därför beställer vi oftare några "sarters", eller delar på en huvudrätt.

/Lena
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-08-22, 22:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dakos,enkelt o gott

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Hej igen!
Ja, smårätter äter vi alltid men jag trodde ni menade att det fanns något som hette Meze på menyn som gick att beställa som något färdigt ihop plock av utbudet.
..............................
..............................

Mvh
ElisabethK (som längtar efter goda maten på Tilos)
Visst har vi ibland hittat i menyn alternativet "Blandade meze" som vi beställt. Ibland har vi bett servitören om en mezemix på ett fat. Men det festligaste och kanske godaste i den vägen upplevde vi i mitten av 90-talet då vi tillsammans med ett annat par, goda vänner till oss, besökte Poros för en vecka.

Högt upp i gränderna i övre och äldre delen av stan hade våra vänner hittat något som vi beslöt att besöka en kväll. En familjedriven kombinerad charkuteributik och taverna. Ett fåtal bord på trottoaren och ytterligare några på en betongplatta tvärs över gatan, med utsikt över stan och bukten. Vi talade med ägaren, Dimitris, som tog vår beställning.

För var och en av oss fyra överlämnade vi motsvarande c:a 200 kr och bad honom komponera något festligt, mat och dryck. Oj oj oj. Vi fick in ett jättefat med blandade fisk- och skaldjurs-baserade meze och ett lika stort fat med d baserat på diverse olika sorters kött. Sallad och tzatsiki. En balja rött och en balja vitt vin, vilka under hela måltiden ständigt hölls välfyllda. När vi avnjutit detta serverades vi en liten dessert, kaffe och metaxa.

När vi efter måltiden sitter proppmätta, nöjda och glada och njuter så kommer Dimitris och vill lämna tillbaka en del av pengarna som "blev över". Vilket vi självklart vägrade att ta emot. De överlämnades istället till hans två små barn som under kvällen supportat i serveringen och diskplockningen.

En oförglömlig grekisk måltid!

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT