Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-13, 09:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Egina juni 2011

Här kommer en liten sammanfattning från årets resa till Grekland. Resmålet var Egina. Delar av texten har jag tidigare skrivit i Egina-gruppen, men här har jag gjort lite små ändringar och tillägg. Nu är det så att dagarna liksom flyter ihop för mig, så jag tar inte dag för dag.

Flyget Helsingfors-Aten landade enligt tidtabell och vi tog buss X96 till Pireus. Det var en lördag ung. 13-tiden och det var lite trafik så det gick snabbt på en timme ungefär. Vi klev av i Pireus och märkte att ändhållplatsen var den samma som den var för två år sen när vi skulle till Naxos. Snart upptäckte vi också att vi satt på samma café som då, alldeles intill fanns ett biljettkontor och därifrån gick det snabbt att köpa biljetter. Vi ville ha lite tid till en öl och liten matbit så vi tog inte den första bästa farkosten utan en stor röd färja som hette PHEVOS (tror jag). Från vårt ställe var det en kort väg till E8 varifrån färjan startade och vi såg den komma in så det gick bra. Väl på båten hade vi tid för en ouzo, det tar ju bara en timme från Pireus till Egina stad så det är väldigt bra om man av nån orsak vill undvika långa båtresor. Och en av orsakerna varför vi valde just Egina i år var att vi inte ville ta en båtresa som skulle räcka i flera timmar.

Tyvärr passade våra tider inte lilla färjan ALEXANDROS som skulle ha varit väldigt bra att resa med för då skulle man komma direkt till Agia Marina. Samma sak när vi skulle hem på söndag, vi var tvungna att åka via Egina stad.

Väl framme i Egina stad tog vi en taxi till Agia Marina och hotellet. Resten av dagen såg vi oss omkring i Agia Marina och åt middag och sånt. Och nu kommer jag inte riktigt ihåg i vilken ordning vi gjorde vad. Men en dag besökte vi Egina stad. Såg oss omkring och åt lunch där, inte vid fiskhallen för vi tyckte faktiskt att den "ljuvliga fiskdoften" var aningen för stark så vi åt lite längre bort. Vi tog bussen in till stan, men missade den sista tillbaka så det blev taxi i stället.

En annan dag tog vi en taxi till Souvala, åt lunch där och tog sen Alexandros tillbaka till Agia Marina. Så på det viset fick vi uppleva Alexandros också. För stämningens skull ville vi ta en ouzo på Alexandros också och vi grimaserade illa alla och var överens om att det var den värsta ouzon vi nånsin druckit. Men so what!

Perdika och ön Moni blev det också en dag. Vi hyrde inga motorfordon utan klarade oss bra med buss och taxi. Först buss till Egina stad och sen därifrån buss till Perdika. Vi stod en stund och undrade om det kommer nån kusk till båten till Moni, men sen kom han och tillsammans med två grekiska tjejer bar det av till Moni. Väl framme frågade kapten hur länge vi tänkte stanna och vi och tjejerna kom överens om en timme. På Moni finns det påfåglar och nån sorts hjortar eller bockar. Där finns ett café och en badstrand. Vi gick omkring lite och satt oss sen ner på cafét och tog en Fix-öl och fotade omgivningarna och djuren och njöt av tillvaron. Vädret hade hela tiden varit varmt och skönt, men inte för hett. Sen blev det båten tillbaka till Perdika och där tog vi igen en öl i väntan på bussen till Egina stad. Bussarna var helt ok att fara med, men man måste kolla tiderna, sista bussen for alltid väldigt tidigt. Om jag kommer ihåg rätt vid 3-tiden från Perdika till Egina stad och 15.45 från Egina stad till Agia Marina. Kanhända var det lite senare från Perdika för vi missade i alla fall sista bussen till Agia Marina, så eftersom vi inte hunnit med lunch i Perdika intog vi det i Egina stad i stället. Där vid vattenbrynet efter busstationen. Gott som alltid, vi äter för det mesta grekisk sallad, tsatsiki, saganaki, squashbollar och sånt, alltså samlar ihop lite ett och annat och delar på allt. Väldigt bra mat i värmen tycker jag.

På fredagen (se det kommer jag ihåg..) blev det en utflykt till Agistri. Det blev buss till Egina stad igen och med Agistri Express till Skala på Agistri. Tyvärr skulle Agistri Express inte göra flera turer den dagen så vi skulle bli tvugna att ta en Flying Dolphin tillbaka till Egina. I Skala upptäckte vi då att Flying Dolphin far från Milos så vi måste ta oss dit. Jag skulle gärna ha tittat lite mera på Skala och den fina stranden där men de andra de hastade på till "fel" sida om stranden så vi kom aldrig ordentligt dit. Men i stället belönades vi med underbara aprikoser från en rar gubbe som höll på att plocka frukten från sitt träd. Oj, vad goda de var och uppfriskande, det var den hetaste dagen hittills. Så gick vi i solgasset strandvägen till Milos och det var inte så långt men hett. Vi stannade vid en taverna/hotellkombination nära Milos hamn och åt lunch där. Därefter traskade vi vidare men orkade inte riktigt i hettan och när en av oss ville och bada gick vi tillbaka till samma taverna och tittade på simmaren med varsin öl framför oss. Före det hade vi köpt biljetter till Flying Dolphin och tillbaka till Egina.

Det var de största utflykterna vi gjorde. Vädret var mycket bra hela tiden, lite snabb åska och regn den andra dagen om jag minns rätt, men det gick snabbt över. På¨fredagen kom hettan på ordentligt och den grekiska solen började kännas lite tryckande.

På söndagmorgon från Egina stad med Flying Dolphin (ingen stor båt passade tiderna) till Pireus. Vårt flyg skulle avgå 15.20 så vi hann bra med att starta från Egina på morgonen. Bussen X96 tog nästan två timmar nu, mycket folk på stränderna och trafik på grund av att alla som inte ännu var på stranden tycktes vara på väg dit.

För övrigt var det då lite strandliv, god mat på tavernorna vid stranden. Och vi hann med lunch i Alones en dag också. Månen på kvällen var förresten fantastisk! Underbart röd steg den upp ur havet! Och här måste tilläggas att en kväll när vi satt och åt, spelades plötsligt min favoritlåt typ "vilken låt, vilken strand" (har ni andra sådana?). Det är inget grekiskt och jag undrade just varför den typen av musik spelades (som vanligt var vi så gott som de enda gästerna, så kanske var det ägarens favoritmusik som spelades...) Det var frågan om Pink Floyd och "Wish you were here". Det var just perfekt!

Pink Floyd (alltså jag kommer inte ihåg vem av dem) har den Greklandsanknytningen att någon av dem har ett hus på Rodos. Högt uppe på en klippa nära Pefkos.

Nångång senare kan jag försöka om jag kommer på hur man sätter in bilder här på Kalimera, men det blir senare för just nu har jag bilderna inte här.

I Agia Marina bodde vi på Liberty 1. Mycket bra läge i synnerhet om Alexandros tider skulle råka passa. Hotellet är trevligt, men lite slitet redan. Funkar bra om man inte har väldigt höga krav på boendet. Priset var 40 euro natten inklusive frukost (och vi fick 1 natt grattis för vi stannande 8 nätter).

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-22, 12:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Egina juni 2011

Som tillägg till texten ovan har jag äntligen hunnit med att ladda lite bilder från resan till Egina i ett album.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-23, 00:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Egina juni 2011

Det var ju ett välfyllt album du bjöd på Anne. Trevlig julklapp med många kära återseenden.

Ha det gott!
Mats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-23, 11:57
UGO UGO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Sv: Egina juni 2011

Hej.
Tack för trevliga bilder. Fick mig att längta samt att tänka tillbaka till Juni
Dessutomatt jag höll ju på med ett litet resebrev, om min syn på Egina
Själv har jag nu tillbringat varje juni i snart 10 år på Egina.
Har förmånen att få låna ett hus, cirka 10 minuters promenad från Eginas stad hamn av goda vänner. Moni där är vi mycket och badar, Marathonas beach, på vägen ut från Egina stad mot Perdika väldigt trevligt.
A. Marina, det bäst där är att sitta och äta lång lunch på strandtarverna med de blåa stolarna..Vad var det nu det står på deras underbara skylt: Hur vore det inte med en Ozou och lite meze...
Nästa resa till Egina är redan bokad 3 juni och fyra veckor. SAS åker vi med. God Jul till alla som läser Kalimera, vänligen UGO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-23, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Egina juni 2011

Tack snälla Anne för många fina bilder från två öar som tyvärr inte så många åker till.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-24, 11:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Egina juni 2011

Tack för era vänliga kommentarer. Trevliga öar och kort resa från Pireus både till Egina och Agistri, Tyvärr blev det bara en snabbvisit till Agistri denna gång.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT