Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-29, 11:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Böter om du saknar kvitto!?

Finns det någon som vet var man kan finna info, eller vet hur det fungerar med ev. bötesbelopp och hur länge vi turister skall spara våra kvitton?
I tråden om pensionsålder diskuteras kvitto på boende, tänker mig följande exempel, efter tre dagars vistelse är det dags att resa vidare, vi betalar och får pantpasset i retur, men inget kvitto? ...., riskerar vi då böter om det står en kontrollant på gatan/ i hamnen/på bussen om vi inte kan bevisa att vi betalt för något boende?
Enkelt skrivet helt enkelt: Hur kommer kontrollen att ske?
Jag menar nu inte kvittosamlingen som bofasta greker är ålagda, de skall ju ha sina till deklarationen och har ett egetintresse att få kvitto om jag inte är alldeles ute och cyklar.
//Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-29, 13:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

JA detta är intressant och jag vill verkligen också veta om alla kvitton på supermarket, tavernor, båtar och boenden ska sparas och hur kontrollen ska ske......
Bra Hellen att Du startar en ny tråd om detta.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-03-29, 15:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Förra året fick vi besked att bötesbeloppet för kvittolösa transaktioner var 165€ för såväl näringsidkaren som kunden.
V erforo samtidigt av sagesmannen att den så kallade djungeltelegrafen emellertid alltid och allerstädes fungerar perfekt. Närhelst statens kontrollant till ön/byn/området anländer, då fungerar telefonkedjan perfekt.
Alla anställda svartjobbare avlägsnar sig snabbt, tavernor och butiker låter kassaregistret gå i tjänst etc etc.

Kantänka vi ej ska lägga så mycket krut och oro på detta med kvitton.
Grekland är ju ändå just Grekland.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-03-29, 15:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Kantänka vi ej ska lägga så mycket krut och oro på detta med kvitton.
Grekland är ju ändå just Grekland.

Arne
Jo men nu ska ju vi alla turister just lägga MYCKET krut på att vi inte utnyttjar grekernas skattefuskande till vår fördel. Många här, både bland de som delvis bor i Grekland och även andra Kalimeror tycker att vi som åker ofta faktiskt har ett STORT ansvar att "hjälpa" grekerna och då är det ju bra att veta HUR kontroller sker så man inte kastar bort ev kvitton på matinköp, tavernabesök etc. Vi brukar ju alltid få notor på tavernorna men vi har inte sparat dem....Man man kanske ska det???

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-29, 16:03
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Förra året fick vi besked att bötesbeloppet för kvittolösa transaktioner var 165€ för såväl näringsidkaren som kunden... Arne
För näringsidkaren är det snarare från 500€ och uppåt. Händer det fler gånger än 3 ligger näringsidkaren riktigt illa till. Huruvida bötesbeloppet för kunderna stämmer kan jag inte svara på, men både jag och min sambo tycker det låter hutlöst mycket. Runt 50€ är nog närmare sanningen.

//Kikh, som har soligt med ljumma vindar idag.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-30, 13:35
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag har själv varit med om kontroll, det går till som så att kontrollantern legitimerar sig och ber att få se ditt kvitto, därifrån man kommer tex en taverna, cafe, affär eller annat ställe. Man får visa upp sitt kvitto på just det stället du kommer ifrån, det är ju inte så att de ber om alla dina kvitton..
Jag frågade vad böter skulle bli för mig om jag inte hade kvitto fick till svar att det är olika böteslopp beroende på affärsverksamhet..? men att de ligger runt 160 eruo men affärsidkaren betalar minst 3 ggr så mer.

Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-30, 14:01
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Låter ju aningen konstigt. Skulle det här vara verklighet så kommer dom att skrämma bort turister, som väl ändå är en viktig inkomst för Greklands ekonomi? Var får turisten reda på att man måste ha ett kvitto? Jag brukar åka till Grekland 2ggr/år och aldrig hört ett ord om att ta med kvitto från allt du handlar.
Jag säger som Arne, lägg inte för mycket krut på det här.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-30, 14:19
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag tyker också det låter som ett bra sätt och skrämma iväg turisterna Det är ju nu som dom behöver oss extra mycket

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-30, 14:23
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

För att en kontrollant ska kunna "sätta dit" en person, måste de ju kunna bevisat att man handlat också. De kan ju inte stå utanför en affär, taverna mm och be att få kolla kvitto på de som lämnar stället. Det kan ju vara så att man har varit där och inte handlat, ätit eller liknande. Eller är jag ute och cyklar nu?

Jenny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-30, 14:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Grekland har stora krav på sig från EU att ordna till statsfinanserna och det gigantiska budgetunderskottet så det här är en av de åtgärder som införts för att få ner omfattningen av den svarta ekonomin. Mig skrämmer i varjefall inte ett litet kvitto utan det är andra saker som jag kan bli skrämd av som den kraftigt ökade kriminaliteten och risken att bli rånad som turist.

Det jag undrar över är hur de ska klara kontrollen av allt insamlat material som de tar in från befolkningen i form av kvitton.

Jag har fått tag på en del information om kontrollerna som jag ska läsa igenom och lägga ut senare under påsken när jag har mer tid.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-30, 14:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Man får visa upp sitt kvitto på just det stället du kommer ifrån, det är ju inte så att de ber om alla dina kvitton..
Kan inte låta bli att småle (det är nästan för allvarligt för att tåla att skämtas om) Men vilken syn: kvittomappen är borta- åh nej
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-03-30, 14:42
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag vill gärna påpeka att det här med kvitto inget nytt direkt. Det är meningen att man alltid ska be och få ett kvitto i Grekland precis som man gör i Sverige. Sen har det alltid varit så i Grekland att du kan få två priser för en vara, ett dyrare med kvitto och ett billigare utan kvitto. Själv väljer jag alltid det dyrare för jag förväntar mig att folk i Grekland betalar skatt för de varor de säljer och inte bara stoppar allt i egen ficka.

Bor man i Grekland som jag gjorde tidigare så lönar det sig att begära kvitto för då får du göra avdrag i din deklaration för de varor du har köpt och det gäller allt från kläder och skor till elektronikprylar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-03-30, 14:52
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
För att en kontrollant ska kunna "sätta dit" en person, måste de ju kunna bevisat att man handlat också. De kan ju inte stå utanför en affär, taverna mm och be att få kolla kvitto på de som lämnar stället. Det kan ju vara så att man har varit där och inte handlat, ätit eller liknande. Eller är jag ute och cyklar nu?

Jenny
Exakt! Hur ska dom kunna bevisa att jag handlat om jag säger att jag bara har tittat eller att jag ätit om jag säger att jag bara tittat på menyn eller varit på toa?
Visst måste det kontrolleras att kvitto lämnas när man säljer varor eller serverar mat, men varför inte göra som inte Sverige (tror att det är lag på det, men är inte säker) att det ska vara krav på kontrollerade kassaapparater som inte går att mickla med, istället för att hoppa på kunderna? Det ger ju bara utrymme för mer mygel och godtycke.

Yanna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-03-30, 15:04
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Yanna, jag håller fullständigt med dig! Här i Sverige väljer ju jag som kund om jag vill ha kvitto eller inte. "Kopian" av mitt kvitto finns ju hos näringsidkaren. Skatten betalas av mig genom butiken eller dyl. Det är väl därför kassaapparater finns? Så jag tycker också att det inte ska vara den enskilde köparen som ska kontrolleras utan butiken,tavernan mm

Men det är väl inte detta som är kärnan i det hela. Detta är en mygga i rymden! Jag, för min del kommer att vara och göra som jag brukar när jag befinner mig i Grekland. Det är upp till den grekiska staten och den grekiska befolkningen att deala med alla problem. Jag är bara på visit! Tyvärr så blir väl en annan drabbad indirekt också men vi måste ju hjälpa varann i kris. Nästa gång kanske det är Sverige och då hoppar Grekland in. Hoppas jag...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-03-30, 15:07
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
... De kan ju inte stå utanför en affär, taverna mm och be att få kolla kvitto på de som lämnar stället....Jenny
Det är faktiskt exakt så de gör, eller så slår de sig ner/väntar på plats. Jag har själv arbetat i butik när tre kontrollanter kom in. De väntade tills kunden befann sig utanför dörren och slog till omgående. I det fallet var det bara butiksägaren och den "skyldiga personalen" som blev åtsatta - hårt. Kunden fick gå utan bot. Min chef fick dryga böter, det var inte första gången han åkte dit.
Vad som gäller är att kunden/gästen måste ha lämnat förättningen helt och befinna sig på "offentlig plats". Men även de reglerna ruckas på...

För oss anställda kan det bli rent otrevligt när kunden propsar på kvitto. Vi får ofta skämmas för näringsidkare som inte låter oss lämna kvitto, trots att kunderna begär ett. Många gånger finns det en hög gamla kvitton att tillgå - sällan på det belopp kunden handlat på.

//Kikh, som idag har +24 och strålande solsken
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-03-30, 15:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Nu har det kanske mest diskuterats butiksinnehavare och restaurangägare här, men de riktigt stora stålarna som hålls undan skatt är väl av...för att ta exempel..lärare. läkare och ännu högre upp i ledande ställningar...hur 17 kontrolleras det...är man lika ambitiös med dessa skattemyglare?

Yanna
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-03-30, 17:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Grekland har stora krav på sig från EU att ordna till statsfinanserna och det gigantiska budgetunderskottet så det här är en av de åtgärder som införts för att få ner omfattningen av den svarta ekonomin.
Faktum är att den här lagen om kvitton har funnits i ungefär 10 år. Så det är inget nytt som man infört pga de nuvarande problemen. Däremot har ju efterlevnaden varit klen...

Sedan tror jag personligen inte att turismen till Grekland kommer att minska för att man riskerar att bli kontrollerad...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-03-30, 18:20
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Sedan tror jag personligen inte att turismen till Grekland kommer att minska för att man riskerar att bli kontrollerad...
Nä, det tror jag mer blir pittoreskt, däremot tror jag att om alla turister som blir kontrollerade även får böta 165€ så slår det nog mot turismen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-03-30, 18:29
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag återkommer till tidigare inlägg som jag skrivit i denna fråga: krävs det inte BEVIS för att kunna bötfälla!? Att näringsidkare i Grekland kan få böta kan jag vara med på. Finns det inget kassaregister eller bokföring har man inget att komma med! Men om jag som enskild person/turist köper ett tuggummi och inte tar/får kvitto, finns det lagligt underlag för att bötfälla mig då?!?! Jag tycker detta låter mycket knepigt...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-03-30, 20:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

1. Loven ang. kvitteringer blir håndhevd for å få bukt med Hellas elendige økonomi.
2. En måte å sørge for at det gis kvitteringer, er å bøtelegge de som ikke gir kvittering og de som ikke ber om kvittering.
3. Hvis bare grekere skulle bøtlegges ville det
a) være en utarming av loven
b) oppfattes urettferdig av grekere og
c) føre til at ingen bedrifter ga kvitteringer til utlendinger.
- som fører oss tilbake til punkt 1.

Er det så vanskelig da? Skjønner ikke at dere gidder å krangle om dette!

Og med tanke på bevis: Kjøper du en tyggegummi i peripteroen, kommer ut fra vinbutikken med en flaske ouzo og spiser på en taverna - og inspektøren har sett deg - så er vel det bevis nok?! Det er ikke sånn at du helt tilfeldig blir stoppet på gaten og må vise kvittering for alt det du har i veske og poser.

Senast redigerad av Admirala den 2010-03-30 klockan 20:16.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT