Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-04, 11:03
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Mätt på Grekland - är det möjligt?

Solen skiner, det är 25 grader, gräsklipparen är lagad, gräset klippt, solrosorna har växt sig skyhöga, krassen lyser gul och orange. Jag njuter av att vara hemma igen! Låter väl inte klokt...

Naxos var härligt. Vi bodde på Katerina i Agios Prokopios - det bästa trestjärniga lägenhetshotell vi bott på hittills, nära till strand och liten supermarket (en större fanns också inte långt bort). Kilometervis av stränder att promenera längs, bra väg att jogga söderut på morgonen (många joggare passade på medan det var svalt). Lätt att ta bussen till Chora på kvällen. Bussarna går till klockan två på natten. Chora, trevlig by att promenera omkring i, gränder, standpromenaden.

Vi hyrde bil två gånger och utforskade ön och badade på andra stränder. Åt god mat, framför allt i Chora.

Den långa resan (flyg + båttur) gick bra. Det är långt, men man får ladda med böcker, ta en tupplur emellanåt.

Kort sagt, härlig resa, ändå känner jag en mättnad. Två veckor var för mycket. En vecka hade varit för litet! Kanske är det sättet att resa. Eller en brist på inre ro? Jag blev lite rastlös. Båtluffa nästa? Fjällvandra?

Men sen blir det höst och mörkt. Och man börjar drömma om värme och tzatsiki...

Fortsättning följer.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-04, 11:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Båtluffa nästa?
Definitivt! Jag kan vara otroligt lat och njuta, med samtidigt väldigt stressad över att det inte händer någonting, om nu så är fallet. Att båtluffa är den perfekta medicinen! Du har väl hela vintern på dig att övertala familjen?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-04, 11:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Kort sagt, härlig resa, ändå känner jag en mättnad. Två veckor var för mycket. En vecka hade varit för litet! Kanske är det sättet att resa. Eller en brist på inre ro? Jag blev lite rastlös. Båtluffa nästa?
Borta bra hemma bäst är inte ett talesätt utan grund
En av anledningarna som gör att vi båtluffar är just att en vecka är för kort, vi hinner inte varva ner och två veckor på samma ställe gör mig rastlös.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-04, 11:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

..och vi är ett mellanting! Först total avslappning utan några som helst krav på oss att "göra nåt eller se nåt".Bara vara , gå och bada och ligga i skuggan under ett träd med en bra bok, strosa runt sitta på terassen och spela Yatzi , lösa korsord , läsa. Efter ca 6-7 dagar så vill vi ofta hitta på något så då börjar vi vandra, hyra vespa etc. I år hade vi en landningsperiod på 10 dagar på Tinos men det inkluderade 2 långa vandringar samt 3 dar med vespa att göra utflykter på under dagen. Sen blev det en för oss helt ny ö Syros på 5 dagar med vespa 2 av dessa. Då var vi pigga på att se nytt och sen ett nytt "landningsställe" på Evia för vila innan hemfärd. Att komma tillbaks till ställen man varit på förr och t o m få samma rum är något nytt för oss sen ett par år och det är faktiskt JÄTTESKÖNT...Då kan man kombinera "hemmakänsla" med att sen när man tröttnar åka vidare upptäcka en ny ö...21 dagar kunde varit 30 för min del så njöt jag !!!

Vi var helt överens efter denna sommar dock pga värmen som jag tyvärr får svårare och svårare med att vi får vänta med LÅNGRESOR tills efter min pension då jag kan bestämma att åka på våren..Tills dess får det bli påsklovsresa .....(Men sen så vet man ju att när sommaren närmar sig så är man GALEN efter Grekland i alla fall)
Jo, borta bra men visst är hemma bäst ändå!

Lissi -från ett Lund som just nu har lite SOL!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-04, 14:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Fjällvandra?
Definitivt!! Fjällvandra är nog det enda i livet man ALLTID vill göra om och om igen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-04, 19:39
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Mätt på Grekland, jovisst kan man bli det, men den mättnaden tycker jag försvinner efter en dag när man kommit hem. Vandra i skog och mark, fjällen mm håller jag med om det tröttnar jag aldrig på
Yeasou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-04, 20:33
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Imorgon ska jag i alla fall experimentera med att göra egen frappe och ett litet resebrev med förhoppningsvis många bilder ska det också bli, så helt greklandsallergiker är jag inte.

Maken är också sugen på öluff. Det gäller att övertala tonåringarna. Den ena var emellanåt uttråkad och det fanns ju tyvärr inga berg/bergsbyar i närheten att bestiga, den andra ville bara sitta i skuggan eller på rummet och läsa!

Känns inte riktigt aktuellt att planera nästa sommar ännu, fast årets resa beställde vi i början av oktober... Och vem vet, nästa sommar kanske man ska avhålla sig från att resa på grund av svininfluensan??

Tack för era svar som andas lite förståelse. När jag skrev det tänkte jag att nu kommer jag att få på moppe för att jag är bortskämd, blasé och uttråkad!

Aina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-04, 23:06
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Det är konstigt! Jag var också mätt på Grekland, eller snarare strandlivet jag levde under två veckor, men har nu varit hemma tio dagar och vill bara tillbaka. Som tur är har jag semester om två veckor så då tänker jag unna mig ytterligare en vecka. Inte till Cykladerna, som jag älskar, utan till södra Kreta. Det ska bli kul...

Lyxproblemet är att jag numera vet att jag blir less under en 14-dagars period, men att en vecka är för kort. Varför ordnar inte charterbolagen, vill bara ha flygresa, en tio-dagstripp?
Ska jag till Kreta på egen hand verkar det som om jag måste flyga Tyskland/Holland och vidare till Athen för att därefter ta inrikes till Kreta. Lite struligt, eller hur?
Ann-Charlotte
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-04, 23:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Har du kollat de olika charterbolagen, köp one-way med olika bolag, ut med Apollo på lördag och hem med X? på tisdag/onsdag?
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-04, 23:30
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Bra idé! Jag förstod väl på Naxos att du var en smart girl. Ska kolla detta!

Ann-Charlotte, som börjat fundera på en vecka på Karpathos...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-05, 08:16
AnneliF AnneliF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Åååå vad jag önskar att jag var "mätt" på grekland, förstår hur du tänker men jag har en enorm längtan till grekland just nu, har inte varit där på 5 åårr....Men nu börja våra tvilligar som är födda 2005 bli så stora att vi kan tänka oss att ta med dom.

Det är bara att börja spara pengar!!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-05, 08:57
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Jag kan bara hålla med... Har nyligen kommit hem från en tvåveckors vistelse på Skiathos och möttes dessvärre av ett kallt och regnigt Helsingborg. De sista dagarna innan vi skulle åka hem kändes det lite som att det var nog dax att åka hem och tänkte på att det skulle vara skönt att kunna åka hem (denna känslan försvann iofs samma dag som vi skulle åka hem).
Jag har funderat på ö-luff nån gång men är osäker på att det passar mig. Skulle vilja ha allt ordnat och klart när jag kommer ner.

Fick ett tips av en annan apollo-resenär som bodde på samma hotell som oss. De hade varit första veckan på Skopelos och andra veckan på Skiathos och dessa kombinationerna hade de gjort förrut. Bl a Naxos och Paros. En annorlunda ö-luff och allt ändå ordnat och klart! Kanske värt att testa....

Hälningar Klick som skall träffa kollegor och dricka ouzo
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-05, 10:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Glöm då inte kombinationen Patmos- Samos!!! Två helt olika öar på samma resa med möjlighet att även kolla in Lipsi från Patmos!

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-05, 10:42
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Jag har aldrig känt mig mätt på Grekland eller att resa överhuvudtaget. Längtar nästan aldrig hem. Den enda jag kan sakna är min sambo (om han inte är med), och smågodis. Reser varje år till Skiathos men det blir även 1-2 andra resor/år, oftast Prag samt något annat ställe i Grekland, förra året blev det både Skiathos, Parga inkl Meteora, Visby och Prag! Men visst, det händer inte så mkt. För mig är det lite annorlunda då jag har så många vänner på Skiathos, det är födelsedagar, namnsdagar middagar etc. Kan nästan bli lite stressande, men underbart ändå. Vi brukar försöka vara ganska aktiva, gå upp tidigt på morgonen och promenera till en favvostrand, cirka 1 mil. Men vi startar typ kl 08.00 pga värmen. Jag har också kombinerat Skopelos/Skiathos, men problemet var då att jag bara längtade till skiathos så jag kunde inte riktigt njuta av Skopelos, vilket är synd då jag tror att det är en fantastisk ö!

/Jeanette
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-07, 11:37
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Vid närmare eftertanke så är jag inte mätt på att resa eller mätt på Grekland. Jag är mätt på charter! Det blev lite segt med två veckor på samma ort. Visst hade man kunnat ta båt till en annan ö, övernatta på en annan ort, men allt kostar pengar och vi tyckte det brände iväg ändå...

Jag har redan börjat titta på flygpriser nästa år. Går att flyga till Barcelona för cirka en tusenlapp tur och retur. Sedan kan man åka buss, hyra bil, ta sig till Baskien, olika städer och byar i Spanien, avsluta med några dagar i Barcelona...

Eller båtluffa i Grekland, men det blir så lite spanska pratat då!

Aina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-07, 11:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Eller båtluffa i Grekland, men det blir så lite spanska pratat då!
Desto mer grekiska
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-07, 15:04
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Glöm då inte kombinationen Patmos- Samos!!! Två helt olika öar på samma resa med möjlighet att även kolla in Lipsi från Patmos!

Lissi
Den kombinationen är jag riktigt sugen på! Har aldrig varit på vare sig Patmos eller Lipsi..
Tveksamt dock om det kommer finnas sista minuten från GBG till Samos nu i september

Hoppas

Mvh. Stina, som hittills aldrig tröttnat på att resa..
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-07, 17:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Säg inte det Stina! Även Kastrup kan väl gå?? Behövs övernattning innan så finns "Hotell Kalimera " öppet här i Lund

Lissi - som också gärna reser
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-07, 17:24
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Om man känner en viss mättnad tror jag som regel den är tillfällig.
Och visst är det skönt här hemma också, har just varit nere och badat i ett underbart förfriskande Kattegatt, känner ingen stor längtan till Grekland just nu men vet att längtan kommer igen till september. Tror aldrig att jag blir helt mätt på Grekland (även om jag också vill se lite annat ibland).

När det gäller reslängd är vår erfarenhet att vi anpassar oss till den tid vi har. Brukar tycka det är lagom med en vecka om det är det vi har, eller tre veckor om vi lyckas få ihop tid till det. Men flera gånger har vi de senaste åren rest 10-12 dagar och tyckt att det varit lagom.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-07, 17:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland - är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
När det gäller reslängd är vår erfarenhet att vi anpassar oss till den tid vi har. Brukar tycka det är lagom med en vecka om det är det vi har, eller tre veckor om vi lyckas få ihop tid till det. Men flera gånger har vi de senaste åren rest 10-12 dagar och tyckt att det varit lagom.
Jo, vi svenskar tycker ju att LAGOM är bäst!

Lissi - som redan LÄNGTAR till en vårresa i Grekland!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT