Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2010-06-19, 20:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: God mat i Naxos

Eva, tack för listan som jag skrivit ut och magnetat upp på kylskåpet...har blivit så fantasilös så jag måste skärpa mig och fixa lite mer omväxlande mat. Det är inget nöje att åka och handla när det är så varmt utan man rycker åt sig samma gamla ingedienser och susar hem till skuggan på balkongen så snabbt som möjligt.
-Faktiskt kostar vi på oss ett restaurangbesök vid pensionsdags...och souvlaki finns ju över hela stan.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2010-06-19, 23:06
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: God mat i Naxos

Tack för tipsen, Eva. Ska skriva upp. Många känner jag igen sedan tidigare, men inte alla. Fava trodde jag var rödbetor och feta, men det måste jag ha missuppfattat eller skrivit upp fel tidigare. Nåja, det märker man ju när man har maten på bordet!
Blev riktigt hungrig av att läsa listan. Ugnskokt killing skulle jag vilja prova.

Vi drack slut på ouzon i kväll. Har inte varit några storkonsumenter direkt. Den lilla flaskan köptes på Samos för tre år sedan...

Bara två dagar kvar!
Aina
Svara med citat
  #63  
Gammal 2010-06-20, 07:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: God mat i Naxos

Roligt om den inspirera någon. Ser att jag missade en av mina absoluta favoriter ungsbakade grönsaker briam det lagar jag även till rätt ofta här hemma. Senast i fredags kokade jag en laddning tomatsås med ekologiska tomater delade i bitar, ICA:s ekologiska krossade på burk, gröna kryddor, paprika, en knivsudd kanel, lök och örtsalt. Har alltid med lite tomatsås i min briam.

Även fetost och spenatpaj tillhör mina favoriter samt stora långa gröna bönor.
Små pajer av filodeg fyllda med kanelrullade äppelbitar är också gott.

Som alla förstår är jag väldigt förtjust i zucchini, lite mindre road av fisk men det är säkert också väldigt gott i Grekland. Grillad kalamari har kommit med på min favoritlista efter att jag ätit mitt livs godaste på Lesvos förra sommaren.
Tidigare har jag mest retat mig på gummikonsistensen men den som The Lycky Horse Shoe i Petra serverade var delikat.

Hemgjord pasta som den som serveras på Folegandros och är lite av en specialité där är också fantastiskt gott med möra bitar av lamm.

Eva
Svara med citat
  #64  
Gammal 2010-06-20, 10:36
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Sv: God mat i Naxos

WOW vilken lista ,Tackar och bugar
Svara med citat
  #65  
Gammal 2010-06-20, 19:17
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: God mat i Naxos

Briam har jag tagit när jag inte har kunnat bestämma mig eller inte varit vrålhungrig. Det har alltid varit gott!
Jag tackar också för listan.
Min strategi i år är att inte äta några förrätter på kvällen - blev alldeles för mätt! Vill däremot äta lunch ute oftare. Då räcker det med bra med att beställa in några smårätter.
Aina
Svara med citat
  #66  
Gammal 2010-06-26, 20:33
Hedda Hedda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 8
Standard Sv: God mat i Naxos

Jag vill bara göra ett inlägg om Metaxi Mas som många skrivit så gott om både här och där.
Vi kom hem från Naxos/Aten igår och har haft en underbar tid.
Den enda missen var att just äta på denna omtalade restaurang som ska ha så god/bra mat. Vi hade bestämt att äta på Metaxi mas som avslutning på en trevlig semester då vi hört så mycket gott om detta.
Vi var sex vuxna som beställde olika slags mat. Alla rätter var totalt oätliga!
Grekköttbullar=Fyra torra köttbullar på en liten tallrik, Sovlaki kalla-torra och "uppslängda på en hög med pommes!, serverade med en flaska ketchup, Greksallad som vi beställt fler dagar och som man knappt kan misslyckas med men denna var katastrof. O.s.v
Förstår inte populariteten, förstår inte att stället var fullsatt.
Personalen var också väldigt stressade och lyssnade knappt på vår beställning=( Verkar vara den enda med denna uppfattning dock???

Vi har haft sexton andra dagar med restaurangbesök och är väldigt nöjda med dessa. Favoriterna kan tilläggas är Paradiso på Plaka strand och Lietero på Agia anna. FANTASTISKT!!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2010-06-26, 22:16
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: God mat i Naxos

Eva,
gillar Du inte lamm. Lamm kleftiko (gärna i pappersknyten) är underbart gott.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT