Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-12, 14:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.

I Chania Old Town har vi råkat ut för detta fenomen. Det var en flicka i yngre tonåren som gick runt bland tavernaborden och delade ut informationslappar med Engelsk text vari framkom en sorgelig historia.

Mor hennes hade att dra försörjning över fem barn, var änka och svälten låg på lur!! Vi gav enligt vår princip icke något, men andra turister gjorde det.

Någon timme senare såg vi samma tidigare eländiga tös sittandes att spela
grekvarianten av "Jack Vegas" på ett ställe längs hamnpromenaden.....

Då vet vi vad de pengarna skulle gå till.

Arne
  #22  
Gammal 2008-04-14, 19:12
tonm tonm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.

Så lett det er å være ovenfra og ned når man har alt man trenger....Denne tråden startet med et reflektert innlegg om hvor mye lettere det er å føle med mennesker som ligner på en selv, og utartet til flere arrogante og nedsettende innlegg om andre folkegrupper...ikke særlig imponerende.
Særlig fy til sven.kriti....

Tone
  #23  
Gammal 2008-04-15, 08:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.

Tack Tone för de välbehövliga orden.
  #24  
Gammal 2008-04-15, 13:24
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.

Jag ger ofta pengar till musikanter i T-banan och allmäna platser.Ibland låter det riktigt gräsligt - ibland bra.För det mesta piggar det upp och ytterst sällan är det irriterande.

Föräldrar som tvingar sina barn att tigga tycker jag är beklämmande och sorgligt.Det här kan man se över hela världen och inbegriper alla nationaliteter.Ibland är det organiserat och ibland inte.
Det händer att jag ger även till dessa människor.Jag har svårt att lägga moraliska aspekter i att ge pengar.Ex:"Det är ingen ide att ge till honom,det går bara till knark,det vet man ju"... Men,VET man verkligen alltid det?
Faktiskt KAN vi också hamna i en liknande situation.Många av dem som säljer Situation Stockholm har "bra" stories som man kan lyssna till om man tar sig lite tid.

Betr. språkbruk borde vi väl vid det här laget veta att det heter Romer,Samer och Svarta och inte Zigenare ,Lappar och Negrer.

En liten sann historia:
På 50-talet,när min Far arbetade som redaktör på Svenska Turistföreningen och var uppe i Lappland,ringde han hem.Då fick han tala med min bror (4 år),som sa:"Snälla Pappa,kan du skjuta en Lapp till mig"... (Peter blandade ihop Lapp och Ren).
Så kan det gå,som Kurt Vonnegut sa.
  #25  
Gammal 2008-04-15, 14:28
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.

Den här tråden har varit på väg att spåra ur några gånger och detta t o m efter att administratören varit inne och påpekat bl a spåkbruket vad gäller minoritetsgrupper.

Dessa påpekanden och även raderingar har inte varit för skoj skull utan är av betydligt allvarligare slag, bl a vad lagen säger om diskriminering.

Fördömande, diskriminerande och nedlåtande uttryck får givetvis inte förekomma här på forumet.

//Zanét
moderator
  #26  
Gammal 2008-04-15, 15:17
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.

Hoppas innerligen att INGEN tog mitt inlägg på fel sätt!
Den lilla historien på slutet var alltså från 50-talet.Tyvärr använde man "Lapp" då.Same kom till senare.

Mvh,Malin
  #27  
Gammal 2008-04-18, 12:08
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.

Citat:
Ursprungligen postat av tonm Visa inlägg
Så lett det er å være ovenfra og ned når man har alt man trenger....Denne tråden startet med et reflektert innlegg om hvor mye lettere det er å føle med mennesker som ligner på en selv, og utartet til flere arrogante og nedsettende innlegg om andre folkegrupper...ikke særlig imponerende.
Særlig fy til sven.kriti....

Tone
Jeg er helt enig med det du skriver Tone.
Jeg tror vi er mange som bør være litt mer ydmyke når det gjelder andre folkegrupper.
Noen av innleggene var for meg nærmest rasistiske!

Astri
som tror på et fargerikt fellesskap
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT