Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-02, 12:19
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra 2016, april

Säga vad man vill – Grekland är ett galet land! Du läsare håller säkert med, men tänker nog på helt andra saker än jag. Här kommer ett exempel på att landet är speciellt. Den 23:e gick vi in till vår granne och gratulerade honom och helgonet på Geórgos-dagen. ”Det gör ingenting att ni gratulerar, men Geórgos-dagen är flyttad till måndagen efter Påsk”, sa han själv. ”Hur är det med 1:a maj då?” Sa vi med tidigare erfarenheter i åtanke. ”1:a maj är flyttad till tisdagen efter Påsk.” Så nu har grekerna förlängt påskfirandet med 2 dagar. Då förlåter ni säkert mig också, som låtit skrivandet förflyttas in i maj. Det skall bli intressant att se om de orkar demonstrera efter all påskmat. Före Påsk var det 48 timmars journaliststrejk.

Efter ett tandläkarbesök i staden, tog vi för ovanlighetens skull ett stopp på ett snabbmatställe och beställde kebab och öl. Vi hälsade på ett par som brukar besöka växthuset, där vi brukar hjälpa till. ”Allt paret där dricker, betalar jag”, sa den skäggige mannen. ”Det är väldigt bra människor, som hjälper vänner utan att ta betalt”. Offentligt beröm är vi inte vana vid i Sverige och få har spontant bjudit oss på öl!

Månaden april kan kännas lite sval, framför allt på kvällar och nätter. Dock icke detta år. Efter 4 månaders vinterviste med blåst och varierande temperaturer, var det skönt att varje dag få utesittartemperaturer på över 20 grader. Då är det lätt att planera inför nästa dag och nästa vecka. Något som vi har lärt oss aldrig slår in, eftersom planerna ändras från dag till dag beroende på goda vänner. Vintern här sägs ha varit mild med uteblivna regn. Endast 110 mm har fallit och det sägs vara katastrof för växthus och oliver. Sedan den 9 april, då vi kom, har det stormat 2 dygn. Det första tillfället förde med sig en brand med många förstörda växthus utanför Ierápetra. Den senaste stormen skedde på den ortodoxa påskaftonen, vilket gjorde att vi ställde in kyrkobesöket. Jesus har nog återuppstått och Judas har säkert snabbt brunnit upp ändå. Åtminstone säger grekerna vi möter, att han har återuppstått. Hälsningsfrasen är Kristós anésti. Jag får ibland lust att säga, att han gjorde det för flera veckor sedan i Sverige.

Våra grannar Geórgos och Pelagia har blivit vänligare. Vi pratar längre med varandra och Pelagia delade med sig av kalesónia (påskkakorna) med Geórgos tillåtelse. Lantbrukaren Manólis jobbar fortfarande med sina grönsaksland 200 m från sitt hus trots sina 88 år. Han bereder nya områden under olivträden, men har inte längre några hundar. Både tråkigt och bra för oss. Nu får vi själva äta upp all hemlagad mat och låta andra ta resterna, när vi äter ute. Det finns en hund i hans gamla område ”Såpato”, men den vill inte ha någon mat, för den är redan död. Där har vi sett en annan underlig sak. En igelkott vänd ut och in. Magen uppäten och taggarna krängda in som i en säck. Är det någon som behöver ett ”igelkottaskinn”, kanske till någon politiker? Manolis har gett oss ytterligare ett visdomsord: ”Se till att maten är lagad innan du dricker!”

Under vår bortavaro blev vår parkerade bil demolerad på sidan av den trailer, som våra finska övervintrande grannar hade ställt bakom vår bil. Vid en nordlig storm slet sig släpvagnen och rullade på bilen. Så nu är framdörren ny och hela sidan nylackerad. Allt var klart och betalt med finska försäkringsbolagspengar innan vi kom.

Akram ringde i december och berättade att en granne till honom (tavernaägare i byn) hade haft inbrott i sin lägenhet under sin månadslånga semester. Det är första gången vi hör talas om husstölder i vår by. Runt Östersund sker det inbrott i hus varje vecka.


I Östersund har vår franska balkong ersatts med en extra stor. Om bara sol och värme infinner sig, stolar och solskydd inköpts, så kanske vi kan ta plats utomhus där också.

Två akuta besök på lasarettet har medfört att jag nu äter piller för att undvika hjärtarytmi. Efter några veckors tillvänjning fungerar jag bra igen.

Det härliga vädret i april har medfört mycket altansittande med läsning, korsord och sudoku. Vi har brist på jobb sedan våra odlingar blivit rensade av Ylva. Ylva har också varit flitig med sin virkning. En stor vit duk finns nu i fönstret i en sybehörsaffär i Ierápetra. Ägarinnan Eléni har länge önskat att Ylva ville avyttra någon av dukarna, som hon annars brukar ge bort. Ylva är nog affärens största garnkund. Nu kanske det blir inkomster istället, så jag kan berömma min flitiga Lisa?

Månaden har också betytt många tavernabesök tillsammans med vänner av olika nationaliteter. Om någon reser ”hem” blir det extra sammankomster. I hemlandet väntar kanske alkohål och här finns bra och billig mat och alkohol.

Om någon till äventyrs undrar varför vi stannat så länge i Sverige, är svaret att vi har en sonson på 4 år, som vi vill och får träffa nästan varje dag. En dag mitt i en lek, på väg hem från dagis, stannade han upp och sa ”Farfar, jag älskar dig”. No comments!

Vi hörs hoppas
Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-02, 13:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, april

Härligt brev från Ierapetra, tack!

Arne menar också att jag är störste köpare på vår garnaffär i Umeå. Har man ett 3-årigt barnbarn har jag återupptagit stickningen. Och lilla Wilma bor numera i Kina med sina föräldrar, så 4 månaders dagliga träffar med henne är en omöjlighet. Jag får glädjas någon gång då och då av hennes ord: "Farmor, jag älskar dig" i telefon.

Ha nu en fin sommar och höst på sydöstra Kreta och sköt om hjärtat.

Birgitta (nyss hemkommen från Kreta).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-02, 19:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, april

Härligt att höra av er igen, och att ni mår bra, trots problem med hjärtat.

Jag läste om den förlängda påsken i Ekathimerini. Trodde först att det var på skoj, men så var alltså inte fallet.

Ta hand om er!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-03, 06:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, april

Hoppas ni får en fin, lagom varm sommar i Ierapetra, med goda vänner !
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-03, 06:55
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, april

Hahaha det där är en av orsakerna till att jag älskar Grekland så mycket. Inget är omöjligt liksom. "Om påsken kolliderar med första maj, jamen då flyttar vi väl lite på första maj i år då". Underbart!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-06, 10:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, april

Birgitta,
Stackars Arne! Det är dyrt med garn, men du kanske får betala för egna pengar liksom Ylva?
Rena, en av våra vänner i Ierapetra, som vi grattade på Irinidagen igår, berättade att hennes man förr i tiden alltid klagade på utgifterna för virkgarn.
Jag sköter om hjärtat och du om benen, så att du kan hälsa på i Grekland igen!
Sommaren ska vi tillbringa i Mellannorrland.
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT