Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-10, 14:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2015, maj + 2 veckor i juni

Den 1 maj var solig och fin. Vi tog bilen till fiskebyn Móchlos på nordöstra delen av ön. Tavernorna där var redan fyllda med glada och festsugna öbor. Vi hade redan bokat bord och beställt fisksoppa. Detta år såg vi inte så många bekanta, men Vangélis, Manólis och Nifikós son, var där med vänner. Jag frågade honom, hur det var med jobbet i de stora växthusen och om han var fri denna dag. Han svarade: ”Du ser väl att jag inte är ledig. Jag har ju hustrun med mig”.

Efter vår resa till Náxos, resebrev finns, gick vi ut och kollade tavernapriserna i Koutsounári. På taverna Ródos i byn, fick vi två tallrikar förrätter + lammlår + soutzoutákia (köttbullar) + efterrätt + ½ kg rött vin + 1 karafáki rakí för 20 €. Dessutom skickade Vassílis sin svärfar Manólis att hämta 1½ kg olivolja till oss! Manólis hade just tittat på tennis. När jag retades med honom, eftersom han tittade på damer, bytte han till repriser på herrtennis. Jag undrade varför han inte tittade på ”Stin Ijía Mas”. Han förstod ingenting trots flera upprepningar. Till slut sa han: ”Menar Du: ”Stin Ijiá Mas”. Så betydelsefull är betoningen. Jag hade glömt att betoningen ändras, när man sätter person efter. ”För vår hälsa” heter programmet översatt till svenska och är ett väldigt populärt och bra musikprogram.

Språk är nödvändiga, kul och svåra att behärska. Då Milan, invandrad fransman, bjöd en äldre granne att komma över och dricka kaffe, brukade han säga ”skátse” istället för ”kátse”. Efter några kaffestunder tillsammans, tipsade en grannfru som lyssnat: ”Det heter inte skátse (dra åt h…e), det heter kátse” (sitt)!

50 meter från vårt hus, med olivlund och väg emellan, bor Dáskale, den f.d. folkskolläraren. Hans fru har också haft det yrket. Hennes mor är nu över 90 år gammal. Som ung i bergsbyn Agios Ioánnis var hon byns rakítillverkare och sålde till bybor och kaféer. En kraftfull kvinna, som för bara 5 år sedan brukade ropa på oss och fråga om vi ville köpa getmjölk av henne. Nu behöver hon hjälp av dottern. Hon får hjälp att komma ut för att sitta i en fåtölj. Framför henne finns ett glasbord. Vill hon påkalla hjälp, och det är ofta, slår hon med en käpp i glasbordet. Det hörs vida omkring. Trots allt, bättre än inlåsning!

En måndag i slutet av maj fick vi ett brev. Det var adresserat till Spiti Jannis kai Ylva. På brevets baksida fanns namnen på två f.d. studiekamrater i de grekiska kvällskurserna för 12-15 år sedan. Vilken överraskning! De skulle vara i Ierapetra från torsdagen under en vecka och undrade om vi levde och bodde kvar. De hade sparat vår adress på anslagstavlan hemma. Redan på fredagen kunde vi ses, känna igen varandra och vandra runt i staden. Sedan blev det flera små äventyr tillsammans. Vi gjorde bl.a. en tur via Anatolí (för att visa Ierápetras alla växthus från bergen) upp till Kalamáfka. Båda byarna är härliga att besöka. I Kalamáfka stannade vi vid kafeníon vid trappan upp till kyrkan. Ägarens mamma skötte kaféet denna dag, trots dåliga ben. Hon började prata och berömde de snälla och duktiga turisterna, som inte kastade skräpet på marken utan lämnade förpackningar och burkar i tunnorna ”Det gör inte de andra”, sa hon. Jag tog chansen och sa: ”Menar du grekerna”? Då blev hon arg och talade om, att det var albaner och pakistanier som inte skötte sig. ”De skär halsen av varandra och av greker också, för bara10 €”. Det gick inte att argumentera mot sådan enögdhet. Hon hade glömt, att utan denna billiga arbetskraft skulle inte byarna kunna renoveras, druvorna och oliverna inte kunna skördas. Vi tackade för frappén, som vi berömde och betalade 10 € istället för begärda 8 €. Jag bar in kopparna i köket, så att vi svenskar får behålla vårt goda renommé i byn. Men jag hade kunnat berätta om Bábis i samma by, som sköt svägerskan och sig själv för 15 år sedan.

Revisorsbesöken är alltid intressanta. Man spetsar automatiskt öronen, när klienterna berättar om nya odlingar och nyupptäckta hus som måste deklareras. När klämmer man åt de rika 0‑taxerarna, kan man undra? Eftersom vi förra året taxerades för 0 €, slapp hon dra ut nya internetblanketter åt oss. Samma sak för ekonomer och advokater?

F.d. preminärminister Kóstas Simítis och nuvarande Pasokledaren Evangélis Venizélos f.d. finansminister vittnade i målet mot den åklagade f.d. försvarsministern Akis Tsohatzópoulos. Venizélos lämnade följande kommentar: ”Bakom varje jätteskandal i Grekland, finns ett tyskt företag”. Nu är han själv indragen i härvan och avgår som Pasokledare.

Miljoner greker spelade på jokerlotteriet under maj. Vinsten blev 9,5 miljoner €, efter flera jackpots. Vinnaren, som satsat 3 €, var en lotteriagentur i Aten.

Så här är läget för våra grekiska vänner. Lantbrukarparet Manolis och Nifiko strävar på. Manolis sköter sina odlingar 300 meter från huset varje dag. Dessutom tar han hand om 3 får och 3 getter åt en av sönerna. Nifiko har haft svår influensa under hela vårperioden och som alltid den utslitna ryggen att stå ut med. Hon har bara varit med till lördagsmarknaden ett fåtal gånger. De har inte längre några hundar, som vi kan mata. På grannfronten är det sig likt. D.v.s. måttlig kontakt med Geórgos, mer med Pelagía, när vi ser varandra. Vi pratade med deras måg Demostenis en dag i Ierápetra. Han berättade om sin uppfattning om den grekiska krisen. Hans tro är, att man inom EU och med Trojkan för länge sedan gjort upp med varandra, men skjuter upp offentliggörandet till en tidpunkt som både passar dem själva och Tsípras. Men Grekland måste då bl.a. acceptera, att vissa inte kan ta ut pension efter 6.000 arbetsdagar utan måste följa EU:s regler.

Början av maj, normalt en sommarmånad på södra Kreta, har haft svensk aprilkaraktär. På gatan kunde man höra Ierápetraborna säga: ”Ena dagen svettas man och nästa dag fryser man”. Det var sommar mellan den 3-10 maj, sedan blev det mer vårlikt igen. Slutet på månaden och i juni har värmen varit skön och härlig. 10 mm regn föll under ett dygn i Ierápetra, men bara några droppar i Koutsounári. Kretensarna är överens med mig om, att hela året vädermässigt har varit kallare än vanligt. Det är bara träden som mår bättre tack vare rikligt med regn. Nu skördar vi våra aprikoser.

Av personlig erfarenhet vet jag, att drabbas du av nattligt sendrag i vader eller tår, kan du tillfälligt bota det med magnesiumtabletter. På ”Fråga doktorn” sa läkaren att det inte var vetenskapligt bevisat, men jag vet att det fungerar.

Det finns många olika sorters turister. Våra favoriter och våra vänner tillhör en alldeles speciell sort. De är intresserade av den grekiska kulturen. De lär sig språket, även om de kommit upp i åldrarna, då det blir mycket svårare och de åker inte på all-inclusivehotell, utan besöker de små grekiska tavernorna och kafeniorna och de klagar inte i onödan på dåligt väder, skräpig natur, trafiken, byråkratin och vissa hantverkares dåliga tidsuppfattning.

Vår underbara by Koutsounári lider i år brist på …….turister! Ryssar och Ukrainare kommer inte. Rum och lägenheter på hotellen fylls inte och tavernor och kafeníor kämpar för sin överlevnad. Varför kommer ni inte? Vi lämnar skutan nu men återkommer i september.

Ha en trevlig sommar!
Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-10, 16:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, maj + 2 veckor i juni

Citat:
Det finns många olika sorters turister. Våra favoriter och våra vänner tillhör en alldeles speciell sort. De är intresserade av den grekiska kulturen. De lär sig språket, även om de kommit upp i åldrarna, då det blir mycket svårare och de åker inte på all-inclusivehotell, utan besöker de små grekiska tavernorna och kafeniorna och de klagar inte
i onödan på dåligt väder, skräpig natur, trafiken, byråkratin och vissa hantverkares dåliga tidsuppfattning.


Precis! Jag har samma erfarenhet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-10, 16:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, maj + 2 veckor i juni

Ja, äkta turister eller strandraggare i vilket land som helst.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-11, 06:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, maj + 2 veckor i juni

Tack för månadsrapporten och återkom i september.
Vi återkommer också i september, då från Cykladerna med våra dagliga rapporter..
Nu ska både ni och vi må bra och trivas i det underbara ljuset i norra Sverige!
Tackar för tipset om magnesiumtabletterna, värken gör att jag inte kan sova vissa nätter.
Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-11, 07:37
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, maj + 2 veckor i juni

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
[Tackar för tipset om magnesiumtabletterna, värken gör att jag inte kan sova vissa nätter.
Birgitta.[/B][/SIZE]
Men förklara för en okunnig; Vad tar man magnesiuimtabletter för? Mot värk? Vad åstadkommer dom?
Kan min strikte doktor skriva ut åt mig?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-11, 14:38
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, maj + 2 veckor i juni

Magnesium har en muskelavslappnande effekt. Tas helst på kvällen vid sänggåendet.
Kalcium och magnesium arbetar tillsammans för att kontrollera muskelarbetet. Kalcium drar ihop och magnesium relaxar musklerna. Utan magnesium drar musklerna ihop sig och släpper inte taget.

Dagens livsmedel innehåller inte så mycket magnesium som mat gjorde förr i tiden. Därför är det numera vanligt med magnesiumbrist.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-11, 14:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, maj + 2 veckor i juni

Xenos, du köper magnesiumsaltblandningen på Lidl, apotek eller hälskostaffär och behöver inte kontakta läkare. Man drabbas oftast av besvären, då det är varmt och man lätt blir uttorkad.
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-11, 19:41
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, maj + 2 veckor i juni

Tack Ylva, tack Jannis!
Jag ska pröva!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT