Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-14, 14:08
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Läste i morgontidningen ...

Att i morgon är det fétaostens dag. Då får det nog bli en av mina favoriträtter, nämligen bougiourdi. Så enkelt och så gott! Tillsammans med ett glas Retsina får det hjärtat att sjunga.

Naturligtvis har de extrapriser på fétaost - för min favorit betalar jag 35 kronor för två, denna vecka. ))

Senast redigerad av sjöborren den 2013-10-14 klockan 14:14.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-14, 16:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

... Herregud snart finns det en DAG för allting.. Jag älskar feta-ost MEN kan äta den vilken DAG som helst..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-14, 22:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Att i morgon är det fétaostens dag. Då får det nog bli en av mina favoriträtter, nämligen bougiourdi. Så enkelt och så gott! Tillsammans med ett glas Retsina får det hjärtat att sjunga.

Naturligtvis har de extrapriser på fétaost - för min favorit betalar jag 35 kronor för två, denna vecka. ))
Det måste vi fira! Retsinan är slut i kylen så det får inhandlas. Sista ouzo-skvätten kommer också att gå åt. Kanske behöver fetaost också kompletteras. Gick åt en del i helgen till små filodegsknyten. Oj så sugen jag blir!

Men ........... vad är bougiourdi???? Snabbsökte i Kalimeras maträttslistor utan att finna svaret, så nu går frågan till dig Sjöborren.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-15, 11:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
... Herregud snart finns det en DAG för allting.. Jag älskar feta-ost MEN kan äta den vilken DAG som helst..
inte många dagar på året som jag inte äter fetaost. Finns alltid i min kyl.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-15, 11:32
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Hej Sunny! Håller med dig. Tycker själv att det är fånigt med alla dessa dagar. Men kunde inte låta bli när det nu blev fétaosten dag. ))

Masse! Bougiourdi är världens godaste, enklaste och snabbaste rätt - om man gillar féta. Till meze, som förrätt eller tilltugg till ett glas Retsina. Och det bästa, är att den inte tar mer än några minuter att tillaga. Använd gärna portionsskålar.

Först täcker jag botten med tunt skivade tomater. Ovanpå lägger jag fétaost som först delats, så att det blir två tunna skivor, en i varje form. På osten strör jag finhackad chili eller chiliflingor samt oregano. Överst några tunt skivade paprikaringar. Slutligen ringlar jag över lite olivolja ... snåla inte.

Sen kommer det bästa. Skålarna - en i taget - ställes in i mikrovågsugnen. 3 minuter senare är de klara att serveras. Ibland äter vi bougiourdi som den är, ibland med bröd till. Det går självklart lika bra att göra den i större form och i vanlig ugn.

Kali órexi!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-15, 11:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Tack för hjälpen. Det låter smarrigt. Inköpschefen är redan iväg i butiken, och på beställningslistan fanns feta med. Saknas någon av de andra ingredienserna så får jag fixa det när jag besöker dryckesvaruhuset.

Fetafest ikväll!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-10-15, 11:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Håller med dig Eva. En bit fétaost och en flaska Retsina är ständigt inneboende i vår kyl. Och just nu kan jag köpa favoritsorten för 35 kronor ... FOR TVÅ!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-10-15, 12:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
inte många dagar på året som jag inte äter fetaost. Finns alltid i min kyl.

Eva
Finns alltid i min kyl med!..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-10-15, 13:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Finns alltid i min kyl med!..
Samma här.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-10-15, 15:13
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Mölleberga, Skåne
Inlägg: 50
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Håller med dig Eva. En bit fétaost och en flaska Retsina är ständigt inneboende i vår kyl. Och just nu kan jag köpa favoritsorten för 35 kronor ... FOR TVÅ!
Vilken är favoritsorten? Känns som en relevant fråga här bland experterna!

/Helena (Snart på väg.. )
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-10-15, 15:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Beror lite på vad som finns att tillgå men den som tidgare hette Fage köper jag ofta i lösvikt. Sen gillar jag den från Lesvos som finns färdigförpackad leverantör Zeta. Väljer den som ligger i lag. Finns både get och får av den. Krämig och lagom salt.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-10-15, 18:44
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Beror lite på vad som finns att tillgå men den som tidgare hette Fage köper jag ofta i lösvikt. Sen gillar jag den från Lesvos som finns färdigförpackad leverantör Zeta. Väljer den som ligger i lag. Finns både get och får av den. Krämig och lagom salt.

Eva
Men den är väl ekologisk och köpt i den lilla butiken och inte i den stora multinationella kedjebutiken
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-10-15, 18:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Det finns många bra sorter. Men av en speciell anledning gillar/köper jag gärna Fontana ...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-10-15, 20:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Men den är väl ekologisk och köpt i den lilla butiken och inte i den stora multinationella kedjebutiken
Den är köpt på ICA. Ekologisk är den inte märkt som men den som är packad kommer från Lesvos. Om du inte måste ha den ekologisk tycker jag du ska prova. Finns i de flesta välsorterade ICA butiker. I Stockholm finns det säkert ett större utbud med alla saluhallar om du bor där. Jag tycker att Zetas från Lesvos är mycket godare än Fontanas men det är säkert en vanesak vilket typ av ost som man föredrar. Fd Fages som jag inte kommer ihåg namnet på kan det vara Dodoni eller något liknande vet jag inte ursprung på annat än att den är grekisk. Du som brukar bo på Kreta har säkert mer kunskap om detta som du gärna får dela med dig av.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-10-17, 22:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Masse! Bougiourdi är världens godaste, enklaste och snabbaste rätt - om man gillar féta. Till meze, som förrätt eller tilltugg till ett glas Retsina. Och det bästa, är att den inte tar mer än några minuter att tillaga.

Kali órexi!
Nu är det testat. Du har helt rätt. Enkelt och gott. Tillsammans med lämplig dryck blir det lite skön Greklandskänsla.

Tack för tipset!
Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-10-18, 15:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Först täcker jag botten med tunt skivade tomater. Ovanpå lägger jag fétaost som först delats, så att det blir två tunna skivor, en i varje form. På osten strör jag finhackad chili eller chiliflingor samt oregano. Överst några tunt skivade paprikaringar. Slutligen ringlar jag över lite olivolja ... snåla inte.
Tomater, paprika, chili och kungsmynta (vår nordiska oregano) har vi odlat själv. Så det finns! Tomat och feta passar så bra ihop. Och tillsammans med chili blir det lite sting i smaken. Gott! Har tyvärr ingen retsina hemma, men det är en kylig dag med t.o.m. lite vitt på marken så det lutar nog mot rödvin denna fredagskväll.

/ Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-10-19, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Läste i morgontidningen ...

Jag brukar laga den i ugn med både tomater och lite chili, basilika från Grekland och gul lök som jag först fräser i lite smör och olja så den härliga söta smaken kommer till sin rätt och naturligtvis är löken ekologisk.
Har även testat med tunna skivor av mandelpotatis som får steka med löken innan allt åker in ugnen. Toppengott.

Till frukost äter jag den med hårt bröd, goda tomater och några oliver. Är det ingen som vet vad Fage heter nu är det Kolios eller något helt annat?
Känns om jag helt blandat ihop namnen. Får fråga på ICA.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT