Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-12-02, 11:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Og det skjedde i de dager...

Noen byer i Hellas har funnet ut at det kan være greit å registrere folks eiendommer, slik at man faktisk har oversikt over hvem som eier hva. De store brannene i fjor aktualiserte temaet, fordi mange hadde pairløse eiendommer. Eiendommer som har gått i arv i generasjoner var ikke mer verd enn branntomten, og knapt nok det, og ingen erstatning kunne ytes til dem som ikke hadde eiendomsbevis. Nå har det riktig nok ikke blitt betalt erstatning til dem som kunne bevise eierskap heller, men det er en helt annen sak vi kan arkivere under ”myndighetene tar alle pengene i sin egen lomme uansett”.
Så derfor en ny lov. Nå skal eiendommer og eiere innskrives i offentlig manntall. Bare Athen og en håndfull andre byer, inkludert Nafplio, har satt i gang arbeidet.

Som eiendomsbesitter må man få en kvittering fra banken på at registreringsavgiften (35 euro som går rett i myndighetenes lommer), er betalt. Videre må man ta kopi av kjøpskontrakten på huset. Man må til et sted som heter Ipothiki-ettellerannet og få et papir som beviser at man også eier tomten boligen ligger på, og hvor denne tomten befinner seg. Videre må man fylle ut et skjema som er så komplisert at de fleste får advokaten eller regnskapsføreren til å fylle det ut. Så må man til Ktimatologia, som er kontoret som faktisk registrerer eiendomsforholdet.
Alt dette tar i beste fall en arbeidsdag.
Ikke minst fordi det er lange køer på alle stedene.
Og fordi ingen, unntatt banken, har datamaskiner.
Jeg mener, datamaskinen har liksom ikke helt inntatt Hellas.

Når jeg skal betale vannregningen, 10 – 14 euro annenhver måned, kan jeg ikke få beløpet automatisk trukket fra kontoen, slik jeg er vant med i Norge. Jeg kan heller ikke betale i banken. Nei, jeg og alle de andre innbyggerne i Nafplio må gå til D.E.Y.A.N, vann- og avløpsverket, med faktura og penger. Der står vi i kø, men det virker som om det bare er jeg som irriterer meg. Jeg hater å stå i kø. Jeg mener, jeg vil heller gå i en time enn å stå i kø ett kvarter. Grekerne tror jeg er gal når jeg sier det.

Min venninne Dimitra har fått IKA-stempel fra arbeidsgiveren sin siden juni. Før det jobbet hun svart. IKA-stemplene gir deg bl.a. rett til trygdeytelser. I begynnelsen av november gikk hun til IKA-kontoret for å se hvor mange stempel hun hadde fått.
Men nei, det visste de ikke, de kunne ikke finne noen IKA-stempel tilknyttet henne, ”for det går noen måneder før de blir registrert”.

Jeg tror ikke enn land nødvendigvis er flinkere om all info vedrørende innbyggerne er lett tilgjengelig på computere, men ærlig talt. For over 2000 år siden hadde Hellas mye bedre informasjonsflyt enn nå. Den gangen tok det bare noen timer å formidle informasjon over flere mil. Marathon – Athen, for eksempel, gikk på et par timer eller så. Athen – Sparta et par dager. Sistnevnte løp gikk forøvrig av stabelen nettopp, en årlig forteelse for å minnes de gode gamle dager. Neste år kan vi kanskje be deltagerne ta med noen IKA-papirer på veien?
  #2  
Gammal 2008-12-02, 12:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Og det skjedde i de dager...

Du är för go´Admirala...

Precis denna cirkus gör mig glad att jag inte äger någon tomt eller byggnad. Men visst är det på tiden att det blir lite ordning på detta, för orättvisorna kanske någorlunda jämnar ut sig med tiden, jag pratar om skatteflykten som är monumental här, och ALLA vet det.

På vår ö har alla familjer någon släkting som emigrerat och aldrig kommit tillbaka. Ättlingarna som kommer hit finner att eventuella tomter och hus de trott att de ärvt nu finns i annan ägo, med papper och allt. Försök att bevisa något. Alla jag känner har såna historier att berätta.

De kala bergen ägs- med vad jag tror heter hävdrätt (?) av herdar och bybor som aldrig emigrerade. Nu börjar det bli lockande att sälja till utlänningar eller byggföretag- och då blir "snårskogen" ogenomtränglig...men papper kan upprättas med falska vittnen, eventuell skatt erläggs och saken är klar....

Admirala, att stå i kö blir ju en social tilldragelse, träffar du inte folk? Får du inte veta senaste nyheterna? Vem som dött och vem som fått barnbarn?

IKA och övrigt socialförsäkringssystem är fullständigt vansinnigt konstruerat, med hundratalet kassor, beroende på jobb, ibland tillhör man flera olika. Nu försöker regeringen organisera om men ingen vill ju mista eventuella poäng man haft eller solidariskt stärka andra kassor. Strejker på löpande band. Jag tror inte Pasok skulle ha större framgång här, det är totalt inflammerat område.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT