Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Nordamerika

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-03, 18:11
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Colorado

Hej allihop!!

Tänkte höra med alla Kalimera vänner om någon har erfarenhet av Colorado som ligger i Bergstaterna i USA. (vad långt bort)

Min son skall åka utbytesstudent, dock inte förrän nästa år sommarn 2007.
Jag som Mamma undrar och funderar mycket om det. Jag kommer förmodligen att längta väldigt mycket efter honom.
Min son är scout och det är nog därför han har valt detta alternativ. Vi tänkte att han skulle åka med EF.

Då undrar jag om någon kan hjälpa mig med:
Någon som bott eller varit där?
Kanske till och med erfarenhet av (utbytesstudent) boende där?
Söka stipendier är ju en jätte djungel, någon som vet någon bra???

Gud, vad fjantig man känner sig som mamma ibland! Min man brukar skoja med mig och säga att jag skall klippa navelsträngen!!! Gör man nånsin det???

Tackar på förhand
Lotta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-03, 21:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Colorado

Citat:
Ursprungligen postat av Lotta E
...om någon har erfarenhet av Colorado... (vad långt bort)
Min son skall åka utbytesstudent... Jag som Mamma undrar och funderar mycket om det. Jag kommer förmodligen att längta väldigt mycket efter honom.
Någon som bott eller varit där?
Kanske till och med erfarenhet av (utbytesstudent) boende där?
Söka stipendier är ju en jätte djungel, någon som vet någon bra???
Gud, vad fjantig man känner sig som mamma ibland! Min man brukar skoja med mig och säga att jag skall klippa navelsträngen!!! Gör man nånsin det?
Hej Lotta.
Jag hoppas det blir en fin upplevelse för din son - och för dig!
Ja, jag har varit i Colorado, jättehärlig stat i staterna! Men det är nu jättelängesen jag var där, så jag tror knappast att jag kan svara på ev. frågor, jag har ingen erfarenhet av boende som utbytesstudent där.
Och sen det där med fjantig och navelsträngen... njae, mammor kommer vi ju alltid att vara till våra barn, längta och bekymra sig, ja det gör jag fortfarande... även om vår äldsta dotter nu bott på andra sidan klotet (alltså ÄNNU längre bort) sedan två år!
Jag har aldrig kunnat föreställa mig att hon flyttade på andra sidan Storebælt, och har ofta sagt (på skoj) "ja, bara du inte fastnar för en från Australien". Det skulle jag aldrig ha sagt!
Men hur som helst, Lotta, vi överlever! Men navelsträngen finns där fortfarande. Kanske osynlig, men den finns!
Jag önskar din son en fin upplevelse - och med de tekniska möjligheter vi har idag med email, sms, billiga telefonkontakter och möjligheter för att skicka bilder MED DET SAMMA - så är jag säker på att det blir fint för dig också!

Marianne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-03, 21:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Colorado

Några erfarenheter från Colorado har jag inte men däremot erfarenheter som mamma. Min son åkte till Hastings för några sommarveckor men dottern valde ett år i Nya Zeeland där hon studerade vid Kamo High Scool. Det var före sms och email så breven tog lång tid så när när jag nåddes av hennes fråpgor och funderingar hade hon redan funderat vidare. En morgon väcktes jag av Tomas Tengby som berättade att han skulle ringa henne för en morgonintervju (kväll därborta) och han ville bara varsko lilla mamma. Fick höra min dotters värdpappa i radio något skeptisk, efter diverse vädjanden från Tengby, släppa fram dottern till luren där hon förvånat fick svara på en del frågor om sin vistelse där nere och där Tengby berättade om dagsaktuella händelser från Västerbotten där ett kvarter spärrats av pga att dynamit förvarades i en radhuslänga!

Att vara utbytesstudent ett år och bo i en annan familj i en annan del av världen är som ni säkert redan vet ett stort äventyr med många svårigheter men förhoppningsvis också många glädjeämnen samt erfarenheter och nya vänner för livet. Även hemkomsten medför många funderingar där nya värderingar och många tankar ska bearbetas samtidigt som vardagen gör sig påmind.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-25, 14:45
Evidonia
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Colorado

Jag var på körresa i USA under 1991 och besökte bl.a. Colorado, och främst trakterna runt Denver. Jättevackert. Eftersom din son är scout får han inte missa att åka till "the Rockies" (Rocky Mountains) med vacker natur och berg med snötoppar mitt på sommaren. Under körresan bodde jag (vi) på Estes Park Center, som är ett slags lägerområde i the Rockies. Väldigt fint naturområde! Vet ej om det är öppet för enskilda besökare eller om man måste boka som grupp. Tyvärr fick jag inte tillfälle att besöka Denver downtown, för körens konserter var utanför Denver, i Lakewood och Aurora. Fick ett trevligt intryck av Colorado och de amerikaner jag mötte där!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-01, 10:41
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Colorado

Hallo.
Kjenner ikke Colorado, men to av mine nå voksne barn har vært utvekslingsstudenter. En reiste til USA med organisasjonen AFS, gikk siste år på High School der. Han fikk ikke selv velge reisemål/stat, det valget ble tatt av organisasjonen, var veldig fornøyd med både sted og familie.

Fint at de unge kan komme seg ut i verden, selv om vi mødre kanskje finner ut at vi savner dem mer enn godt er. Et minus - om det nå er det - for noen vokser det frem en nærmest ustoppelig utferdstrang.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT