Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-07, 10:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Boendetips Evdilos

Son med sambo är på väg från Samos till Ikaria. De vill bo i Evdilos och undrar om någon har boendetips på ett bra inte allt för dyrt boende där.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-07, 13:14
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Boendetips Evdilos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
De vill bo i Evdilos.
Har aldrig bott i just Evdilos och är väl av den åsikten att enda fördelen med att bo där är att det finns bankomat. Man har mycket närmare till de fina stränderna från Armenistis. Å andra sidan är det just nu högsäsong på Ikaria, precis som på alla andra öar, och med allra största säkerhet finns det knappt något prisvärt rum att uppbringa i just A-s (om man nu inte är villig att lägga upp x antal euro på t ex Erofili och Cavos Bay).

Jag hoppas i alla fall att de får tag på ett boende i Evdilos som faller dem i smaken. Det står inga "roomsare" på kajen och någon rumsförmedling finns inte heller. Du får berätta hur det går! Tar de taxi till Armenistis kostar den 12 - 15 euro.

Celbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-07, 13:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boendetips Evdilos

Ja det blir spännande att höra hur det går. Jag vet inte varför de valt just den orten och jag tror inte att de tänker stanna särskilt många dagar innan färden går vidare. De ska hinna med Syros och Aten också innan flyget lyfter hemåt. Jag hittade en lista på nätet över rumsuthyrare i Evdilos så jag har skickat sms så kan de kanske leta upp en dator för att få fram telefonummer den vägen.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-08, 10:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boendetips Evdilos

Nu har det bott en natt i Evdilos där de efter visst letande hittade ett rum för en natt. Stället har pool och rummet kostade 65 euro. Rummet är bokat av någon annan från idag. De åker vidare till Armenistis med taxi för att leta boende på plats där. Det finns inga lediga hyrbilar och sonen kunde gott tänka sig att åka tillbaka till Samos.

Mina egna erfarenheter av ö-luffning i augusti är ganska begränsade och ligger några år tillbaka i tiden. Har ö-luffat i maj-juni de senaste åren samt i slutet av augusti och september. Den tiden är det alltid enkelt att hitta rum och priserna är behagligt låga.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-08, 11:42
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Boendetips Evdilos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Stället har pool och rummet kostade 65 euro.
Skönt att de i alla fall hittade boende till rimligt (i högsäsong) pris för en natt. Enligt vår hyresvärdinna är Ikaria rena getingboet i augusti, främst fram till och med den 16:e, och hon har flera gånger sagt att "kom inte hit i augusti - ni kommer inte att gilla det!".

Att det inte finns några hyrbilar förvånar mig därmed inte heller. De allmänna kommunikationerna på ön lyser ju med sin frånvaro fortfarande. Under den tid vi var där började iofs en buss gå i området runt Armenistis men den gick inte till Evdilos.

Hoppas att de har tur och hittar något bra!

Celbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-08, 21:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boendetips Evdilos

Allt väl de sover inomhus i natt. Till slut hittade de ett bra boende och ett rum med fin utsikt för 52 euro. Enligt prislistan skulle rummet kosta 80 men de fick det för den lägre summan ändå. Tyvärr är även det rummet bokat från imorgon så då får de ge sig ut och leta igen för den sista natten på Ikaria.
Sonen tycker att Armenistis är mycket trevligare än Evdilos.

På måndag åker de till Syros där de blir en natt innan färjan går till Aten.
Sonen tyckte att jag skulle be kalimeras läsare om boendetips i Ermoupolis.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-09, 12:59
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Boendetips Evdilos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Sonen tycker att Armenistis är mycket trevligare än Evdilos.
Härligt att höra !

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Sonen tyckte att jag skulle be kalimeras läsare om boendetips i Ermoupolis.
Vi var inom Ermoupolis för båtbyte när vi åkte till Ikaria i juli månad. Vandrade omkring i vacker stad efter midnatt och det var förvånansvärt mycket folk i rörelse. Längs hamnpromenaden där färjorna lägger till är det uppfräschat sedan vi senast var på ön och det finns flera hotell. De har nog inte så många rum men det är kanske enklast att börja leta efter boende här. Även om vi kom sent på kvällen fanns det dessutom några "roomsare" på plats som hade rum i just Ermoupolis, men eftersom vi skulle vidare frågade vi aldrig efter läge eller pris.

Celbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-09, 22:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boendetips Evdilos

Även i dag lyckades de få ett rum i Armenistis till ett pris av 50 euro. Bra rum men inte med samma härliga havsutsikt som det första rummet där.

Jag tror också att de enklast hittar något på Syros när de kommer fram imorgon.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT