Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-23, 18:14
solstråles avatar
solstråle solstråle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 51
Standard Ikaria?

Hej alla greklandsfrälsta!
Inför nästa års båtluff funderar vi på att åka till Ikaria men skulle vilja ha lite åsikter om bra eller dålig. Jag har iochförsig inte varit på en enda grekisk ö som jag inte tycker så mycket om (förutom då Santorini och Antiparos). Vi tycker mycket om det genuina på små öar och Ikaria verkar ju vara förhållandevis stor men det kanske inte spelar någon roll?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-23, 18:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria?

Citat:
Ursprungligen postat av solstråle Visa inlägg
Hej alla greklandsfrälsta!
Inför nästa års båtluff funderar vi på att åka till Ikaria men skulle vilja ha lite åsikter om bra eller dålig.
Vad vill du veta, egentligen?

Lefteris
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-23, 19:34
solstråles avatar
solstråle solstråle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Ikaria?

Jag kanske formulerade mig lite otydligt men är egentligen bara nyfiken på att höra vad ni som redan har varit på Ikaria tycker om ön.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-23, 19:56
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Ikaria?

Ville bara säga ni gör ett mycket klokt val i att åka till Ikaria. Bortsett från Kreta är detta min absoluta favorit ö. Få öar har en sådan mäktig, storslagen och vacker natur som Ikaria och just att ön är ganska stor gör också att utflyktsmöjligheterna är oändliga. Ni kommer att finna mycket av den genuina grekiska vardagen över hela ön och ett flertal underbara byar där tiden nästan stannat. Allt detta i kombination med ett skönt badliv på jättefina stränder gör Ikaria i mitt tycke till ett perfekt resmål.
Bo i Armenitsis om ni vill ha nära tillgång till bad och strand, eller i Nas om ni vill ha lugn, äta gott och drömma er bort i bedövande, vackra solnedgångar.
En annan fördel med Ikaria är att det är ganska lätt att luffa mellan de olika öarna i detta område, typ Samos, Lipsi, Fourni m.fl. Inga långa restider och ganska regelbunden turlista. "delfinerna" är ganska pålitliga i detta område, annars finns ju alltid gamla "Nisse" att ta till (om den nu hänger med ett år till).
Lycka till med planeringen.

Senast redigerad av inkfish den 2006-10-24 klockan 11:07. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-24, 05:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria?

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Ville bara säga ni gör ett mycket klokt val i att åka till Ikaria. Bortsett från Kreta är detta min absoluta favorit ö. Få öar har en sådan mäktig, storslagen och vacker natur som Ikaria och just att ön är ganska stor gör också att utflyktsmöjligheterna är oändliga.
Jag hör och ser här en sann Ikariaresenär. Att också ha, på detta eleganta sätt, gjort kopplingen mellan Ikaria och Kretas landskap är lysande.
Inkfish, vi är många.
I tyngd av alla mina resor till Ikaria sedan 1991, utnämner jag dig härmed till Kalimeras bästa informatör, (ambassadör?) av Ikaria.
Vem vet, vi kanske ses i Raches eller Karavastamo någon gång!
Föresten har Harris från Paskaja nyligen gift sig i Aten, där han för övrigt bor under off-season.

Lefteris
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-24, 05:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria?

Citat:
Ursprungligen postat av solstråle Visa inlägg
Jag kanske formulerade mig lite otydligt men är egentligen bara nyfiken på att höra vad ni som redan har varit på Ikaria tycker om ön.
Vi är många, personligen bland vänner, känner jag ca 12 personer, varav de flesta ständigt återvänder, som har torskat dit på denna udda ö. För den liknar ingen annan, (utom Kreta). Ungefär lika många personer har besökt ön och berättat om sin uppskattning.
Bara en person, här på Kalimera, har uttryckt sitt ogillande.
Ikaria har en egen hemsida.
Du ska naturligtvis åka dit, dumt vore det annars. Var inte rädd. Får du krupp av ön kommer du därifrån senast efter två dagar. Räddningen finns i så falll på Samos eller Naxos - tre timmar bort.
Själv kommer jag att befinna mig, med vänner, där på Ikaria till sommmaren igen. Efter att gästat Kreta i Maj.

Lefteris
som Ikaros flög mellan Kreta och Ikaria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-24, 07:13
solstråles avatar
solstråle solstråle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Ikaria?

Tack för all inspiration!
Nu känns det väääldigt långt kvar till att vi ska åka till Ikaria, vilket ni har övertygat mig att göra. Samtidigt måste jag passa på att fråga om Kreta som flera av er verkar tycka mycket om. Jag har varit på Kreta en gång och då endast i Rethymnon på charter men jag antar att jag missade det bästa av ön den gången, eller?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-10-24, 07:26
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria?

Citat:
Ursprungligen postat av solstråle Visa inlägg
Tack för all inspiration!
Jag har varit på Kreta en gång och då endast i Rethymnon på charter men jag antar att jag missade det bästa av ön den gången, eller?
Japp. det gjorde du!

Lefteris
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-10-24, 17:42
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Ikaria?

Ikaria är helt...underbart!!! Riktigt hur jag ska beskriva ön är inte så lätt men det är grönt, vackert, egensinnigt, härliga stränder vid Armenistis, lite folk (i alla fall under den tid vi brukar vara där), god mat och alldeles, alldeles underbart, som sagt. Vi har haft ön i början, i mitten och i slutet av våra båtluffar och efter sommarens besök, då vi stannade i åtta dagar, konstaterade vi att i fortsättningen måste vi åka dit i slutet av vår luff, för vi höll aldrig på att komma därifrån.

Rethymnon besökte vi nu i september och har varit där två gånger, den första och den sista. Vid nästa besök på Kreta ska vi definitivt bo på ett litet pensionat i en liten by istället. Nu kunde vi inte styra vare sig val av ort eller hotell eftersom vi var där på kurs.

Celbe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-10-26, 20:27
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Ikaria?

Citat:
Ursprungligen postat av solstråle Visa inlägg
Tack för all inspiration!
Nu känns det väääldigt långt kvar till att vi ska åka till Ikaria, vilket ni har övertygat mig att göra. Samtidigt måste jag passa på att fråga om Kreta som flera av er verkar tycka mycket om. Jag har varit på Kreta en gång och då endast i Rethymnon på charter men jag antar att jag missade det bästa av ön den gången, eller?
Ja det gjorde du.
Se mitt inlägg under tråden "det här med Kreta" så förstår du vad jag menar. Kreta och Ikaria är i alla sin olikhet ändå väldigt lika. Den enormt storslagna naturen, men främst av allt människorna............Naturen i all ära men det är mötena med människorna som jag uppskattar och bär med mig i hjärtat långt efter det semestern är slut och man är tillbaka i
"ekorrhjulet"
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-10-30, 15:22
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Ikaria?

Efter att jag har läst allt ni skrivit här har jag blivit övertygad om att det är till Fourni och sedan till Ikaria jag o min man ska åka till sommaren. Ja även Samos ska det bli en vecka där jag ska fira min 50 års dag. Men som sagt det blir Ikaria före det, det låter helt underbart.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT