Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2023-09-13, 09:29
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Oj,oj, men kära nån vilken strapatsrik resa. Tur ändå att du hann före strejken. Förstår att du var trött efter den långa resdagen. Hoppas nu att resan från Athen och hem går "på räls", ja fast i luften då. Jag säger som alla andra, du är fantastisk. Och tack för spännande rapporter och underbara bilder. När går nästa resa?
Kerstin
Svara med citat
  #42  
Gammal 2023-09-13, 10:12
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Kan bara hålla med de andra; du är otrolig Birgitta!
Tack för dina bilder och rapporter. Hoppas du får en fin hemresa.
Blir det jul på Kreta sen? Eller klämmer du in en resa innan? Jag skulle inte bli särskilt överraskad
/ Kajja
Svara med citat
  #43  
Gammal 2023-09-13, 10:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du är bäst.
Det kan man verkligen säga. Så fint att du fick hjälp och kom tryggt fram efter en lång dag.

Nu har du ännu en lång dag framför dig. Ha en smidig hemresa och tack för att man fick följa med dig igen.

/ Anne
Svara med citat
  #44  
Gammal 2023-09-13, 11:21
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Kan bara hålla med alla andra Du är fantastisk Birgitta
Tack för att vi fick följa med dig på ännu en resa med fina bilder och trevliga rapporter
//maji
Svara med citat
  #45  
Gammal 2023-09-13, 11:46
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Instämmer i hyllningskören! Du är helt otrolig, Birgitta!
Skönt att du, trots en jobbig resa, hann till fastlandet före strejken
Tänk vad greker är hjälpsamma när det behövs...... så snällt!
Hoppas nu du får en lugn resdag där allt klaffar idag, så du bara behöver "åka med"
Kalo taxidi....
Catlady, som är ressugen.........
Svara med citat
  #46  
Gammal 2023-09-13, 12:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Starkt Birgitta! Skönt att det ordnade sig!
Tack för fina rapporter!

Masse
Svara med citat
  #47  
Gammal 2023-09-13, 16:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Jag är så impad av dig, Birgitta! Ska tänka på dig och dina strapatser, när jag får ont.
/Netwolf
Svara med citat
  #48  
Gammal 2023-09-17, 12:29
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Tack Birgitta för allt du skrivit och fina bilder från dina resor till Amorgos/Katapola det betyder extra mycket då det är vår favorit plats att återvända till.
Vår plan är att åka till Amorgos på tisdag men mej bekymrar det mycket att det ska bli mycket blåsigt i den prognos som är nu så nu är funderingen valet av båt lilla snabbåten är inte aktuellt och Skopan är mitt absoluta favoritval dock ej i kraftig blåst alternativet är ju då nattbåt med Blue Star, ja detta är små funderingar man kan roa sej med. När vi avslutar vår resa i Katapola bor vi på Pension Amorgos där ju även du bodde nu senast.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2023-09-18, 15:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Jag är nu hemma sedan 5 dagar tillbaka.
Det tar faktiskt sin lilla tid innan resan har lagt sig. Sen börjar man planera för nästa resa, och nästa..... som båda är bokade.

Vad jag då planerar är främst hur jag som lite handikappad ska plocka med mig. Käppen måste jag ju ta, men ska jag skippa gåstavarna? Ska jag ta med mig vattenkokare eller ej? Hur mycket värmande kläder behöver jag? Jag ska definitivt använda min mindre väska, som är typ handbagageväska. Det var ett elände att släpa på en större väska.

Vad jag har varit så glad över är alla älskvärda människor som erbjuder mig sin hjälp. Jag är ju den som alltid tänker "kan själv". Men det kanske jag inte gör! Jag har nu förstått att grekerna älskar äldre människor, inte bara barn (som jag alltid har vetat).

På Atens flygplats fick jag assistans. Sånt ska ju anmälas i förväg, men en assisterare kom efter 5 minuter och drog mig i rullstol i åtminstone 2 km. Norwegians plan är alltid undanskuffad till en annan terminal. När jag så anlände till Arlanda landade vi på gamla terminal 4 (som nu heter 5). Vi fick sedan gå till 5:an och hämta vårt bagage. Sedan visade det sig att SASlanet till Umeå skulle lyfta på gamla 4:an! Då gav jag upp och bad SAS om assistans. "Det måste du göra 48 timmar i förväg. Du får vänta 1 timme om du vill ha assistans" . Jag började promenera mot 4:an. Efter tag kom en SAS-anställd ilande efter mig med en rullstol. Hon tyckte så synd om mig, så hon ville utöva assistans åt mig. En räddande ängel! Så vid midnatt var jag äntligen hemma.

Den 4 oktober lyfter jag igen, denna gången blir det kära Kreta och den resa jag älskar mest. Från Chania reser jag upp till Anopoli, byn som ligger på en högplatå i Lefka Ori. Sedan blir det Chora Sfakion för att efter några dagar där äntra färjan till Agia Roumeli. Sedan blir det Paleochora för att slutligen åka norrut igen. Den 25 oktober är jag åter hemma.

Tack för denna gång och jag återkommer i oktober!
Birgitta.



Min käpp, som jag inte kan vara utan.




I en gränd i Katapola.




Sista kvällen på tavernan The Corner.



Detta var vad jag fick med mig från Katapola. Till vänster Amorgosraki. Det som Arne namnade till "Amorgos Röda Guld" vid vår första resa till Amorgos år 2000. Hemmagjord av ägaren till supermarket i Katapola. Sedan blev det en ouzo. Jag brukar steka förvälld svamp i ouzo. Jättegott! Lärde mig det på en taverna på Xilokeratidi, som finns mitt emor Katapola.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2023-09-18, 19:16
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Har ju sagt det förr, men säger igen - du är otrolig, bara några veckor till nästa resa.
Att du ska till Paleochora över jul och nyår, det är ju tradition, men 3 veckor på Kreta redan nu låter som en dröm. Hoppas du hinner vila upp dig innan dess. Och ha det så underbart när du kommer dit. Vi väntar alla med spänning på rapporter.
Kerstin
Svara med citat
  #51  
Gammal 2023-09-18, 20:03
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Som redan sagt, du är fantastisk, Birgitta! Vilket go du har, här finns inga (nästan) svårigheter bara möjligheter...... Är så imponerad, önskar så jag hade lite av din drive.....
Att greker gillar (respekterar och hjälper! med glatt humör) äldre är verkligen sant. I Sverige är vi ju "bara" tärande på ekonomin (och i vägen) eftersom vi behöver lite hjälp här och där. Respekt är just skillnaden, mellan generationer.
Tack för så fina bilder och rapporter. Ser fram emot fler från härliga södra Kreta!
Catlady, ett Birgitta-fan......

Senast redigerad av Catlady den 2023-09-18 klockan 20:21.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2023-09-19, 05:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Så fint att du fick hjälp på Arlanda. Det finns ju regler, men det hindrar ju inte att man som anställd kan tänka själv också. Så det var bra gjort av den person som hjälpte dig. Alltid kan man ju inte veta i förväg att man behöver hjälp.

Kreta väntar

/ Anne
Svara med citat
  #53  
Gammal 2023-09-19, 09:36
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
När jag så anlände till Arlanda landade vi på gamla terminal 4 (som nu heter 5). Vi fick sedan gå till 5:an och hämta vårt bagage. Sedan visade det sig att SASlanet till Umeå skulle lyfta på gamla 4:an! Då gav jag upp och bad SAS om assistans. "Det måste du göra 48 timmar i förväg. Du får vänta 1 timme om du vill ha assistans" . Jag började promenera mot 4:an. Efter tag kom en SAS-anställd ilande efter mig med en rullstol. Hon tyckte så synd om mig, så hon ville utöva assistans åt mig. En räddande ängel! Så vid midnatt var jag äntligen hemma.
Det värmer att höra, en vardagshjälte som tänker utanför ramarna
Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Den 4 oktober lyfter jag igen, denna gången blir det kära Kreta och den resa jag älskar mest. Från Chania reser jag upp till Anopoli, byn som ligger på en högplatå i Lefka Ori. Sedan blir det Chora Sfakion för att efter några dagar där äntra färjan till Agia Roumeli. Sedan blir det Paleochora för att slutligen åka norrut igen. Den 25 oktober är jag åter hemma.

Tack för denna gång och jag återkommer i oktober!
Birgitta.
Tack själv Birgitta för rapporter och fina bilder, ser fram emot nästa resa
Svara med citat
  #54  
Gammal 2023-09-19, 16:43
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Birgitta,du är då bäst👍👍
Samma erfarenhet på Arlanda.
det är 0 flyg till Sundsvall
lördagar så tog jag ett flyg till Umeå.
Eftersom jag inte varit på Arlanda efter
all omflyttning vart det kaos i huvet,fick
hjälp av en vänlig man inne på taxfree
som hjälpte mig å läsa så jag kom rätt.
Sen fick jag springa🥵

Pia
Svara med citat
  #55  
Gammal 2023-09-19, 22:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Birgitta!

Du är helt otrolig! Jag har lyckan att känna mycket värdefull kampvilja och tillförsikt med framtiden. Om det kommer att räcka ända fram vet jag inte. Men du bidrar verkligen med inspiration för mig att tro att jag nån gång igen ska resa till Grekland. Till dess följer jag gärna med på dina turer!

Masse
Svara med citat
  #56  
Gammal 2023-09-20, 08:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Birgitta!

Du är helt otrolig! Jag har lyckan att känna mycket värdefull kampvilja och tillförsikt med framtiden. Om det kommer att räcka ända fram vet jag inte. Men du bidrar verkligen med inspiration för mig att tro att jag nån gång igen ska resa till Grekland. Till dess följer jag gärna med på dina turer!

Masse


Birgitta
Svara med citat
  #57  
Gammal 2023-09-20, 14:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Tack än en gång du makalösa Birgitta!

Amorgos röda guld var det tyvärr länge sedan jag smakade.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2023-09-24, 15:58
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Ja,Tack Birgitta för alla dina berättelser o bilder!

Maria
Svara med citat
  #59  
Gammal 2023-09-24, 16:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Jag vill tacka för allt fint ni skriver!
Det stärker mig i min uppfattning att jag ska fortsätta att skriva mina rapporter i världens bästa blogg, Kalimera! Det finns så många, många trevliga människor här, som ger så mycket av sina erfarenheter.

Dessutom har man fått så många vänner från bloggen, som man träffar på någon ö, så där helt apropå bara.

Janne och Camilla, ni gör ett suveränt jobb, som tillsammans med vi andra håller igång bloggen. Kanske blir det ett vykort från fina Chora Sfakion när jag båtluffar i sydvästra Kreta!




Birgitta
Svara med citat
  #60  
Gammal 2023-09-24, 19:26
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Det är vi som ska tacka, Birgitta, för att du tar dig tiden att skriva och fota!
Vet att, åtminstone jag, ofta blir så uppslukad av Grekland och upplevelserna på plats att man glömmer att dela med sig
När det nu blev så, att vi inte kom iväg i år, så hjälper det du skriver och dina foton så mycket. Och, självklart, alla ni andra som delar med er!!
Som du sa, Janne och Camilla som driver sajten: stort TACK för ett härligt forum för oss greklands-tokar!
Catlady, som saknar och längtar............
PS: är det Daskalogiannis som stävar vidare där ute....

Senast redigerad av Catlady den 2023-09-24 klockan 19:37.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT