Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-12, 21:57
Karin Ts avatar
Karin T Karin T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Ronneby
Inlägg: 35
Standard Bagaget stulet

Vill bara be alla vara uppmarksamma och forsiktiga med bagaget fran Pireus ut i ovarlden. I lordags blev vi av med allt vart bagage mellan Pireus och Naxos. Hade som vanligt lagt det pa hanvisad plats nere pa bildack men nar vi skulle kliva av pa Naxos var det borta! Kul start pa semestern.... Alla vara klader, necessarer, handdukar mm var puts vack. Nu ar det mandag kvall och vi har forsokt pa alla satt att forsokt spara dem men nu hyser vi inga stora forhoppningar att se dem igen. Maste ge alla som forsokt hjalpa oss en eloge! Sa otroligt hjalpsamma alla ar. Vi har tom fatt rabatt i affarerna nar vi handlat upp det nodvandigaste for att kunna fortsatta semestern. Vi ska inte deppa ihop!!

Ett tips for bagaget kan vara ett cykellas och fasta ihop ryggsackar/vaskor.

Nasta gang vi reser kommer vi att vara mer uppmarksamma och forsiktiga. Trodde inte att detta kunde handa efter alla ar vi varit i grekiska ovarlden.

// Karin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-12, 22:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Bagaget stulet

Era stackare! Vilken dålig start på semestern.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-12, 22:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Bagaget stulet

Så himla tråkigt Som du säger, så tror man ju inte att det skall hända i Grekland

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-12, 22:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagaget stulet

Men ÅH så tråkigt!! Det finns ju inte ord....Ja, det är mycket som ändrats i Grekland och världen i övrigt så man får passa sina saker hela, hela tiden...
Man VILL ju bara inte tro att sånt här kan hända men tyvärr är det ju så.

Vi har alltid nästan skämts för att vi inte lämnat bagaget på anvisad plats utan tagit med oss det, men det har ju varit skillnad då vi reser med litet bagage...
..nu blir man ju ännu mer angelägen att inte ha mer än att man ha det med sig hela tiden. Hoppas verkligen att ni ändå får en fin semester och att era försäkringar täcker en del, men tänk bara på att ni måste ha polisintyg på stölden.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-12, 22:17
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Bagaget stulet

Citat:
Ursprungligen postat av Karin T Visa inlägg
Nasta gang vi reser kommer vi att vara mer uppmarksamma och forsiktiga. Trodde inte att detta kunde handa efter alla ar vi varit i grekiska ovarlden.
// Karin
Så ergerlig, Karin - jeg hadde heller ikke trodd at det var noen risiko ved å sette bagasjen på anvist plass på ferjene

- men man må nok være mer forsiktig med det meste heretter !

Vi har tatt med oss sekkene opp på dekk den siste tiden, ikke fordi vi har vært redd de skulle bli stjålet, men fordi vi noen ganger trenger noe vi har i sekkene i løpet av turen, o g fordi vi synes det blir litt mye trengsel når man skal hente igjen når man er fremme/skal gå av ferjen.

Nå kommer vi nok til å fortsette med å ha sekkene under oppsikt, takk for advarselen
Håper ferien deres fortsetter med kun positive opplevelser
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-12, 22:22
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Bagaget stulet

Vad tråkig för er, det är ju fruktansvärt. Grekland är inte som det en gång har varit, vilket jag skriver om och om igen. Tänk när man kunde hänga handväskan på stolen och gå och dansa, väskan hängde där när man kom tillbaka, ingen skulle komma på tanken att röra den.

Det är nog bäst att ta bagaget med sig, även om det är jobbigt att släpa runt på.

Skrev tidigare om att min väninna råkade ut för ficktjuvar på Zakynthos och att polisen var ovillig att ta en anmälen, de ville ha 50 Euro för en tolk. Ingen tolk - ingen anmälan, det var ett krav trots att poliserna kunde engelska. Enligt Apollo är det en lag i Grekland som säger att man måste betala 50 Euro för en polisanmälan, något jag aldrig hört talas om tidigare.

Hoppas er fortsatta semester går i glädjens tecken
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-13, 07:42
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Bagaget stulet

Vad tråkigt, Marielou, men jag hoppas ni får en trevlig semester ändå.
Vi tar flyget hem från Aten idag efter tre veckors båtluff. Har inte oroat oss det minsta för bagaget och tittat lite undrande på alla som släpat med det upp på däck... Kanske vi som är dumma? Men insåg snart att allt bagage inte får plats på anvisad plats. Dotterns väska var borta en gång när vi skulle gå av Skopan, men den var bara flyttad till andra sidan båten.
Vi blir vaksammare nästa luff.
Ha det bra på Naxos, Marielou. Härlig ö!
Aina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-13, 09:22
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Bagaget stulet

Åh vilken otur... Ingen bra start på semestern och jag hoppas att semestern inte blir förstörd pga detta.

K
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-13, 09:41
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Bagaget stulet

Tråkig start på semesternHoppas att allt löser sig på bästa sätt och att Ni får det underbart ändå.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-13, 11:34
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bagaget stulet

[QUOTE=Marielou;213225]
Skrev tidigare om att min väninna råkade ut för ficktjuvar på Zakynthos och att polisen var ovillig att ta en anmälen, de ville ha 50 Euro för en tolk. Ingen tolk - ingen anmälan, det var ett krav trots att poliserna kunde engelska. Enligt Apollo är det en lag i Grekland som säger att man måste betala 50 Euro för en polisanmälan, något jag aldrig hört talas om tidigare.

Det var det dummaste jag hört, vad var det för pucko polis och ännu värre Apollo? att det finns en lag som säger detta!! Nej det köper jag inte, och jag e på taskigt humör i dag och känner för att bråka lite så nu ska jag ringa Apollo... Men till ämnet tråkigt för din vännina och tråkigt för er som blev av med bagage, blir så arg på folk som inte kan låta bli andras saker!!

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-13, 13:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bagaget stulet

Det var nog en guide med ovanligt väl utvecklad fantasi och dåligt insatt i vad som gäller.

Tråkig händelse ni drabbats av.


Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-13, 13:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Bagaget stulet

Riktigt trist att höra. Hoppas det löste sig för er till det bästa ändå...

/NW
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-13, 17:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Bagaget stulet

Så enormt tråkigt att höra! Hoppas ni hade extra badkläder och lite annat i handbagaget.

Det med cykellåset var nog ett bra förslag, Karin T. Ska försöka komma ihåg det.

Man har väl ingen aning om ifall det är någon som har gått i land med bagaget på en annan ö, Paros t ex., eller om man har lagt in det i en bil under resan? Det är alltid sådant man varit rädd skulle hända, men det brukar ju inte vara något som helst problem i Grekland.

Uppstår sådana här problem så får färjebolagen se till att lösa stöldrisken på något sätt, kvitto för inlämnat bagage eller något liknande. Och vakter under hela rutten.

Hoppas ni får en jättefin semester i alla fall!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-13, 19:36
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Bagaget stulet

Usch det är min mardröm! Borttappat bagage på flygplatser ja, men att någon stjäl bagager?! Fruktansvärt! Å vad kan man få handlat på en liten grekisk ö... Hoppas verkligen övriga semestern gjorde upp lite grann i alla fall!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-13, 20:23
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Bagaget stulet

Oh, så hemskt!!! Det som hände er har jag varit orolig över flera gånger.

Har många gånger funderat över varför en del får ta med sina "säckar"/väskor upp på båten medan vi och andra med oss fått ställa dem på bagagehyllor nere i båten.
Beror det på hur påstridig man är, eller? Någon som vet hur man gör för att få ta med säcken upp? Vi reser med handbagage plus en 50 liters säck var.

Skall omgående gå att köpa ett styck cykellås och använda om vi måste lämna våra säckar på bildäck igen!

Kicki
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-13, 20:29
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Bagaget stulet

Tråkigt för er. Kanske fler har råkat ut för det. Såg måmga som kånkade upp med sina väskor på BSF från pireus. Ska kolla upp vad som gäller i försäkringen. Hoppas ni trots förlusten får en bra semester. Återkommer till er.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-13, 21:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bagaget stulet

Sista ö-luffen hade jag med mig min ryggsäck på alla färjorna. Känns lite sårbart när man reser ensam och inte kan fördela packningen på två ryggsäckar. Fungerade hur bra som helst men min ryggsäck är inte så stor.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-13, 21:14
Karin Ts avatar
Karin T Karin T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Ronneby
Inlägg: 35
Standard Sv: Bagaget stulet

Tack for alla engagerade kommentarer!! Vi har det, trots det som intraffat, kanonbra!! Jag jobbar sjalv pa forsakringsbolag, sa jag har ju forsakringar upp over oronen :-) SOS i Kopenhamn har ocksa varit till stor hjalp. Det gar absolut inte nagon nod pa oss.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-13, 21:18
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Bagaget stulet

Vad härligt att höra, Karin. Att ni NJUTER och att du har koll på försäkringarna - upp över öronen!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...kan fördela packningen på två ryggsäckar.
Precis så kommer vi att göra i ännu större utsträckning framöver: Hälften av ALLT i vardera väska! Och på båtarna kommer vi att ställa våra väskor en bit från varandra.

Hälften kan man lättare tåla att mista än allt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-14, 01:07
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Bagaget stulet

Vi diskuterade på hemresan (nu hemma och sitter och pustar i nattvärmen framför datorn!) vad som egentligen gäller. Täcker försäkringen att resväskan försvunnit på båten? Eller måste jag "bevisa" att jag hade en väska med mig? Eg sådant man ska ta reda på innan man reser. Ringa till banken (med VISA ingår ju viss reseförsäkring) och försäkringsbolaget och fråga: Hur gör jag om det blir så här eller så här...?

Blev av med väska på flyget en gång, men då har man ju en väsk-tag. Tror jag fick en check (det var några år sedan) utskriven redan på flygplatsen för att täcka det nödvändigaste.

Skönt att ni njuter av Naxos och inte låter det här förstöra er semester!
Aina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT