Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-08, 21:32
Caxandras avatar
Caxandra Caxandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Åkers Styckebruk
Inlägg: 14
Standard Resa med bara handbagage =)

Efter att ha packat om, och om och om igen o flera veckors tid för att få med allt; nu är jag klar.
Flyget går inte förrän om 10 dagar =)

Jag började med jätteresväskan och har nu skurit ner att jag och min 4-åring har varsin bag med de korrekta måtten 56cm x 45cm x 26cm & vikten 5 kilo per styck.

Sen har sonen en minimal ryggsäck med lite leksaker & böcker till flyget och jag själv har handväska med pass, biljetter osv & all vätska i så att det blir lättare genom tullen.
Jag har till och med mailat EuroCypria bara för att vara säker på att det är okej...

Jag vill bara ha det så smidigt som möjligt då vi landar 02:35 och stå och vänta vid bagagebandet kan bli en smärre katastrof vid den tiden om sonen just då är på humör och bara inte orkar. Vilket jag kan förstå=)

Så bara handbagage... Undrar om vi kommer att lyckas ...
På vägen hem bryr jag mig inte lika mycket, då kan jag checka in allt.

Men att stå och väga kläder för oss två så att vi klarar oss i två veckor... Jösses!
Jag tror jag började med 25 kilo ...

Men jag hoppas att dom inte väger handväskan för då smäller jag av!
För den lär väga 3 kilo i sig fast den är relativt liten
Pass, plånbok & biljetter väger ju inte mycket.
Sen kommer varsin mp3-spelare, så att vi har musik & filmer i fall det behövs, en kamera, en läsplatta till mig så jag har något att göra alla dessa timmar som vi kommer att vara på rummet då en 4-åring behöver sömn=).
Solkräm, Mygga, deo,tandborstar,tandkräm & schampoo i miniflaskor.
Sminket har jagminimerat till samma storlek som ett ciggarettpaket=)

Nu väntar jag bara med spänning!


Sen får vi se om jag släpps in på Arlanda med min packning,annars så plockar jag upp något tungt plagg ur väskan och slänger till min man så får han ta med sig hem igen=)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-08, 22:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Utrolig godt gjort
Det kan jeg si at jeg med sikkerhet aldri hadde klart!

Citat:
Ursprungligen postat av Caxandra Visa inlägg
Solkräm, Mygga, deo,tandborstar,tandkräm & schampoo i miniflaskor.
Det kan du iallfall gi til mannen din om de veier håndbagasjen, alt kan jo kjøpes når dere er framme En tyggegummi til å rense tennene med går bra første natten
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-08, 22:38
Caxandras avatar
Caxandra Caxandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Åkers Styckebruk
Inlägg: 14
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Ha ha!
Gir ikke ham min tannkost eller Mygga!
Gidder ikke å shoppe de tingen förste dagen på ferien=)
Vi kommer nok til å vare heilt slutt alikevel siden vi lander 02:35...
4 år i Stavanger gör att jeg fortsatt har litt norsk igen=)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-08, 23:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Caxandra! Ett litet tips, ta inte med så mycket kläder.
Av erfarenhet vet jag att man alltid, tar med sig för mycket,
- skulle det behövas, köp en t-skirt.
Något som väger mycket är schampo, solkräm osv.som du kan köpa i Grekland.
Leksaker och böcker ... barnen brukar få pysselsaker av flygpersonalen.
Jag vet inte vad en läsplatta väger, men en pocketbok väger ingenting.
Du vet att du inte får ta vätska i handbagaget ... på sin höjd en liten tub läppglans.
För några år sedan var de inte så noga med vikten ... idag är de stenhårda, övervikt kostar.

Hälsningar Lilla sjöborren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-09, 00:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Vi reser numer aldrig ut med mer än handbagage....och det enda vi behövt komplettera med efter några dagar är lite tandkräm och ev solskydd.. Ut har vi tandkräm i en pytteburk som räcker första dygnet.
Även om vi så åkt över nyår till storstäder i Europa så har vi klarat oss med handbagage....och alltid så har vi haft oanvända kläder med hem...
..och som Du säger, hem kan man ju checka in ifall man fyllt väskan med för mycket....

Handväskan har ALLTID varit välfylld men aldrig på över 20 år har den vägts!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-09, 08:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Jag klarar mig inte med handbagage men de flesta av mina Greklandsresor sker i lågsäsong och då kan även varmare kläder behöva packas ner. Kläderna har jag anpassat till den nivå jag vill och behöver så alla plagg brukar användas. Hygienprodukterna och böckerna tar plats. Jag tycker det är svårt att vara utan mina favoritprodukter och de är svåra att hitta i Grekland speciellt på mindre öar. Kommer aldrig att komma ner till några 5 kg som handbagaget väl får väga utan det incheckade bagaget väger även när jag varit väldigt noga uppåt 10 kg eller drygt detta. Tar ändå inte med kaffebryggare, strykjärn, hårfön etc. Är djupt beundrande för de som klarar sig med handbagage vid 2-3 veckors resor för dit kommer jag aldrig.

Dessutom vill jag handla med en del hem och förra året vägde alla olivtvålarna som både jag och min dotter älskar bara de några kg. Tur att sonen föredrar kryddor.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-09, 09:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

De flesta gånger vi rest har handbagaget fått väga 8 kg. Nu när vi åkte Malmö Aviation till Parga vägdes handbagaget vilket aldrig har gjorts annars när vi åkt.
Maken hade 9,5 kg men fick ta med det om han hade det under stolen och inte la upp det på hyllan.

....HEM med extra grejer i händer emellanåt att vi väljer att checka in, som nu sist då vi fick en presentflaska med ouzo på SAKIS i Parga sista kvällen. Den ville vi ju ha hem och då passade vi på att ta med retsina också några flaskor.

Annars när vi flyger ordinärt så checkar vi ju in hemma och sen går vi ju direkt till säkerhetskontrollen och där har aldrig någon sagt något om vikt. Vi har aldrig över 8 kg.
Men huvudsaken är ju ändå oavsett,att alla som åker på semester får med de saker som gör semestern trevlig! Det är ju faktiskt inte en tävling i att packa lättast!
För mig är det bara så skönt att ha lätt bagage och att sen direkt efter landning bara gå ut till bussen och veta att inget bagage fastnat på vägen så att man missar båt etc.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-09, 10:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

8 kg klarar jag mig inte heller med men 9,5 kg men det får nog inte plats i min cabinväska. Flyger ju också alltid inrikes först och väskan ska klara den flighten också. flygvärdinnorna har börjat hålla efter resenärerna på inrikesflyget också allt mer. Flera har fått tillsägelser när jag flygit SAS till Arlanda att de egentligen har för stort bagage och inte borde fått ta med det på planet.

Som du skriver Lissi njut av resan oavsett packbekymmer. Det mesta löser sig nog.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-09, 10:46
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Bra jobbat Caxandra !

Man kan tvätta / skölja upp kläder för andra veckan så fixar det sig, eller lämna in om man hellre vill det.

Önskar att jag kunde resa med endast handbagage, sist vägde väskan 10 kg så jag SKA kunna skära ner Glömmer aldrig när vi åkte till ******** - då släpade folk med sig hockeytrunkar som handbagage, känns som om det var lite lite för stora handbagage.

Önskar dig o sonen en riktig skön semester och att ni får det riktigt mysigt


//Maggan
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-09, 12:42
Jeckan Jeckan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Oh det låter som en dröm att kunna resa så lätt... Starkt jobbat tjejen, stor heder till dig
Själv har jag alltid problem åt andra hållet... max gränsen är för låg Fast denna gången skall jag visserligen vara där extra länge och ha extra mycket bagage. Skall vara där en månad, så det blir en del ombyten och en hel del skor... samt att jag utöver min 20 kg packning har handbagaget på ca 5 kg, samt att jag har en brudklänning på ca 15 kg att bära på... Puh!
Jaja, det är once in a lifetime, önskar dock att jag vore i dina skor...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-09, 19:06
Caxandras avatar
Caxandra Caxandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Åkers Styckebruk
Inlägg: 14
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

15 kilo brudklänning?!? Gjord av guld??
Men grattis i allra högsta grad=)

Min läsplatta väger bara 284 gram och rymmer massor med böcker & musik=)

Schampoo, tandkräm i miniflaskor från apoteket. Det köper jag mer när jag kommit i ordning.
Solkräm kände jag att jag ville ha en spf 50 till honom första veckan sen köper jag där nere .
Leksaker= en liiiiten plasttraktor på max 7 centimeter.
Några miniböcker som väger 30 gram.
En målarbok& kritor, men jag är ju beredd i fall att vi hamnar på en flygplats länge.

Jag lär få tvätta upp ändå, men jag är typen som spiller hela tiden eller bara blir smutsig för att någon körde förbi=)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-09, 19:15
Caxandras avatar
Caxandra Caxandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Åkers Styckebruk
Inlägg: 14
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Kan ju lägga till att jag till och med köpt en mini mobiltelefon för under 200:- så jag kan stoppa i plånboken, eller i bh i värsta fall så jag inte slarvar bort eller blir allt för ledsen om jag tappar. *s*
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-09, 20:54
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Jeg forstår ikke stresset med at man skal reise med så lite som mulig. Vi bruker trillekoffert og fyller den godt opp. Tar stort sett med nok klær så vi slipper å vaske (kanskje litt vask av og til). Dessuten liker vi å kle oss litt skikkelig når vi går ut for å spise. Det blir jo mye svett tøy når det er så varmt, så renvasket (til og med strøket) tøy er det deilig å ikle seg. Orker heller ikke tenkte på å kjøpe alt av toalettartikler. Nei, så lenge det er hjul på koffertene så tar jeg med meg, selvfølgelig, sikkert for mye.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-09, 23:14
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Ok jag vet jag är kille och har inget handbagage..
pass pengar biljett ryms i mina shorts.

Men en fråga hur kan ni trycka i över 3 kg överhuvudtaget i handbaget?
Har åkt med mina barn.
Då vägde handbagaget 1½ kilo.
en läsplatta mp3 spelare etc etc väger ju inget...
Och tandkräm är inte nödvändigt i handbagage lägg allt i resväskan istället.
Har jag alltid gjort funkar kanon..

OBS ja tänk på det dära med vätskor..Dom är verkligen stenhårda på det..Inget över 100ml i genomskinlig flaska kommer med...

Har varit iväg 2 veckor och snart kanske åker jag igen om 3 veckor mina barn är glada barn kan jag säga..Och jag med....
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-09, 23:17
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Citat:
Ursprungligen postat av Caxandra Visa inlägg
Kan ju lägga till att jag till och med köpt en mini mobiltelefon för under 200:- så jag kan stoppa i plånboken, eller i bh i värsta fall så jag inte slarvar bort eller blir allt för ledsen om jag tappar. *s*
Varför köpa en ny för en resa?
Funkar nog bra med din gamla som du har i fickan och inte i handbagaget vid incheckning. Min iPhone väger ju en del så den har jag alltid i fickan..Men som sagt är kille och reser lätt..

Tänkte på med barn kläder.
Ta med 4-5 shorts 6 t shirt 1 varm tröja och klä på honom när ni reser istället.
Så minskar du radikalt vikten i resväskan.. Mer kläder kommer du inte behöva ha med dig..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-10, 14:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Citat:
Ursprungligen postat av BADarkness Visa inlägg

Men en fråga hur kan ni trycka i över 3 kg överhuvudtaget i handbaget?
Vi menar inte själva handväskan. För mig är handbagaget den kabinväska man får ta med sig på planet..där all packning för hela vår resa finns.

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-10, 14:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Jag har numera rullväska som rymmer ca 55 liter, alltså som ryggsäcken också gjorde. Enda nackdelen jämfört med ryggsäck tycker jag är att väskan i sig är rätt tung.

När jag packar i väskan tror jag att den brukar väga 12-15 kg. Jag vägde för skojs skull de böcker jag hade med på senaste resan, de vägde 2.8 kg

Kläder brukar jag tvätta flera gånger under resan så där behöver jag inga mängder, det är nog mest böcker och saker som väger. Även om jag slår över schampoo osv i småflaskor så väger sådant en del.

Men jag strävar inte efter så lätt packning som möjligt, det räcker att jag kan bära väskan i trappor, i övrigt drar jag den ju bara.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-10, 15:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

För vår del så har vi efter alla resor med större resväska kommit fram till vad vi verkligen behöver på resan och vi klarar oss med det lilla vi har....Det är faktiskt rätt skönt att slippa ha hela rummet fullt med prylar och de gånger jag haft klänning och finskor med mig har det alltid blivit oanvänt. Shorts/linne på dagarna är ju det man alltid har och sköljs alltid upp efter dan, då det blir svettigt och dammigt. Sen har min väska försvunnit på vägen en gång, den enda gång som vi inte "delat" plats i våra väskor och det var INTE kul!!
Tanken på att stå vid flygplatsen och inte ha väskan med när bagagebandet kommer gör det väl värt att resa med lätt bagage....särskilt som vi har allt vi behöver ändå...Tilläggas ska att ingen av oss snorklar eller dyker vilket ju kräver utrustning. Dator har vi aldrig heller med oss....och SJÄLVKLART är det skillnad om man reser med barn. För oss är det verkligen inte en "tävling" om att ha lättast bagage, det vore väl urfånigt!

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-10, 20:49
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Visst drar men med sig en hel del onödigt, som aldrig används. Känner igen det där med oanvända kläder, som man tagit med utifall att...

Denna gång skall jag verkligen försöka att packa lätt, men det klarar sig nog tyärr inte med bara handbagage.

Hörde någon som en gång sa: "Ta fram allt du vill ta med dig o rensa sedan bort hälften", vilket jag numera försöker tänka på.

Kicki
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-11, 01:02
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Resa med bara handbagage =)

Jag tillhör de då som hellre har med sig för mycket än för lite
Aldrig jag skulle vilja ha på mig samma kläder varje dag. Älskar att variera mig. Har ingen lust att tvätta i ett handfat på semestern heller. Å så länge jag kan bära min bagage så... Men väskan håller vikten å speciellt handbagagen. Tänk å få en tung handbagage i huvudet.. Har fått en väska en gång i huvudet men den var tack och lov inte så tung men gjorde allt ont ändå.
Hur mycket jobbigare det skulle vara å vänta några minuter extra på bagagen med ett barn som hellre vill sova och inte är i gott humör, än att vänta på väskan, som förhoppningsvis kommer, vet jag inte. Har inga barn. Men så länge det känns bättre med bara handbagage, å allt får plats, varför inte Bara jag får släpa med mig alla klädbyten..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT