Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-08-09, 10:52
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Men priserna på just juice, joghurt och mjölk reagerade också vi över. Däremot så var ost billigt, Feta för ca 7 €/kg (bad om den bästa sorten) och Danablu ca 6 €/kg.
Det är absolut inte konstigt att ko-produkter är dyrt i Grekland eller att get/får-mjölkprodukter är billigt! Att ha kor i Grekland är dyrt det finns inget bete under långperiod och väldigt lite resten av året. I stort sett hela året måste man köpa foder till korna. Därför finns det vädigt lite kor i Grekland (i jämförelse med Sverige). En av anledningarna till att det används mer olja(i stället för mejeriprodukter) här eftersom det finns det mycket av det och billigare att få fram än mjölk. I Sverige är det tvärtom. Getter och får är betydligt billigare att ha eftersom de äter i princip allt som går att äta medans kor är mer kräsna. Man får ta seden dit man kommer om man vill leva billigt!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-08-09, 11:04
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Det var ju en enkel och logisk förklaring, det hade inte jag tänkt på... Men borde inte juice vara billigt i Grekland, eftersom frukten finns på nära håll?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-08-09, 11:16
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det var ju en enkel och logisk förklaring, det hade inte jag tänkt på... Men borde inte juice vara billigt i Grekland, eftersom frukten finns på nära håll?
Precis! Och varför kostar kaffe över 50 spänn paketet när det går på max 30 spänn hemma?
"Ta seden dit man kommer" har jag gjort under de 11 år jag bott härnere. Men vissa saker är sjukt dyra för ingenting.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-08-09, 11:54
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fråga: dricker grekiska barn alltså inte mjölk? Eller dricker de get- och fårmjölk?
Av de grekiska barn jag träffat och vad vi har diskuterat med de som växt upp så dricker de inte mjölk(inte heller get/fårmjölk). De (grekerna) är mycket förvånande över att mina barnbarn dricker mjölk och frågar ofta varför de dricker mjölk. De jämnåriga grekiska barn som då brukar vara här dricker endast vatten eller läsk.

Det är ju inte hela året som apelsinerna är tillräckligt fina för att göra juice på. I december är priset på apelsiner lågt eftersom tillgången är stor sedan stiger det hela tiden vart efter apelsinerna blir sämre och det blir svårt att hitta tjänliga.Hur stora eller hur mycket odlingar det finns i hela Grekland har jag ingen aning om men runt Kalamata finns det stora odlingar.

Varför kaffet är dyrt vet jag inte, kan bero på att de kanske inte har egna rosterier. Grekerna dricker ju inte på långt när så mycket kaffe som vi svenskar, ju större inköp dessto billigare priser. Nu finns det billigt kaffe på AB 500gr för drygt 2€.

"ta seden dit man kommer" om man vill leva billigt var det. Själv kan jag inte klara mig utan komjölk och det kostar! Men när jag är i Sverige så är kontot högt för inköp av olivoljan som jag heller inte kan vara utan numera.

Senast redigerad av Agda den 2007-08-09 klockan 12:03.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-08-09, 12:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Har gjort en egen tråd av stickspåret om mjölkdrickande och flyttat till Mat&Dryck.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-08-10, 18:49
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Jag brukar resa till Santorini i Augusti/September o söker alltid boende i förväg via nätet. För 2-bäddslägenhet m kök i Perissa har jag aldrig betalat mer än 25-28 Euro/dygn (transfer ingår). Skulle förmodligen bli billigare om jag väntade o bokade på plats.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-08-11, 09:04
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fourni i augusti:

Studio med kök, 20 meter till stranden: 35 €
Lunch för två: 10-12 €
Middag för två: 16-21 €

Det kan också vara billigt i Grekland.
Tycker du att de e billigt med dom priserna du skriver?? Beror ju lite på vad de e för midd...annars tycker inte ja de e särskilt billigt
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-08-11, 10:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Tycker det låter mycket billigt. En middag för mig när jag reser ensam kostar mycket sällan under 10 euro. Rumspriset 35 euro för två personer under högsäsong är också otroligt bra. Jag betalade 25 euro förra året i juni på grannstället Toulas. Prisvärt för det var ett stort fint rum med balkong mot havet.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-08-11, 12:41
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Turkiet har ju länge varit ett land som har varit billigt att turista i. Nu har ja läst att turkiet har gått om grekland . Alltså ska de va dyrare i turkiet jämfört med grekland. De ska bli spennande att jämföra priser!!!
Vilken tur att man ska till solen..här ute regnar de o de e 12 grader...brr
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-08-12, 00:41
Dallas Dallas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: D
Inlägg: 18
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Kul med många åsikter...
Kort tillbakablick....2004 åkte vi 3 st på 2 veckor, samma plats, samma upplägg...vår totala kostnad slutade på 20 000 kr! I år levde vi exakt likadant som 2004 (flygstolarna kostade EXAKT lika mycket som 2004) men totalkostnaden ökade till 26 000 kr!? Malaka....

Självklart ska vi inte glömma att andemeningen med EU självklart e att 1 liter mjölk ska kosta lika mycket inom medlemsländerna, tillika 1 öl eller 1 liter juice (här får de svårt att konkurrera med Brämhults men inte med Arla ).

Men, MEN en sak har jag märkt under denna resa....VAD har hänt med servicen????
2007-2004=3 år...På 3 år har grekerna blivit märkligt trötta på deras leverne, oss turister!? Detta år åt vi på exakt samma restauranger som sist (ja, jag vet att det e poppis o lyfta in billig arbetskraft från Albanien men ändå?)
Men MEN och MEN igen, när personalen blir märkbart irriterad över att man sitter kvar för länge på restaurangen och försenar nästa gästers beställning...med sura miner...asså, vad har hänt???
Vart tog den genuina grekiska servicen vägen? Försvann den med EU?
Den som ALLTID fanns förr...?

Är ni med i matchen?

Avslutningsvis, visst är det oerhört subjektivt vart man åker i Grekland och man kan inte jämföra vare sig turisters sätt att resa eller prisjämförelse mellan öarna, eftersom vi har olika utgångslägen...en polare åkte till Kreta samma tid som vi var på Naxos...Han tyckte att 70 E va helt okej för en lunch på 5 eftersom han jämför med affärslunch hemma i Sverige á 295/person!!! Då e det ju nästan gratis...även om firman betalar!!

Pengar hit o dit...jag e fortfarande osäker på om jag återvänder till Grekland nästa gång...mest pga servicen och den lokala inställningen till oss turister!

Kalinichta.... /D

Senast redigerad av Dallas den 2007-08-12 klockan 00:44.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-08-12, 01:29
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Jeg skjønner ikke hvorfor dette temaet overhodet diskuteres.
Med den generelle økningen av inntekter som vi har hatt i de seneste årene så er det vel greit at vi må bruke mere penger når vi er ute.
Det er slettes ikke synd på oss, men på grekerne som også må betale det en vare koster og som ikke har hatt samme økning i inntekt som vi har!
Selv om 1 liter melk koster mere i hellas enn hjemme så kan man jo spørre seg hvor mange liter melk kjøper man i løpet av 1-2-3-4 uker? Jeg tror de fleste overlever denne utgiften. Og nekter å tro at det er utgifter til melk som tar knekken på et feriebudsjett.

Senast redigerad av ragnhild den 2007-08-12 klockan 01:33.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-08-12, 01:35
Dallas Dallas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: D
Inlägg: 18
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Weee, har Norge äntligen gått med i EU?
Coolt...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-08-12, 01:47
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Ja, det kan du tro!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-08-12, 08:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Ni har lite mer pengar i Norge än vad svenska barnfamiljer har i plånboken även om många fått det bättre i Sverige och medelålders par med vuxna barn och hyfsade inkomster har fått det väsentligt bättre sista åren. Sen finns det andra som långtidssjuka, låginkomsttagare som är ensamstående med barn där greklandsbiljetten kanske är en ouppnåelig dröm. Nu ska diskussionen inte handla om det men visst känns det att saker kostar i Grekland.

Tanken med EU är väl att både inkomster och utgifter ska bli lika mellan länderna. Jag vet inte om klyftorna mellan fattig och rik ökat i Grekland men om några näringsidkare jag pratade med är normen för de grupperna kan man tro att dessa blivit fattigare. Förstår lite av den kritiken som den som startade tråden har. Den grekiska gästfriheten där främling och vän betyder samma sak känns ganska långt borta ibland men så har jag tänkt många gånger under ganska lång tid och som turist är det ibland lätt att känna sig som en vandrande plånbok. Varierar mellan öarna och platserna en del. Kanske är det vi som började resa till Grekland redan på 70-talet som märker förändringen i mentalitet mest.

Vad sa då näringsidkarna jo svenskarna stannar hemma för att det är varmt i Sverige (början av juni), de förbokar inte och vill ha riktig pool. Det här går inte att leva på bättre att slå sig ihop med en charterarrangör. När jag tittar mig runt är stället fullt av svenskar och norska barnfamiljer samt en del andra. Hur många fler kan rymmas när nästan alla rum är fulla. Visst det är ett hårt slit att jobba i en sån bransch men för ägaren är slitet säkert angenämare än för de anställda.

Städerskorna på de grekiska hotellen från Albanien, Ukraina, Rumänien, Ryssland och Bulgarien arbetar nästan alltid för slavlöner. Varför vill inte grekiska kvinnor eller svenskor för den delen städa här sa en annan visserligen halvfull hotellägare på en annan ö. Jag hade svaret innan han hann svara själv. Jo de arbetar inte för slavlöner. han kom med en annan förklaring om att grekiska kvinnor blivit lata.__
När den mentalitet råder brer cynismen lätt ut sig och gästerna/turisterna
känner stämningen. Upplevelsen av att någon vill ha ditt bord är inte kul om tavernagaren starkt sänder de signalerna innan tallrikarna knappt är uppätna.
Hände mig inte den här sommaren men för två år sedan var den känslan stark på ett ställe i Parga.

Eva
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-08-12, 10:13
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Dallas Visa inlägg


Men MEN och MEN igen, när personalen blir märkbart irriterad över att man sitter kvar för länge på restaurangen och försenar nästa gästers beställning...med sura miner...asså, vad har hänt???
Vart tog den genuina grekiska servicen vägen? Försvann den med EU?
Den som ALLTID fanns förr...?

Är ni med i matchen?
Då försvann den alltså för 26-27 år sedan eftersom Grekland har varit med från början!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-08-12, 10:45
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Då försvann den alltså för 26-27 år sedan eftersom Grekland har varit med från början!
Instämmer med Agda.
Har visserligen inte varit i Grekland på några år men ska nu iväg. Kan däremot jämföra med andra Europeiska länder. Utveklingen där är ungefär den samma som med Grekland vad jag kan förstå. En annan sakt är våra "pesetas" kanske inte har samma värde som för en del år sedan. Tänker vidare på "att smakar det så kostar det" eller????????
Häls/Chras
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-08-12, 11:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Då försvann den alltså för 26-27 år sedan eftersom Grekland har varit med från början!
Det är väl med EMU samarbetet som den ekonomiska omstruktureringen riktigt tog fart. Åren före förändrades mycket i Greklands samhällsstruktur och många reforemer var säkert både nödvändiga och välkomnade.

En av hotellägarna jag pratade med tyckte dessutom att skatterna blivit helt orimliga i Grekland även om han säkert drar nytta av en del fördelar i det nya samhället också.

Visst är det som Chras säger att smakar det så kostar det men tänk om inte alla gillar smaken då. Jag är väldigt förtjust i Grekland men kan se att utvecklingen av turismen och det som erbjuds gästerna på en del håll inte alls
är långsiktigt hållbart. Högt pris bör följas av hög kvalite och det gör det nog inte överallt.

Eva
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-08-12, 12:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Dallas Visa inlägg
Men MEN och MEN igen, när personalen blir märkbart irriterad över att man sitter kvar för länge på restaurangen och försenar nästa gästers beställning...med sura miner...asså, vad har hänt???
Kalinichta.... /D
At servicen varierer og til tider er for dårlig har jeg også erfart,
men følelsen av å sitte for lenge på noen taverna har jeg aldri opplevd, heldigvis
Det k a n jo være fordi jeg oftest reiser i lavsesong.

Kari
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-08-12, 12:45
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det är väl med EMU samarbetet som den ekonomiska omstruktureringen riktigt tog fart.
Eva
Ja och man måste då "se" att det är olika reformer inom EU som kommit under alla åren, som påverkar omstruktureringar i länderna.
Jag har hört många gånger förr att "det" och "det" har hänt sedan Grekland kom med i EU. Det verkar som att många(utanför Grekland) inte vet att Grekland var med från början och att "vi" (Sverige) är ett av de "nya" länderna i EU (idag finns det ju nyare länder än Sverige).
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-08-12, 12:50
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Det verkar som att många(utanför Grekland) inte vet att Grekland var med från början
Grekland blev väl medlem först 1981? Eller har jag fel?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT