Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2006-05-08, 23:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Gissar att en liten morgonsup av olivolja inte är så dumt vid dylika tillstånd eftersom det smörjer tarmarna.
Snarare är nog bulkmedlet bra för att tillföra ordentligt med fibrer eftersom man får i sig olja i Grekland hela tiden ändå, alldeles oavsett morgonsup. Bulkmedlet har en dubbel effekt: det sväller och får alltså tarmen att jobba, men det kan också motverka allt för lösa övningar.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2006-05-08, 23:03
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Och i Grekland är det väl färska du äter, förmodar jag.


Vilken skittråd det blev
Javisst, var det färska plommon.
Vatten dricker jag en hel del.
Om det inte fungerar efter någon dag, så brukar jag ta en påse på kvällen och en på morgonen och sen efter några timmar brukar det bli okej.

Barbro
Svara med citat
  #63  
Gammal 2006-05-22, 22:25
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

För att återkomma till hur man gör med kläder och packning.....och hoppa över "skitsnacket"....
När vi tågluffade en månad, vi 4 tjejer, för 20 år sen!!! På den tiden var det ju inte så hysteriskt mode heller som det är nu
Då reste vi i alla fall med en sådär liten Rossignol ryggsäck, typ den som ungar har till skolgympan.......... EN SÅN hade vi packningen i! På den tiden var man lite mer smärt (inte så lite heller!!) och när kjolarna var smutsiga och man inte orkade tvätta, så tog man linnen och vek in axelbanden och hade de som kjol. Till skärp tog man en spännrem som jag hade på min ryggsäck. Vi måste sett väldigt raffiga ut! Men kul hade vi! På den tiden behövde vi inte jaga sovplats, man sov på stranden. Vi tältade egentligen på Far Out, men någon snodde tältstängerna efter första natten. Så därinne i sk tältet hade vi allt, men sov på stranden, eller......?? Onödigt vetande, men jag var tvungen att berätta!
Svara med citat
  #64  
Gammal 2006-05-23, 07:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Ja i en viss ålder klär vi i allt. Tyvärr är den passerad för min del. Ska ändå försöka klara mig med den fina väska jag fick som gåva förra året av Arne och Birgitta samt en mindre dagryggsäck som handbagage. Får se hur det går. Har upptäckt att kläderna ligger bättre i väskan än i den vanliga ryggsäcken men antagligen åker den fram i sista stund ändå. Ett av problemen är ju alla böcker som ska med. Läser ganska snabbt och mycket och vill gärna ha med
6-7 böcker för en tvåveckors resa. Får antagligen skippa ett par sandaler och hoppas att det inte behövs så mycket långärmat till kvällarna. Du Bosse som är på plats dit jag ska får gärna beskriva kvälls och nattemperaturen lite mer ingående.

Eva
Svara med citat
  #65  
Gammal 2006-05-24, 09:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Du Bosse som är på plats dit jag ska får gärna beskriva kvälls och nattemperaturen lite mer ingående.
Enligt sms från B idag på morgonen är det lite varmare än normalt för årstiden på Fourni och vattnet är "ok i 15-20 minuter, sedan fryser jag".
Svara med citat
  #66  
Gammal 2006-05-24, 09:37
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

15-20 minuters bad kan man ju stå ut med! Inte helt fel!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2006-05-24, 09:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
15-20 minuters bad kan man ju stå ut med! Inte helt fel!
Jo, fast även om det är en ganska exakt beskrivning av vad B tycker, så är det ju en ganska oklar angivelse av vattentemperaturen. 15-20 minuter kan nog betyda allt mellan 17-25 grader beroende på vem som säger det

Enligt wetter är det i alla fall 20 grader i vattnet där nu: http://wetter.rtl.de/strandwetter/st...n=griechenland
Svara med citat
  #68  
Gammal 2006-07-14, 22:19
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Mina föräldrar hade med sig minimalt med packning när de ö-luffade på 70-talet, hon sa att ingen märker om man haft samma kläder hela tiden eftersom man byter ö. Det roliga var att vi på våran luff träffade en del samma människor på både Naxos, Amorgos och Koufonissi
Märkte du om de hade bytt kläder eller inte??

Själv har jag oftast samma kläder och ingen verkar märka om man byter t-shirt. SODD gäller för mig, (Same Outfit Different Day)

birgitta
Svara med citat
  #69  
Gammal 2006-07-18, 10:43
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

De hade samma kläder fast rena hoppas jag

/Alexandra
Svara med citat
  #70  
Gammal 2006-07-19, 09:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
ja just det!! ett stavfel, här gör sig författaren tillkänna! jag erkänner stavfelet! Det ska självklart vara en kabinväska. Som får plats i kabinen på flyget, därav namnet!
Ja, det var ju tur att det inte var en karbinväska. Den hade du nog inte fått ta med i kabinen...

Roligt att läsa om vad ni släpar med er i packningen. Datorer, simfenor mm. Jag släpar med mig en barnflytväst. I allafall gjorde jag det förra året. Min dotter vägde då 13 kg och jag litar inte på att alla båtar har flytvästar för barn. Inte ens svenska färjor har tillräckligt med barnflytvästar. Jag har jobbat på färjor i många år, så jag vet att det mest finns vuxenvästar.

Någon som vet hur standarden är på grekiska färjor? Jag har då aldrig någonsin sett en barnflytväst ombord. På flytvästfronten inget nytt?
Svara med citat
  #71  
Gammal 2006-07-19, 12:33
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

"Många färjor är nya" och fräscha typ Bluestar, Hellenic Seaways mfl. Det finns dock en del gamla skrultor kvar som dessutom verkar förflytta sig lite långsammare...

Hur det är med barnflytvästar det vet jag inte

/Alexandra
Svara med citat
  #72  
Gammal 2006-07-24, 21:10
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av bon
Själv har jag oftast samma kläder och ingen verkar märka om man byter t-shirt. SODD gäller för mig, (Same Outfit Different Day) birgitta
Mer praktiskt är ju att köra "SODD" (Bra uttryck! ) Dels för att slippa kånka på en hel garderob, men det går ju faktiskt att skölja upp gläderna under resans gång.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2006-07-31, 09:43
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

När jag åkte till Mallorca några år sedan nu ifs då hade jag alldeles för mycket kläder med mig och likaså till Naxos.... Jag använde typ 2 par kapri-byxor på en vecka och använde en kjol en hel vecka... Jag gick typ klädd i baddräkt och sarong från morgon till kväll då man byte om till mer "normala kläder" som man bara hade på sig under tiden man åt och sen gick man tillbaka till hotellet... Denna gången är min förhoppning att jag inte skall ha mycket med mig alls....
Svara med citat
  #74  
Gammal 2006-08-08, 09:00
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Jag är alldeles faschinerad över hur mycket somliga drar med sig.... det kan väl inte vara semester om man ska dra på 15-20 kg bagage...
Vi såg en amerikansk familj på bussen från Pieraus till flygplatsen, de fyllde nästan bussen, tror inte jag äger så mycket kläder....... vilka jätteväskor!

Vi brukar väga ryggan för att se hur mycket vi har med oss, brukar ha runt 5 kg var... Jag hade cyklop o snorkel, och tjejen extra skor, det drog väl upp det hela något...men ändå bara 5 kg..för 10 dar.

Jag gillar verkligen uttrycket "SODD" , för det blir ju så... Och så kan man ju alltid skölja upp kläderna, torkväder är det ju alltid...

Man har badkläder på dagarna, och nåt linne eller T-shirt, sen blir det shorts/kjol på kvällen, mer behövs inte! Skulle något saknas, finns det att köpa....

Ha det gott, o res lätt!
Svara med citat
  #75  
Gammal 2006-08-08, 10:16
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Att resa lätt ser jag som en utmaning och jag packar så lite kläder och andra förnödenheter jag bara kan - men sedan har vi de himla böckerna! På semester i Grekland läser jag 3-4 böcker i veckan och på tre veckor bör jag alltså ha med mig ungefär 10 böcker. Det är ju orimligt, och ofta finns böcker att köpa/låna/byta till sig på ställen man passerar, men man har ju alltid ett par böcker hemma som man bara måste läsa och inte vill resa utan. Hälften av min packning utgörs alltså av böcker, som jag sedan dumpar på vägen för att lätta på bördan. Solskyddsfaktor brukar också ta plats och vara tungt, och det är faktiskt för dyrt för att jag ska iddas hålla på att köpa ny hela tiden.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2006-08-08, 10:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Det där känner jag igen böckerna är halva väskan och solkrämerna tar även de ganska stor plats. Jag tål inte sokrämer med kemikalier utan behöver använda krämer med fysikaliskt filter och det har jag aldrig hittat i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #77  
Gammal 2006-08-08, 10:37
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Jag kommer denna gången ha med drygt 8 pocketböcker.... Jag kommer inte ta med mig alla hem igen men de kan man ju lämna kvar till kommande gäster...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT