Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2023-10-20, 18:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Härliga bilder Birgitta!

Intressant med namnbytet och att det är språkligt betingat. Hur är det med kunskaperna i engelska i Pale. Det är ju såvitt jag förstår en ort med tämligen mycket turister vilket borde gynna språkkunskaper. Men det är förstås i första hand de yngre invånarna som lär sig.

Under alla år i Grekland så har vi ju upplevt hela skalan från turistintensiva orter där nästan alla talar eller åtminstone förstår engelska, till små byar där det bara är grekiska eller teckenspråk som gäller. Och det är inte minst i de senare som man har fina minnen av intresse och gästfrihet från lokalbefolkningen.

Hur är det, tittar du till dina magasinerade julprylar innan du lämnar Pale? För det är väl som vanligt att du åker hem och tvättar lite och sen är det dags att packa och dra ner igen, eller?

Önskar dig en fortsatt fin vistelse på Kreta!

Masse
Svara med citat
  #42  
Gammal 2023-10-21, 07:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Det var en förståelig förklaring till namnbytet. men sen är det ju kanske en annan sak att lokalbefolkningen skall bli van vid att cafét heter Meltemi. Kanske blir det fortfarande hos Haris. Men det fastnar väl så småningom.

Inte konstigt att det fortfarande har varit mycket folk i oktober. Åtminstone när jag följer Facebook-sidor om Pale så verkar det ju att där finns väldigt många som återkommer och även flera som stannar en längre tid. Och det är något som åtminstone jag kan förstå. För kanske blir även jag en sån med tiden....

Märkte nog att Katerina hade mycket att göra när vi var där i maj. Är så tråkigt att Haris är blind, kan tänka mig allt som han skulle vilja göra men inte kan. Hoppas sonen kan hjälpa till mera i fortsättningen. Tyckte inte att där fanns någon som var en son när vi var där, men kanske var han vid sina studier då.

Granatäpplerakin var verkligen god. Och utmärkt vid frukosten för en turist som jag. Du får hälsa Katerina att vi tyckte om den (även om hon kanske inte kommer ihåg oss). Kommer gärna tillbaka dit när vi sen hinner igen.

Ha nu skön lördag och sen några fina dagar i Chania förrän det blir Umeå igen.

/ Anne
som har -4 nu på morgonen, men det blir en fin, solig dag.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2023-10-21, 13:40
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 520
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Oj, vad tiden går fort. Dina 3 veckor på Kreta är snart slut och vi är så tacksamma att
vi fått följa dig och njuta av fantastiska bilder. Vad jag kan förstå så är det ovanligt varmt i Grekland för årstiden. Här hemma har hösten verkligen gjort sitt intåg idag med hårda vindar och ösregn. Inte utan att man längtar bort. Men vad vore vi utan våra 4 årstider?
Utan dom hade man ju inte något att längta till.
Hoppas dina sista dagar blir fina och att hemresan går problemfritt.
Kerstin
Svara med citat
  #44  
Gammal 2023-10-28, 10:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

När jag kommit mot dom sista dagarna av resan går liksom luften ur mig.
Jag har nu varit hemma i några dagar och allt nu gått i rutin för mig. Jag har ätit den mat jag har längtat till dom sista dagarna i Chania: Räksmörgås och havregrynsgröt. Nu väntas varm korv i afton och sill och potatis och sill på söndag.
Dom sista 3 dagarna var trevliga. Jag träffade Polle och Lisbet på en helt ny taverna för mig, en italiensk. Den ska jag lägga till minnet för nästa resa.

Kreta behöver inte vänta så länge innan jag kommer tillbaka. Den 26 november kommer jag tillbaka för min årliga tur till Paleochora. Så jag avslutar med några bilder från min älsklingsby!

Birgitta.



Ett cafe intill Waters Edge. Den är stängd på vintern. Stocken som ligger var ett träd som stod genom cafeet, men blåste omkull i en storm. Nu har man satt ett nytt träd. Visst är stocken imponerande!?




Den lilla stranden vid Methexis taverna.







Servitören Elvis som kommer åter efter betalning!




Bästa vänner, Adonis och Dennis, huskatten. Adonis kommer ofta med småfisk till Dennis, därför är han så vänlig. Jag får inte ens röra på Dennis.
Adonis är en kändis i Paleochora, han är pensionerad som båtsman på Samariafärjan.




Tidig morgon utanför min studio.



Vita Bergen/Lefka Ori.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2023-10-28, 12:02
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack, Birgitta!
Vägen till kattens hjärta går oftast genom magen (precis som med karlar )
Lefka Ori, alltid så vackra!!!
Catlady, full av längtan...........
Svara med citat
  #46  
Gammal 2023-10-28, 13:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack Birgitta för att vi fick följa med dig på resan!
Ser fram emot nästa tur med julpynt i Pale.

Masse
Svara med citat
  #47  
Gammal 2023-10-28, 14:56
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 520
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack från mig också. Tänk, det är ju bara en månad innan du packar och åker igen. Vilken globetrotter du är. Ser också fram emot dina rapporter,
Kerstin
Svara med citat
  #48  
Gammal 2023-10-30, 08:13
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack för att vi får följa med på dina resor. Ser fram emot Paleochora som jag är lite nyfiken på.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2023-10-30, 10:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Så härligt med bilder från Paleochora. Och snart är du där igen.

Adonis kommer man ju nog ihåg. Han tycks extraknäcka på fiskbutiken för han körde omkring på sin moppe med fiskleveranser till tavernorna. Man såg honom överallt liksom. Också på Waters Edge.

Njut nu av vilan hemma för sen blir det ju fina Pale igen!

/ Anne
Svara med citat
  #50  
Gammal 2023-11-09, 12:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Nu har jag äntligen fått tid över att läsa igenom.

Tack snälla Birgitta för att du rapporterar!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2023-11-09, 17:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack Janne! Jag hoppas du har kryat på dig nu. Samt att sorgen efter din mor har lagt sig lite. Det ska bli så roligt att läsa om när din mor följde med till Grekland. Hon var ju i 80-årsåldern då. Jag minns ett par bilder; när Camilla bar en rullator nerför rulltrappan på en färja samt när ni badade tillsammans med modern. Många trevliga upplevelser!

Nu längtar jag till min månadslånga resa till Paleochora, och vill gärna börja packa redan nu.

Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT