Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-07-14, 03:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bagaget stulet

Sicket skit! Jag har under de snart nio år jag varit med på Kalimera aldrig sett något inlägg om någon som blivit av med bagaget på färjorna. Fast jag har själv många gånger känt ett lätt obehag när jag lämnat ryggsäcken eller väskan obevakad på bildäck eller liknade. För det är för lätt för någon att plocka med / av den på någon ö färjan anländer före den ö man själv ska till... Man har ju noll koll! Men det ska vara ett första för allt... Tyvärr.

Cykellås i ära men det finns vajrar, lite längre och ofta med kombinationslås, att köpa. Som man drar genom handtagen och sedan runt närmaste stolpe eller annan fast punkt. Nu börjar jag ångra mig att jag inte köpte den jag såg senast på "Seven - Eleven" på Kastrup. Jag stod länge och funderade om jag verkligen skulle behöva den i Grekland... Men avstod då. Nu ska jag köpa en!

Dessa vajrar finns säkert i nätbutiker eller butiker med reseinriktning.

Kanske något att tänka på nu då... Tyvärr....

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
...de ville ha 50 Euro för en tolk...
Låter inte speciellt sannoligt. Men varje land har sin lagstiftning. Det KAN vara möjligt att Grekland faktiskt begär betalt för tolkning! Även om det inte är troligt. Enligt alla internationella lagar har man rätt att få juridisk hjälp på sitt eget språk.

Citat:
Enligt Apollo är det en lag i Grekland som säger att man måste betala 50 Euro för en polisanmälan, något jag aldrig hört talas om tidigare.
Det låter som att Apollo, i vanlig ordning, är ute och svarar (fel) på frågor de inte har ett begrepp om. Djävla idioti! Ursäkta Franskan... Kan vara att den lokala representanten inte klarade av problemet. Igen. I vanlig ordning...! Att betala för en polisanmälan? Finns inte ens i Grekland!

Jag hade haft ett allvarligt samtal med Apollo om deras information...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-07-14, 11:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bagaget stulet

Trist historia!

Vi lämnar i princip aldrig ifrån oss bagaget, inte ens om vi blir hänvisade att göra så. Enda undantaget är om det inte finns något alternativ, typ: ni får inte åka med om ni inte lämnar bagaget. I sådana fall trär vi ihop ryggorna med en stålvajer som låses med ett kombinationslås. Det gäller i Grekland likväl som hemma i Sverige, eller var vi nu reser någonstans.

Jag har aldrig tidigare hört talas om att någon blivit av med bagaget på en färja, men någon gång ska ju vara den första. Tyvärr.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-07-14, 12:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Bagaget stulet

Det är klart att man får sig en tankeställare i ärendet med packningens placering på färjorna. Nu har vi faktiskt över tid drabbats av färjepersonal som nekat oss ta med ryggorna upp i fatygget. (Blue Star) Biljettkontrollanten vägrade i sten passagerarna att medbringa packningen upp, och hänvisade med emfas till bagageburarna på bildäck.

Kanske dags att fundera på hur det ska gå att säkra bagaget. En stålwire med tillhörnade lås? Javisst, men en mindre bultsax knipsar dylik wire lätt som en plätt, så vad hjälper det?

Att passagerare icke får vistas på bildäck under färd, det är ju väl bekant, men vid tillfällen då vi behövt hämta något från vår packning har det alls ej varit några problem att stega ned till bildäck att rota i vårt bagage.
Icke en skymt av avspärrning eller vaktman...

Detta tål att tänkas på enär i alla fall vi (Arne) har masor med elektronisk apparatur och andra saker av oumbärligt slag i packningen.

Arne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-07-14, 13:18
Spigget Spigget är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Höllviken
Inlägg: 31
Standard Sv: Bagaget stulet

Vi har alltid fått ta med vårt bagage upp om vi velat. Det gäller att inte vara så snäll svensk alltid utan diskutera att det är viktigt osv. Men lika många gånger har vi lagt bagaget nertil på anvisad plats. Har alltid gått bra. Men jag tyckte att det med cykellåset var ett mkt bra tips - att man aldrig tänkt på det! Det ska vi ha med i år, kan komma till användning vid flera tillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Oh, så hemskt!!! Det som hände er har jag varit orolig över flera gånger.

Har många gånger funderat över varför en del får ta med sina "säckar"/väskor upp på båten medan vi och andra med oss fått ställa dem på bagagehyllor nere i båten.
Beror det på hur påstridig man är, eller? Någon som vet hur man gör för att få ta med säcken upp? Vi reser med handbagage plus en 50 liters säck var.

Skall omgående gå att köpa ett styck cykellås och använda om vi måste lämna våra säckar på bildäck igen!

Kicki
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-07-17, 23:18
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Bagaget stulet

Usch vad tråkigt!
Jag har liksom många andra också funderat på detta. På några båtar är det ju olika hyllor för de olika destinationerna, då har jag haft för mej att man bara öppnar gallren för hyllorna för aktuell destination, då skulle ju bagaget vara inlåst tills man kommer fram. I Grekland kanske det av olika anledningar inte fungerar så. Sedan brukar jag försöka titta då folk går ut på öar före oss om jag ska se våra väskor nånstans bland de som går ut men det är ju inte lätt att se det.
Den viktigaste frågan är ju ändå: Vad säger rederiet och hur kan de tänkas hantera denna fråga som blir viktigare och viktigare då brottsligheten breder ut sej?
Vad säger egentligen hemförsäkringen eller reseförsäkringen om detta? Har jag haft datorn (eller kanske tom passen) slarvigt placerade då jag inte har uppsikt över dem under resan? Blir det förhöjd självrisk eller ingen ersättning alls då de lusläser sina villkor? Nu verkar det som att trådskaparen kan detta och vet hur hon ska prata men hur blir det för oss "vanliga försäkringstagare" vid ett liknande fall.
På årets tur tror jag vi hade med väskorna upp varje gång men det var mest för att vi hade barnvagn och då fick vi allt med oss.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-07-18, 08:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bagaget stulet

Janérik värdesaker måste man alltid hålla under uppsikt för att få ersättning. Jag tror inte att det finns några försäkringsbolag som betalar för en dator som lämnats i ett olåst utrymme på en färja. Den som har allrisktillägg på sin hemförsäkring kan i pricip vara slarvigare än den som inte har men det finns gränser där också.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-07-23, 12:38
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Bagaget stulet

Tråkigt!!
För egen del är ryggsäcken ju på när jag kliver ombord på färjan, så det är alls inget extra "jobb" att behålla den på tills jag är uppe på däck. Och jag har aldrig någonsin blivit ombedd att ställa ifrån mig ryggsäcken på bildäck.

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT