Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-18, 08:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Hundar är nog det djur jag är mest rädd för men jag vet vad det beror på. Min son blev biten i ryggen bakifrån av en schäfer när han gick första klass och var på en utflykt med skolan. Allt gick bra och det blev inga krossskador men det har satt vissa spår. Han är inte hundrädd idag men inte heller särskilt förtjust. Det var en narkoman som ägde hunden som senare avlivades.

I min barndom fanns det också en vanskött ilsken hund i granngården som min morfar hotade att skjuta om den skulle komma i närheten av mig som var hans första barnbarn.

Annars klarade jag både spindlar, ormar och mygg när jag vandrade i Amazonas men då har man ju kunniga guider med sig.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-18, 09:05
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Det mesta har redan sagts och jag kan bara instämma, jag har alltid en vandringstav med mig och det är inte bara för att eventuellt behöva skrämma bort en hund utan ifall jag möter en orm.....Har vandrat en hel del i Pindos bergen på väg upp för att klättra, har många gånger mött horder av får och getter med hundar och dess "vallare" enda gången det blev lite spänt var när min hund fick för sig att han ville leka och rusa iväg... vallhunden kom så klart springande och jag trodde att nu bli han ihjäl biten, mendet gick bra, hunden rusa fram visa tänderna och Pluto la sig genast på rygg för att visa underkastelse sen var det inte mer än det, vallhunden lomma iväg och Pluto har nog aldrig sprungit så fort tillbaka till mig och efter det gick han 10 cm från mig..

Camilla
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-04-18, 16:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Tur att du har en klok Pluto.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-04-19, 18:03
Inzight Inzight är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 39
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Nu ställer jag säkert världens dummaste fråga men är detta vandringsleder vi pratar om, eller när man vandrar "fritt" som man stöter på fåren och dessa vallhundar?!

Inzight
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-04-19, 18:19
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

För min egen del, så är det när vi "vandrar fritt"....små stigar runt i bergen och dalarna eller för den delen vägar oxå runt omkring mellan byarna. Men det gäller säkerligen även efter vandringsleder oxå...eftersom fåren "vandrar fritt"...mellan olika områden....
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-04-19, 23:30
Inzight Inzight är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 39
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Jag har nog haft tur innan, jag har mött MASSOR med får men INGA hundar!! ........... Där har jag gått i godan ro!!

Har aldrig haft vare sig stav eller sten med mig, bara njutit av att vandra!! Visserligen har jag hållit mig till vandringsleder och vägar, men det klart att vissa "avstickare" tar man ju!!

Jaha, dum turist nu igen!!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-04-20, 09:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Inzight, det vore mycket dummare att oroa sig för hundarna än att inte vandra!

Hundarna är tränade att skrämma bort alla människor och djur som kan tänkas vara farliga för fåren, men de anfaller inte om du inte propsar på att du ska in i fårhjorden - det är de också tränade på!

Låt inte en fråga här i forumet styra hur stor du tror risken är att du ska möta ilskna hundar, utan dina egna erfarenheter!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-04-20, 09:47
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Inzight, det vore mycket dummare att oroa sig för hundarna än att inte vandra!

Hundarna är tränade att skrämma bort alla människor och djur som kan tänkas vara farliga för fåren, men de anfaller inte om du inte propsar på att du ska in i fårhjorden - det är de också tränade på!

Låt inte en fråga här i forumet styra hur stor du tror risken är att du ska möta ilskna hundar, utan dina egna erfarenheter!
Håller med om att man inte ska låta bli att vandra bara för att "risken" att möta hundar finns...givetvis inte...då går man miste om mycket ja. Man ska själv skapa sig sina egna erfarenheter,det är sant. Men allas berättelser här med "möten med hundar" är väl just det..erfarenheter av "egna upplevelser"?!Tror att bara man tar det försiktigt och är uppmärksam, som i allt annat, så är även ett möte med hundarna en erfarenhet rikare!
(En som "överlevt" otaliga möten med ilskna hundar under åren...och som fortsätter vandra...och uppleva...fast med både sten och käpp i handen...)
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-04-20, 10:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
allas berättelser här med "möten med hundar" är väl just det..erfarenheter av "egna upplevelser"?!
Ja absolut, och självklart är det bra att veta vad man ska göra om man träffar en hund, men vad jag menade i förra inlägget är att eftersom inzight verkar ha vandrat en hel del och aldrig har träffat en ilsken hund så ska han/hon ta den erfarenheten som grund för hur stor risken att träffa en är, och inte nu börja tänka att risken är större bara för att frågan ställts här i forumet.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-04-20, 10:13
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Jag håller med dig i allt Elisabet....kanske bara "kom ut" i andra ord...
Ha det gott!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-04-20, 17:48
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Kan man inte göra som vissa av er gör i Norrland mot grävlingbett?
Dvs fylla stövlar med äggskal eller grillkol...när de biter i stövlarna så knakar det till i fyllningen och då släpper de och ger sig iväg!
Fast det är klart, att gå i stövlar med fyllning mitt i sommaren det gör man nog inte?
Inte någon vidare bra idé..Hundar biter oftast inte i fötterna. Armar och händer är mera troligt eller rumpa och mage

Mitt tips är att inte titta hunden i ögonen och att inte gå rakt emot den. Låtsas som att du inte ser hunden, var lugn. Inga hastiga rörelser! Spring absolut inte!

Försök att gå som vanligt, inte stelt eller onaturligt.

Skulle hunden trots detta inte ge sig så är det väl dags att plocka fram stenar och andra tillhyggen, men då gäller det att vara mer galen än hunden och absolut inte backa.

Mvh. Stina
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-04-21, 09:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Lustigt. Jag har precis läst om dem i en bok om Grekland jag håller på med. Och så dyker frågan upp dagarna efter!
Jag har aldrig hört talas om Pindosbergen (eller de ilskna hundarna heller för den delen), men i morse på väg till jobbet, var det ett artikel i Metro om just Pindosbergen...(http://www.metro.se/se/article/2008/...1-57/index.xml)

Så går man in på Kalimera och hittar en fråga om Pindosbergen.

/Netwolf
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-04-21, 09:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Intressant läsning. Metro är det samma tidning som finns över hela landet eller är det olika upplagor. Har aldrig tittat i den men sett att den ligger i lådor vid busshållplasterna även här i norr.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-04-21, 09:36
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Intressant läsning. Metro är det samma tidning som finns över hela landet eller är det olika upplagor. Har aldrig tittat i den men sett att den ligger i lådor vid busshållplasterna även här i norr.

Eva
Artikeln fanns med även i dagens Helsingborg/Skåne?-upplaga i alla fall...


Sven
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-04-21, 16:24
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Jag bor i Pindosbergen, och stöter på fårhundar dagligen. Var bara tuff och visa inte rädsla. Hundarna är räddare för dig än du är för dem. Se också mtill att inte gå för nära fårflocken.

Yvonne
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-04-21, 16:52
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 436
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Kul med artikeln i Metro och intressant med alla synpunkter. Jag hoppa verkligen att min lilla fråga inte skrämmer bort någon från att vandra i allmännhet och i Grekland i synnerhet.

Beroende på grad av vandring behövs mer eller mindre förberedelser varav ett sätt kan vara att fråga efter andras erfarenheter om djur och natur. Det kan också gälla utrustning, tillgång till vatten, övernattning, kartor osv. Allt syftande till att ge ytterligare en härlig vandringsupplevelse att minnas under mörka höstkvällar.

Vi ser verkligen fram mot detta och med lite goda råd känns det ännu bättre.

/Ozogott
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-04-26, 00:07
Inzight Inzight är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 39
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Ja, jag ska nog ta mig en tur även i år, men kommer att titta över axeln ett par gånger!! Sten och stav ska med!!

Känns skönt att veta att ni som mött dessa hundar "överlevt"

Inzight
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-05-01, 09:22
Wester Wester är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Hej Yvonne och alla ni andra! Vi ska ner till Parga i början av Juli och jag skulle gärna bege mig ut på ng vandring i i Pindosbergen, gärna med en skymt av Vikosravinen. Vi är dock bara där en vecka och övrigt resesällskap känner att 2 dagar i bergen är för mycket. Min fråga alltså; Vet ni ifall det finns möjlighet ifall man hyr bil att göra en endagsutflykt med vandring i Pindosbergen och att man ändå hinner se en del?
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-05-16, 23:44
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Jag har tyvärr läst om incidenter där de här fårhundarna har anfallit människor. Man ska verkligen ta det här med vakthundar på allvar. Jag har själv blivit anfallen och biten, en hund som vaktade en hemlös i Aten. Har även mött hundar i bergen. De här fårhundarna är mycket stora och man ska ha respekt för dom. Det är alltid bra att ha en vandrings käpp men det är inte säkert att det hjälper.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-06-04, 12:10
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Citat:
Ursprungligen postat av Wester Visa inlägg
Hej Yvonne och alla ni andra! Vi ska ner till Parga i början av Juli och jag skulle gärna bege mig ut på ng vandring i i Pindosbergen, gärna med en skymt av Vikosravinen. Vi är dock bara där en vecka och övrigt resesällskap känner att 2 dagar i bergen är för mycket. Min fråga alltså; Vet ni ifall det finns möjlighet ifall man hyr bil att göra en endagsutflykt med vandring i Pindosbergen och att man ändå hinner se en del?

Visst finns det möjlighet! Från Parga har ni endast ca 1 1/2 timmes väg till Pindosbergen, beroende på vart ni vill åka. (Bergskedjan är lång!!!!)Jag skulle rek. att ni åker mot Arta och vidare mot Vourgareli och Athamanio. Mycket vackert område. Eller också åker ni till Zagorichoria, lite längre väg men en upplevelse kan jag lova.

Yvonne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT