Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-09, 14:25
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Lite prat om mat

Prat om mat
Jag kommer att prata om oliver och olja imorgon. Det går åt mycket olja på plats på Kreta. Här i Sverige förbrukar jag inte lika mycket plus att den är svindyr att köpa. Lite väl lyxigt att använda till popcorn. Det blir inte samma mängd sallad här som där. Jag tycker att de svenska grönsakerna inte smakar någonting. På Kreta smakar allt i grönsaksväg mycket bättre.

Däremot kan grekerna inte hantera nötkött. Jag beställde 1-2 kg entrecote av vår lokala slaktare. Segare kött har jag nog aldrig ätit förutom i Polen på 70-talet. Köttbiten kan ju inte ha varit hängd överhuvudtaget. Däremot kan de verkligen hantera lammkött. Vi har blivit bättre här hemma, men har en bit kvar. Plus att jag tycker det är kul att gå till slaktaren och kunna beställa två lamkottletter. Det funkar inte här i Piteå. Det finns bara packat i plasttråg och det brukar vara 6 till 10 stycken. Skall jag som är ensam äta upp det. Men du har väl frys kommer en del av er att säga. Jovisst har jag frys, men det är inte samma feeling att ta fram en påse med frysta kotletter.

Bröd har vi blivit bättre på här hemma sedan de började baka i butikerna. Jag tror det är lite av ett försäljningstrix, man blir så frestad att handla när det luktar nybakat i hela affären. Det värsta är att jag inte ska äta så mycket bröd på grund av min diabetes. Men det är ju så gott med lite smör på. På Kreta har jag knappt råd att köpa smör. Alla mejerivaror är svindyra i Grekland på grund av importen. Det finns något på Lidl som kan liknas vid gamla Flora. Det går att ha på mackor och smakar inte alls så tokigt. Bekymret är att grekerna använder inte smör på bröd, de doppar brödet i tzatziki i stället.

Pålägg som korv och skinka kan också vara väldigt dyrt jämfört med våra storpack. Ost däremot är förhållandevis billig vid en jämförelse med Sverige. Det finns en massa goda ostar som verkligen smakar nånting. I Sverige tycker jag att det är bara vällagrad cheddar och västerbotten som smakar ost. I och för sig finns det många som tycker annorlunda och älskar hushållsost. Jag älskar som ett exempel gorgonzola. Jag tror inte det är många som är likadana.

Den största skillnaden ligger nog i att medelhavsköket är mycket hälsosamt. Italien har väldigt mycket pasta i allting, men det finns alltid en härligt fräsch sallad som tillbehör. De gånger jag har ätit pizza i Italien, har jag aldrig blivit serverad denna vitkålssallad som man alltid får här hemma.

Nog för idag.
Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-04-09 klockan 14:29.
  #2  
Gammal 2008-04-09, 14:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lite prat om mat

Har du provat vällagrad svensk grevé den är oftast väldigt god och en bit getost från Högås är inte heller så dumt. Synd om er som bor på landet. Här i staden har vi ICA-butiker med manuell chark och jag kan köpa 1 kotlett om jag vill.

Eva
  #3  
Gammal 2008-04-09, 15:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Lite prat om mat

Det finns inga Ica-butiker som inte har manuell chark! Det gäller självklart även Ica Supermarket i Öjebyn!

Och eftersom jag har en god vän (kock) som regelbundet handlar på Konsum i Öjebyn vet jag att det inte är några problem att fråga efter vad man vill ha där heller. Och skulle de inte råka ha det hemma så tar de hem det man vill ha på någon dag.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-04-09 klockan 15:33.
  #4  
Gammal 2008-04-09, 16:55
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Lite prat om mat

Hej Uffe
Citat:
Jag tycker att de svenska grönsakerna inte smakar någonting. På Kreta smakar allt i grönsaksväg mycket bättre
Vänta bara tills Pitholmstomaterna är mogna då får till och med grekerna en smakupplevelse, visste du att vi har färska tomater från Pitholm från Maj till Oktober ibland även November

Hälsningar Glenn
  #5  
Gammal 2008-04-09, 18:30
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Lite prat om mat

Ulf..
Orsak till att de svenska grönsakerna är smaklösa vinter o vår beror på att vi inte har några egna solmogna då. Då pratar vi om tomater, gurka, sallad o liknande. Men däremot så har vi fina rotsaker då istället. Just nu är morötterna jättefina. De som stått kvar i landet över vintern o är nyupptagna. Söta o saftiga är dom. Inte dumt alls att knapra på. Nyttogodis ju..
  #6  
Gammal 2008-04-09, 18:41
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Lite prat om mat

Varför olivolja till pop-corn? Ica har väldigt goda micropopcorn. In i mikron ett par minuter bara, sen är dom klara. Ev lite salt på dom om man tycker det.

Kan tänka mig att det är STOR skillnad på att handla mat här jämfört med Kreta.
  #7  
Gammal 2008-04-09, 18:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Lite prat om mat

Nyplockade bär, frukter, grönsaker och rotfrukter smakar alltid bäst, oavsett var man är. Ulf handlar i Norrbotten och här finns inga saftiga morötter eller rotfukter nu. Fanns det några kvar i landet skulle de varken gå att ta upp eller äta.

MEN som Glenn påpekar, när väl säsongen kommer när det som vuxit under midnattssolen har mognat, DÅ smakar det mer och bättre än allt annat, var det än vuxit! Det obrutna ljuset skapar en sötma och en fyllighet som bara det kan.

Och att Pitholmstomaterna mognat i växthus är ingen motsättning
  #8  
Gammal 2008-04-09, 19:59
suss67s avatar
suss67 suss67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 45
Standard Sv: Lite prat om mat

Jag kan inte tänka mig att det finns något bättre överhuvudtaget än jordgubbar som mognat under norrbottnisk sol!
  #9  
Gammal 2008-04-09, 22:09
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Lite prat om mat

Citat:
Ursprungligen postat av suss67 Visa inlägg
Jag kan inte tänka mig att det finns något bättre överhuvudtaget än jordgubbar som mognat under norrbottnisk sol!
Östgötagubbar o östgötatomater är inte heller så dumt..
  #10  
Gammal 2008-04-10, 09:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Lite prat om mat

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Jag älskar som ett exempel gorgonzola. Jag tror inte det är många som är likadana.
Jo, jag!

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
De gånger jag har ätit pizza i Italien, har jag aldrig blivit serverad denna vitkålssallad som man alltid får här hemma.
Inte jag heller. Det var först när jag kom till Italien, som jag insåg att jag faktiskt aldig hade ätit riktig Pizza. Det var skillnad, helt klart. Detta var många år sen och nuförtiden finns det många kompetenta Pizzerior även i Sverige.
Pizzaexperter numero 2 är helt klart grekerna. Sällan har jag ätit så många goda pizzor som i Grekland.

/Netwolf
  #11  
Gammal 2008-04-10, 11:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lite prat om mat

De bästa smakrika tomaterna som säljs i Sverige just nu tycker jag är de små avlånga lite dyrare kallas kanske pärltomater eller trågen med ekologiska av små mixade sorter från Spanien eller Italien. Köpte även ekologiska apelsiner på ICA som såg små och trista ut men smakade himmelskt gott. Rekommenderas verkligen.

Eva
  #12  
Gammal 2008-04-10, 11:32
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Lite prat om mat

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Prat om mat
De gånger jag har ätit pizza i Italien, har jag aldrig blivit serverad denna vitkålssallad som man alltid får här hemma.
Inte så konstigt eftersom denna sallad inte har italienskt ursprung utan mer jugoslaviskt. Förmodligen är det någon pizzabagare i Sverige med detta ursprung som tyckt att det passade bra till .

Celbe

Senast redigerad av Celbe den 2008-04-10 klockan 11:33. Anledning: Lite redigering...
  #13  
Gammal 2008-04-10, 12:09
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Lite prat om mat

Till MonkanS

Jag äger ingen micro i dagsläget.

Uffe
  #14  
Gammal 2008-05-06, 06:10
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Lite prat om mat

Pitholmstomater

Citat:
Vänta bara tills Pitholmstomaterna är mogna då får till och med grekerna en smakupplevelse
Ville bara berätta att iförra veckan levererades de första
Pitholmstomaterna till affärerna i Piteå.
och att vi bara har 18 dagar 23 timmar 57 minuter tills vi får äta Grekiska tomater
Hälsningar Glenn och Berit
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT