Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-16, 17:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Kallblåst? Hade glömt sånt...

Vi har haft en alldeles enormt fin höst hittills. Läs: kortärmat, inga mattor, svår överhettning när man tagit på sig jacka...

I morse möttes jag dock av en frisk och i mitt tycke kylig vind som svepte ner i vår kanjon från norr. Lite längre opp hade den samma friska tag från nordväst, nordöst och till och med söder ifrån. Det är geografin här som ställer till det: tre bergskedjor delar ön från nordväst till sydost, så vinden klarar inte att bestämma sig.

Nere i stan var det alldeles lugnt och varmt , så jackan fick åka in i skuffen ihop med hjälmen.

Full fart i stan som ofta på måndagförmiddagar. Vi har lärt oss att stå i kö vid bankärenden. Vi vet vilka dar det är pension och vilka dar fastighetsskatten ska betalas in, för att inte tala om fackförenings-och-sjukkassesistadatum, elräkningssistadatum, jodå, vi vet, men det hjälper inte, vi står där allra sista dan i alla fall. Försök inte lära oss något.

Snart ska bilskatten betalas . I vanlig ordning har det skett ändringar, men numera kan man klicka fram papperet själv, på datorn, och sen stå i kö och betala, sista dan förstås, alla tre miljonerna som har bil, eller hur det är.

Grekland har sannerligen dykt med huvudet före in i datortiden. Tänk, nu ska vi börja betala med plastkortet också. Inte populärt! Man vill SE och KÄNNA sina stackars euro. Dessutom kommer skattemyndigheterna att kunna kolla transaktionerna. Oj, det blir inte roligt.

Fast fråga mig, när jag är på humör, varför varenda minimarket och kafeneion ska ge kvitto, när inte tandläkaren gör det, eller andra läkare heller...inte bilreparatören eller andra hantverkare.

Hundra båtflyktingar kom i går kväll. Jag mötte jättetrevliga Saskia i täten för en grupp människor som skulle till fotografen för sina papper. Alla hälsade glatt Kalimera! när de såg mig (syns det att jag skriver här?).

Jag stod på den upphöjda trottoaren ihop med vännen S. som övervakade jobbet att bryta upp asfalt och sten i gränden, där ska bli fin stenläggning. Jag undrade hur man klarade detta utan att förstöra vattenledningar och sånt, och S. svarade glatt att det kunde man inte...

Det var lite kul att se morgontrafikanternas reaktion, de som körde huvudgatan upp. ALLA hajade till och bromsade och tittade in i gränden, log och nickade till S. som för att säga "va bra, ska det äntligen bli fint här nu"...

Har du varit till Kalymnos vet du ju hur gatorna ser ut här, självklart vill man ha bättre beläggning. Vilket århundrade som helst blir det väl ny asfalt på hela vägnätet.

Lite allvar också: vi vill INTE, absolut INTE ha "Hot Spot" här. Nog sagt om det. Nu ska jag till veckoträffen med supportgruppen, det blir trevligt. Såna positiva människor som där är hittar man sällan. Tack för ekonomiskt stöd, det används till enbart vettiga saker.

Fram med vindtäta jackan och rejäla skor.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-11-16, 19:20
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Alla hälsade glatt Kalimera! när de såg mig (syns det att jag skriver här?).
Fram med vindtäta jackan och rejäla skor.


Tack för härliga vardagsrapporter .

Abi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-11-16, 20:22
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 456
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

De kyliga vindarna har inte nått till sydöstra Kreta ännu. Det är fortfarande middagstemperaturer flera grader över 20, så det känns varmt och skönt innan solen börjar dala.
Vi brukar le, när vi ser grekerna stå i kö för att betala bilskatten sista dagen i december, när vi själva har betalt den i slutet av november! Utan kö!
Tandläkaren och revisorn lämnar inget kvitto, men på Renaultverkstaden och marknaden får vi det.
från / Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-11-17, 09:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Har du varit till Kalymnos vet du ju hur gatorna ser ut här, självklart vill man ha bättre beläggning.
Ska de ta bort de där jättehöga trottoarerna i Pothia?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-11-17, 13:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Nej, Janne, det vore rent katastrofalt, för under vinterregnen forsar vattnet i full fart ner till havet, och har ingen annan väg att ta. Om man lyckas med planerna på att kontrollera det okontrollerade flödet skulle kanske en viss ändring av trottoarerna kunna bli aktuell. Man har hållit på länge och diskuterats hur regnvattnet ska kunna styras till dammar så att det inte kommer så mycket samtidigt neröver. Inför vintern rensas dagvattenbrunnar och olika galler som blir fulla med skräp. Trafiken leds om så att inte så många bilar ska blockera den enda uppfarten i stan. Parkering förbjuds (efterlevs dåligt) på huvudgatan. Förra året var det inte så stora problem trots många regndagar. Men de höga trottoarerna får vi nog ha kvar länge än.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-11-18, 17:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men de höga trottoarerna får vi nog ha kvar länge än.
Kanske lika bra det. för de hör liksom till.


Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-11-18, 18:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

De flesta som promenerar går i alla fall mitt på gatan eller i livsfarlig närhet av bilar och moppar. Märkligt nog händer det inte så ofta att någon blir påkörd. Det är snarast farligare att gå på trottoaren som är ojämn och ändrar höjd och bredd för varje fastighet. En gång for jag pladask framstupa för att jag inte koncentrerade mig på ojämnheterna...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-11-19, 15:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
De flesta som promenerar går i alla fall mitt på gatan eller i livsfarlig närhet av bilar och moppar. Märkligt nog händer det inte så ofta att någon blir påkörd.
Det är verkligen märkligt för det är många som går där, och trafiken kan ju vara ganska intensiv.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-11-19, 17:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Ja, jag har inte tillgång till någon statistik, men jag är ju omväxlande bilist, mopedist och gångtrafikant, så jag ser att det finns stor påpasslighet hos motorfordonen i förhållande till gående. Inte så att man, i likhet med i Sverige, stannar vid övergångsställen. Det är nåt annat, man kan ju inte riskera att köra på sin mormor som sakteliga tar sig uppöver. Moppar slinker förbi till höger och vänster om bilarna, helt accepterat. Den olycka jag minns är en kvinna som föll från trottoaren och fick benet krossat av en lastbil. Får nog intervjua nån läkare om olycksstatistiken.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-11-19, 18:20
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Monica, jag har känt mig helt trygg när jag har åkt bak på din moppe i gränderna


Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-11-20, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Får nog intervjua nån läkare om olycksstatistiken.
Jag tycker inte att det är läskigt att gå eller köra där, men vägen från Chora mot Panormos, och vidare, är lite jobbig. Där har jag nästan krockat en gång.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-11-20, 20:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Många vägavsnitt är sorgligt försummade. Pengar finns för asfaltering av de värsta bitarna men det hanns inte med i somras. Lokalbefolkningen vet var det är mest skador och kör gärna i zig-zag för att slippa dunsa ner i groparna. Turisterna får rejäla överraskningar här och där...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-11-21, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Turisterna får rejäla överraskningar här och där...
Även positiva överraskningar för några av vägarna är riktigt fina, och bjuder på otroligt vackra vyer. Vägsträckan mellan Massouri och Emporios är en av de vackraste sträckor jag har kört. Plus två andra underbara vägsträckor som jag har skrivit om här.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-11-21, 14:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Varmblåst idag...egentligen ingen idé att rapportera om vädret, för det har ändrat sig innan man klickat klart. Sonen skickade en bild med snö och jag blev så innerligt nöjd för att jag slipper det där numera: skrapa vindruta, slira och sladda, stampa av sig snön på förstubron...betänk att jag bodde i Sverige i 60 år så jag har fyllt mitt mått av vinter.

Utanför mitt fönster: bouganvillea i mörkrött och orange, oleander, citronträd, hibiscus...
Cikadorna har tystnat, getingarna har gått i vintervila, myggen har försvunnit, flugorna är trötta. Massor av fåglar hörs, särskilt om morgonen, kanske de är på väg söderut? Snart hörs lammen ropa på sina mammor överallt på berget. Hösten är fin här. ( Vintern också, våren också, sommaren också...)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-11-21, 16:13
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Varmblåst idag...egentligen ingen idé att rapportera om vädret, för det har ändrat sig innan man klickat klart. Sonen skickade en bild med snö och jag blev så innerligt nöjd för att jag slipper det där numera: skrapa vindruta, slira och sladda, stampa av sig snön på förstubron...betänk att jag bodde i Sverige i 60 år så jag har fyllt mitt mått av vinter.

Utanför mitt fönster: bouganvillea i mörkrött och orange, oleander, citronträd, hibiscus...
Cikadorna har tystnat, getingarna har gått i vintervila, myggen har försvunnit, flugorna är trötta. Massor av fåglar hörs, särskilt om morgonen, kanske de är på väg söderut? Snart hörs lammen ropa på sina mammor överallt på berget. Hösten är fin här. ( Vintern också, våren också, sommaren också...)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-11-22, 14:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Massor av fåglar hörs, särskilt om morgonen, kanske de är på väg söderut?
De är de säkert. Dock inte berghönsen som vi såg och hörde när vi hälsade på dig, för de flyttar inte.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-11-23, 12:53
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-11-23, 13:52
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nej, Janne, det vore rent katastrofalt, för under vinterregnen forsar vattnet i full fart ner till havet, och har ingen annan väg att ta. Om man lyckas med planerna på att kontrollera det okontrollerade flödet skulle kanske en viss ändring av trottoarerna kunna bli aktuell. Man har hållit på länge och diskuterats hur regnvattnet ska kunna styras till dammar så att det inte kommer så mycket samtidigt neröver. Inför vintern rensas dagvattenbrunnar och olika galler som blir fulla med skräp. Trafiken leds om så att inte så många bilar ska blockera den enda uppfarten i stan. Parkering förbjuds (efterlevs dåligt) på huvudgatan. Förra året var det inte så stora problem trots många regndagar. Men de höga trottoarerna får vi nog ha kvar länge än.
Har flera gånger funderat över varför de har sådana opraktiska trottoarer, men det finns alltså en praktisk orsak bakom. På Leros i backen ner från Platanos till Agia Marina har de lika höga otympliga trottoarer, antagligen av samma orsak då. Som turist är man ju (oftast) inte i Grekland under vintern och ser inte den sidan av livet i Grekland. Därför tycker jag det är så kul att läsa rapporterna från dig och andra som bor i Grekland på hel- eller halvtid, man lär sig så mycket nytt om livet och samhället som man som turist inte vet speciellt mycket om!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-11-23, 17:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Ja, det är inte samma sak att vara bofast...jag vet inte riktigt hur jag ska förmedla en känsla jag delar med många bofasta, när vi ser turister: vi vill att de ska se det som är bra, vi håller igen på sånt som man kunde klaga på...turisterna ska känna att de är välkomna och speciella, och det är inte bara för den valuta turisten spenderar, utan en slags stolthet. Jag vet inte hur det är på andra håll, men hos oss är det väldigt få inkastare som exempel på den stoltheten, inte ska man truga någon ...mot mig som inflyttad utlänning visas samma sida fortfarande. Intern kritik mot allt som inte är bra är just det: intern.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-11-23, 18:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kallblåst? Hade glömt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag vet inte hur det är på andra håll, men hos oss är det väldigt få inkastare som exempel på den stoltheten,
Det har du rätt i. Vad jag kan minnas har jag aldrig råkat på någon inkastare på Kalymnos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT