Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-11, 15:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Väntar

När jag jobbade, för länge, länge sen, var det inte så ofta jag väntade på något, det fanns sällan några pauser mellan allt som hände. Ja, kanske nån gång när bussen var försenad , eller när man missat en träff (inga mobiltelefoner, kommer du ihåg)...

Som pensionär äger jag ju min tid, inbillar mig i alla fall det, och fenomenet väntan har fått fast form. Inte mig emot, jag blir aldrig otålig, möjligen lätt irriterad tills jag kommer ihåg att det inte är någon idé, det går inte fortare för det.

Greker har en speciell inställning till tid. Det finns liksom två sorters tid: den ena, oändlig, när man ska träffa någon eller gå på ett möte eller äta eller prata eller bestämma sig för något. En annan sorts tid när man sitter bakom ratten eller styret och har fordon eller trafikljus framför sig, då blir det brått!

Jag väntar på att det ska bli morgon, bara jag och tupparna vakna. Jag väntar på att få stöka undan frukostsmulorna. Jag väntar på banken. Jag väntar på telefon från barnen. Jag väntar i hamnen på någon vän som kommer.

Låter det trist? Inte alls! Det finns ljud att lyssna till, folk att titta på, ben som gillar att vila, skugga och kall dryck att avnjuta, SMS att skicka. Sitter man en stund på favoritstället hinner hälften av öns befolkning passera förbi, och många hälsar.

Just nu väntar vi på sonen som kommer med bil och som inte gör sig någon brådska. Vi får små meddelanden vartefter och känner oss som medresande, för vi har åkt den där vägen åtskilliga gånger. Senast badade han i Raches, en bit från Volos.

Så väntar jag på en svensk kvinna som kommer för att göra en insats i flyktingmottagandet. Veckan därpå kommer en bekant fråm Rodos. Sån väntan är enbart trevlig och ger noteringar i en veckoalmanacka som annars är tämligen tom.

Vi pensionärer har det allt väldigt bra!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-11, 16:23
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Väntar

Du skriver lika underbart som alltid. Här har du ett av dina största fan till din blogghörna.
Väntan ja...

Det finns en slags väntan som kan få mig att glömma bort att se allt det där lilla stora och fina i vardagen som man har runt sig för stunden. Allt det där du är så bra på att berätta om.
Och det är väntan på att få komma tillbaks till Grekland. Har aldrig väntat så otåligt som nu och det är låååång tid kvar ännu. Så försöker jag påminna mig om att fylla min tid med mängder av meningsfulla småsaker för att inte väntan ska bli så lång. Men hela tiden tycka jag glömma bort dem. Måste träna på det där, att göra som du och lära mig uppskatta här och nu mera. Kanske när jag också blir pensionär att jag lär mig...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-11, 17:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Väntar

Alltid lika intressant att läsa allt du skriver... det verkar som du har ett härligt liv på Kalymnos..

Vad vore livet utan en väntan och längtan... Rätt så trist!

Sunny, som alltid längtar ner...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-12, 07:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Väntar

Fint skrivet Monica, som alltid. Ja, man kan nog vänta på många olika sätt och det kan vara positivt också. Bra att komma ihåg det när man är otålig.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-12, 09:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Väntar

Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-12, 10:37
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Väntar

Som de er HVER gang du skriver, er også denne betraktningen så tankevekkende og F I N
Takk, Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-12, 12:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 781
Standard Sv: Väntar

Jag är också pensionär.
Jag har en väntan som jag nu givit upp, men samtidigt FRUKTANSVÄRT frustrerad över.
I början av april beslöt vi oss för att sätta nya stenplattor utanför vår entre samt dito utanför postlådan, där det fanns en erbarmlig gräsmatta.
Anlitade ett företag med hantverkare som var och tittade. Fick en offert, som vi godkände. Sen hände ingenting,,,,,
I juni anlitade vi ett annat företag, som var landsomfattande. Kom och tittade och skulle komma med en offert inom 4 dar samt samt fixa stenläggningen under augusti.
Ingen offert, inget telefonsamtal, INGET har hänt!
Normalt är jag en lugn person, men ibland kokar det inom mig.
Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-12, 12:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 456
Standard Sv: Väntar

Då Birgitta är det värre i Umeå än det var på Kreta! Det har blivit fart på företagen nu! De vill ha jobben.
Tack Monika för dina förnuftiga tankar!
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-12, 16:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väntar

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Då Birgitta är det värre i Umeå än det var på Kreta! Det har blivit fart på företagen nu! De vill ha jobben.
Tack Monika för dina förnuftiga tankar!
/ Jannis
Här byggs så mycket att företagen är överhopade med jobb. Inte ens kommunen får alltid in offerter när de ska bygga nytt. Umeå är glödhett.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-12, 17:08
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Väntar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag är också pensionär.

I början av april beslöt vi oss för att sätta nya stenplattor utanför vår entre samt dito utanför postlådan, där det fanns en erbarmlig gräsmatta.

Ingen offert, inget telefonsamtal, INGET har hänt!
Normalt är jag en lugn person, men ibland kokar det inom mig.
Birgitta.
Jeg forstår frustrasjonen
- kan årsaken være at det finns godt om store oppdrag i Umeå?
- at de derfor ikke prioriterer deres bestilling som jeg oppfatter som en mindre jobb?

Vi opplevde det samme med elektrikere, det var kun en fhv liten jobb,...ingen kom slik det ble lovet, vi kontaktet et nytt firma, det samme skjedde...
På tredje forsøk lykkedes vi, det var et mindre firma, mannen kom i løpet av 30 minutter

Lykke til

PS. jeg hadde ikke lest Evas innlegg før jeg svarte

Senast redigerad av kari den 2015-09-12 klockan 17:10. Anledning: Info om innlegg jeg ikke hadde lest...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-13, 03:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Väntar

Nu är väntan på sonen snart över- Diagoras är, något försenad, halvvägs mellan Astypalea och Kalymnos, enligt Live Ships Map. Dags att dra ner till hamnen snart. Där är alltid liv och rörelse när de stora båtarna kommer.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-09-13, 06:51
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Väntar

Alltid lika roligt och tankeväckande att läsa det du skriver.
/Lena
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-09-13, 09:13
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 296
Standard Sv: Väntar

Håller med dig Monica. För några månader sedan gick jag och min man i pension. Så nu gör vi vad vi vill, och när vi vill. Därför tillbringar vi nu för första gången, fyra veckor i Grekland - förutom två veckor i våras.

Att själv bestämma över sin tid är härligt. Att när som helst kunna sätta sig ner och filosofera eller reflektera. Några små reflektioner har gjorts Efter jag kommit till Grekland; I Sverige använder vi rattmuff vintertid, i Grekland använder de rattmuff sommartid.

Och varför är det så svårt att få upp EN av de vita segelliknande servetterna - de som sitter bakom olje/vinägerflaskorna. Har aldrig lyckats att bara få upp en. Igår hjälpte en vindpust till då jag föriktigt försökte nypa tag i en, och vips! fylldes bordet av små vita segel ...

Så visst har vi det bra Monica. Och får vi bara vara någorlunda friska och om plånboken tillåter, kommer det bli många resor till Grekland.

Sjöborren ...

Senast redigerad av sjöborren den 2015-09-13 klockan 09:18.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-09-14, 13:22
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Väntar

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT