Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-03, 19:13
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Bedrägeri eller misstag??

När vi landade i Aten för några veckor sedan passade jag på att köpa parfym i lilla shoppen vid bagageutläminingen. Ville betala kontant men det var besvärligt för han hade inte växel!!
Betalade med mitt Visa kort, tryckte koden, han visade mig ett skrynkligt kvitto/papper som kom ut från kortläsaren och sa att kortet ej funkade!
Nytt försök, denna gång tryckte jag inte koden för han visade mig displayen där det stod nåt på grekiska, vilket jag inte hann läsa och sa igen att köpet ej gick igenom...Till slut hittade min man mynt så vi kunde betala kontant. I brådskan tänkte jag inte på att jag aldrig fick nåt kvitto!!
Frågade honom flera gånger om det nu är säkert att detta ej dras påm kortet. Vad hände?? 2 dagar senare kollar jag kontot och ser att exakt samma belopp i samma butik har dragits på mitt konto och 2 gånger!!!
Nu har jag alltså betalt 3xför parfymen, närmare 200€, dyrt blev det..så var extra noga!!
Nu säger banken att jag måste göra en polisanmälan och reklamation på pengarna, vilket kommer att ta tid. Och när jag ringde och gjorde polisanmälan ville man inte ta mot den, jag skulle avvakta och se, kunde ju inte bevisa brott!
Har liknande hänt nån annan här? kan ju vara att pengarna återförs av sig självt men detta har inte hänt än i alla fall.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-03, 21:31
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Bedrägeri eller misstag??

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Har liknande hänt nån annan här? kan ju vara att pengarna återförs av sig självt men detta har inte hänt än i alla fall.
Det där har hänt mig massor av gånger, men vid köp på Internet. Pengarna har alltid återförts automatiskt efter några dagar, men om du vill påskynda förloppet kan du alltid ringa Visas kortservice och förklara vad som hänt. Ibland kan de åtgärda saken direkt. Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-04, 08:03
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Bedrägeri eller misstag??

Det har hänt mig t.o.m hemma i Sv på Coop. Tog ut kortet för snabbt sa kassörskan. Deb två ggr, efter anm. kom pengarna tillbaka tog c:a tre dgr
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-04, 18:06
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bedrägeri eller misstag??

Fick förklarat av min bank att så fort man drar kortet även om det senare inte fungerar pga tekniskt fel etc så "reserveras" dessa pengar på ens konto, har hänt mig ett par gånger och även på flygplatsen. Jag drog kortet slog koden det funkade inte prova igen då gick det igenom men pengarna "drogs" 2 gånger hälften återfördes senare. Sen i yran o stressen att jag dessutom glömde kvar kortet är en annan historia som slutade gott då man ropade i informationen efter mig och där stod killen med mitt kort.....

Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-04, 18:40
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Bedrägeri eller misstag??

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Fick förklarat av min bank att så fort man drar kortet även om det senare inte fungerar pga tekniskt fel etc så "reserveras" dessa pengar på ens konto, har hänt mig ett par gånger och även på flygplatsen. Jag drog kortet slog koden det funkade inte prova igen då gick det igenom men pengarna "drogs" 2 gånger hälften återfördes senare. Sen i yran o stressen att jag dessutom glömde kvar kortet är en annan historia som slutade gott då man ropade i informationen efter mig och där stod killen med mitt kort.....

Camilla
Det har hänt mig med här i våran lilla by , hittade kortet nästa dag ovanför bankomaten!!
Hoppas mina pengar återförs också , vill inte påstå att han gjorde nåt brottsligt. Det kanske tar längre tid med utlandsköp.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-11, 09:11
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Bedrägeri eller misstag??

Tre veckor har gått och inga pengar har återkommit väntar än, reklamation inskickad med polisanmälan!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-11, 09:23
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Bedrägeri eller misstag??

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Tre veckor har gått och inga pengar har återkommit väntar än, reklamation inskickad med polisanmälan!
Oj, det låter inte normalt... Hoppas allt går bra!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-02, 07:12
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Bedrägeri eller misstag??

Nu har 6 veckor gått och inga pengar återförts Swedbank Visa säger att jag behöver gå till butiken och försöka ordna detta med dom!! Hur kommer jag in i ankomsthallen innan tullen??
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-02, 08:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bedrägeri eller misstag??

Jag råkade för några veckor ut för att en butik tog betalt två gånger för mina skor. De saknade kortläsare där man drar kortet själv men är en välrenommerad butik där jag handlat ganska ofta. Expediten fick en varning när hon drog kortet andra gången så jag hade extra koll på kontot. Ringde kortutgivaren när jag såg att beloppet dragits två gånger. De hänvisade till butiken som vid besök betalade tillbaka mina pengar. Jag tycker att du ska ringa butiken och förklara situationen och om det inte fungerar kontakta säkerhetsavdelningen på flygplatsen och se om du kan få deras hjälp.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT