Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2007-02-06, 09:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jag har pappersbilder därifrån i ett album som min dotter fått...så just nu kan jag inte scanna över dem heller eftersom vi inte bor i samma stad... Ett elände med att man blivit så bortskämd med digitala foton.. I guideboken jag har över Greklands fastland finns bilder.
En fantastisk byggteknik som gick i arv från far till son genom århundraden och som nu inte finns kvar. I Zagoriadistriktet finns MÅNGA sådana broar. Jag tror säkert att de Kalimerianer som bor i området kan ha bilder!

Lissi
Svara med citat
  #42  
Gammal 2007-02-06, 11:51
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jag har tyvärr inte sett så mycket av fastlandet.Vill gärna göra det.
Något som dock sitter som en glimrande pärla i mitt sinne är Nafplion.Vi var ju där i januari och det är verkligen en alldeles förtjusande stad!Omgivningarna är också vackra med sina apelsinodlingar.
Epirus är ett annat önskemål.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2007-02-18, 11:17
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Om ni reser på fastlandet och gillar natur, vandring och små byar utanför tuiststråken så åk till Pindosbergen. Hittade två små orter, Mega och Micro Papingo där tiden tycks ha stannat. Byarna är renoverade med hjälp av kulturpengar och där har tidigare inte funnits några turistresor. Såg dock temaresor där för några år sedan. Det finns otroliga små hotell i stenhus i byarna (i micro papingo kan man inte köra bil här går bara folk och åsnor i de små gränderna). Man använder byarna som utgångspunkt för vandringar, endera ner i ravinen eller upp på flera toppar där det finns hyttor att besöka (bo över i). Micro Papingo är nog det häftigaste ställe jag varit på i Grekland. Bara vägen dit är en upplevelse... På vägen dit kan man passa på att besöka klostren vid meteora. Vänta tills alla turistbussar gett sig av på em och ta en promenad mellan de olika klostren till ljudet av getpinglor...
Eva
Svara med citat
  #44  
Gammal 2007-02-18, 19:19
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Javisst är det härlig natur.

Yvonne (som bor 16 mil från Zagoria, och 6 mil från Meteora)
Svara med citat
  #45  
Gammal 2007-02-18, 19:37
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jag har bara besökt thessaloniki och halkidiki, så då får jag säga halkidiki då jag inte är någon stadsmänniska var i phefkohori (stavas?) 1996 och där trivdes jag utmärkt, mycket grönska och som vanligt mycket trevligt folk.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2007-03-08, 03:40
lejdy_dis avatar
lejdy_di lejdy_di är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Falun(/Parga)
Inlägg: 50
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Ja, jag har mest bara varit på öarna runt östra delen av Grekland, som många andra också väljer. Men nu har jag bott i Parga i 7 månader, och jag måste säga att det var över mina förväntningar. Bättre än många andra större orter eller platser i Grekland. Nära till öarna Korfu och Lefkas, Oaxos och Anti-Paxos. Nära till större städer, som tex Ioannina, som också är väldigt fint, och Preveza samt den fina hamnstaden Igoumenitsa som har väldigt fina kafeér och barer nära hamnen.
Aten var inte riktigt som jag tänkt mig. Nog tappade jag hakan när jag såg Akropolis IRL, men det är för stort och rörigt för min del. Som ni många andra vet, så kör ju invånarna lite hur som helst i trafiken, och så även i Aten.
Men nu ska jag även försöka mig på Thessaloniki, som min karl gillar bättre än Aten. Och mina föräldrar gillar Halkidiki, så det kanske blir en tripp dit när man ändå är i närheten? Finns många ställen! Någon som har fler ställen i fastlandet?
/Diana
Svara med citat
  #47  
Gammal 2007-03-17, 21:56
svenska i grekland svenska i grekland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Proti Serron
Inlägg: 15
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Bor sedan snart 6 år i en liten by i norra Grekland. En av Greklands mest kända byar, av grekerna själva, Proti Serron. Karamanlis by! Hur som helst, måste säga att här uppe finns så många underbara platser. Området Serres, Drama, Kavalla har så mycket att upptäcka om man vill komma i från en semester med bara sol och bad. Har själv ännu inte hunnit besöka eller göra allt jag vill se och göra!
//Alexandra
Svara med citat
  #48  
Gammal 2007-03-19, 17:08
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jeg oppdaget denne tråden litt for sent, har nettopp vært inne på tråden med de populære øyene for å fortelle at hjertet i Hellas kanskje ikke befinner seg på noen øy i det hele tatt, selv om det virker som om det bare er øyer som har status her.

Mine favoritter på fastlandet (og mulignes i Hellas), er Mani og Argolis. Jeg så Kardamili, Mani nevnt litt lengre oppe i tråden. Jeg tenkte å unnlate å fortelle at dette også er min absolutte favoritt, man vil jo helst ikke trekker for mange turister til sånne steder, men når kari har ødelagt strategien min likevel, kan jeg slutte meg til.

Nafplio er også et fantastisk sted, som kommer høyt på min liste.

Men jeg har også en forkjærlighet for byer som ligger litt inne fra havet, som ikke er turistpreget i det hele tatt, men hvor det ekte greske livet utfolder seg. Tripoli på Peloponnes, Arta ved Preveza og Poligyros i Halkidiki er denne typen byer. Så får man heller unnvære badingen og fiskebåtene med blå ripe som man ikke greier å la være å fotografere noen dager.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2007-03-25, 13:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du några bilder därifrån Lissi?
NU har jag scannat in en av stenbroarna i närheten av byn Kípoi i Zagoria.. (Jag har tidigare gett byn fel namn! ) De är unika för området..Detta är en av de bäst bevarade... Jag finns med på bilden för att man ska se proportionerna..Är det inte en fantastisk bro?? Vi var där i juli så det fanns inget vatten under bron... I "Första klass reseguider Athen och fastlandet" s 207 kan man läsa mer om traktens historia och om broarna.
Här kommer bilden.

Svara med citat
  #50  
Gammal 2007-03-25, 15:06
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jeg har aldri vært i Zagoria, men har et bilde av en bro i Loussios-dalen sentralt på Peloponnes. Den er bygget i nesten den samme teknikken, men det ser ut til et buen er litt spissere.

Hvis broen virker kjent for noen som aldri har vært på de kanter, er jeg blitt fortalt at den var avbildet på de gamle 5000-drachme-sedlene.

Svara med citat
  #51  
Gammal 2007-03-26, 11:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
NU har jag scannat in en av stenbroarna i närheten av byn Kípoi i Zagoria..
Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg har aldri vært i Zagoria, men har et bilde av en bro i Loussios-dalen sentralt på Peloponnes.
Vilka fantastiskt vackra broar! Zagoria har jag varit i, men missade tyvärr den bron. Peloponnes hoppas jag komma till i sommar, då ska jag se bron i Loussios-dalen!

Tack för härliga bilder Lissi och JohnS!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2007-04-13, 18:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

En gång, på den tiden då vi körde via Jugoslavien, besökte vi vänner i Aridea norr om Pella. Där finns varma källor , hett vatten kommer ur berget och blandas med kallt från en annan ström. Jätteskönt bad, finns en kurort där-

Stranden Lagouvardos på Västra Peleponnesos var vårt stamställe i många år. Här dånar hela västerhavet in mot stranden i mäktiga dyningar. Man behövde inte titta ut ur tältet för att veta hur vädret var, det hördes.

Jag kan få häftiga längtansattacker tillbaka till den tiden. Sand i maten, tusenfotingar i tältet, en liten gasollåga att steka fisk på- , men det var så fina kvällar med hela himlen full med stjärnor, och massor av goda vänner. Lugn och äventyr i blandning.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2007-05-09, 11:19
LasseB LasseB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

En favoritplats är alltid individuell mycket beroende på ålder och intressen men min plats är


På verandan hos svärmor lite utanför Serres

God mat, skönt umgänge, svågrarna lyckas alltid hitta på något jobb att göra, i år (d.v.s. om 4 dagar) ska vi binda upp vinrankorna som vi satte för ett år sedan samt plocka första skörden bönor.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2007-05-09, 13:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av LasseB Visa inlägg
På verandan hos svärmor lite utanför Serres
Var ligger Serres?? Låter som fastlandet...

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2007-05-09 klockan 13:12. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #55  
Gammal 2007-05-09, 15:40
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Var ligger Serres??
Serres ligger i de nordöstra delarna av det grekiska fastlandet.

//Zanét
Svara med citat
  #56  
Gammal 2007-08-13, 21:02
Perniki Perniki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 24
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jag gillar definitivt Glyfada och Patra. Kan i och för sig bero på sällskapet
Men Patras tycker jag liknar Uppsala rätt mycket, universitetsstad med mycket studenter. Riktigt kul när man själv befinner sig i den åldern.
Dessutom har jag sagt det att om jag gifter mig men en grek så SKALL jag gifta mig i Ag. Andreas. Har aldrig skådat en liknande byggnad. Blev tårögd då mitt ex tog med mig dit.

I norra grekland är Thessaloniki riktigt trevligt, men jag tycker också om Kavala... Var där med en grekisk kompis på båtsemester och bodde i hans båt. Riktigt trevlig.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2007-08-14, 07:52
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Parga tillsammans med Naxos stad är mina favoritbyar/städer.
När man är i Parga känns det som om man är på en ö !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT