Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-04, 21:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Grekiska krisen

Tänk att Voula hade så rätt !

Vi har i många år haft ett boende i Githio på sö Peloponnisos. Kommer ihåg en gång i Juni 2003 då vi satt & pratade med Voula (vår värdinna) bl.a lite politik m.m. , då hon sade -
- Tom ! " Efter Olympiaden 2004 , då kommer vår ekonomi bli "Ena katastrofi "

- "Vi har varken råd eller möjlighet att få ekonomi i denna Olympiad" !


Talesättet " Vi kommer att få äta varandra" som hon hävdade, känns rätt aktuellt idag ! (drygt 7års sedan)

En liten tanke till dig " Voula" (sierskan?)

/Tom

Senast redigerad av Tom den 2011-10-04 klockan 21:58.
  #2  
Gammal 2011-10-05, 16:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen

Mitt i allt detta shoppar Grekland 400 stridsvagnar. Hur galen kan världen bli?
Grekland har ett mycket kostsamt försvar som skulle kunna frigöra en del pengar om det bantades ner i stället.

Eva
  #3  
Gammal 2011-10-05, 19:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Grekiska krisen

Vi hade samma funderingar som du, Eva. Köpa stridsvagnar???

Birgitta.
  #4  
Gammal 2011-10-05, 19:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekiska krisen

Det er slike grunner som gjør at grekerne ikke stoler på politikerne sine, akkurat det samme som jeg skriver om her: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=28415
  #5  
Gammal 2011-10-05, 20:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Grekiska krisen

Köpa stritsvagnar, hur skall det gå till isåfall?? Dom lever ju på lånepengar och jag har lite svårt och se att pengarna dom kommer och få i fortsättningen skall få gå till stridsmaterial

Riitta
  #6  
Gammal 2011-10-05, 22:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Grekiska krisen

Kan ju vara kontrakt som gör att de är bundna att köpa

/Netwolf
  #7  
Gammal 2011-10-06, 08:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kan ju vara kontrakt som gör att de är bundna att köpa

/Netwolf
http://www.svd.se/naringsliv/greklan...ar_6527282.svd

Eva
  #8  
Gammal 2011-10-06, 15:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Grekiska krisen

Militären inser väl att om de inte handlar upp den budget de fått, så snos stålarna till annat.

Kanske är det helt enkelt ett fall för Lyxfällan?

/Wolfen

Senast redigerad av Netwolf den 2011-10-06 klockan 15:40.
  #9  
Gammal 2011-10-07, 09:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Grekiska krisen

Jag har kontrollerat lite bakgrundsfakta i denna stridsvagnsaffär. Så här ligger det till; Usa erbjöd under våren 2010 den grekiska staten att kostnadsfritt få övertaga 400 st begagnade men fullt funktionsdugliga stridsvagnar av typen M1 A1 Abrams. Vagnarna var ställda i förråd och övertaliga.

Grekland skulle endast få svara för fraktkostnaden från Usa samt kostnaderna för viss renovering och modernisering. Denna summa skulle landa på i runda slängar 50 Miljoner Euro totalt.

Den grekiska armén har i nuläget en samling tämligen ålderdomliga stridsvagnar av typ M 48, dryga femtio år gamla och med våldsamma driftkostnader.

På sikt menar alltså det grekiska försvaret att kostnaderna skulle minska med de modernare vagnarna.

Arne

Fd Löjtnant i pansartruppernas reserv
  #10  
Gammal 2011-10-07, 12:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag har kontrollerat lite bakgrundsfakta i denna stridsvagnsaffär. Så här ligger det till; Usa erbjöd under våren 2010 den grekiska staten att kostnadsfritt få övertaga 400 st begagnade men fullt funktionsdugliga stridsvagnar av typen M1 A1 Abrams. Vagnarna var ställda i förråd och övertaliga.

Grekland skulle endast få svara för fraktkostnaden från Usa samt kostnaderna för viss renovering och modernisering. Denna summa skulle landa på i runda slängar 50 Miljoner Euro totalt.

Den grekiska armén har i nuläget en samling tämligen ålderdomliga stridsvagnar av typ M 48, dryga femtio år gamla och med våldsamma driftkostnader.

På sikt menar alltså det grekiska försvaret att kostnaderna skulle minska med de modernare vagnarna.

Arne

Fd Löjtnant i pansartruppernas reserv
Se där! Löjtnant Arne bringar ordning i leden. Jag visste att det var nåt annat under ytan. En besparing (om man nu ändå ska ha tanks, förstås!)

/Netwolf
  #11  
Gammal 2011-10-07, 13:53
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
En besparing (om man nu ändå ska ha tanks, förstås!)
Men är inte detta typiskt för Greklands oförmåga att ta tag i situationen och verkligen spara.
400st (FYRAHUNDRA) stridvagnar oavsett om de är gamla eller nya eller billiga i drift kostar naturligtvis oerhört mycket pengar att ha. Efter lite snabbt googlande tror jag att Sverige har ca 120st stridsvagnar och då ska vi veta att vi pga vår neutralitet har ett förhållandevis stort försvar.
Ett land med bankrutt stadsbudget borde kanske snarare tänka i termerna att ha ytterst få stridsvagnar

Lars

Senast redigerad av laero den 2011-10-07 klockan 14:38.
  #12  
Gammal 2011-10-07, 14:31
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Grekiska krisen. Var tionde pensionär är död!!!

Dagens Industri har behandlat den grekiska krisen flera gånger. De kommentarer som har funnits efter artiklarna har varit entydiga.
Grekerna måste helt enkelt rätta mun efter matsäcken och gå igenom sitt stålbad.
Med alla dessa ideliga strejker i tid och otid kommer nog jag att tänka mig för flera ggr innan jag besöker landet nästa gång.

I dagens DI (111007) finns ett nytt exempel på fusket i Grekland. Vid en folkräkning av pensionärer gjord mellan 1 juli och 30 september visar det sig att var tionde pensionär som får pension i landet är död.

Inga möjligheter till fusk lämnas oprövade.

/pawik
  #13  
Gammal 2011-10-07, 15:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Grekiska krisen. Var tionde pensionär är död!!!

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
400st (FYRAHUNDRA) stridvagnar oavsett om de är gamla eller nya eller billiga i drift kostar naturligtvis oerhört mycket pengar att ha. Efter lite snabbt googlande tror jag att Sverige har ca 120st stridsvagnar och då ska vi veta att vi pga vår neutralitet har ett förhållandevis stort försvar.
Tja, de kanske ska ha 1 var på 400 utvalda öar!

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Vid en folkräkning av pensionärer gjord mellan 1 juli och 30 september visar det sig att var tionde pensionär som får pension i landet är död.
Redan dom gamla grekerna, heter väl talesättet!

/NW
  #14  
Gammal 2011-10-07, 15:35
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Grekiska krisen. Var tionde pensionär är död!!!

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Med alla dessa ideliga strejker i tid och otid kommer nog jag att tänka mig för flera ggr innan jag besöker landet nästa gång.
/pawik
Mange vil nok tenke slik. Og jeg ser meg også nødt til det, dessverre. Intet Hellas-besøk er for min del planlangt i 2012.
  #15  
Gammal 2011-10-08, 19:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Grekiska krisen

Nu har jag fått mer info om stridsvagnarna, från självaste Leif Pagrotsky faktiskt. Han säger att de får dem gratis av USA. De är överblivna från Irak.
IMF kräver dock enorma neddragningar av det grekiska försvaret, så om de får lov att renovera dem, ska vara osagt.
Pagrotsky bör ju veta.

/Netwolf
  #16  
Gammal 2011-10-08, 20:27
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Grekiska krisen

Pratade med en Grekisk bekant idag som gav följande svar ang. Grek krisen .Sjukvården fung inte. Skolorna fung inte .Pensionerna fung inte .Bidrag fr Eu gör bara politikerna rikare .Så betala skatt vem vågar det när man måste ha alla tillgängliga pengar för att kunna betala, muta ,själv om man kommer i nöd .Så hur lösa detta ?
  #17  
Gammal 2011-10-08, 20:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Pratade med en Grekisk bekant idag som gav följande svar ang. Grek krisen .Sjukvården fung inte. Skolorna fung inte .Pensionerna fung inte .Bidrag fr Eu gör bara politikerna rikare .Så betala skatt vem vågar det när man måste ha alla tillgängliga pengar för att kunna betala, muta ,själv om man kommer i nöd .Så hur lösa detta ?
Ja det är ju det som är frågan......men åt helvete kommer det att gå!

Lissi
  #18  
Gammal 2011-10-08, 21:14
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg

Så betala skatt vem vågar det när man måste ha alla tillgängliga pengar för att kunna betala, muta ,själv om man kommer i nöd ...
Men hvordan undgår man at betale skat i Grækenland? Arbejdsgiveren trækker vel automatisk skat fra lønnen, eller hvad..?
  #19  
Gammal 2011-10-08, 21:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen

Det grekiska skattesystemet fungerar inte. Den svarta sektorn är enorm och enligt beräkningar är upp till 80 % svartarbete ex inom flera privata branscher. De offentlig anställda som strejkar nu betalar däremot skatt.
Mentaliteten att skattepengarna bara går till de styrande är förödande och gör att det inte finns pengar till sjukvård äldreomsorg etc. Vi kommer att få se många välutbildade grekiska läkare i Sverige de närmaste åren.
Naturligtvis ligger ett stort ansvar på de styrande i landet men även den vanlige greken har en skyldighet att bidra till det gemensamma och den grekiska mentaliten behöver genomgå en mycket stor förändring om landet ska komma på fötter igen.

Eva
  #20  
Gammal 2011-10-08, 23:05
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Grekiska krisen

Naturligtvis ligger ett stort ansvar på de styrande i landet men även den vanlige greken har en skyldighet att bidra till det gemensamma och den grekiska mentaliten behöver genomgå en mycket stor förändring om landet ska komma på fötter igen.

Eva[/quote]
Ja och hur ska det gå till avsätta alla bef, politiker och starta på nytt ? En stor fråga som jag inte har ett svar på .Har du ?
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT