Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-06, 16:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Dag 42. Kreta. Sougia. Lissos.

När jag gick från bagaren gjorde jag det i ljuset av soluppgången. Jag kan lova att det brödet smakade gott. Efter frukost körde vi den extremt vackra vägen till Sougia, via Anidri. Ni som kört, eller gått, där vet hur vackert det är. Väl framme i Sougia parkerade vi vid den lilla fiskehamnen och påbörjade vandringen till Lissos, som ligger väster om Sougia.



Vi bjöds på fantastiska naturscenerier till en början. Det var vackert sedan också, men början var mest spektakulär.



Det ser ut som en gubbe som fått något i ögat. I själva verket är det vild kapris som växer lite varstans i bergen.



Efter ravinen gick det brant uppåt tills vi kom till en slags hed.



Efter heden gick det brant nedför igen. Målet för vandringen var dels resterna från en gammal dorisk stad, och ett dopp vid stranden ni ser på bild.



När vi kom ner till plan mark igen såg vi flera tornfalkar i bergen.



Efter cirka 1½ timme var vi framme vid havet, dyngsura av svett. Tyvärr blev det inget avsvalkande bad eftersom det var olja på stranden. Så vi åt en mager lunch bestående av bananer och ”Kretapinnar”, och gick den långa vägen tillbaka igen.



Där vi äntligen fick vårt efterlängtade dopp! Tack, sa hjärnan!



Vi försökte oss på en genväg hem till Paleochora, men när vi såg denna skylt vände vi och körde den vindlande och vackra vägen via Anidri. Står det ”bad road” på Kreta, så är det bara att lyda, då är det verkligen en ”bad road”.

I morgon bitti tar vi bilfärjan till Chora Sfakion. Det ska bli mulet i morgon och några dagar framåt så vi stannar troligen där, och inväntar bättre väder, innan vi åker till Loutro. Vi har inte varit i Loutro tidigare, och vi vill ha bra ljus för att ta bra bilder.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-06, 17:36
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Dag 42. Kreta. Sougia. Lissos.

Å så fint! Oj så stor längtan blir till Kreta. Tack snälla för spännande läsning och fantastiska bilder!
Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-07, 07:20
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Dag 42. Kreta. Sougia. Lissos.

Ser underbart ut.Den dåliga vägen hade jag också undvikit.Ha en fortsatt bra vistelse på Kreta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-07, 09:59
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Dag 42. Kreta. Sougia. Lissos.

Visst är det en fantastisk vandring med ett väl så fantastiskt slutmål, Lissos.
Utsikten ned mot Agios Kyrkosbukten etsar sig lätt fast på näthinnan, eller hur?
Fina foton!! Det otroliga är att på dessa vertikala bergsväggar kan man se getter spatsera omkring som det verkar helt aningslösa om faran med stupen.
Fortsatt god tur!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-07, 10:31
DonTino DonTino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: I mitt hus??
Inlägg: 33
Standard Sv: Dag 42. Kreta. Sougia. Lissos.

På grekiska står det "grusväg" på vägskylten inte "dålig väg".

Sedan kan grekisk grusväg innebära allt mellan bra bilväg till åsnestig....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-07, 19:07
Maestro Maestro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Dag 42. Kreta. Sougia. Lissos.

Följer din blogg med stort intresse. Var själv på Karpathos mellan 26 aug - 3 sep i år och längtar bara tillbaks.

Undrar vad luft- och badtemperaturen ligger på nu i medel?

Tack för dina inlägg och fantastiska bilder. Eftersom jag är fotointresserad undrar jag lite över vad du har för kamera.

mvh

Mikael
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-09, 16:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Dag 42. Kreta. Sougia. Lissos.

Citat:
Ursprungligen postat av Maestro Visa inlägg
Undrar vad luft- och badtemperaturen ligger på nu i medel?
Det har varit varmt, cirka 30 gr, tills för några dagar sedan då det blev ganska kyligt. Nu är det nog 22-24 gr i luften, och kanske lika mycket i vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Maestro Visa inlägg
Tack för dina inlägg och fantastiska bilder. Eftersom jag är fotointresserad undrar jag lite över vad du har för kamera.
Vi har en Nikon D90, och en Panasonic Lumix TZ 5. De är bra på olika saker, därför har vi två kameror.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT