Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-05, 14:27
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Barnvänliga resmål i Grekland..

Hejsan!
Tänkte samla på mig lite tips inför kommande resor på barnvänliga resmål i Grekland.
Med barnvänligt tänker jag främst på en långgrund strand eller i alla fall inte bråddjup direkt. Och att det är en bra strand i samband med hotellet och staden där man bor, då det inte bara är att kasta sig i väg på Vespan med en treåring och ettåring.

Är sedan många år Greklands frälst och vill nu kunna njuta av Grekland tillsammans med familjen.

Tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-05, 16:40
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Svarar Naxos på denna fråga !
En mycket bra barn-ö
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-05, 16:49
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Hejsan!
Tänkte samla på mig lite tips inför kommande resor på barnvänliga resmål i Grekland.
Georgioupoli på Kreta. Har en lång långgrund strand. Det är nära till allt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-05, 22:53
Linda78 Linda78 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Öland
Inlägg: 20
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Jag lägger en röst på Skiathos!

I det här fallet för att ön kan stoltsera med en högst pålitlig lokaltrafik som trafikerar c:a 15 av de fantastiska stränderna på ön och gör det lätt att prova ut favoriten tillsammans med barnen! Fungerar allt...häng med hela vägen till Banana (?) om inte hoppa av när läget kräver det...för en strand kommer du ändå hitta och jag vet ingen som är direkt olämplig för barn...

/Linda
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-05, 22:59
anna73 anna73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rimbo
Inlägg: 123
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Lassi på kefalonia! Jättefin strand och nära till huvudstaden om man som förälder tröttnar på det turistiga!
Anna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-05, 23:04
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Citat:
Ursprungligen postat av Linda78 Visa inlägg
Jag lägger en röst på Skiathos!

I det här fallet för att ön kan stoltsera med en högst pålitlig lokaltrafik som trafikerar c:a 15 av de fantastiska stränderna på ön och gör det lätt att prova ut favoriten tillsammans med barnen! Fungerar allt...häng med hela vägen till Banana (?) om inte hoppa av när läget kräver det...för en strand kommer du ändå hitta och jag vet ingen som är direkt olämplig för barn...

/Linda
Är nyligen hemkommen från Skiathos. Instämmer om att det är ett mycket bra barnresmål. Stränderna är helt perfekta för barn. Finns nog inget barn som här kommer att längta till poolen med så perfekta stränder. Dock är det ganska kuperat med branta backar upp till flera hotell. Sen är det ofta väldigt väldigt trångt på huvudgatan Papadiamantis där de flesta butikerna ligger, så man får hålla hårt i barnen så att de inte springer bort. Men kan man bara stå ut med det så finns inget att klaga på.
Tycker dock att Naxos är snäppet ännu bättre för barn. Enda nackdelen är att det inte finns någon charterflygplats på ön.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-06, 09:10
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Är det bara charter som gäller? Om inte kan Sifnos kanske vara ett altenativ? Hamnstranden i Kamares är irriterande långgrund, och vuxna får gå över 50 meter ut innan man ens kan doppa sig. Perfekt för småbarn!

Om ni vill hålla er till charter rekomenderar också jag Naxos!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-06, 11:43
Lillis Lillis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Skurup
Inlägg: 48
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Har två barn,en på 3 år o en på 9 mån. Vi var på Naxos förra året med vår äldsta som då var 2 år. Har fortfarande inte kommit på vad som var barnvänligt där. I agia anna o prokopios blev det snabbt djupt o vattnet var det kallaste jag nånsin badat i vad gäller Grekland. Tempen låg på 22-23 C i vattnet i juli. Förvånansvärt lite lekplatser med o inte en enda gång hittade vi en restaurang med barnmatstol! Inte ens i Naxos stad. Menar "alla" som lovordar Naxos att det kanske är barnvänligt för lite större barn?? precis hemkommen fr. Tsilivi på Zakynthos. Så det kan jag rekommendera. Lekplatser överallt,inne på pubar o barer o offentliga lekplatser lite varstans. Mkt med barnmenyer o så. Lagom långgrund strand i Tsilivi,med ovanligt barnkära greker som gärna såg efter vår 3 åring när vi åt ute
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-06, 14:44
allybally allybally är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Lillis, hur var orten Tsilivi? Var det en liten by eller är det uppbyggt för turister? Var stranden fin? Vilka åkte ni med eller åkte ni på egen hand?
Nyfiken för vi ska åka med just en 3-åring och en 9-månaders :-)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-06, 19:50
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Jag säger också Georgioupolis. Toppenstränder och lite trafik. Nära till allt. Lekland för barn.

Även Almyrida på Kreta är barnvänligt. Mycket liten ort med fina stränder och knappt nån trafik alls. En större lekpark vid en skola där det är många barn och leker vid på kvällarna finns också.

Sen vi fick barn har vi bara hållit oss på Kreta - lite av enkelhet. Lätt att ta ett billigt flyg och smidigt att hitta boende utan långa resor från flyget.

Innan dess hade vi aldrig varit två gånger på samma Ö, men Kreta funkar jättebra med barn så där har vi semestrat de senaste fem åren...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-07, 18:26
Lillis Lillis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Skurup
Inlägg: 48
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Hej.ang. Tsilivi. Jag kan varmt rekommendera byn till er som åker med mindre barn!!! Ingen annanstans har jag mött så många barnkära greker. Om nån gick på andra sidan trottoaren hände det att de gick över för att få titta ner i vagnen På MÅNGA puber,barer o restauranger fanns lekplatser,vissa var nästan överdrivet stora!! Fick ett tips här av "surfdude"innan vi åkte om en restaurang "Moby Dick" som ligger ända nere vid vattnet. En viss tid på kvällen kostar allt ur barnmenyn 2.50E inkl.dricka o glass. Här fanns även en stooor lekplats med tillhörande hopptorn samt utsikt över havet. Lekplatsen stod på sanden så man behövde inte vara rädd för att barnen slog sig precis. Så att sitta i lugn o ro o inta en Mythos var inga problem. fanns t.o.m "lektanter" på vissa ställen. Vid en bar hade de byggt upp ett lekland med staket runt. Det kostade 5E/barn att lämna och då fick man barnpassning.Detta gjorde inte vi,men lektanten såg snäll ut
Stranden har fått "blue flag" o detta lever de nog på. För nu tror de att man inte behöver städa upp där. I vattnet flöt mkt skräp o stranden var inte bättre. Synd på en så fin strand. Vi var där bara i 10 min. Det räckte för oss.
Det var uppbyggt mkt för turister,men inte så det störde. För det fanns gott om greker ändå. Jag är emot turistställe,men här var det fint.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-08, 01:14
Lillis Lillis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Skurup
Inlägg: 48
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Så nu e det natt o kidsen sover. Det andra blev mest upprepn.som jag skrev förut,hade 2 ungar som klängde på mig.Så.ang.Tsilivi o Zakynthos: Ön har många långgrunda stränder om man känner för att köra runt,bra vägar o inga incidenter på hela veckan blev det Vi hade bil hela tiden vilket underlättar me barn,men det blir nog bara en engångslyx för vår del. Kartorna fr.Hertz stämmer lite sisådär. Men det är en trevlig ö att köra lite vilse på. Runt Tsilivi kändes det mkt grekiskt,me olivträd i det oändliga. Maten var god var vi än åt o så vänliga rest.ägare som lyfte vagnen hit o dit, o som ja skrev så var det så barnvänligt hela resan igenom(om jag nu ska hålla mig till tråden "resa med barn"). Tsilivi var nog en riktig by en gång i tiden,men nu bor här mest turister o det är nog mkt igenbommat efter säsong. Stranden duger helt klart,för nångång måste de väl städa där. På flera håll har jag läst att stället ska vara på väg att bli en partyby,men mitt i natten är man ju förhoppn.vis på hotellet me de små. O trots att vi körde genom byn ett par ggr mitt i natten så kan jag inte påstå att man skulle bli störda om natten av de barer som var öppna! Res hit om ni ska ut me barnen!!! Läs även här under "Zakynthos" för en liten varning...(åkte me Apollo=aldrig mer)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-08, 07:47
ivarsson ivarsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Vänersborg
Inlägg: 4
Standard Sv: Barnvänliga resmål i Grekland..

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Hejsan!
Tänkte samla på mig lite tips inför kommande resor på barnvänliga resmål i Grekland.
Med barnvänligt tänker jag främst på en långgrund strand eller i alla fall inte bråddjup direkt. Och att det är en bra strand i samband med hotellet och staden där man bor, då det inte bara är att kasta sig i väg på Vespan med en treåring och ettåring.

Är sedan många år Greklands frälst och vill nu kunna njuta av Grekland tillsammans med familjen.

Tack!
På din fråga svarar jag helt klart Antiparos, finns nog ingen annan Ö som är så barnvänlig. Ta bara Main Street, finns inga bilar som får köra där under eftermiddan & kvällen.Kommer du till Antiparos, så sök upp Yannis Place och hälsa från Ivarsson,då kommer du att få bra service & hjälp med alla frågor du kan ha.

Ivarsson
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT