Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-26, 11:45
Inabo Inabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 52
Standard Taxfree

Hej

I början av Augusti åker vi äntligen till Kreta igen. För några dagar sedan så fick vi en Taxfree katalog från flygbolaget som vi åker med. Men vad gäller vid inresa till Grekland? Jag ser att man inte får köpa tobak t.ex men vad gäller vid alkohol? Vi har ringt resebolaget men hon hade ingen aning utan då fick man kontakta svenska ambassaden för vad som gäller eftersom reglerna kan ändras så snabbt svarade hon.
Därför kastar jag ut frågan här i stället till er som nyligen varit till Kreta så kanske ni kan svara på min undran istället?
Likadant gäller min fråga för hemresan naturligtvis? Och om man får handla går det bra att man handlar allt i den enes namn fast man är två som åker?
Sedan gäller det medeciner.....maken har haft en stroke tidigare och äter vissa medeciner därför måste han ha intyg för dessa eller??
Tack på förhand för era svar.....Längtar men vill att allt skall vara rätt så man inte får något elände bara för att man inte tagit reda på saker.....
Kram till er
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-26, 12:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Taxfree

Ni får inte köpa tobak eller alkohol på nedresan,varken på flygplatsen eller beställa ur katalogen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-26, 13:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Taxfree

Här hittar du information om läkemedel.
http://www.lakemedelsverket.se/malgr...med-lakemedel/

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-26, 16:25
Inabo Inabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 52
Standard Sv: Taxfree

Hej igen.

Tack för svaret...Får man handla något alls ur taxfree katalogen...typ andra saker än alkohol och tobak?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-26, 17:39
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av Inabo Visa inlägg
Tack för svaret...Får man handla något alls ur taxfree katalogen...typ andra saker än alkohol och tobak?
Jadå, det andra får du handla. Smink, godis och sånt... På hemvägen fick vi handla alkohol. Det framgår när du försöker beställa.

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-26, 18:57
Vincet Vincet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Taxfree

Visst får ni handla alkohol både på nervägen och hemvägen ur Taxfree katalogen men inte tobak inom EU.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-26, 19:15
Inabo Inabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 52
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jadå, det andra får du handla. Smink, godis och sånt... På hemvägen fick vi handla alkohol. Det framgår när du försöker beställa.

Karin
Hej Karin

Hur menar du med att det framgår när jag försöker beställa. Är det typ någon spärr så att det inte går att beställa eller hur menar du ?? Handlade du ur taxfree katalogen på hemvägen eller på flygplatsen??
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-26, 19:18
Inabo Inabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 52
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av Vincet Visa inlägg
Visst får ni handla alkohol både på nervägen och hemvägen ur Taxfree katalogen men inte tobak inom EU.
Hej Vincent.

Ja, så hade vi också förstått att det var men så fick vårt resesällskap oss att tvivla på det. Hur säker är du på ditt svar? Vi åker charter från Stockholm. Vi åker med Fritidsresor och Jet time....
Har du nyligen varit där själv? Tycker det är konstigt att inte Fritidsresor har den informationen när man ringer och frågar dem....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-26, 19:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Taxfree

Nja,, På utresan får man ej beställa och medföra Alkohol inom EU. Dock finnes det vissa charteroperatörer som struntar i detta och låter kunderna inhandla våta varor.

Detta är emellertid förbjudet på utresan.

På hemresan däremot, då kunna starka varor inhandlas, men de äro dock inom EU, exv Grekland, skattade i landet. Enär den Grekiska skattesatsen är generande låg bliva priset angenämt.

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-26, 20:03
Vincet Vincet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Taxfree

Vi har under alla år vi åkt charter till Grekland (sedan 80-talet) fått köpa alkohol på nervägen, senast i maj månad i år, dock lämnas alkoholen vid landning i Grekland, i vårt fall i år på Kreta och Chanias flygplats. Vid beställning av Tax Free på flygbolagets sida kommer det vid försök att beställa tobak upp texten: ej inom EU men väl till Kanarieöarna (trots att Kanarieöarna tillhör Spanien). Med regulärflyg är det annorlunda.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-26, 20:06
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
På hemresan däremot, då kunna starka varor inhandlas, men de äro dock inom EU, exv Grekland, skattade i landet. Enär den Grekiska skattesatsen är generande låg bliva priset angenämt.
Arne
Är det verkligen så? När vi åkte hem häromdagen via Aten vandrade vi runt på flygplatsen (där man för övrigt handlar INNAN säkerhetskontrollen vilket är lite förvirrande) men priserna var så höga så vi struntade i att köpa något. Det verkar vara billigare på bolaget här hemma jämfört med att handla på Atens flygplats!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-26, 20:14
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av Inabo Visa inlägg
Hur menar du med att det framgår när jag försöker beställa. Är det typ någon spärr så att det inte går att beställa eller hur menar du ?? Handlade du ur taxfree katalogen på hemvägen eller på flygplatsen??
Det framgår såtillvida att du får välja mellan Utresa och Hemresa när du klickar för att beställa din vara. Och när du beställer alkohol finns inte Utresa som tillval... Det här är första året jag INTE har fått köpa "Stora balkongpaketet" på utresan. Jag handlar ur taxfreekatalogen. På Arlanda får du inte handla alkohol när du reser inom EU. På Karpathos försökte jag inte.

Karin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-26, 20:20
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Är d Det verkar vara billigare på bolaget här hemma jämfört med att handla på Atens flygplats!
Kollade du 1lit Ouzo ? Kostar ca:13euro på flygplatsen. På bolaget kostar 35cl 139:-
= en tredjedel av priset !

/ Tom som alltid bunkrar upp med ouzo.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-27, 01:04
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Taxfree

När vi åkte ner till Rhodos i maj med Tuifly beställde vi ifrån katalogen. Dryckerna fick vi gå fram och hämta efter landning. Hem gick det hur bra som helst, dryckerna på sätet. Vet folk som har åkt ner till Korfu och inte fått handla, vet dock ej med vilket bolag!

/Kerstin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-28, 07:53
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Re: Taxfree

Vi åkte med Apollo och Jettime från Sturup till Kreta i juli. För första gången av ca 25 Greklandsresor fick vi inte handla sprit på resan ner.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-28, 08:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Taxfree

När jag tänker efter så fick vi handla ur taxfreekatalogen på nedresan när vi flög t.ex Novair eller Tuifly däremot inte när vi åkte med SAS(genom Apollo)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-28, 09:17
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Taxfree

Kan inte det här med olika regler för köp på utresan vara ett viktproblem. Även spriten som hemresenärerna ska köpa tas väl med från Skandinavien ner och sedan tillbaka igen.
Det är tur för flygplatsen i Aten att sprit är dyrare i tex Sverige. Min ouzu, Kéfi, kostar i butiken i Mytelini (Lesvos) €15 för en och en halv liter.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-07-29, 18:39
palleair palleair är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 22
Standard Sv: Taxfree

Har precisbeställt min flaska på nervägen till Kreta, åker
med Ving den 15 aug. Så har jag gjort varje gång, aldrig några
problem. Samt lite till hemresan också förstås.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-07-29, 19:16
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Taxfree

Det beror på vilket flygbolag du åker med åkte med sas charter till Parga där gick det inte.åkte med ving och Thomas cook där gick det bra även med Novair kan man beställa jag undrar varför det är olika mellan flygbolag beror det på var man har sitt huvudkontor eller?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-07-29, 19:44
Inabo Inabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 52
Standard Sv: Taxfree

Hej.

Tack för alla svar som jag fått i denna tråd. Nu har vi beställt både till utresan och hemresan. Vi åker med Jet time.
Den 8/8 så åker vi till Kreta....Skall bli så roligt....Längtar.....Skall fira maken som fyllt 60 år precis i dagarna då.....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT