Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-05-01, 09:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Nu har sommarstormen kastat sig över Chania med all sin styrka.

Himlen har antagit en grågul nyans och ligger som ett lock över de delar jag kan se och olivträden vänder vita sidan upp. Vinden ligger på hårt från syd, vilket gör att de är varma, och blåser in sitt sedvanliga ökendamm över allt nyputsat. Våra tidigare så rena balkonger ser nu ut som uttorkade leråkrar efter de senaste dagarnas regn.

Jag får med håret på ända och vilt flaggande morgonrock jaga plaststolar och lös egendom runt huset. Det som inte är fastspikat är snart borta, det blåser mellan mellan 6 och 9 Beufort i rejäla kastbyar.
En av granntanterna, närmare byn, sliter tvätt från balkongräcket - annars skulle jag snart ha rena ombyten till sängarna...



För de semestrande på plats är det poolläge och lä som gäller idag, havet ska man hålla sig borta från dagar som denna.

Själv inleder jag sommarens hårda arbetsmånader vid tretiden, i en liten guld- och silverbutik i Platanias. Dags att tjäna ihop till hyror, ny dator, tandläkarbesök och ett par ombyten - om det blir något kvar efter alla barbesök i Platanias och Agia Marina. Nackdelen med att jobba i "hembyn" är att alla vill ha sin beskärda del av min fritid. Många frågar om jag kan ordna personal till dem, eller kanske kontakter med reseledare, eller hinner jag kanske sy upp deras jeans? Nu i sommar ska jag dessutom jobba åt "Ullturen" som går till bl a Lake Kournas, så sy några jeans kommer jag inte att hinna med...

Nytt från Platanias; Lilla Abellopas söker en svensk eller norsk "inkastare". Dimitris ser gärna en söt och trevlig, oblyg tjej som kan börja snarast.
Det finns även jobb på en liten klädbutik uppe i gamla byn, helt invid den Mexikanska restaurangen. Fråga efter Maria om du är sugen på jobbet.

//Kikh
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-05-02, 06:27
Lillis avatar
Lilli Lilli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 62
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Nu har sommarstormen kastat sig över Chania med all sin styrka.

//Kikh
Hoppas stormen stillat på Kreta ! Och att inte all er egendom blåst bort
Har själv varit med om en Sirocco-storm i Hersonissos då i tiderna och det var nog en upplevelse man inte glömmer i första taget.
Roligt att följa med när turisterna börjar säsongen o mera info kommer hit på kalimera hela tiden. Du Kicki har nog händerna fulla att informera alla vetgiriga !
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-05-03, 12:48
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Igår hade vi det disigt och varmt med måttliga vindar och våldsamma pollenbyar, idag är det disigt och varmare med omåttliga pollenbyar. Temperaturen håller runt +26 och de modiga vågar sig i vattnet igen. Dislocket håller kvar allt damm och de blommande apelsinträden med sin förföriska kaprifoldoft, de allestädes blommande blommorna och gräsen gör sitt bästa för att para sig luftburet.

Jag som pollen och dammallergiker nyser och snuvar, men står ut för att det är varmt. Min stackars sambo, även han med samma åkommor är värre drabbad - Han är ju man...
Med svullna ögon och droppande röd näsa ber han mig ideligen kolla om han har feber. Däremellan kvider han och påstår sig vara vääääldigt förkyld. Jag har föreslagit allergimediciner, Alvedon och, i ett ondsint ögonblick, helande havsbad. Men icke!

Igår kväll tröt mitt tålamod och jag hotade med att han skulle få dela boende med min hund. Vår spanieltik bestämde sig för att valpa igår, hela sju friska valpar (misstänkt lika min vägkorsning till jycke...) blev det. Inte alls illa för en förstföderska.
Eftersom nyblivna mödrar kan bitas om de inte får lugn och ro flyttade vi min J.D till egen lya, helt invid. Där tycker jag att min sambo kan sova ett par nätter. Om det är en eller två hanar som gnyr och gnäller bryr jag mig inte om, bara jag får sova en hel natt. Sambon borde tänka på att jag är nybliven mormor.

Tilläggas bör att morfadern, Kostas the Greek, firade tillökningen med middagsbjudning och ohämmade mängder rödvin, i min frånvaro. Då var han helt plötsligt inte dålig alls...

Nu ska jag klä mig tunt och i sandaler, sen är det dags för kvällspass i guldverkstan.

//Kikh, som hört något om snö i Sverige...

Senast redigerad av Kikh den 2011-05-03 klockan 13:31.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-05-03, 15:40
mamma mamma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 10
Standard Sv: Väderrapport 2011

Jodå! En snöby såg jag här i mellansverige idag. Flingor stora som silverfemmor + 2,5 grader. Tur att jag får åka ner och värma mig på lördag.
Såg anropet om personal i klädbutik eller som inkastare. Medelålders "fruntimmer" är jag och kan tänka mig luftombyte ett tag. Någon som vill ha kontakt med mig i detta avseende hör av er senast fredag.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-05-03, 17:33
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Väderrapport 2011

Har också märkt att det är mer pollen dom senaste dagarna, men här är det mycket bättre än i Sverige-
Gräsena är annorlunda inte så mycket timotej, björk finns inte alls

En annan sak är att mitt knä plötsligt blev bra när jag började bo på Kreta
Det var helt väck i Prag Men det kanske beror på att jag är mycket mer "uppåt" här och "framåt"



Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag som pollen och dammallergiker nyser och snuvar, men står ut för att det är varmt. Min stackars sambo, även han med samma åkommor är värre drabbad - Han är ju man...
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-05-03, 22:34
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av mamma Visa inlägg
...Såg anropet om personal i klädbutik eller som inkastare. Medelålders "fruntimmer" är jag och kan tänka mig luftombyte ett tag. Någon som vill ha kontakt med mig i detta avseende hör av er senast fredag.
Medelålders fruntimmer står högt i klass, vi är nämligen av rejält virke
Eftersom jag bör vara ca medelålders, med tanke på min familjs genomsnittliga levnadsår - och vi blir gamla!, så anser jag mig vara expert på området.
Svenskar överhuvud taget står högt i kurs bland arbetsgivarna, tack vare vår pålitlighet och punktlighet...

En väder-passus; Vi uppmätte svag till måttlig vind och +29 under dagen. Platanias butiker låg öde men stranden, med tillhörande etablissemang, var packad.

Nu sitter jag med fötterna upplagda, iklädd morgonrock, och pimplar rödvin ute på balkongen. En ensam syrsa försöker försöker överrösta grannskapets brunstiga byrackor, trafiken har tätnat på motorvägen och en svag bris sveper in mig i dofter från apelsinblommorna.

Livet é GÖTT!

//Kikh
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-05-04, 03:35
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Väderrapport 2011

Låter härligt att värmen har gjort sitt intåg på Kreta!
Se nu till att den stannar kvar för jag kommer nästa söndag!
/Kerstin
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-05-04, 07:52
Lillis avatar
Lilli Lilli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 62
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Medelålders fruntimmer står högt i klass, vi är nämligen av rejält virke
Eftersom jag bör vara ca medelålders, med tanke på min familjs genomsnittliga levnadsår - och vi blir gamla!, så anser jag mig vara expert på området.
Svenskar överhuvud taget står högt i kurs bland arbetsgivarna, tack vare vår pålitlighet och punktlighet...

En väder-passus; Vi uppmätte svag till måttlig vind och +29 under dagen. Platanias butiker låg öde men stranden, med tillhörande etablissemang, var packad.

Nu sitter jag med fötterna upplagda, iklädd morgonrock, och pimplar rödvin ute på balkongen. En ensam syrsa försöker försöker överrösta grannskapets brunstiga byrackor, trafiken har tätnat på motorvägen och en svag bris sveper in mig i dofter från apelsinblommorna.

Livet é GÖTT!

//Kikh
Oj vad det låter skönt....pimpla rödvin med fötterna upplagda osv....apelsinblommornas doft ! Kalla kårar ( positivt ! )
Det blev en aning för mycket av värmen då på en gång...men bättre det för turisterna åtminstone !
Du Kicki som vet 'allt' har du hört om inbrott o tjuvar förra sommaren i Platanias? Läste på ett finskt rese-forum om nån som bott på Troulakis beach hade blivit rånade på natten i rummet när de sov...
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-05-04, 08:15
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Lilli Visa inlägg
Oj vad det låter skönt....pimpla rödvin med fötterna upplagda osv....apelsinblommornas doft ! Kalla kårar ( positivt ! )
Det blev en aning för mycket av värmen då på en gång...men bättre det för turisterna åtminstone !
Du Kicki som vet 'allt' har du hört om inbrott o tjuvar förra sommaren i Platanias? Läste på ett finskt rese-forum om nån som bott på Troulakis beach hade blivit rånade på natten i rummet när de sov...
Om inte Kreta har åtminstone värme och sol, varför ska turisterna då komma hit? Skämt åsido, även Grekerna är trötta på vintern. Nu längtar de efter långa familjesöndagar på stranden och efter att få gnälla över hettan.

Inbrott förekommer tyvärr alltid, och överallt, någon gång ibland.
Tillfället gör tjuven, och ibland är det inte ens tjuvar som stjäl...
Vid mitt första besök i Chania, för exakt 20 år sedan, bodde jag på Flamingo i A Apostolii. Vägg i vägg med mig, på andra våningen, bodde ettt trevlig Göteborgs-par - lugna och stillsamma - som oftast satt vid poolen och lade sig tidigt. Själv var jag "ung" och partysugen, tog bussen till Chania eller Platanias varje afton och kom hem efter soluppgången.
Var kväll lämnade jag balkongdörren öppen, saligt ovetande.
En "morgon" berättade mina grannar att de haft besök i hotellrummet när de sov. De förlorade en kamera och en mindre summa kontanter, men obehagskänslan var värre.

Till mitt rum, ett enkelt steg över balkongräcket, hade besökarna däremot inte varit trots den vidöppna dörren. Tur för dem, för där fanns inget att stjäla. Min första reskassa bestod av 1200 SeK, och den dyra lånade kameran hade jag med mig.

För dem som har mer värdesaker finns depositionsskåp på de flesta hotell, använd dem. Det är inte större risk att bli bestulen här än någon annanstans - även om stölderna och bostadsinbrotten ökat i takt med krisen.

Nu till vädret.
Idag var solen uppe före mig och det är alltid trevligt. Fåglarna kvittrar, himlen är blå och mina valpar tycks sova gott. Vinden har mojnat och min termometer visar redan +25. Idag skulle det sitta fint med ett par timmars strandläge men jobben kallar, om jag har tur hinner jag med en kall Ouzo på någon mysig taverna efter mörkrets infall - jag har många goda vänner att önska "god sommar och evig ork".

//Kikh
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-05-04, 08:36
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Väderrapport 2011

Härligt att läsa om ditt liv på Kreta. Nu hoppas jag bara på lite bilder på hundvalparna också.

RAN - ägare till en busig lagotto/pudelkorsning
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-05-04, 08:57
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Väderrapport 2011

Det är så självklart att nyttja hotellets depositionsskåp på hotellet tycker jag. Kostar en liten slant. Men är värt det för den egna tryggheten att förvara pass, pengar, biljett, kontokort och annat av värde. För som sagt.. det är ofta tillfället som gör tjuven. Och man vet ju aldrig när man själv kan bli den drabbade. Till nu har jag som tur är aldrig blivit drabbad. Tur eller försiktighet.. vet inte... peppar, peppar..
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-05-05, 04:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Väderrapport 2011

Underbart att du är tillbaka med väderrapporten Kikh. Det är alltid så trevligt att läsa vad du skrivit, hoppas du hinner skriva nån rad i fortsättningen också trots nya jobbet. Hoppas du trivs där.

Jag vill alltid till Kreta när jag läser vad du skrivit, mycket målande text och fin humor.
/ Anne
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-05-05, 18:36
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Nu har sommarstormen kastat sig över Chania med all sin styrka.
Gillar detta!!! Längtar grymt efter värme och nu är det inte många dagar kvar
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-05-05, 21:35
Hall Hall är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 9
Standard Sv: Väderrapport 2011

Vi reser imorgon em. och tycker det ska bli underbart.Oavsett väder!
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-05-05, 22:28
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Igår eftermiddag vände vindarna till det värre och temperaturen sjönk från +30 till ca +18. Det kändes i märg och ben att vinden kom från nordväst och för ett ögonblick trodde alla att vi skulle få regn. Regnet kom av sig, turisterna lindade in sig i varma koftor och jag drabbades av en plötslig förkylning. Här har man klarat hela vintern utan en endaste bacill, och när sommaren är på gång ska man ha hackhosta och igengrodda bihålor...

Idag på morgonen var det tveksamt grått och ordentliga vindar, men det klarnade upp under dagen, och även om det inte var stekhett så var det behagligt. Solen sken, turisterna badade eller gjorde Chania, jag stannade till sängs så länge som möjligt. När jag styrde kosan mot Platanias var det med halsduk och skinnjacka under armen och en stor burk Alvedon i väskan. Tursamt nog var det behagligt väder ända fram till niosnåret, då kom fukten från havet inrullande över byn och jackan åkte på.

Nu är det natta, butiken är stängd för kvällen och jag sitter hemma i pyjamas med en kaviarmacka i handen. Vindarna mildras oftast kvällstid, och bara de frusnaste turisterna drar på sig långbent och jacka. I kristider blir kjolarna kortare och ljushylta flickor skapar kaos i trafiken, på sin väg mot Platanias nattliv. Om jag drog på mig något liknande nu skulle en lätt vaxning av benen dra hårsäckarna ur huden på mig. Hualigen så kallt!

Kalles kaviar ropar mitt namn och sen är det läggdags. Imorgon ska jag försöka fotografera valparna, 5 flickor och 2 pojkar, alla vid god vigör.

För er anländande turister spås det regn under fredagen, men återstår att se.

//Kikh
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-05-05, 22:53
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 33
Standard Sv: Väderrapport 2011

Hmmm, börjar bli allvarligt fundersam över om jag får uppleva sol o värme under min Kretavecka.

Melinda - med 7 dgr o 10 timmar kvar till take-off.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-05-05, 23:00
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Melinda Visa inlägg
Hmmm, börjar bli allvarligt fundersam över om jag får uppleva sol o värme under min Kretavecka.

Melinda - med 7 dgr o 10 timmar kvar till take-off.
Oroa dig inte för det, vädret är mer än omväxlande och bjuder på något för alla. Vissa vill hellre strosa i museum än steka på stranden - De får en mulen dag. De stekande får sitt solsken och den värmekänslige får sin svalka. Det både badas och solas här dagarna igenom så du får säkert din beskärda del.

//Kikh
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-05-06, 10:46
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport 2011

Min meterologiska klocka klocka går rätt och morgonen pörjade med ett skyfall. Trots det håller vi ca +23 och det är vindstilla. Regnet höll upp efter bara några minuter men molnen håller sig kvar över Chania - Nåväl, i nordvästlig riktning skymtar solen fram ibland och meteo.gr lovar solig och varm lördag.

Eftersom morgonjobbet blev inställt hann jag istället med att ta J.D på en "volta" i olivlunden. Idag var det bara grannens lilla hittehund, som följde efter mig från Nea Chora en natt, som ville följa med. Han är för tillfället trebent, förmodligen efter ett sammanstötande med något stort av plåt. Vi tog det lugnt och nosande var tillåtet. Döm om min förvåning när unge J.D nosade upp ett känt konstverk!


Gissa vilket!

Något som däremor går fel är min valpologiska klocka. De nu 3,5 dagar gamla valparna, 5 damer och 2 herra, har inga som helst planer på att öppna ögonen än. Allt de tänker på är sömn och mat. Mamma Cindy tog chansen att komma ifrån en stund medans jag valpvaktade de små, men efter en stunds "hönsrally" drog hon sig motvilligt tillbaka till plikterna. Faderskapet visar inget som helst intresse för valparna, han var mer lockad av det färska gräs jag plockat till Cindy. Som ensam barnuppfostrare lider jag en aning med Cindy, men J.D visar inga tecken på mognad.

Jag undviker att röra valparna än på ett tag, men jag fick lov att fotografera dem från ovan.

Varsågoda!


De är sin far upp i dagen, till min sambos förtret. Nåväl, vi hinner väl med
ett par renrasiga valpar också - Nu när Cindy fått kläm på hur man gör.

Nu blir det en portion Briam till lunch, sen kallar fabriksklockan till arbete.

//Kikh
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-05-06, 12:03
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Väderrapport 2011

Åh vilka små sötnosar! Bodde jag på Kreta skulle jag direkt tinga en, var så säker!
Ha det gott och ta väl hand om de små liven!

/Kerstin

Senast redigerad av Millie den 2011-05-06 klockan 12:04. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-05-06, 21:41
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Väderrapport 2011

Vilka ljuvliga små valpar och så många härliga stunder och goda skratt du kommer att få när de blir lite större. Och nog verkar de likna sin far vad jag kan se på fotot utav honom i ditt album.

RAN - som smälter när jag ser sötnosarna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT