Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-09-19, 18:56
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Hallå Gita !!
Jag var i Platanias i agusti och upplevde detsamma, tror jag sa NO THANK YOU !! 60ggr min första timme på stranden, gick inte att slummra till där inte. HA,ha, ha bravo !!! Jag lekte med tanken att skriva i sanden. Men efter tredje dagen började det mattas av.
Jag har varit på ett antal öar och aldrig upplevt detta. 2 år sedan i Rethymnon var 1a gången jag såg att asiater erbjöd massage, men dom var inte lika påstridiga. Men idet stora hela är det inget större bekymmer, en varm dag med fossingarna i medelhavet !!!
Ha det gott !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
vi tog en bonusvecka på Kreta, närmare bestämt i Agia Marina som vi aldrig har besökt tidigare. Fint hotell, fina omgivningar, fin stand. Men dessa strandförsäljare!

De kom i grupper och spred sig bland de som försökte njuta av solen och havet. De ville sälja massage, frukt, donuts, klockor, tavlor, hattar, väskor - you name it! Hur många gånger orkar man le och säga "No thank you"? Sen börjar man skaka på huvudet... och sen blir man sur! Man blir väckt när man slumrar som skönast... norskan brevid oss sa nej 54 gånger på en förmiddag!

De kom och störde när man åt lunch, de kom och störde när man satt och pratade, de började massera innan man sa "Ja". Helt vansinnigt! Jag blev så ilsk till slut att jag sökte mig till en udde och skrev "NO" i med STORA bokstäver i sanden som jag pekade på (och som de tyckte var väldigt humoristiskt) samt sa ifrån ordentligt ett par gånger, sen fick vi vara ifred. De pratade väl med varandra och sa att "där är en ilsken käring som vill vara ifred?"

Vi har aldrig upplevt något sådant här mer än på Playa del Ingles, men vi har ju hållit till i lugna Agii Apostoloi, Chryssi Akti. På Kefalonia fanns inget av detta tidigare i sommar. Är detta något som finns i Agia Marina och Platanias endast? Väldigt, väldigt trist - man får avsmak och blir irriterad, man vill ju slappna av, läsa sin bok, kanske slumra lite. Inte bli petad i magen av någon som kan ge "good massage"!

Har ni upplevt något liknande på era resor?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-09-20, 08:59
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Dags och byta till en mindre ö. Gita
Detta kanske beror på den ekonomiska situationen? Många kanske måste försöka och tjäna sitt uppehälle på detta sätt!

Riitta
Jag tänker precis som du och visst är det trist med dessa kontraster/livsöden som även jag tror beror på den ekonomiska situationen/synen där folk kommer från alla världens hörn för att försöka försörja sig.

Tror att vi kan komma få se samma utveckling här på våra stränder i framtiden tyvärr

Mvh!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-09-20, 10:14
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Nä usch vad jag tycker sånt är jobbigt! Har svårt för inkastare också...
Eller när man blir förföljd i affärer och påhängd en massa saker som man tycker är skitfula. Men vi är alla olika.. som tur är!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-09-20, 10:49
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Det hjälper tyvärr inte att åka till en mindre ö för att slippa massage erbjudanden. När vi var på Karpathos nu i Aug/Sept så var det "massörer" på samtliga stränder vi var på, förutom Diakoftis. Inte var det många heller som antog ett erbjudande av deras tjänster, vad vi såg.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-09-20, 13:13
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Dom få massörer som jag har sett på Karpathos har jag inte upplevt som jobbiga Mig har dom inte ens erbjudit sina tjänster Tycker dom ser mer blyga ut

Riitta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-09-27, 16:58
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Det var bara när vi hyrde solsängar som vi fick erbjudanden av försäljarna!
När vi köpte bastmattor och låg direkt på sandstranden, gick dom förbi utan att säja något. Visst hördes "Fresh fruit..." men då en bit från oss.
Mycket bättre, men kanske inte riktigt lika bekvämt.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-09-27, 18:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva Visa inlägg
Ohh... nostalgin kickar in. Rhodos 1992, min första resa till utlandet utan föräldrar. Cola-bira-fanta-killarna minns jag väl. Men det kändes mer som en service än nåt påträngande, åtminstone då



/Ylva
ha ha ha påminner om mitt första möte med Rhodos 1994
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-09-28, 10:25
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

I Parga fanns de också. Det var en afrikansk man som försökte sälja bongotrummor! Vem vill köpa sådana på en strand!?! Alla försäljare var jättedryga. Massagemänniskorna gick inte på lika hårt. En teknik som fungerade för oss, låtsas sova och att inte få ögonkontakt. Det fungerade för det mesta för oss.

Jag tycker faktiskt lite synd om dem. Gå fram och tillbaka i värmen konkandes på alla grejer. Det kan inte vara lätt! De kanske inte har något annat val? Fast jag vore glad om jag slapp detta ganska nya fenomen. OK med läsk, öl och smörgåsföräljare men krimskrams-skitprylar går bort i min värld! De som köpte grejer var oftast britter. Beror det på att de är så snälla eller att de har så dålig smak!?!

Jenny
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-09-28, 11:59
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Ja, det kan ju inte heller vara lätt att vara försäljare....

I augusti på den långa stranden i Georgioupoli gick en afrikan med minst 4 hattar på huvudet och massor av tingeltangel runt huvud och armar.
Det var nära 40 grader varmt! Den stackars mannen gjorde aldrig, vad vi såg, något försök att sälja det han släpade runt på! Märkligt!?

"Klockman" med likaledes tung börda uppträdde på samma sätt!

Det asiatiska inslaget med massage har också ökat i år. Mot att ha varit riktigt försynta har de blivit betydligt tjatigare - och färre utnyttjar deras tjänster vilket kanske är följden av deras försäljningsmetoder!

Frukt och donuts förekommer också, men dessa försäljare bara
skyndar förbi badgästerna. Ibland kan de närmast viska vad de har att erbjuda.

Det är trist när försäljare blir så påträngande att turisterna blir irriterade på och störda av dem! Det är som med inkastare, men detvar ju en annan tråd!

Jag hoppas att strandnasarna en dag ska kunna försörja sig på något bättre sätt!

Hälsar Lena

PS. Har också hört den "språkkunnige" strandsäljaren på Rhodos, och upplevde honom snarst som ett pittoreskt inslag än störande DS.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-09-28, 21:59
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Afrikan med minst 4 hattar, ja! Det såg vi också, och han bara gick förbi. Såg inte så glad ut... och så var det killar med affischer och klockor och väskor och frukt och...

Men de som var jobbigast var massörerna, de som petade och masserade utan att fråga. Inte alla, visa var försiktiga och gick bara förbi.

Och visst är det synd om dem, men det måste vara någon måtta, bara för att det är synd om dem så skall inte jag behöva störas var 5:e minut. Jag har sparat ihop till min semester och vill inte känna mig obekväm eller ha dåligt samvete för att jag kan ta semester.

Kanske dags för semester i Ålands skärgård istället - där tror jag att man kan få vara ifred!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-10-07, 18:46
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det har blivit värre i år i A-M; Platanias... det var så illa sista veckan jag var där i aug att jag bad dem dra åt h-te!!! Om inte någon gör något åt detta så kommer turisterna att svika området Hotellägarna försökte köra iväg dem så gott de kunde men det fanns ju alltid (ursäkta uttrycket) någon korkad svensk som köpte varor


För första gången på säkert 6 år badade vi för första gången i Platanias och det blev oxå den sista. Massage, frukt, klockor,väskor m.m överallt hela tiden. Det om korkade svenskar stämmer säkert men värre var den norska kvinnan som gick med en fruktförsäljare och påtalade att vi alla borde köpa hans frukt för den var mycket fin och "de har det så svårt med ekonomin och det har inte vi så vi kunde gott stödja dem". Mycket möjligt men till slut blir man anti mot allt och alla.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-10-08, 02:32
marängen marängen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Hejsan!.
Det var kineser,tjejer och killar som tjatade om "massage".Sedan var det afrikaner som sålde klockor,väskor och skrämde livet ur en när man väcktes när man råkade slumra till på stranden.De sökte asyl och eftersom Grekland är med i EU är de skyldiga att ta emot dem.Jag håller med er att det var mkt jobbigt att tacka nej flera ggr per dag.Vi är så artiga så vi säger inte till på skarpen tyvärr när de tjatar.Som sagt detta var inga "Kretanare"/greker.
Agia Marina var det bästa jag har upplevt på Kreta med den fina sandstranden och det långgrunda sanden i havet.Underbart var det och jag råder er att åka dit.Giasas
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-10-09, 20:17
habs habs är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 45
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
För första gången på säkert 6 år badade vi för första gången i Platanias och det blev oxå den sista. Massage, frukt, klockor,väskor m.m överallt hela tiden. Det om korkade svenskar stämmer säkert men värre var den norska kvinnan som gick med en fruktförsäljare och påtalade att vi alla borde köpa hans frukt för den var mycket fin och "de har det så svårt med ekonomin och det har inte vi så vi kunde gott stödja dom". Mycket möjligt men till slut blir man anti mot allt och alla.

Bodde på hotel vid havet, solade vid poolen för även om det fanns gott om ungar som stimmade(vilket dom gärna får) var det lugnt jämfört med på stranden, brukade snorkla en stund varje dag i havet och på dom 100meterna man gick längsmed stranden han man ju bli trött på dom.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-10-09, 23:39
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

var i Agia marina i juni!!! jag kan inte säga att jag stördes av dessa massagekvinnor. Dom gick där!!! men jag bara skakade på huvudet och då gick dom vidare, inget påträngande eller tafsande. Visst detta var i början av sesonngen så det kanske var annorlunda, vad vet jag!!! Inget som skulle hindra mig från att åka dit igen, som det så vackert heter "ta seden dit du kommer" Det jag däremot retade mig på var alla sura affärsinnehavare som krävde betalning för något man Råkat ta sönder eller inte alls tat sönder för det trillade ner. Jag gick förbi en rad av nyckelknippor av glas med grekiska ögat en trillade ner och gick sönder (jag nuddade inte4 den ens) expediten kom och sa att hon hade minsann sett att jag tagit i en grej bredvid som gjorde att den trillat och gått sönder. efter mycket diskussion betalade vi och kom aldrig tillbaka igen trots att det var vår närbutik när det gällde mat. det är IRRITERANDE OCH KAN FÖRSTÖRA DAGEN MER ÄN STRANDMASSAGERNA.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-10-17, 12:31
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Jag var i Platanias i slutet på septmeber och dom var verkligen på hugget.
4 försäljare hann passera oss på en halv minut! Otroligt störande!
I början sa man vänligt 'No thank you' men i slutet tittade man inte ens upp. Det var det värsta jag varit med om.
Precis när man håller på att slumra till kommer dom.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-10-17, 16:11
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Trist, trist... istället för att njuta av dagen, värmen, ledigheten, så ligger man där och blir irriterad. Inte så bra tänkt, eller hur?

Vem tillverkar första skylten med "NO MASSAGE, NO FRUIT, NO NOTHING!"?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-10-17, 21:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Hej Gita.

Skylten sattes strax i produktion redan när du kom med din utmärkta idé. Två ex.
Eftersom vi aldrig åker till Grekland utan flugsmälla, så utnyttjade vi denna som "hållare".

När vi åkte till Kreta tog vi med våra skyltar, men jag måste säga att de stränder vi besökte var inte besvärade av försäljare och dylikt. På stranden i Paleochora fanns en enkel massör och jag var snabb att sätta upp min skylt, men ganska onödigt egentligen, för det fanns nog bara en enda massör (och henne hade jag ju sagt nej till en gång).

Solstolskillen tyckte nog att skylten var ganska kul, för nästa gång vi kom till stranden frågade han var skylten var någonstans!



Men tack för tipset!
Kanske värd att ta med igen om man skulle till Thailand någon gång i framtiden!?!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-10-17, 21:24
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Marianne, vad roligt! Nu fick vi oss ett stort skratt! På norra kusten skulle du kunna gått omkring och sålt dessa skyltar för dyra pengar... Kanske ett tips för de som åker ner nästa sommar, man kan ju dryga ut sin reskassa på detta vis!

Du är rolig, Marianne!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-10-17, 21:36
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Hahaha, jag ska tillverka mig en till nästa resa

Malin
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-10-17, 22:06
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Haha...ja en sån hade jag absolut kunnat lägga en hel del pengar på!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT