Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2010-05-28, 09:34
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Någon har nämnt att eftersom det har varit en regnfattig vinter så är det inga mygg, betyder det att myggen kommer nu när det har regnat en del? bara så man vet hur mycket preparat man skall ta med sig.
Det kommer nog att kläckas annat än goda idéer och smaklösa kommentarer de närmsta dagarna, efter regnet, men det är bara runt bambudungarna det är riktigt illa. Om hotellägarna är förståndiga har de redan sprejat mot mygg, Stefan Village har tydligen börjat med det

Jag hör i normala fall till de hårt angripna men just nu är mina bett lätt räknade och riktigt små. Raki funkar även på myggbett, precis som vinäger. Har ni lite att göra, och saknar anlag för Tavli, kan ni skjuta mygg med pepparkornen.

//Kikh
Svara med citat
  #82  
Gammal 2010-05-28, 09:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

I går kom solen till Chania och alla som kunde tilbringade dagen på stranden. Det var varmt och skönt ända fram till sena kvällen då en kylig vind slet tag i allt löst. Vid 22-tiden träffade jag en trevlig svensk herre iklädd sin frus lilla figurstickade cardigan Frun fick täcka sig med en scarf för att inte frysa. Jag höll stånd i en tunn sommarblus och flipflop utan att förgås i "kylan".

Nu på morgonen är himlen blå med spridda molntussar och en måttlig vind, solen skiner och det håller runt 23 grader.
På vädersajten lovar de sol och värme, växlande molnighet och en skvätt regn på onsdagkväll. Temperaturen kommer att flexa mellan 19 och 31 grader fram till och med torsdag morgon. Även vindarna kommer att vara växlande - hoppas de håller en förmånlig kurs...
Nu vill jyckarna ut ur hundgården och springa av sig. Återkommer med mer information vid tillfälle.

//Kikh
Svara med citat
  #83  
Gammal 2010-05-29, 11:10
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Det är så gott som vindstilla och naturmetoden talar för ca +27 grader när jag tar ut hundarna på morgonpromenad vid 10. Solen gassar obarmhärtigt och jag bär med mig en hink vatten till de två vildarna. Inne i skuggan under olivträden är det rätt behagligt att sitta, om man bara slapp röra på sig. Tyvärr kallar plikten och med svettvåt T-shirt får jag bege mig hem igen. Idag blir det nog till att starta butikens A/C - inte för mig, men för svettiga nordbor De få molnen på himlen är knappt synliga och havet ser lugnt ut såhär från ovan. Skön omväxlig till gårdagens kastbyar! Först blåste det från syd, sen från väst och sen från alla håll samtidigt. Det är inte utan att jag var orolig att åka MC hem efter jobbet som det slängde och krängde.

De som är lyckliga nog att semestra i Chania idag har inget att klaga på - Njut av dagen och förhoppningsvis en ljummen kväll!

//Kikh
Svara med citat
  #84  
Gammal 2010-05-30, 19:47
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Väderrapport

Kram på dig Kicki!
Nu är vi väl hemkomna, 04.00 stängde vi dörren här hemma. Och kastade oss raskt i säng.
Tack för trevliga pratstunder! Värmen tog vi med oss hem, här har varit kanonfint idag(synd att behöva gå på dop).
All ouzo, raki, olivolja och salta oliver klarade hemresan. Gissa om vi stuvade om packningen, för att inte få så mycket övervikt??? Tunga handbagage blev det.
Colombo hette stället i gamla stan i Chania, som vi blev så förtjusta i. Lysrör i taket och inga turister. Arne och Nicke fick båda presenter när vi lämnade stället. Jättetrevligt!
Hälsa Katarina att sången vi letade efter var Sirtaki(Syrtaki?).
Ska fixa lite svensk färskpotatis och sill nu, innan Arne ska i säng.
Ha det gôtt!
Kram Lena med herrar
Svara med citat
  #85  
Gammal 2010-05-31, 12:14
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Dagens väder enligt naturmetoden talar för redan höga temeraturer och måttliga till friska ostvindar. Det ska till minst +35 grader och gassande sol för att jag ska svettas i bara T-shirt och mjukisbyxor. Havet ser inbjudande ut och vattentemperaturen ligger runt +24.

Under gårdagen nådde vi +37 i skuggan och det var nästan vindstilla. Turisterna stannade i svala rum, många tavernor var halvtomma och det annars så välbesökta Romanza var heldött. Ingen orkade sig ut förrän sent på kvällen, stranden och baden hade tagit ut sin rätt. Trots värmen var det småkyligt bakpå motorcykeln när vi åkte hem vid 00.30, ullkoftan kom väl till pass.

Jag hoppas på fler flanörer ikväll, just nu står jag och halvsover på arbetstid utan någon att prata med.

Time for some honest work!

//Kikh
Svara med citat
  #86  
Gammal 2010-05-31, 21:54
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Vetlanda
Inlägg: 48
Standard Sv: Väderrapport

Läser din väderrapport nästan varje kväll. Mycket trevligt .
Svara med citat
  #87  
Gammal 2010-06-01, 10:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Måndagen var lång och varm med en svag bris från öster. Gatorna i Agia Marina låg tomma hela eftermiddagen, strandbarerna var fullsatta.
Temperaturen höll sig runt 37 grader och solen stekte oss stackare som inte slappade i skuggan. Två förbipasserande svenska turister klagade på värmen, samma personer klagade förra veckan på kylan och vindarna... Jag bad dem i milda ordalag att hålla käften och sluta klaga - De har semester och kan alltså göra precis vad de vill med sina dagar. Sova på stranden, hinka iskall öl i strandbaren eller dra ett lakan över sig på ett A/C-svalt hotellrum. Kom de hit för att frysa och klaga? Näää, blev svaret. Då så!

Även idag har vi klimakteriehetta - klibbig och ofrånkomlig. Luften står nästan stilla trots att vi lovats friska vindar. Nere vid havet är det aningen svalare skulle jag tro, och vore det inte för en vettlös konsumtion av Raki under gårdagsnatten skulle jag ha sällat mig till solstollarna. Nu är det för sent. Dags att ta hundarna på en vända i olivlunden, äta lunch och göra sig klar för jobbet. Tursamt nog har jag äntligen fått igång A/C'n på jobbet så jag kan sätta mig i ett hörn och njuta. Något riktigt arbete blir det inte förrän middagsruschen startar vid åttasnåret. Kreta borde marknadsföra dessa Middagsrusningar så som Spanien gjort med tjurrusningar, som en lokal sevärdhet När det gäller turisternas val av taverna verkar gräset alltid vara grönare i nästa by. Att de orkar promenera i rådande hetta?!

//Kikh
Svara med citat
  #88  
Gammal 2010-06-01, 12:28
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
...Luften står nästan stilla trots att vi lovats friska vindar...//Kikh
Bristen på bris torde bero på att jag satt inomhus Ute i vädret fläktade det faktiskt behagligt.

//Kikh
Svara med citat
  #89  
Gammal 2010-06-01, 22:32
evlis evlis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 16
Standard Sv: Väderrapport

Er inom her hver dag og leser dine hyggelige værrapporter . Vi kommer til Platanias på torsdag , så nå begynner det å krible her.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2010-06-03, 10:31
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av evlis Visa inlägg
Er inom her hver dag og leser dine hyggelige værrapporter . Vi kommer til Platanias på torsdag , så nå begynner det å krible her.
Ta med er varma koftor/lätta vindjackor eller fleecetröjor, det fläktar fortfarande svalt kvällstid.

Välkomna!

//Kikh
Svara med citat
  #91  
Gammal 2010-06-03, 10:45
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

De senaste dagarna har bjudit härliga varma dagar och kalla blåsiga nätter. Temperaturen har dagstid legat på runt +36 och jag hörde om havstemperaturer på +24. När vindarna friskar i kvällstid känns det riktigt kallt efter all sol och värme men något regn har vi inte fått, trots mörka moln härom kvällen. Idag blåser det rejält från nordväst vilket betyder att havet utanför Agia Marina/Platanias är svalare och underströmt. Är man här och har behov av dagliga havsbad är Stavros Beach att rekommendera, eller pyttelilla Tersanas som ligger i en vik åt Stavroshållet.

Genom mitt fönster ser jag att solen skiner och molnen är spridda över himlen. De närmsta dagarna kommer vi att ha omväxlande väder. Sol, moln, mulet och någon enstaka regnskur nattetid (lördag och måndag ser det ut som), vindstyrkan kommer att skifta mellan svag och frisk. Alltså perfekt väder för en aktiv semester om man bara är förberedd. Ta dagen som den kommer, planera inte ihjäl semestern, så blir den fantastisk.

//Kikh

P.s. Hej hej Gotlandica, det var trevligt att se dig live!

Senast redigerad av Kikh den 2010-06-03 klockan 10:51.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2010-06-03, 11:19
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Väderrapport

Kan meddela att det är toppenväder även hemma i Sverige (Norrköping) just nu. Solen strålar från en nästan klarblå himmel. Endast några enstaka moln seglar förbi. Temperaturen håller sig mellan 20 - 25 dagtid och det fläktar lite lagom. Dock är det ej badtemperatur ännu så badet får vänta.

//Monica S
Svara med citat
  #93  
Gammal 2010-06-03, 11:23
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Kan meddela att det är toppenväder även hemma i Sverige (Norrköping) just nu. Solen strålar från en nästan klarblå himmel. Endast några enstaka moln seglar förbi. Temperaturen håller sig mellan 20 - 25 dagtid och det fläktar lite lagom. Dock är det ej badtemperatur ännu så badet får vänta. //Monica S
Skönt att sommaren kom även till Sverige, för de stackare som inte kommer sig iväg till Grekland.

Badat har jag inte heller gjort än, jag är värsta badkrukan och väntar gärna till augusti med blötläggandet. För mig räcker det gott med sol, sand och kalla drycker när jag är ledig

//Kikh
Svara med citat
  #94  
Gammal 2010-06-03, 13:42
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Väderrapport

[quote=Kikh;208415]De senaste dagarna har bjudit härliga varma dagar och kalla blåsiga nätter.

Är man här och har behov av dagliga havsbad är Stavros Beach att rekommendera, eller pyttelilla Tersanas som ligger i en vik åt Stavroshållet.

.

//Kikh

Vad innebär kalla nätter? räcker det med jeansjacka på kvällen eller behövs det mer för "lilla" (åtminstone till längden) frusna jag?

Åt vilkethåll ligger Stavros Beach och hur länge tar det att ta sig dit från Agia samt hur tar man sig dit.? Jag för min del klarar mig utan havsvatten varenda dag men min dotter har större behov? Nu kommer vi snart bara en vecka kvar till den 11
Svara med citat
  #95  
Gammal 2010-06-03, 14:18
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Kan meddela att det är toppenväder även hemma i Sverige (Norrköping) just nu. Solen strålar från en nästan klarblå himmel. Endast några enstaka moln seglar förbi. Temperaturen håller sig mellan 20 - 25 dagtid och det fläktar lite lagom. Dock är det ej badtemperatur ännu så badet får vänta.

//Monica S

Kan du var snäll och se till att det fina vädret stannar i Norrköping för på lördag åker jag hem för en 2 veckors semester.

/dettis
Svara med citat
  #96  
Gammal 2010-06-03, 21:45
tompabs avatar
tompab tompab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Ort: Gävle
Inlägg: 22
Standard Sv: Väderrapport

Tack snälla Kickh för alla väderreapporter. Vi längtar till Agii Apostoli och Chania. Kikh har du några bra tips ang Agii Apostoli eller Chania förutom de du tidigare lämnat så är vi tacksamma för dessa. Mindre än två dygn kvar innan avfärd!!
Svara med citat
  #97  
Gammal 2010-06-03, 23:07
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Vad innebär kalla nätter? räcker det med jeansjacka på kvällen eller behövs det mer för "lilla" (åtminstone till längden) frusna jag?

Åt vilkethåll ligger Stavros Beach och hur länge tar det att ta sig dit från Agia samt hur tar man sig dit.? Jag för min del klarar mig utan havsvatten varenda dag men min dotter har större behov? Nu kommer vi snart bara en vecka kvar till den 11
Klart det räcker med en jeansjacka Kermit, men är du inte för gammal för att vara ute så sent???

Stavros ligger bakom flygplatsen på Akrotiri och dit tar man sig medelst hyrbil. Har du planer på att dricka alkohol tycker jag ni kan ta bussen till Agia Apostoli om det blåser nordvästan, där har ni mer lä. Om dottern klarar sig med salta stänk kan jag ta med en flaska från havet som hon får nyttja vid hotell-poolen Full av goda idéer ikväll va?!

Nu ska jag sova, för imorgon börjar jag tydligen klockan 11.00 istället för 15 som vanligt. Fan ta nordanvindar och grekiska chefer!

//Kikh
Svara med citat
  #98  
Gammal 2010-06-03, 23:11
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av tompab Visa inlägg
...Kikh har du några bra tips ang Agii Apostoli eller Chania förutom de du tidigare lämnat så är vi tacksamma för dessa...
Vad vill NI göra - vila eller festa? Platanias har mer håll igång än de övriga byarna och passar de flesta, i Ag. Apostoli är inte utbudet så stort men i Kalamaki kan man dricka Ouzo och ta en mezede på Bamboo med lokala förmågor. Tala om vad ni har för önskemål och ungefärlig ålder så ska tant Kikh inleda er i frestelsen

//Kikh
Svara med citat
  #99  
Gammal 2010-06-03, 23:43
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
tant Kikh inleda er i frestelsen

//Kikh
Svara med citat
  #100  
Gammal 2010-06-04, 07:18
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Väderrapport

citat

Klart det räcker med en jeansjacka Kermit, men är du inte för gammal för att vara ute så sent???


Ok Du har rätt! jag är lite väl gammal för att vara ute och slarva om NÄTTERNA jag och dottern får gå hem och lägga oss så får sambon vara ute och slarva själv.

Agia Apostoli låter bra för några kalla öl är ju inte fel att ta under dagen. Angående Stavros så hade vi tänkt hyra bil någon dag och då kan vi ju blandannat leta oss dit, återkommer med mer frågor om vart vi skall åka när vi kommer ner.

En sak är säker är man på dåligt morgonhumör så behöver man bara läsa dina inlägg och svar så får man genast ett leende på läpparna.

Kram

Kram
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT