Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-05-15, 11:58
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Nu har orkanvindarna kastat sig över Chaniakusten helt utan förbarmande, lägg där till dryga +35 och ni befinner er i en rabiat varmluftsugn. Det är bara frånvaron av gassande sol som räddar turisterna från att bakas som Uncle Tom's pizzor. Luften är grötig av yrande sand och de flesta Chaniabor har stängt till fönstren för att slippa damma. Dock inte jag - det är sambons tur att städa denna vecka

Kan man vara på stranden? Självklart, men varför man skulle vilja det när sanden sticker i huden och vågorna (på sina ställen) går höga begriper jag inte. Vad är det för fel på poolbaren???

Ett gott råd till alla turistande kvinnor i Chania: Bär inte vid kjol med string under - vi har nog med trafikolyckor på somrarna...

Vad gör man då en dag som denna? Man håller sig vid poolbaren och guppar runt i klorerat vatten. Man drar på sig något tunnt och tar en shoppingrunda i byn. Inne i Chania är bara hamnkvarterets butiker öppna efter 15.00.
Vill man äta lunch nere i hamnen bör man mer än tidigare undvika vänstra sidan. Jag pratade med ett gäng norrmän som blivit rejält blåsta härom kvällen. Gå upp i gränderna före hamnen och sök reda på lilla To Steki, en ypperlig kretensk taverna där jag äter så ofta jag kan.
Vill ni absolut äta i hamnen så håll till vänster. Ju längre bort till väsnetr ni går desto fler fisktavernor finner ni.

Man kan även promenera till Nea Choras hamn och äta hos Andreas på Ouzitino eller ta en ouzo med mezede för bara €3 hos grannen Magasaki. Inte för att de har de bästa mezedakia, men ni får sitta med grekiska gubbar och njuta av havsutsikten när ni äter/dricker till budgetpris.

Vill ni förkovra er, gå på museum. Ni ska däremot undvika Elafonissi och båtutflykter åtminstone idag.

Åter till fållan och ett eftermiddagspass i butiken//Kikh
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-05-15, 15:01
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Väderrapport

Hett Hett Hett, närmare eller minst 38 grader!!!!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-05-15, 15:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Väderrapport

Usch, lagom är bäst!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-05-15, 17:27
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Väderrapport

Halloj

Har ni haft så hett på Kreta idag, här i Menidi har vi haft regn från igår kväll.
Frågar ni mig är det underbart med lite regn som rensar upp i luften.

Idag har jag varit nere i Aten på Svenska skolan med dottern, även då kom lite stänk när jag och de andra mammorna satt på ett fik. Ungefär 25 grader i dag, alltså väldigt behagligt.

Och turister var det gott om, folk strömmade in på nya Acropolismuseet.

Appropå ämnet strumpor i sandalerna här på Kalimera, jag såg många idag

Just nu i skrivande stund 23 grader och moln, hoppas på regn i kväll då sover man som en stock med fönstret öppet.

Monica
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-05-16, 11:10
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Något regn fick vi inte i vare sig Galatas eller Agia Marina, det hade vi behövt här med. Värmen avtog och framåt kvällen började det kännas kyligt. Jag svingade en bägare utomhus, tillsammans med Mysans dotter och en kollega, och vi satt faktiskt och huttrade.
Eftersom somliga inte vet när det är dags att sluta roa sig är jag sen idag. Återkommer med en utförlig rapport när jag har tid.

Jag vill dementera gårdagens påstående om höga vågor. Det är understömmarna som är farliga just nu, men det flaggas inte rött på stränderna. Var försiktiga om ni ger er ut i vattnet!

//Kikh
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-05-16, 14:42
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Väderrapport

Tack för en trevlig pratstund i torsdagskväll Kikh!

Nu sitter vi här hemma igen, som tur var hade vädergudarna bestämt sig för att möta oss med fint väder när vi kom hem igår!

När vi gick ut till planet vid två-tiden igår var det så hett så man höll på att storkna o inte blev det bättre i planet. Elagregatet som skulle hjälpa till vid start av maskinen havererade! Likaså gjorde agregat nr 2! Då var det inte svalt o skönt i kabinen vill jag lova. Pga blåsten skumpade det dessutom rejält innan vi kom upp i höjd.

Kan förstå att poolbaren måste vart ett trevligt alternativ jämfört med stranden.

Ha det bra! /Inger
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-05-16, 23:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Ingerp Visa inlägg
Tack för en trevlig pratstund i torsdagskväll Kikh!...
Ha det bra! /Inger
Inger var det, ber om ursäkt för namnförväxligen! Tack själv, det var trevligt att träffa dig. Tyvärr var jag rätt förvirrad mitt i öppningsstöket, chefen hade gett mig två dagar men drog ner det till en halv. Nu är jag igång och butiken ser så trevlig ut i vitt och grekiskt blått. Idag hade jag bara svenska kunder, så priserna är nog helt okej

Var rädda om er och välkomna tillbaks snart.

//Kikh
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-05-17, 09:09
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Väderrapport

Tackar, sitter redan o kollar efter ny resa, medan maken säger att vi INTE ska boka nåt redan nu! Tanken är ju slutet september-början oktober så han har rätt, vi behöver nog inte ha sååå bråttom...

Nästa gång ska jag titta lite mer på vad som finns i butiken, gick ju in för den såg lockande ut, men det blev mest babbel för hela slanten istället

Ha det gott! //Inger
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-05-17, 09:16
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Ingerp Visa inlägg
Tackar, sitter redan o kollar efter ny resa, medan maken säger att vi INTE ska boka nåt redan nu! Tanken är ju slutet september-början oktober så han har rätt, vi behöver nog inte ha sååå bråttom... //Inger
Maken har rätt, månadsskiftet september-oktober är en perfekt tid att besöka Kreta på. Havet är rejält uppvärmt, den värsta hettan har lagt sig och turisterna är färre. Om ni hittar billiga flygstolar kan jag rekommendera billiga studios i Agia Marina. Då slipper ni "magväskklädda" strippor på stranden

//Kikh
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-05-17, 10:09
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Om ni hittar billiga flygstolar kan jag rekommendera billiga studios i Agia Marina. Då slipper ni "magväskklädda" strippor på stranden

//Kikh
Ja tack! Låter som en mycket bra plan! Vi har tidigare fått tag på riktigt billiga flygstolar till Rhodos i början oktober, så visst ska man ha is i magen o inte boka redan nu, bara för man så gärna vill ha något på lut!

Vi återkommer till dig för tips, när vi har bestämt datum för resan! Måste försäkra oss om hundvakt till våra tjejer också, så mycket hänger på det! //Inger
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-05-17, 10:48
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Vinden som överfallit Chaniakusten är fortfarande lika ihärdig som en grekisk extremist. 13,8-17,1 sekundmeter har jag översatt från 7 beaufort, det är styv kuling det!

Temperaturen håller mellan 17 och 25 grader enligt vår vädersajt och vädret beräknas hålla i sig även imorgon. Det lät väl proffsigt? Nu behöver jag bara en sjysst bikini så är jag redo för TV

Havstemeraturen har sjunkit pg a underströmmarna så poolbad/bar är att rekommendera. För allergiker kan den kringyrande sanden och dammet vara besvärligt.

Trots den till synes bistra väderleken är det härligt i solen om man sätter sig i lä. I lä kan man sitta länge och fukta strupen, läsa en bok eller prata med greker om livet i Chania. Har man riktig tur kanske man skymtar en Teletubby!

Nu till en rejäl lunchmeny.
En grek tar allra oftast in flera små rätter på tavernan (undantagit Gyros, då ter en äkta grek in två...)Till smårätterna ska det vara en sallad och bröd att doppa i olivoljan. Smör är för turister
Den grekiska salladen som alla äter är alltså tänkt som ett komplement till måltiden, inte en huvudrätt.
En flaska vatten måste finnas på bordet, även om den oftast står orörd kvar, och en karaff av husets hemgjorda vin. Fråga efter Spitiko Krasi, som finns i vitt eller rött. Precis som med Raki kan kvalitén variera men det är alltid drickbart.
Stoppa kniven i fickan, skjut undan assietterna som ändå är tänkta för brödet, och hugg in på rätterna med bara gaffeln. Har ni kvinnligt sällskap kan hon förskära maten i lämpliga bitar. Försök inte att lägga för er på en egen tallrik, här delar man på allt.

Så, nu ser ni ut som om ni bodde här på riktigt!

Kali orexi! Var försiktiga med rödvinet, det är starkt

//Kikh
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-05-17, 13:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Vill man äta lunch nere i hamnen bör man mer än tidigare undvika vänstra sidan. Jag pratade med ett gäng norrmän som blivit rejält blåsta härom kvällen. Gå upp i gränderna före hamnen och sök reda på lilla To Steki, en ypperlig kretensk taverna där jag äter så ofta jag kan.
Vill ni absolut äta i hamnen så håll till vänster.
Höger-vänster-höger, nej förresten vänster???
// Helén
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-05-17, 23:06
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Höger-vänster-höger, nej förresten vänster???
// Helén

Tack Hellen! Det är svårt för en råkommunist att skriva annat . Höger ska det ju vara. Håll till höger när ni kommer ner på strandpromenaden.
Jag inser att det blir mycket tokigt och felstavat om jag skriver när jag kommit hem från jobbet. Hjärnan är liksom inte med mitt i natten längre - ens när jag är nykter.

//Kikh
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-05-20, 21:44
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Väderrapport

Hallå Kicki!
Saknar din trevliga väderrapport + lite annat småsnack!
/Kerstin
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-05-20, 21:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Hallå Kicki!
Saknar din trevliga väderrapport + lite annat småsnack!
/Kerstin
Det finns nog inget trevlig väderrapport att lämna, blåsigt och kallt är väl inget Kikh vill förmedla
// Helén
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-05-21, 01:31
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det finns nog inget trevlig väderrapport att lämna, blåsigt och kallt är väl inget Kikh vill förmedla
// Helén

Det hade du rätt i Helén Närmare en vecka med stormvindar, kastbyar och stickig sand är inte mycket att prata om. Kvällarna har varit kyliga och jag plockade fram mina vinterstövlar idag. Självklart vände det då och jag har doftat blöt ko hela kvällen...

Ikväll hade vi +19 och svag vind i Agia Marina, närmare stan och betydligt senare stod det +17. Strax efter midnatt kom en lätt regnskur och morgondagen spår regn. Nu vet vi som bor här att det allra oftast regnar i bergen vid den här årstiden, men det kommer säkert att vara mulet över veckoslutet. Spendera dagen med utflykter är mitt råd, eller gör en "grek". Dvs. Hitta en mysig vattentät taverna och stanna där med mat och dryck hela dagen!

På måndag ska det bli strålande sol och upp emot 40 grader har jag bestämt - jag har en av mina få lediga dagar då och vill stifta närmare bekantskap med stranden i Kalamaki Det får gärna vara varmare - jag har inget emot en svalkande öl eller femton - fast jyckarna kanske klagar då...

Nu är vi trötta på vindar och vinter, vi vill ha glada och positiva turister, korta kjolar och T-shirts, härliga söndagar på strandbaren och massor med pengar i butikskassorna! Jag kan bara minnas att jag frusit i maj en enda gång på 19 år, och det räckte! Varför kallas det "global uppvärmning" om man måste ha långkalsonger på sig mitt i sommaren på Kreta?

Nu ska jag fira min älskade Kostas som har namnsdag idag, den 21/5. Grekerna firar namnsdagen istället för födelsedagen, så de kan dela på notan Idag är det Kostas (Konstantinos), Konstantina (Dina, Kostoula) och Eleni som splittar på räkningen.

Grattis till Kostas och min dotter Eleni!!!

//Kikh
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-05-21, 06:51
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Väderrapport

Trevligt eller inte trevligt med ny väderrapport beror på hur man ser det. Hursomhelst börjar vi bli ordentligt oroliga för vädret nu när det bara är 22 dagar kvar tills vi åker. Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister. Hoppas Ni hade en trevlig kväll med namnsdagsbarnet och att ni inte frös allt för mycket. Ser fram emot nya varma rapporter.

Lojse
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-05-21, 09:19
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
... Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister... Lojse
Leva som turister kan ni göra utan större åthävor än en varm tröja och lite tålamod. Det ser fortfarande ut som om folk blir rejält bruna, och även kvällstid ser jag tunna klänningar och shorts på turisterna. Klart det är bättre om det är varmt och soligt, jag förespråkar Saharavärme året om för egen del Det är jag som är frusen av mig, men så jobbar vi ju för öppna dörrar och står stilla många timmar. Jag skulle nog gnälla betydligt mindre om jag kunde sätta mig i lä och dricka paraplydrinkar

Mycke hinner hända på 22 dagar och även Kreta kommer att få sin sommar.

//Kikh
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-05-21, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väderrapport

Ni kan vara lugna om inte något väldigt onormalt inträffar kommer det att vara riktig sommar i Grekland om 22 dagar.

Eva
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-05-21, 10:02
charmangle charmangle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Trevligt eller inte trevligt med ny väderrapport beror på hur man ser det. Hursomhelst börjar vi bli ordentligt oroliga för vädret nu när det bara är 22 dagar kvar tills vi åker. Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister. Hoppas Ni hade en trevlig kväll med namnsdagsbarnet och att ni inte frös allt för mycket. Ser fram emot nya varma rapporter.

Lojse
Kan inte annat än säga samma sak! Oron börjar göra sig påminnd, vanligen åker jag i september/oktober, detta är mitt första besök i grekland under försommaren.

Förresten tusen tack för denna perfekta Väderleksrapport, har också försökt hitta något vettigt verktyg för att luska ut vädret i Grekland. Men en liverapport från den som bor där är oslagbart.

Vi anländer på Rhodos den 9:e juni, det är bara att hoppas på lite 30+ grader då med något så när jämnt väder under dagarna/nätterna.

/Nicholas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT