Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-05, 16:47
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Väderrapport

Glad fortsättning på påsken!

Idag vid tretiden stod termometern på +30 och bara en stilla bris gjorde det svalare. Nilam lät meddela att de doppat sig i havet, så tydligen har temperaturen stigit även på "havsnivå".
Grekerna njuter av säsongens sista ledighet, äter och umgås på tavernorna i hamnen. Turister stövar barbenta runt i de få helgöppna butikerna och verkar i det hela taget njuta.

Välkommna alla Chania-resenärer, vi är redo för er från imorgon

//Kikh
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-05, 18:02
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Väderrapport

Låter enormt härligt och vi kommer som sagt vad i juni. Här i skåne har vi bara haft ca 8 plus idag. Meen är det verkligen normalt för årstiden att det är så varmt??? i vilket fall som helst förstår jag att ni njuter.

en sak till såg på din profil att du varit på ön spingalonga var det nu när du bor i chania? jag undrar mest för jag skulle vilja veta hur du i så fall tog dig dit och hur lång tid det i så fall tog. Har varit där för mååånga år sedan men bodde då närmare och skulle vilja visa min familj det. Har dock blivit rekomenderad att inte åka på en dag. hoppas det var ok att ställa frågan här har inte blivit riktigt klok på vad som är rätt och fel.
Lojse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-05, 18:53
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
...såg på din profil att du varit på ön spingalonga var det nu när du bor i chania? jag undrar mest för jag skulle vilja veta hur du i så fall tog dig dit och hur lång tid det i så fall tog...Lojse
Det är många år sen jag var på Spinalonga nu, skulle gärna åka igen. Jag var på semester i Agios Nikolaos och hade en dag att fördriva, så jag kidnappade damen jag delade rum med och köpte oss en båtutflykt.
Jag vet inte säkert om det går båtar från Hersonissos men det är väl värt att kolla. Jag rekommenderar alla att besöka Spinalonga, Kretas mest berömda spetälskekoloni.

Beträffande vädret så är det nog ganska normalt här hos oss nu. Två vårar av tre har vi suttit ute och stekts ikapp med påsklammet

Ha en så varm fortsättning på påsken som möjligt!
Kikh
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-06, 17:12
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Väderrapport

Gu va gôtt, att värmen kommit alltså! Längtar så till 20 maj när vi anländer med Aten-färjan på morgonen(efter fyra nätter på Egina). Ska då till Almyrida, Elafonissi och några obokade nätter för improvisation. Ser mycket fram emot vår resa till värmen och underbara Grekland!!
Lyckliga du som bor där!
Hälsar Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-07, 02:43
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Gu va gôtt, att värmen kommit alltså...Lena
Idag blåste det "små *****" mest hela dagen och temperaturen låg på runt +20. Himmelen var stundtals kolsvart för att snabbt växla till klar/molnig.
Jag har suttit på "Nilam's" i hotellbalkong i Platanias iförd tjock kofta och läderstövlar. Nilam med sällskap klädde sig i fleece och läderjackor innan vi gav oss ut på en ganska folktom by för att äta.
Vi bänkade oss runt bordet på en taverna med vedkamin och fantastiskt värmande Raki, så oss har det inte gått någon nöd på i kväll

Vädret svänger som sagt just nu, men ju närmare juni vi kommer desto varmare blir det.

Vi önskar alla stelfrusna skandinaver varmt välkomna!
//Kikh
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-07, 07:23
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Väderrapport

Härligt med en livslevande väderleksrapportist som kan berätta hur vädret verkligen är på Kreta. När man är inne på olika vädersidor och tittar blir man ju smått förvirrad en del visar sol och andra moln och det kan skilja på 5-6 grader. Naturligtvis vet jag att du inte kan fortsätta rapportera hela tiden så därfäör frågar jag dig om du vet en någorlunda tillförlitlig webbsida som vi kan gå in och följa? Men som sagt vad härligt med väderreporter på plats och tack för de gånger som du har möjlighet att skriva om vädret. Ha en fortsatt skön vår.
Lojse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-07, 10:08
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Väderrapport

..tack för väderrapporten idag i Helsingborg skiner faktiskt solen, småblåser lite men helt OK..igår kallt mest hela dagen, dvs typiskt aprilväder ...bara 135 dagar kvar tills jag o familjen anländer till Kreta ..suck suck...

//Maggan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-08, 17:01
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
...Naturligtvis vet jag att du inte kan fortsätta rapportera hela tiden så därfäör frågar jag dig om du vet en någorlunda tillförlitlig webbsida som vi kan gå in och följa? Lojse
Jag förlitar mig helt och hållet på naturmetoden, jag öppnar balkongdörren och kikar ut Min sambo "storfiskaren" har diverse sidor som han kollar, men de är helt och hållet på grekiska och ytterst komplicerade för mina meteorologiska kunskaper. Den mest använda är: meteo.gr

Igår hade vi mulet och blåsigt på förmiddagen, regnmolnen tornade upp sig och jag drog på mig långkalsonger för morgonpromenaden. Självklart steg temperaturen så snart jag stängt ytterdörren och i gassande sol svettades jag med två glädjeyrsiga jyckar som ville leka.

Idag var det oklart om huruvida vi skulle få väder eller inte, men när varmvattenberedaren gjort sitt sken solen för fulla muggar. Jag gissar att temperaturen legat på runt +25 sedan dess. Typiskt va!

//Kikh
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-08, 20:05
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Väderrapport

OK jag förstår att du förlitar dig på naturmetoden det hade jag oxå gjort om jag bott på Kreta, Jag får väl ta ett medelvärde på alla temperaturer jag hittar och förlita mig på det fast det är svårt när man ser dina rapporter dom stämmer inte alls med mina medelvärden HI HI. Det är inte så viktigt men tycker det är kul att se hur vädret är dit man längtar. I Helsingborg har vi idag haft sol och varmt och skall jag vara ärlig vet jag faktiskt inte hur varmt det har varit konstaterade bar att man kunde gå i fleesjacka och gympadojor (naturmetoden)
Lojse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-10, 15:45
mimzzie mimzzie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 36
Standard Sv: Väderrapport

Underbart att höra en väderleksrapport med sommarvärme. Längtar som en tok 14maj anländer jag och maken till Kato Stalos. Får nog kika in här då och då och se om det kommit in någon ny rapport här

/Mimzzie
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-04-10, 16:52
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Idag är det grått grått grått så långt ögat ser. Vi tog en sväng till matbutiken och passerade ett mörkare moln som resulterade i 6-7 regndroppar på vindrutan. Ovanligt optimistisk hade jag jeans, tunn kofta och flipflops på och döm om min häpnad när diverse turister på Lidl var varmare klädda än jag!? Inte frös jag väl direkt, men jag var inte ute så länge heller.

Nu har tvätten burits in från balkongen eftersom det ser ut att dra ihop sig till en skur. Det är ovanligt vindstilla här uppe i Galatas och termometern håller runt 19-20 grader. Jag spekulerar i om Nilam tog med sig solen till Sverige nu när de åkte - i såfall tycker jag hon ska komma tillbaks med den omgående.
Eftersom vi inte kör centralvärmen nu (ekonomisk fråga och helt självvalt) så ligger inomhustemperaturen på 17-18 grader och jag småfryser med vidöppna fönster. Om då solen försvinner så känner jag än kallare, vilket är ett mer mentalt än fysiskt fenomen. Jag är beroende av solsken!

Varför jag har fönstren öppna? Det är varmare ute än inne ju

//Kikh


Havet utanför Chania 17.45 idag

Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-04-10, 18:58
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Väderrapport

Det var härligt "resahemväder" idag Det var med lite mindre gråt i halsen när det var grått och kyligare.
Nu är det bara att räkna ner till nästa resor...

Malin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-04-10, 19:12
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det var härligt "resahemväder" idag Det var med lite mindre gråt i halsen när det var grått och kyligare.
Nu är det bara att räkna ner till nästa resor... Malin
Ska jag säga välkommen hem eller? Tack för ytterligare en trevlig sittning med dig och dina kära nära, och tack för kaveln mm. Kostas har varit ovanligt huslig och skötsam sen han såg den. Jag tänker inte tala om vad man använder den till egentligen

Vi ses snart igen och då ska jag banne mig ha en Ouzo!

Kramar från oss//Kikh
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-04-10, 20:10
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Väderrapport

Citat" inte frös jag väl direkt# Slut citat .Det är ju känt att ni vädertjejer i Grekland är lättklädda jmfr Petrula

[/quote]
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-04-10, 20:30
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Ska jag säga välkommen hem eller? Tack för ytterligare en trevlig sittning med dig och dina kära nära, och tack för kaveln mm. Kostas har varit ovanligt huslig och skötsam sen han såg den. Jag tänker inte tala om vad man använder den till egentligen

Vi ses snart igen och då ska jag banne mig ha en Ouzo!

Kramar från oss//Kikh
Tack själv...alltid lika trevligt Du kan få säga välkommen tillbaka "hem" när vi ses om 2 månader Då ska inte jag ha någon Raki iaf

Kramar från mig Malin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-04-10, 23:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
....Det är ju känt att ni vädertjejer i Grekland är lättklädda jmfr Petrula
Petroula? Nej fy för den lede Jan, då har jag hellre Leif GW Persson som stilikon!

För den som inte är bekant med "Petroula" är hon en sk. vädertjej på grekisk TV (ANT1 tror jag) som åbäkar sig framför kartan, mer eller mindre barfota över hela kroppen och utan en häst hemma i stallet. Jag ryser och byter kanal när hon dyker upp.

Citat:
Tack själv...alltid lika trevligt Du kan få säga välkommen tillbaka "hem" när vi ses om 2 månader Då ska inte jag ha någon Raki iaf Kramar från mig Malin
Malin, Nu ska du inte vara sån heller, Raki som är så gott
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-04-11, 08:23
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Väderrapport

För ER som är intr. av "barfota vädertjejer " så finns hon att beskåda på You Tube weathergirl Petroyla......
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-04-11, 21:40
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Det tog sig sa mordbrännaren!

Morgonen började runt tio för somliga och naturmetoden visade olika nyanser av grått. En klar dag kan jag se bort till Kissamos från verandan, idag såg jag knappt vad jag tänkte.

Efter en kopp kaffe tog jag en stärkande prommenad med huset hundar och då kikade solen fram. Först med bara ena ögat, sen sken den så svetten rann efter ryggraden. Termometern drog iväg från 18 till 26 i ett skutt och jag slog mig ner i en olivdunge för att inte förgås. Jyckarna skuttade runt och tuggade gräs, jag försökte fotografera min nyfunne valp... Cindy, den äldre av hundarna, drog iväg som en avlöning in i buskarna och återkom doftande av mynta. Lille JD (Jack Daniels) fann passande nog en avslagen burk Heiniken som han bar runt på i vårsolen.

När nu hundarna doftade pilsner och Mojito blev jag sugen på ett glas rött på altanen. Glaset intogs flera gånger om med ett vindstilla soligt Galatas som kuliss. Livet är härligt vissa dagar!

//Kikh

Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-04-12, 21:27
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Nu börjar jag förstå varför vissa väderdamer, och herrar, ter sig aningen väderspända. Så jäkla lätt att göra väderrapporten intressant är det inte! Framför allt helt utan karta...

I morse blev jag rejält blåst, norrifrån. Det var bråttom med kaffet och andra naturbehov än dörröppnade så jag kikade bara ut genom fönstret. Det behövs nog putsas... Himlen var förhållandevis molnfri, den grå nyansen hade drag av blått och havet såg nära nog inbjudande ut. Solen går otacksamt nog upp utom synhåll från mitt fönster, men jag anade dess närvaro.

Efter kaffet och en snabbdusch drog jag därför till med jeans, tunn sommartunika och öppna sandaler innan jag skyndade mig ut till MC'n för vidare transport till Chania. Helsike så jag frös när vi kom fram!
Nordanvinden låg på (den tycker jag ni kan behålla där uppe) och även om den inte ven runt knutarna så drog det kallt. Inne i grändernas skugga stod jag och blev frostnupen bland alla halvklädda turister och det behövdes en rask prommenad för att värma upp mig.
Vid halv två mojnade vindarna, eller om de vände, och solen kom till sin rätt. Snart var det behagliga 25 grader och lilla Pingu kunde lugnt dricka sitt kaffe under ett parasoll. Hellre färdknäpp än köldknäpp!

Hela eftermiddagen badade Chania och dess omgivningar i solsken och värme. Även havet lyckdes se inbjudande ut och jag såg flertalet "utländska" män kasta sig i de måttliga vågorna. I de fall det fanns äkta hälfter var de nog lagom imponerade under siestan...

Sammanfattningsvis har vi under dagen haft 17-26 grader i skuggan, milda till måttliga nordost vindar och molnfritt. Torsdagen spår temperaturer upp emot 29 grader säger sambons vädersajter, vilket torde passa det lass av finska charterturister som anlände under dagen. Nu är det Danmark och Finland som toppar turistlistan i Chania.

Jag vill passa på skicka ett hej till den svenska familj om 4, två vuxna med äldre tonåringar, som passerade mig på Betolo vid tresnåret Ni vet vilka ni är som kände igen mig från Kalimera.

//Kikh
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-04-14, 19:56
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Väderrapport

Tack Kickie för väderrapporterna! Underbart att följa med... Här är det vinterjacka på fortfarande, även om solen värmer gott ibland.

Fortsätt att glädja oss med dina betraktelser!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT