Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-07-29, 21:59
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Taxfree

Det är nog så att charterbolagen inte tar så noga med dessa regler... Jag har åkt både med ving och med apollo... De gånger jag har åkt med apollo har det varit SAS som flugit ner oss och då har vi inte fått beställa alkohol på nerresan men emellertid kan det berättas att andra apolloresenärer (som flugit från Landvetter eller Arlanda och då rest med novair) har fått beställa alkohol på nerresan...

När jag sedan har börjat flyga med Ving och Thomas Cook så har vi fått beställa alkohol på utresan men dock så får man det först nere på Grekisk mark...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-07-29, 22:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Det beror på vilket flygbolag du åker med åkte med sas charter till Parga där gick det inte.åkte med ving och Thomas cook där gick det bra även med Novair kan man beställa jag undrar varför det är olika mellan flygbolag beror det på var man har sitt huvudkontor eller?
Har nog inte alls med huvudkontor att göra. Enligt min erfarenhet är det sällan problem att beställa taxfree när man åker med charterbolagens egna flygbolag. När charterbolagen däremot hyr in plan från bolag som främst sysslar med reguljärflyg (t ex SAS m fl) då blir det ibland lite restriktioner. Reguljärflygbolagen sysslar ju normalt inte med taxfree på sina vanliga flygningar, vilket förmodligen är den vanligaste orsaken.

Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-08-03, 14:21
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Taxfree

Med Novair har man inte fått beställa på nerresan senaste 2 åren. Med tui har det gått bra men de levererar på grekisk mark. Med Sas har jag aldrig kunnat handla på utresan. Detta gäller till Kreta iaf....
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-08-03, 20:26
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Med Novair har man inte fått beställa på nerresan senaste 2 åren. Med tui har det gått bra men de levererar på grekisk mark. Med Sas har jag aldrig kunnat handla på utresan. Detta gäller till Kreta iaf....
Men det avgör ju saken, hädanefter får man alltså åka med TUI då! Det är väl Ving om jag inte missminner mig.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-08-03, 20:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Med Novair har man inte fått beställa på nerresan senaste 2 åren.
Vi flög med Novair från Landvetter till Chania 28:e juni i år och hade kunnat förbeställa alkohol till nerresan om vi hade velat - men jag förstår inte riktigt vitsen med det...

/kimmen, som däremot förbeställde mycket god whisky till hemresan...
.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-08-03, 21:06
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Taxfree

Att handla på Athens flygplats är ju svindyrt. En flaska 5* Metaxa kostar typ 22€ och det var faktiskt billigare Carrefour på Paros. En mascara som frugan kollade på är billigare i Sverige.
Metaxan handlade jag i Frankfurt i stället för 14€ men priserna på sminket var forfarande inte billigare än att hon handlar på Birka Paradis i stället nästa vecka.
Vi flyger med SAS och Lufthansa så någon försäljning ombord är det inte att tala om. Charterbiljetterna blir så pass dyra också jämfört med reguljära biljetter så man kan handla spriten på Systembolaget och ändå gå med vinst.
Dessutom har jag tröttnat på att handla sprit på planet efter att man ett antal gånger fått lov att bära 10-12 flaskor som frugan tagit upp beställning på hos vänner och bekanta. Nej dom kan hädanefter åka på egna utlandsresor och spara en 50-lapp eller en hundring på en liter starksprit.
Dagens surigaste inlägg men så är det.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-08-03, 21:17
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Men det avgör ju saken, hädanefter får man alltså åka med TUI då! Det är väl Ving om jag inte missminner mig.
Fritidsresor Men man kanske kan beställa med Thomas Cook, Ving också, jag kommer inte ihåg de...

// Malin
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-08-03, 21:20
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Vi flög med Novair från Landvetter till Chania 28:e juni i år och hade kunnat förbeställa alkohol till nerresan om vi hade velat - men jag förstår inte riktigt vitsen med det...

/kimmen, som däremot förbeställde mycket god whisky till hemresan...


.
Konstigt när vi inte fick göra det 18 maj...??? Hur vet du att du fick göra det om du inte beställde...det är ju först när man ska trycka på beställningsknappen som det visar sig

Saxat från Novairs sida:
OBS! Viktig information
[LIST][*]Fr.o.m 19:e juni 2012 så kan tyvärr Alkohol endast beställas för leverans till hemresan (ej utresan) på flygresor inom EU.[*]Tobak kan endast beställas på flygresor utanför EU[/LIST]

// Malin

Senast redigerad av nilam den 2013-08-03 klockan 21:30. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-08-03, 21:23
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Att handla på Athens flygplats är ju svindyrt. En flaska 5* Metaxa kostar typ 22€ och det var faktiskt billigare Carrefour på Paros. En mascara som frugan kollade på är billigare i Sverige.
Metaxan handlade jag i Frankfurt i stället för 14€ men priserna på sminket var forfarande inte billigare än att hon handlar på Birka Paradis i stället nästa vecka.
Vi flyger med SAS och Lufthansa så någon försäljning ombord är det inte att tala om. Charterbiljetterna blir så pass dyra också jämfört med reguljära biljetter så man kan handla spriten på Systembolaget och ändå gå med vinst.
Dessutom har jag tröttnat på att handla sprit på planet efter att man ett antal gånger fått lov att bära 10-12 flaskor som frugan tagit upp beställning på hos vänner och bekanta. Nej dom kan hädanefter åka på egna utlandsresor och spara en 50-lapp eller en hundring på en liter starksprit.
Dagens surigaste inlägg men så är det.
Hahaha...jag håller med om det mesta Förutom att Birka har väl inte bättre pris på mascaran de heller? Säg till frugan att handla kosmetika på nätet

// Malin
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-08-03, 21:51
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Hahaha...jag håller med om det mesta Förutom att Birka har väl inte bättre pris på mascaran de heller? Säg till frugan att handla kosmetika på nätet

// Malin
Ja, sminket är inte riktigt min planhalva om man säger så.
Men mycket fippel med pengar och vad det kostar med dom där jäkla flaskorna innan man ens har åkt iväg kommer jag ihåg. Före man åker så låg det en hög med växelpengar och samma hög låg kvar när man kom hem.

Taxfree är lite som korven för 5kr på IKEA, i sista stund så ska man tillfredställas med ett köp som ska övertyga oss om att allt har varit så fruktansvärt väl bra och billigt. En anledning att komma tillbaka helt enkelt.
Människan är bra underlig när det kommer till den biten.

Fortfarande lite surig så här på lördagskvällen.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-08-03, 22:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Hur vet du att du fick göra det om du inte beställde...det är ju först när man ska trycka på beställningsknappen som det visar sig
Jag fick en katalog hemskickad med blanketter för både ut- och hemresa och även ett mail där jag kunde logga in och beställa och då välja ut- och/eller hemresa, så jag trodde jag kunde göra det.
Men okej, eftersom jag ju faktiskt inte beställde något till utresan (eftersom jag inte ser någon vits med det) så vet jag ju heller inte med 100% säkerhet...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-08-03 klockan 22:54.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-08-03, 22:47
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Nej dom kan hädanefter åka på egna utlandsresor och spara en 50-lapp eller en hundring på en liter starksprit.
Vid förbeställning på Novair sparar man en hel del mer än det på kvalitetswhisky. Dessutom har dom erbjudandet "4 för 3".

/kimmen
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-08-04, 01:44
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Taxfree

Men, kan detta verkligen vara sant.................... Är spriten så viktig att det kan vara värt en egen tråd här i forumet.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-08-05, 09:34
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Taxfree

Jag tycker att Lopez har en bra slutkläm
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-08-05, 09:44
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Men, kan detta verkligen vara sant.................... Är spriten så viktig att det kan vara värt en egen tråd här i forumet.
LOL! Vet inte hur viktig spriten är, brukar själv aldrig beställa för utresan, men har senaste 6 åren med Apollo/SAS konstaterat det lite motsägelsefulla i att taxfreekatalogen har "Specialerbjudanden" på sprit för utresan, men samtidigt har det INTE gått att beställa ngn som helst sprit för utresa ... (Den funktionen har senaste åren varit blockerad när man kollat på datorn! - för hemresan har det dock alltid varit OK.)
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-08-05, 12:16
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Men, kan detta verkligen vara sant.................... Är spriten så viktig att det kan vara värt en egen tråd här i forumet.
Det finns väl bra mycket oviktigare saker än sprit som har egna trådar på forumet...
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-08-08, 09:17
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Taxfree

Jag kan bara säga att med Novair kan man inte beställa alkohol på ditresan utan bara till hemresan, det ändrade dom till förra sommaren. Det ska gälla resa från ett Eu-land till ett Eu-land enligt Novair.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-08-08, 14:09
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Taxfree

Citat:
Ursprungligen postat av annelie1 Visa inlägg
Jag kan bara säga att med Novair kan man inte beställa alkohol på ditresan utan bara till hemresan, det ändrade dom till förra sommaren. Det ska gälla resa från ett Eu-land till ett Eu-land enligt Novair.
Samma text står sedan några år tillbaka i "Taxfree-katalogen" när man flyger med SAS charter, dessutom kommer det upp en spärr om man försöker beställa via Internet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT